Anul acesta, celebra cursa de 24 de ore de la Le Mans din Franța și-a sărbătorit centenarul. Ocazia specială a marcat și revenirea unor nume grele în categoria supremă Hypercar: Ferrari, Porsche, Peugeot și Cadillac. Toate aceste mărci, alături de alte două echipe din această categorie, Glickenhaus și Vanwall, și-au impus ca obiectiv să aducă un nivel de competiție mai mare pentru Toyota, echipa care câștigase ultimele 5 ediții ale acestei curse.
După o cursă marcată de vreme rea în ziua de sâmbătă, dar și de competiție acerbă între echipajele de top din categoria Hypercar, cu multe abandonuri, Ferrari a ieșit echipa învingătoare în ediția centenară a cursei de 24 de ore de la Le Mans. Echipajul câștigător cu numărul 51 a fost format din fostul pilot de Formula 1, Antonio Giovinazzi, împreună cu Alessandro Pier Guidi și James Calado. Este prima victorie la general pentru Ferrari la Le Mans din 1965.
Pe locul al doilea a venit Toyota cu echipajul #8 format din Sebastien Buemi, Brendon Hartley și Ryo Hirakawa. Acesta a fost echipajul favorit în cursă, însă ritmul rivalilor de la Ferrari, alături de o ieșire în decor cu doar câteva ore rămase din cursă au spulberat șansele constructorului japonez de a obține a 6-a victorie consecutivă la Le Mans.
Podiumul a fost completat de către Cadillac, revenit după 23 de ani în fruntea competiției, cu echipajul #2 pilotat de Alex Lynn, Earl Bamber și Richard Westbrook.
Chiar dacă Ferrari a obținut o victorie relativ confortabilă, au fost și momente când echipajului câștigător i-au fost puse bețe în roate.
Imediat după miezul nopții, mașina pilotată de Pier Guidi a ieșit în decor în prima șicană de pe linia dreaptă Hunaudieres și a trebuit să fie ajutată de un tractor de intervenție pentru a reveni pe circuit.Apoi, cu doar câteva ore rămase, echipajul a suferit și un pitstop lent după ce mașina nu a vrut să pornească. În acel moment, echipajul Toyota #8 a preluat conducerea cursei, însă Ferrari a reușit să rezolve rapid problema și a ieșit din nou pe circuit. Câteva tururi mai târziu, echipajul italian a prins din urmă Toyota din frunte, pe care a și depășit-o.
Ultimul moment dramatic a venit la ultima oprire la boxe, atunci când mașina a refuzat din nou să pornească. Din nou, însă, problema a fost rezolvată rapid, iar de această dată echipajul și-a păstrat poziția fruntașă pe circuit, în fața celor de la Toyota.
Celelalte echipe de uzină, Peugeot și Porsche, au îndurat o cursă extrem de dificilă, cu multiple ieșiri în decor și probleme de fiabilitate. Astfel, Peugeot a terminat pe locurile 8 și 27, în timp ce Porsche a terminat doar pe locurile 9 și 22. De asemenea, echipajul Toyota #7 a fost silit la abandon după un accident cu două prototipuri LMP2, petrecut imediat după miezul nopții.
Ediția din acest an a cursei de la Le Mans a avut parte și de categoriile LMP2 și GTE AM.
În categoria LMP2 pentru prototipuri, victoria de clasă a fost obținută de echipajul polonez Inter Europol #34 format din Fabio Scherer, Albert Costa și Jakub Smiechowski.La această categorie a participat și Filip Ugran, primul pilot din România care a concurat la Le Mans după 88 de ani. El a pilotat pentru echipajul Prema #9, avându-i coechipieri pe americanul Juan Manuel Correa și pe olandezul Bent Viscaal. Echipajul a terminat pe locul 34 în clasamentul general și pe locul 16 în clasamentul LMP2.
La final, victoria în categoria GTE AM a fost obținută de către echipajul Corvette Racing #33 format din Ben Keating, Nick Catsburg și Nicolas Varrone. Aceasta a fost și ultima cursă la Le Mans pentru această categorie. Din 2024, GTE AM va fi înlocuită de GT3.
via Motorsport.com
Lupta s-a dat până în ultimele două ore.
Dacă o sfeclea Ferrari la boxe (încă 2-3 minute) putea să câștige Toyota. Așa, a funcționat Ctrl+Alt+Del și au pierdut numai două minute în total la ultimile două opriri.
Sincer să fiu n-am crezut că Ferrari poate să facă mașina și rapidă (era în calificări) și fiabilă. Bravo lor!
Dar, sa vedem la anul.
Asa cum Nissan GTR a incercat acum mai multi ani o formula diferita fata de cea impamantenita, si dovedita, dar care nu a fost, chiar imi doream si Peugeot cu al lor design diferit sa dea peste cap meta-ul