Cifra nu este deloc surprinzătoare în condiţiile în care în acelaşi an doar 7% din producţia de vehicule a fost destinată României. Pentru a ajunge la aceste performanţe, Dacia se bazează nu numai pe producţia propriu-zisă de maşini, ci şi pe realizarea pieselor destinate uzinelor Renault şi Nissan din întreaga lume, dar şi pe o logistică diversificată prin care produsele finite ajung pe aproape toate continentele lumii.
De exemplu, uzina de la Mioveni are capacitatea de a produce 1414 maşini pe zi, iar comenzile primite în prezent permit realizarea a 1390 de maşini zilnic. În medie, angajaţii Dacia se confruntă zilnic cu două maşini care ies de pe bancul de producţie cu unele defecte mai mici sau mai mari care sunt corectate ulterior.
DEPARTAMENTUL DE PRESAJ
Până ca Daciile să iasă însă de pe porţile fabricii, muncitorii lucrează la diversele componente ale acestora. Una dintre secţiile de bază este Departamentul de Presaj din cadrul Uzinei Vehicule, care a fost extins recent cu o nouă linie de prese după intrarea în producţie a noului Logan MCV. Aici lucrează 1485 de angajaţi, dintre care 72% sunt bărbaţi, iar programul este non-stop: trei schimburi de câte 8 ore, inclusiv sâmbăta şi duminica.Aceştia utilizează 1000 de tone de tablă pe zi care, prin presare cu ajutorul roboţilor, se transformă în 7.5 milioane de piese pe lună. Jumătate dintre acestea sunt dedicate pieţei interne, în timp ce jumătate sunt exportate în ţări din întreaga lume precum Rusia, India, Brazilia, Columbia, Iran sau Africa de Sud.
Aceste cifre sunt posibile şi datorită unei noi secţii complet automatizate cu 7 roboţi şi 4 prese în care lucrează doar 8 operatori umani, eficienţa fiind însă de trei ori mai mare decât în cazul secţiilor fără automatizare.
În plus, în secţia automatizată nivelul de zgomot este cu 20 de decibeli mai mic decât în cazul secţiilor manuale.TURNĂTORIA DE ALUMINIU
Trecem la turnătoria de aluminiu care face parte din Uzina Mecanică şi Şasiuri, aceasta fiind totodată şi cea mai mare din ţară. Aici se produc piese din aluminiu pentru cutiile de viteze şi motoarele fabricate la Mioveni şi la alte uzine Renault din Europa, America de Sud şi Asia. Piesele de aluminiu se realizează în cuptoare care ajung la temperaturi de până la 680 de grade, iar presiunea minimă este de 800 de bari.Producţia anuală a ajuns în prezent la 13500 de tone prin intermediul unei noi celule de turnare de 2500 de tone forţă, însă obiectivul este creşterea producţiei la 24000 de tone până în 2014 prin utilizarea a două noi celule de turnare. Această creştere de producţie va permite celor de la Dacia să-şi îndeplinească obiectivul de a realiza 450.000 de motoare pe an.
DEPARTAMENTUL DE MONTAJ
Revenim la Uzina Vehicule, dar de data aceasta mergem la Departamentul de Montaj, acolo unde cei 1600 de operatori lucrează pe 8 linii de producţie la montarea diverselor componente sau butoane pe şasiuri. Diversele maşini sunt aduse pe o bandă, iar Dacia a implementat recent un "covor" de 70 de metri pentru ca operatorii să se mişte simultan cu maşina în timp ce montează componentele.Unul dintre ultimii paşi în departamentul de Montaj este echiparea maşinii cu pneuri, iar acestea au o presiune iniţială de 3 bari, comparativ cu presiunea normală de 2.1-2.3 bari. În funcţie de tipul motorului şi de ţara unde va fi livrata fiecare maşină, rezervorul este umplut cu 3-5 litri de combustibil, după care maşina ajunge pe un banc de probe. Testul durează 4 minute şi constă în simularea tuturor funcţiilor, printre care accelerare 0-100 km, frânare şi evaluarea diverselor sisteme şi tehnologii, inclusiv a aerului condiţionat.
