FEATURE: SAAB - Vârfurile şi căderea unui mare brand auto
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Saab este unul din simbolurile industriei auto suedeze. Alături de Volvo, Saab simbolizează calitatea şi siguranţa specifică automobilelor scandinave. Dar Saab avea ceva în plus. Automobilele Saab aveau un caracter exclusiv şi au în spate un pedigree venit din industria aviatică. Să nu uitam că Saab produce şi avioane militare şi de linie.
Începutul
Istoria Saab începe în 1937, în oraşul suedez Linkoping. Saab a fost la început o divizie a Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Această companie a fost creată cu singurul scop de a construi avioane pentru Forţele Aeriene Suedeze. Suedia vroia să îşi apere astfel neutralitatea în apropierea războiului. După ce ostilităţile s-au încheiat şi piaţa pentru avioane de vânătoare a scăzut, compania a început să caute alte pieţe pentru a-şi diversifica produsele.
În 1944 a debutat Proiectul 92. Scopul era crearea primului automobil de pesageri Saab. Rezultatul, Saab 92001 (sau Ursaab) - "Ur" înseamnă "original" în suedeză), a fost prezentat trei ani mai târziu. Designul era inspirat din aviaţie, iar coeficientul aerodinamic de 0.30 era cel mai mic din acea vreme. După trei ai de dezvoltare a proiectului 92, o fabrică a companiei amplasată în oraşul Trollhattan a fost convertită pentru asamblarea de automobile şi proiectul a fost mutat aici. Sediul companiei Saab a rămas în oraşul Trollhattan până în ziua de azi.
Saab - primul automobil
În 1949, Saab era gata să aducă pe piaţă primul model: Saab 92. Acest prim model avea să se vândă în 20.000 de exemplare până la jumătatea anilor '50. Modelul 92 avea să primească un suflu nou în 1955 şi era rebotezat Saab 93. Motorul primea un cilindru în plus, având acum trei, iar partea frontală aborda pentru prima dată ceea ce avea să devină grila de radiator trapezoidală specifică modelelelor Saab. Varianta break a modelului, numită Saab 95, a fost lansată în 1959.
A urmat Saab 96. Extrem de popular, 96 avea să fie exportat masiv. Aproape 550.000 exemplare au fost vândute în lumea întreagă. Cu toate acestea, cel mai important automobil din această decadă avea să fie Saab 99, model lansat în 1968. A fost primul model nou în totalitate din ultimii 19 ani şi, spre deoesebire de predecesorii săi, nu mai avea nimic în comun cu Saab 92. 99 avea să inoveze în domeniu siguranţei, lucru pentru care Saab urma apoi să devină cunoscut în întreaga lume. Saab 99 avea printre dotări parbriz curbat, spălătoare de faruri şi traverse în portiere contra impactului lateral, elemente considerate extrem de avansate la acea vreme.
Epoca Scania
În 1969, Saab s-a unit cu producătorul suedez de vehicule comerciale Scania-Vabis AB. În urma fuziunii a rezultat compania Saab-Scania AB. Gama modelului 99 a fost lărgită în 1973 cu un model combi coupe, un tip de caroserie care avea să devină sinonim cu marca Saab. Automobilul cu numărul 1.000.000 avea să fie produs în 1976. În 1978, Saab avea să semneze un acord cu Fiat pentru a vinde modelul Lancia Delta sub denumirea Saab 600 şi pentru dezvoltarea unei platforme comune. Platforma comună avea să fie folosită de modelul Saab 9000 lansat în 1985.
Aceiaşi platformă era folosită de modelele Alfa Romeo 164, Fiat Croma şi Lancia Thema. În 1978, longevivul model 99 era înlocuit cu modelul Saab 900. Acesta avea să devină unul dintre cele mai populare modele ale mărcii, fiind produse în total aproape un milion de exemplare.
Epoca General Motors
În 1989, divizia de automobile a grupului Saab-Scania avea să devină o companie independentă. Saab Automobile AB era acum controlată de către General Motors şi Investor AB, fiecare cu câte 50% din acţiuni. General Motors a investi în Saab t 600 milioane de dolari pe parcursul a zece ani. În 1994, GM lansa un nou model 900. Noul automobil folosea platforma modelului Opel Vectra.
În 1997, Saab a împlinit 50 de ani.
Cu această ocazie, a înlocuit modelul 9000 cu Saab 9-5. Fratele mai mic, 900, primea un facelift şi era rebotezat Saab 9-3. General Motors avea să achiziţioneze şi restul de acţiuni Saab în anul 2000, investind încă 125 milioane de dolari. Saab devenea astfel o subsidiară a grupului General Motors.Sub conducerea celor de la General Motors, Saab avea să lanseze o generaţie 9-3 nouă în 2003. Acesta renunţa la caroseria hatchback în favoarea unei clasice forme de sedan. Noul model folosea aceeaşi platformă comună cu modelul Opel Vectra.
Tot în această perioadă, General Motors a început să facă greşeli în ceea ce priveşte marca Saab. Grupul lansează doi noi modele pentru piaţa americană. Primul este 9-2X, de fapt un Subaru Impreza cu sigle Saab.
