Cine își va asuma responsabilitatea atunci când o mașină autonomă va provoca un accident? O întrebare la care constructorii auto s-au ferit să dea răspunsuri clare până în acest moment, singurele poziții foarte clare venind din Suedia și din SUA, acolo unde Volvo și Tesla Motors pregătesc noile generații de sisteme de pilotaj autonom pe propriile lor modele. Singura problemă: cei doi constructori au poziții diametral opuse când vine vorba de acest aspect.
Volvo: "Oferi produsul autonom și-ți asumi responsabilitatea"
Acum exact două săptămâni, șeful Volvo, Hakan Samuelsson, confirma clar și fără echivoc ceea ce declaraseră anterior directorii de dezvoltare ai mărcii scandinave: în cazul unui accident provocat de o viitoare mașină autonomă Volvo, întreaga responsabilitate a incidentului va fi asumată de brandul auto. Samuelsson a oferit și o explicație care la prima vedere pare logică și de bun simț: "Ori oferi produsul autonom și-ți asumi responsabilitatea, ori lași pe alții să facă treaba asta. Nimeni nu va cumpăra o mașină autonomă în care șoferul trebuie să supervizeze acțiunile acesteia. Până la urmă, asta e toată ideea din spatele conceptului", spunea omul care conduce Volvo din 2012 încoace.
Tesla: "Responsabilitatea va fi acoperită de asigurarea clientului"
Elon Musk, omul care duce în spate imaginea și o mare parte din comunicarea Tesla Motors, susține însă că lucrurile sunt văzute diferit de comnpania americană. "Cred că responsabilitatea în cazul unui accident va fi acoperită de asigurarea fiecărui client", a declarat Musk întrebat dacă marca pe care o conduce merge pe aceeași idee asumată de Volvo.
Conform oficialului american de origine sud-africană, Tesla își va asuma responsabilitatea exclusiv în cazul în care se va dovedi că eventual accident are la origine un defect general la nivel de proiectare care afectează toate mașinile produse.
Musk susține că situația este asemănătoare cu cea în care companiile care produc ascensoare ar prelua întreaga responsabilitate pentru faptul că pasagerii au rămas blocați într-un lift.
"Își asumă Otis (n.r. o companie producătoare de ascensoare) responsabilitatea pentru toate lifturile din lume? Nu, nu o face", a spus Musk într-o întâlnire americană cu jurnaliștii.Vă reamintim faptul că Tesla Motors a anunțat săptămâna trecută că a dezactivat sistemul Autopilot pe modelele vândute de la mijlocul lunii octombrie, montând în schimb pe toate mașinile hardware-ul necesar pentru ca Model S, Model X șli viitorul Model 3 să se piloteze complet autonom. Software-ul va fi însă deblocat abia în următorii ani, în momentul în care sistemul va asimila îndeajuns de multe informații pentru a face față cerințelor de siguranță de pe șosele și din orașe.
Intre timp, uitati o tesla autonoma in teste:
https://www.youtube.com/watch?v=Q14tkD5__dE
https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg