Dispozitiv amplasat în tubulatura de evacuare a motoarelor. Are funcția de a reține particulele în suspensie (în special cele de funingine) aflate în gazele de evacuare și de a le arde odată atinsă masa critică suficientă pentru a menține acest proces. Particulele rezultate în urma arderii sunt considerate nocive pentru aparatul respirator.
Dezvoltat inițial pentru montarea în sistemul de evacuare al motoarelor diesel (de unde și abrevierea DPF - Diesel Particulate Filter), filtrul de particule începe să fie utilizat în ultimii ani și pe motoarele pe benzină (GPF - Gasoline Particulate Filter sau OPF - Otto Particulate Filter) pentru eliminarea microparticulelor rămase în gazele de evacuare în urma arderii.
Spre deosebire de catalizator (alt tip de dispozitiv de reducere a emisiilor care permite gazelor de evacuare să treacă și elimină unele substanțe nocive prin reacții chimice), filtrul de particule reține particulele din gaze, astfel că are nevoie de curățare.
Acest lucru se face fie, în funcție de tipul de filtru, manual sau automat, în acest ultim caz prin procesul cunoscut sub numele de regenerare a filtrului de particule.
În timpul regenerării, gazele de evacuare sunt încălzite la temperaturi mari pentru a "arde" depunerile adunate din filtru.VIDEO