Ford a anunţat astăzi decizia oficială de a închide o fabrică din Europa. Vorbim despre uzina din Genk, Belgia, responsabilă de 30% din producţia de automobile din ţara respectivă. Facilitatea de producţie din Belgia nu este singurul centru Ford din această ţară, constructorul american având şi un centru de dezvoltare în Lommel. Uzina din Genk angajează peste 4.000 de persoane şi produce modelele Mondeo, S-Max şi Galaxy.
Ford era cel mai mare angajator din provincia flamandă Limburg, uzina din Genk şi subcontractanţii săi oferind locuri de muncă pentru aproximativ 10.500 de persoane. Producţia modelelor va continua până la încheierea ciclului de viaţă al actualelor generaţii, după care va fi mutată definitiv la uzina din Valencia. Cei de la Ford au decis să închidă o uzină în Europa pentru a-şi maximiza profitabilitatea, deoarece o parte din capacitatea de producţie existentă este neutilizată, iar cererea de pe piaţa de pe Bătrânul Continent a scăzut semnificativ.
Uzina din Valencia produce, printre altele, modelele C-Max şi Grand C-Max. O parte din capacitatea de C-Max ar putea fi transferată la uzina Ford din Saarlouis, Germania, pentru a asigura ocuparea acesteia la un nivel adecvat şi pentru a evita eventuala supraaglomerare a uzinei din Spania.
Reprezentanţii Ford susţin că au fost obligaţi să ia aceste măsuri deoarece cererea pentru automobile noi pe piaţa din Europa a atins cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani, iar ultimii cinci ani au marcat o scădere de 20% a cererii pentru automobile noi.Via Ford
Acum firmele sunt conduse de contabili si ei vad doar numere pe hartie si nimic altceva.
Opel a inchis o fabrica la Antwerpen anu trecut, Volvo vrea (poate chiar a inchis) o fabrica la Maastricht oricum in apropiere de granita cu Belgia, asa ca situatia nu e roza deloc, chiar albastra as spune.
De ce se inchide fabrica de la Genk?
1. Sunt mai putini lucratori care sa porneasca o revolta in Belgia decat daca ar inchide o fabrica din Germania
2. Guvernu belgian da subventii de 100 de milioane fata de cel german care da 1 miliard.
Begienii ca si germanii sunt scumpi dar productivitatea este una dintre cele mai ridicate din lume in Europa de Vest.
Partea proasta e ca iti trebuie un volum mare ca productivitatea asta sa devina, economic vorbind, rentabila. si cum volum nu este....
Daca ne uitam pe un grafic dintr-un articol cu vanzarile in europa veedem ca in Belgia se vand cam 33.660 de masini la o populatie de 10 milioane fata de Romania unde se vand 4.736, asa ca ar fi loc de intors daca toti belgienii ar cumpara Ford, sau Opel.
Concluzie: Ford o duce rau pe toate segmentele in afara de clasa mica unde are Fiesta, la fel si Opel cu Corsa, dar cred ca aici e doar o conjunctura.
Ce face Ford? ... incerca sa mute productia cat mai la est (Romania, Rusia, Turcia tocmai pentru a ramane competitivi).
Asta e tendinta cam in toate industriile.
Ford are succes acum cu Fiesta, dar dupa facelift sincer sa spun nu cred ca va mai avea asa mare succes.