Al doilea este SUV-ul 9-7X, model bazat pe Chevrolet Trailblazer. Ambele sunt lansate în America în 2005, dar se dovedesc a fi un eşec comercial şi sunt scoase din producţie după doar câţiva ani. General Motors a întârziat lansarea modelului 9-3 break cu trei ani, a anulat un înlocuitor pentru Saab 9-5 şi a vrut să mute producţia de la uzina de la Trollhattan la uzina Opel din Russelsheim, Germania.
Începutul sfârşitului
"În urma crizei financiare vor ramane doar 5-6 grupuri auto mari"
|
TENTATIVE DE VÂNZARE. Încet, Saab rămânea singur. General Motors nu avea să reuşească să redreseze situaţia şi în 2008 anunţa că marca Saab este de vânzare. Au apărut 27 de potenţiali cumpărători, inclusiv BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault şi Tata Motors. În ciuda acestor nume grele, negocierile au mers mai departe cu doar trei potenţiali cumpărători: Koenigsegg, Merbanco şi Renco Group.
Discuţiile s-au prelungit, iar Saab începea deja să aibă probleme mari. Guvernul suedez refuza să se implice, ministrul industriei Maud Olofsson declarând că "Statul suedez şi plătitorii de taxe nu vor cumpăra uzine auto."
KOENIGSEGG. Pe 16 iunie 2009, producătorul de supercaruri Koenigsegg anunţă că va cumpara Saab de la General Motors. Oferta era susţinută de un grup de investitori norvegieni şi de producătorul chinez Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Partea financiară a venit printr-un împrumut luat de la Banca Europeană de Investiţii care a fost aprobat în luna octombrie. Însă Koenigsegg a anunţat în 24 noiembrie, la o jumătate de an de la începerea negocierilor, că nu poate duce la capăt achiziţia.
VÂNZAREA ŞI EPOCA Spyker. A urmat la rând grupul olandez Spyker. Şi astfel începe capitolul final în istoria mărcii suedeze Saab. Pe 26 ianuarie 2010, General Motors a confirmat că marca Saab va fi vândută către grupul Spyker. Lucrurile păreau că intră în normal. Vânzarea era încheiată pe 23 februarie 2010. General Motors continua să furnizeze motoare şi transmisii, iar Saab anunţa deja un nou model 9-3 pentru 2012. În iulie, marca suedeză anunţa că vrea să vândă 50.000-55.000 de unităţi în respectivul an. Noul manangement vrea să intre pe piaţa chineză, de unde General Motors retrăsese marca Saab în 2008. În octombrie, planul de vânzări era revizuit şi Saab anunţa că speră să vândă cam 30.000-35.000 de automobile în 2010. În cele din urmă, Saab avea să vândă 31.696 unităţi în 2010. A fost ultimul an "plin" pentru marca suedeză.
2011 - FINALUL POVEŞTII. În 2011, lucrurile au început să se înrăutăţească din nou. Mai mulţi furnizori au oprit livrările în luna aprilie din cauza facturilor neplătite. Uzina de la Trollhatan oprea producţia în luna mai. Spyker semnează un acord cu chinezii de la Pa Dang, încercând să găsească bani necesari. În ciuda eforturilor, situaţia Saab s-a deteriorat rapid, iar în luna septembrie compania a intrat oficial sub protecţia falimentului, oficialii Spyker încercând să găsească soluţii pentru o restructurare.
Soluţiile au venit tot din China: Panga Da şi Yougman, două companii cu dare de mână şi cu fonduri din ţara Marelui Zid, au hotărât să investească în Saab, discuţiile avansând până la stadiul în care cele două firme din China au hotărât să cumpere cu totul compania suedeză. Aici a intervenit însă General Motors, care - obligaţi să acorde asistenţă tehnică şi subansamble - au hotărât să blocheze tranzacţia. Motivul oficial: Saab urma să intre pe mâinile unor rivali GM pe piaţa din China, ceea ce ar fi însemnat că tehnologia grupului american ar fi ajuns în curtea unor competitori.CE URMEAZĂ? Este greu de precizat ce se va alege din această marcă în viitor. Administratorii actuali caută acum să vândă tot ce se poate pentru a face rost de bani şi a plăti datoriile imense către statul suedez, salariile angajaţilor şi facturile furnizorilor. Inclusiv maşinile din muzeul Saab sunt de vânzare. Soluţiile vor fi, probabil, cele pe care le-au ales administratorii fostei mărci britanice Rover: vânzarea pe bucăţi. Va fi interesant de urmărit cine va intra în posesia drepturilor de utilizare a numelui Saab şi mai ales a platformei PhoeniX, dezvoltată complet independent de Saab în ultimii doi ani.
"Probabil ați auzit în media, din păcate Saab Automobile a înaintat către autoritățile suedeze o solicitare de începere a procedurii de faliment. Mesaj postat pe www.saab.ro |
CE AR FI URMAT? Saab mai avea pregătite câteva modele pe care probabil că nu le vom mai vedea niciodată. Versiunea break a modelului 9-5 era gata de producţie şi chiar au fost prezentate fotografii oficiale.
