FEATURE: Tragediile motorsportului - Piloţi care au murit în acţiune
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
"Motorsportul este periculos!" Este avertizarea pe care o regăsim mereu la competiţiile şi sporturile cu motor de orice fel. Accidente se pot întâmpla oricând şi, deşi siguranţa pilotului şi a spectatorilor este pe primul plan, din când în când motorsportul îşi cere tributul. Iar săptămâna care a trecut ne-a amintit acest lucru. L-am pierdut mai întâi pe britanicul Dan Wheldon la cursa Indycar de pe ovalul din Las Vegas, pentru ca ieri să ne părăsească şi Marco Simoncelli, un talentat motociclist ce avea doar 24 de ani. Pentru a nu uita, Automarket trece în revistă cele mai importante pierderi ale sportului cu motor din ultimele decenii.
1. Scott Kalitta - 21 iunie 2008
Scott Kalitta fost unul dintre cei mai populari piloţi de dragstere din Statele Unite ale Americii. Accidentul său a venit pe pista din New Jersey în timpul calificărilor. Bolidul său Toyota Solara avea peste 300 km/h când motorul a explodat şi flăcările au înghiţit maşina. Paraşutele de frânare au fost avariate, dragsterul lui Kalitta percutând zidul de la sfârşitul pistei.
2. Michele Alboreto - 25 aprilie 2001
Alboreto este unul dintre cei mai cunoscuţi piloţi de Formula 1. A fost contemporan cu Senna, Prost şi Mansell. A debutat în Formula 1 în 1982 la echipa lui Ken Tyrrell şi tot în acel an avea să obţină şi prima victorie. A pilotat apoi pentru Ferrari. După ce a trecut apoi din nou la Tyrrell, BMS şi Minardi, Alboreto avea să se retragă din Formula 1 la finalul sezonului 1994. Şi-a continuat cariera în motorsport în DTM, unde a pilotat pentru Alfa Romeo. A trecut şi prin America unde a concurat în abia formata Indy Racing League. Reîntors în Europa, Alboreto s-a alăturat echipei Joest, implicată în cursele de anduranţă cu Audi. În 2001, în antrenamentele de la Lausitzring, Audi-ul său avea să sufere o pană la 340 km/h. Maşina decola şi, după o serie de tonouri, a aterizat după barierele de siguranţă. Alboreto a murit pe loc.
3. Roland Ratzenberger - 30 aprilie 1994
Numele austriacului Ratzenberger va fi mereu în umbra lui Ayrton Senna. Ratzenberger a fost prima victimă a weekendului negru de la Imola din 1994. Pilot debutant pentru noua echipă Simtek, Ratzenberger avea să percuteze barierele de la Imola în timpul sesiunii de calificări pentru Marele Premiu al Statului San Marino din 1994. Cu o zi înainte, Rubens Barichello suferise un accident grav, Jordan-ul său decolând în bariera de pneuri. Accidentul lui Ratzenberger a avut loc la aproximativ 315 km/h, după ce aripa faţă a monopostului a cedat. Ratzenberger suferea o fractură craniană şi nu a supravieţuit. O zi mai târziu avea să fie urmat de Ayrton Senna.
4. Ayrton Senna - 1 mai 1994
Cel mai celebru accident din toate timpurile este cel al triplului campion din Formula 1, brazilianul Ayrton Senna. Un talent imens, Senna avea să îşi piardă viaţa în Marele Premiu al Statului San Marino disputat pe 1 mai 1994.
Monoposul Williams avea să se zdrobească de zidul de protecţie din virajul Tamburello.
5. Gilles Villeneuve - 8 mai 1982
Pilotul canadian Gilles Villeneuve avea să îşi piardă viaţa în ultimele minute ale sesiunii de calificări ale Marelui Premiu al Belgiei de la Zolder din 1982. Villeneuve încerca să obţină cel mai bun timp pentru pole position când a pierdut controlul monopostului Ferrari, încercând să îl depăşească pe Jochen Mass. Cele două maşini s-au atins, Ferrari-ul lui Villeneuve decolând într-o serie de tonouri. Gilles Villeneuve avea să fie aruncat din maşină, centurile de siguranţă cedând din cauza impactului.
6. Dale Earnhardt - 18 februarie 2001
Dale Earnhardt a fost unul dintre cei mai celebri piloţi din Nascar-ul american. The Intimidator, aşa cum era alintat, a obţinut nu mai puţin de 7 titluri în Nascar şi 76 de victorii. A luat startul în 677 de curse în 27 de sezoane. Dale Earnhardt a murit într-un accident din ultimul tur al cursei de 500 mile de la Daytona din 2001. Accidentul nu a fost spectaculos şi nu anunţa o asemenea tragedie.
7. Pierre Levegh - Le Mans 1955
Accidentul lui Pierre Levegh de la Le Mans rămâne în istorie drept cel mai sângeros accident din motorsport. În a treia oră a cursei de andurnanţă din 1955, Mercedes-ul 300 SLR pilotat de Levegh se atingea cu un Austin-Healey. Mercedes-ul lovea un banc de pământ şi se dezintegra în aer. Bucăţi din maşină au ajuns în public unde au omorât 83 de spectatori şi au rănit peste o sută. Levegh a fost aruncat din maşină şi a decedat pe loc.