Ultimul pas este testarea efectivă a maşinii pe o pistă cu lungimea de 400 de metri.LOGISTICA
De la Mioveni, maşinile şi piesele realizate de Dacia sunt transportate pe trei căi. Cea mai simplă (şi cea mai puţin spectaculoasă) este cea pe cale rutieră, pe noul drum pe patru benzi care leagă Mioveniul de Piteşti. A doua variantă este transportul pe cale ferată, fie spre Vestul Europei, fie spre Constanţa, pentru ca ulterior transportul să fie realizat pe cale maritimă.Dacia transportă pe cale rutieră circa 50 de camioane pe săptămână, jumătate fiind destinate pentru piaţa din România. Pe calea feroviară, Dacia foloseşte 14-15 trenuri pe săptămână, în condiţiile în care un tren are 19-21 vagoane şi poate trasporta între 226 şi 296 de maşini.
O călătorie cu trenul de la Mioveni în Germania durează aproximativ 4 zile, dintre care una este petrecută în România. Nu mai puţin de 80% dintre piese sunt transportate prin aceasta metodă, în timp ce în cazul maşinilor procentul este de numai 50%. 8-9 trenuri cu piese şi maşini pleacă săptămânal spre Constanţa pentru a fi apoi transportate pe cale maritimă.
De altfel, în total, 44% dintre piesele şi maşinile Dacia sunt transportate pe cale navală, traseul fiind unul clasic: Marea Neagră şi Marea Mediterană. O călătorie până în Maroc durează 12 zile, iar una până în India intre 29-36 zile. Practic, piesele Dacia ajung în fabrici Renault şi Nissan din întreaga lume, în timp ce maşinile trec prin 68 de ţări.
Dacă vrei să afli mai multe detalii inedite despre cum se lucrează la Mioveni, îţi recomandăm să citeşti şi aventurile lui Bogdan în Uzină, dar şi modul în care se realizează crash-testele de siguranţă.
Corect, este un barbarism utilizarea "romglezei" din expresia "acest feature". Este însă o eroare comparaţia feature-reportaj, ele fiind două genuri jurnalistice complet diferite.
Jurnalismul evoluează. Nu la noi, ci la ei. Şi pe măsură ce se întâmplă asta, vor exista din ce în ce mai mulţi termeni pe care îi vom considera barbarisme, iar apoi îi vom adopta şi îi vom lua ca atare.
Rezolvată fiind problema lexicală, ne putem întoarce la oile noastre: articolul este despre Dacia şi cifrele sale. Vă aştept opiniile şi, cu voia voastră, voi elimina comentariile paralele cu subiectul.
Mulţumesc.
De exemplu, uzina de la Mioveni are capacitatea de a produce 1414 maşini pe zi, iar comenzile primite în prezent permit realizarea a 1390 de maşini zilnic=> poate reuseste cineva sa-mi traduca fraza asta
Alta: De la Mioveni, maşinile şi piesele realizate de Dacia sunt transportate pe trei căi. Cea mai simplă (şi cea mai puţin spectaculoasă) este cea pe cale rutieră, pe noul drum pe patru benzi care leagă Mioveniul de Piteşti
Si cea mai tare=>Departamentul de Montaj, acolo unde cei 1600 de operatori lucrează pe 8 linii de producţie la montarea diverselor componente sau butoane pe şasiuri => ma bag sub Dusterul meu sa vad poate am niste chestii in plus si nu stiam ce comoara de butoane am pe acolo
Sa va fie rusine!
TOT RESPECTUL PENTRU CEI CARE LUCREAZA LA DACIA
Dacia......Intr-o buna zi o vom regasi printre testele IIHS :) Si cred (sper) ca nu cu rezultate mediocre. Acesta este traiectul lumii auto, n-avem cum sa-l influentam noi: unele marci tocmai acum isi cunosc apogeul, altele isi incheie un ciclu de istorie, multe dintre ele iesind pe usa din dos, starnind regrete in urma lor......
Evolutia arhitecturala (ma voi invata minte si eu, adica voi stopa folosirea termenului "design" !) a Daciei tinde sa devina interesanta. Un verdict categoric se va putea insa pronunta peste cativa ani. La patru aspecte fundamentale ma astept din partea marcii nationale: perfectionarea gradului de siguranta, plamadirea unor carcase atractive, conturarea unei filosofii aerodinamice si configurarea unor interioare gratioase si confortabile. Motoarele, tehnologiile, optiunile si "gadget"-urile (ptiu, drace!) nu ma intereseaza. Scurt / 2.
Un alt merit major al Daciei este reclama excelenta pe care ne-o face in afara tarii, mai ales in Europa. Este o demonstratie ca Romania poate produce cu succes la standarde moderne, poate fi competitiva si stie sa ofere produse adecvate momentului actual, care se cer. Este mare lucru!
Frumos articol si felicitari AM pentru ca ati luat in considerare dojenile prietenesti ale lui H&M si Inexorabil.