Proiectul pentru un automobil de clasă mică: Saab 9-1
Viitorul 9-3
Conceptul Saab PhoeniX. Un nume care sună acum ironic.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
MAru nu iti fa probleme, Volvo va fi mult si bine prin zona....fura tot mai mult din clientela mercedes/audi/bmw in occident. In romania mai greu datorita conceptiilor
Pacat, era o marca cu istorie si modele ce aveau ceva de spus.
pe platfarma chevrolet, hai sa mai facem o masina si sa-i taxam pe clienti ca e masina europeana si e mai buna si piesele sunt mai nustiucum..
o sa ne fie daor sa vedem un saab in cativa ani, si asa vezi rar, nu o sa mai vezi deloc!
Fiti tari aveți grija de voi fanii unei mărci care voi o vedeți peste BMW :)
Doamne-ajuta!
Au produs masini de calitate indoielnica dpvd mecanic care acuma zac in cimitirele de masini si nici $200 nu da nimeni pe ele.
Clienti i-au abandonat.
Guvernul i-au abandonat.
Muncitori i-au abandonat.
Investitori i-au abandonat.
Care din voi ati cumparat actiunei Saab?
Care din voi le-ati trimes o donatie?
http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=saab&_sacat=6001&_dmpt=US_Cars_Trucks&_odkw=&_osacat=6001&bkBtn=&_trksid=p4506.m270.l1313
Defapt nu ma mai mira nimic, daca au vrut sa vanda Opel, adica una din marcile profitabile ale grupului. Noroc ca le-a dat Merkel peste bot.
This is your daily update on the story that is the survival of Saab. Today, we receive news that yet another party is interested in acquiring the Swedish car company, the third in as many days.
Swedish newspaper Dagens Industri confirms last month's report that Indian conglomerate Mahindra & Mahindra is also interested in Saab. Mahindra, which already owns Korean carmaker SsangYong and wants to become “India’s first global cult brand”, joins China's Youngman group and Turkish private equity firm Brightwell Holdings in bidding for Saab.
The receivers who have been appointed to handle Saab’s assets confirm that some companies have indeed expressed an informal, so far, interest.
“There have been no formal bids”, said receiver Anne-Marie Pouteaux. “We have had discussions with a number of interested parties. Some of them are interested in the factory as a whole and some of them are interested in parts of it”, added her colleague, Hans Bergvist.
Neither would disclose any names or which parts of Saab they want to buy, though Pouteaux stated that “We do have an objective to sell a totality (of Saab)”.
The coming week promises to be an interesting one for the future of Saab, so stay tuned.
Story Reference: Indiatimes
A fost un brand Ok la un moment dat, nu trebuie totusi sa exageram Saab nu a scos vreodata vreo supermasina. Nu mai merge, se intampla, nu va fii nici primul si nici ultimul brand care va disparea. Este pacat dar daca piata nu mai cere, putem sa plangem inca 20 de ani pe forum nu va ajuta Saab.
SAAB era de mult inchis daca GMC nu i-ar fi sustinut si dat banii de pomana.
Care din voi aveti un SAAB acasa?
Care din voi v-ati pus banii in actiunile SAAB?
In rest e apa de ploaie.
Si ca romanul destept ataci usor messagerul atunci cand esti incapabil sa dezbati subiectul.
Automobilisti de revista si internet sunt majoritatea si este trist.
Ca sa nu mai vb de cate unii care decupeaza masinile din reviste si se plimba cu ele prin apartament facand sunetul unui motor performant ca sa se bucure si ei.
Statisticile spun ca "fani" SAAB isi recumpara unul doar 7 din 100.
Restul 93% au fost dezamagiti de investitia facuta.
Numai oameni dusi cu capul isi imagineaza ca pot juca fotbal in interiorul unei masini dar din pacate avem destui dusi pe lumea asta virtuala.
SAAB a murit in ani '80 dar GM a fost generos si mi-a luat mie banii din buzunar sa dea la suedezi sa manance inca 20 de ani.
RIP
Amuzant e cat de multi romani doresc ca SAAB sa devina chinezarie.
Prima mea intalnire cu o bucata Saab ma fascinat suficient sa doresc sa o obtin. Era prin 1984 cand la cimitirul de masini am dat de un motor 4V frumos si compact. Am cascat gura la el si l-am rasucit din toate partile si toata noaptea m-am gandit sa merg sa-l iau.
Apoi am vazut in strada cum unii tot reparau continuu la SAABuri si zeci de masini neatinse stateau la cimitir inainte de topire.
Au produs o masina socialista.
O masina pe care o vindeau cu mai putin decat ii costa pe ei sa o faca.
Guvernul ia sustinut anii de zile si cand s-au saturat de acest furt i-au vandut la GM.
GM le-a dat 10 ani sa produca si ei o masina comerciala pe care publicul sa o doreasca dar cum toata viata lor au fost invatati sa suga banii de la populatie nu au luat-o in serios si GM sa descotorosit de ei.
SAAB a fost si este un cancer pt bugetul unei tari sau al unei firme.
Doar china mai poate salva acest nume prin al aplica pe caroseria masinilor lor.