8. Richard Sainct - Raliul Faraonilor 2004
Rally-raidurile au fost mereu extrem de periculoase mai ales pentru competitorii pe două roţi. Lista de accidente fatale în cursele din deşertul african este lungă dar îi vom aminti doar pe cei mai celebri. Richard Sainct şi-a pierdut viaţa în Raliul Faraonilor din 2004. Era unul dintre cei mai buni piloţi moto. Sainct câştigase Dakarul de trei ori în 1999, 2000 şi 2003.
9. Fabrizio Meoni - Dakar 2005
Un an mai târziu, Dakarul avea să îşi ceară din nou tributul. Fabrizio Meoni cădea de pe motocicletă într-o zonă stâncoasă iar rănile aveau să îi fie fatale. Italianul era unul din veteranii cursei şi câştigase celebra cursă în 2001 şi 2002.
10. Andy Caldecott - Dakar 2006
Anul următor aveam să îl pierdem pe raiderul australian Andy Caldecott.. Motociclistul de la Antipozi avea să cadă cam în aceiaşi zonă unde şi-a pierdut viaţa italianul Meoni cu un an înainte.
11. Henry Surtees - 19 iulie 2009
Henry Surtees purta un nume celebru şi avea talentul necesar să calce pe urmele tatălui său, John Surtees, campionul de Formula 1 din 1964. Un accident stupid avea să îl ia dintre noi pe tânărul Henry Surtees.
În cursa de Formula 2 de la Brands Hatch, o roată desprinsă de pe monopostul lui Jack Clarke l-a lovit pe Surtees în cap. În ciuda căştii de protecţie, Surtees nu a supravieţuit.12. Greg Moore - 31 octombrie 1999
Greg Moore a fost unul dintre cei talentaţi piloţi care au participat în campionatul american CART, astăzi Indycar. Pilot canadian, Moore a debutat la 20 de ani pentru echipa Forsythe Racing în campionatul american de top. Primul sezon a fost 1996 iar prima victorie a venit un an mai târziu devenind cel mai tânăr pilot din istoria campionatului care a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Cariera sa avea să se încheie brusc cu accidentul oribil din 1999. Era ultima cursă a sezonului ce se disputa pe California Speedway. Moore avea să piardă controlul monopostului în turul al nouălea şi intra pe zona cu iarbă a circuitului la peste 320 km/h. Monopostul s-a dezintegrat într-o serie de tonouri violente, iar Greg Moore avea să moară la spital.
13. Dan Wheldon - 16 octombrie 2011
Acum o săptâmână l-am pierdut şi pe pilotul britanic Dan Wheldon. Stabilit în America, Wheldon era un pilot celebru în Indycar şi reuşise să învingă de două ori în celebra cursă de 500 mile de la Indianapolis.
14. Daijiro Katoh - 6 aprilie 2003
Japonezul Katoh a fost ultima victimă din Mondialul de Viteză pe două roţi înainte de tragicul eveniment din weekendul trecut. Katoh şi-a pierdut viaţa la Suzuka în 2003 în urma unui accident oribil.
15. Shoya Tomizawa - 5 septembrie 2010
Anul trecut l-am pierdut şi pe japonezul Shoya Tomizawa. Raiderul japonez concura în campionatul Moto2 şi a decedat în uram unui accident survenit pe circuitul de la Misano, anul trecut.
16. Marco Simoncelli - 23 octombrie 2011
Ultimul pe lista noastră este Marco Simoncelli. Considerat un imens talent şi demn urmaş al lui Valentino Rossi, Simoncelli a decedat duminică, 23 octombrie 2011, pe circuitul de la Sepang, în urma unui accident stupid. Simoncelli a căzut şi a fost lovit de motocicleta pilotată de Colin Edwards. Casca lui Simoncelli a fost desprinsă şi acesta nu a mai avut nici o şansă. Simoncelli avea doar 24 de ani.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Marco a fost un pilot extraordinar insa nu vad logica in idea ta. Stoner era deja campion mondial inainte de acest incident. Sa nu exageram. De exemplu cand Schumacher a dedicat campionatul lui Senna in 94 a fost cu totul altceva. Senna era favorit. El adecedat la inceputul campionatului. Se intelege diferenta nu?
Acesta a murit in 1978 la Monza - pilota pentru Lotus atunci.
Pe cand un istoric cu pilotii romani decedati in competitii?
Laurentiu Moldovan a fost un maestru al competitiilor de raliuri debutand in '72.A murit in 2008 la 75 de ani dupa ce a pierdut controlul masinii, era ultima cursa a maestrului, o cursa demonstrativa.
In 2009 a decedat un alt pilot in Raliul Iasului.Este vorba de Lucian Garbacea senior care a murit sub privirile fiului lui Lucian Garbacea junior, si el o prezenta in comeptitiile nationale de raliu.
Merita si ei sa fie amintiti intr-un alt articol, mai ales ca sunt romani!