Salonul Auto de la Geneva din 2013 a fost unul dintre cele mai spectaculoase evenimente de acest tip pentru fanii modelelor ultrasportive. Ferrari, McLaren şi Lamborghini şi-au încordat muşchii într-un duel la distanţă pentru întâietate, iar modelele pe care cele trei mari branduri le-au scos la aer în primăvara anului trecut reprezintă dovezi ale faptului că designul extrem şi tehnologia de ultimă oră îşi pot face loc pe modelele de serie, chit că "serie" e un cuvânt forţat în acest sens. Aşa s-au născut Ferrari LaFerrari, supercar de 963 de cai produs de Ferrari în 499 de exemplare, McLaren P1, expresia absolută a maşinii în viziunea britanică, şi mai ales Lamborghini Veneno, o maşină produsă în doar 3 exemplare şi al cărei preţ este pe măsură: 3.6 milioane de euro.
Aşa cum era de aşteptat, noile modele şi curajul de care au dat dovadă cei trei constructori au pus imaginaţia fanilor la treabă. Iar de aici la supercaruri desenate pe hârtie care să depăşească ca efect chiar şi cele mai extreme reproduceri ale industriei auto nu a fost decât un pas.
Este şi cazul italianului Adriano Raeli, care şi-a imaginat un supercar fantastic al cărui singur scop pare să fi fost "umilirea" lui LaFerrari. Numele său: Ferrari F80. În comparaţie cu cele trei modele de serie ale primăverii lui 2013, Ferarri F80 pare o maşină demnă de filmele ştiinţifico-fantastice. Totul este dus la extrem, regula de bază fiind însă proiectarea unei maşini care să poată să circule pe şosea în lumea reală. Avem, astfel, patru roţi, oglinzi retrovizoare, parbriz, stopuri şi toate elementele funcţionale ale unei maşini. Modul în care au fost însă acestea proiectate, forma şi poziţionarea sunt însă complet inedite. Cât despre restul maşinii, lăsăm imaginile să vorbească.Designerul Adrian Raeli nu s-a limitat însă la partea estetică şi şi-a imaginat şi zona tehnică a maşinii.
Astfel, aflăm că Ferrari F80 beneficiază de un sistem de propulsie hibrid care produce 1200 de cai prin combinarea unui motor termic cu un sistem KERS preluat direct din Formula 1. Motorul pe benzină nu mai are însă 12 cilindri, ci este un V8 twin-turbo care scoate 900 de cai putere. Aşa cum era de aşteptat, un concept virtual nu plăteşte tribut inginerilor, aşa cum se întâmplă în viaţa reală, astfel că cele 800 de kilograme anunţate de designer sunt propulsate de la 0 la 100 km/h în doar 2.2 secunde, iar viteza maximă este una fără limite: 500 de km/h.
Dar totusi, ma intreb cum vede soferul in oglinzile laterale? Peste "cocoasele" dorsale sau pe langa ele? Oricum ar fi, e incomod.
Si apoi, de unde scoate un designer detalii tehnice ca masa totala de 800 kg, putere maxima de 1200 cp sau viteza maxima de 500 km/h? Si nu observ nici grilele de intrare a aerului in motor (in spatele portierelor, presupunand ca motorul e amplasat central spate, desi nici pentru el nu vad destul loc) sau evacuarea.
Deci e doar un desen, de unde performantele acelea inchipuite???
E tanar, undeva pe la 30 de ani (din poze, cel putin). E talentat, asta e clar.
si totusi nu-mi pot da seama cum de ti-a scapat ca admisia aerului in motorul amplasat in spate se face prin partea anterioara a usilor, nu prin cea posterioara, iar evacuarea se face prin cele doua ENORME guri din spatele masinii (guri cu rol dublu, adica si de dispersie a aerului si stabilitate sporita a masinii pe curbe).
cat despre oglinzi, s-au inventat niste chestii micute pe care lumea le numeste "camere de filmat" si care au rolul de a filma ce se intampla in spatele masinii si in acelasi timp (adica in timp real :>) de a transmite catre un monitor (e ecranul ala de-ti apar imagini ciudate pe el) amplasat in interiorul autovehiculului. da, de acord cu tine, lumea e ciudata.. au designerii astia niste idei de-ti vine sa-ti cumperi Dacia 1100. cine a mai pomenit de camere de filmat in loc de oglinzi? niste idioti, cu totii ;)
nu vreau sa te luminez cu privire la performante, mi-as consuma timp pretios pentru lucruri pe care (in mod evident) nu ai de ce sa le cunosti tu.. dar are legatura cu modul in care "curge" aerul peste masina, in felul in care actioneaza forta de frecare asupra comportamentului; cu componentele si materiile folosite la structura caroseriei, a sasiului si a motorului.
daca nu ai idee despre ce vorbesc, mai bine nu ti-ai da cu parerea despre munca altora.. mergi si fa-ti temele.