FEATURE: SAAB - Vârfurile şi căderea unui mare brand auto

De Dragoș Băltățeanu
Publicat Vineri, 20.01.2012
Saab. Un destin dificil. O marcă cu atât de multă istorie în spate a cerut falimentul spre finalul anului trecut. De ce s-a ajuns aici? Trecem prin istoria mărcii pentru a vedea de ce Saab a ajuns aproape de dispariţie.

Saab este unul din simbolurile industriei auto suedeze. Alături de Volvo, Saab simbolizează calitatea şi siguranţa specifică automobilelor scandinave. Dar Saab avea ceva în plus. Automobilele Saab aveau un caracter exclusiv şi au în spate un pedigree venit din industria aviatică. Să nu uitam că Saab produce şi avioane militare şi de linie. 

Începutul

Istoria Saab începe în 1937, în oraşul suedez Linkoping. Saab a fost la început o divizie a Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Această companie a fost creată cu singurul scop de a construi avioane pentru Forţele Aeriene Suedeze. Suedia vroia să îşi apere astfel neutralitatea în apropierea războiului. După ce ostilităţile s-au încheiat şi piaţa pentru avioane de vânătoare a scăzut, compania a început să caute alte pieţe pentru a-şi diversifica produsele.

În 1944 a debutat Proiectul 92. Scopul era crearea primului automobil de pesageri Saab. Rezultatul, Saab 92001 (sau Ursaab) - "Ur" înseamnă "original" în suedeză), a fost prezentat trei ani mai târziu. Designul era inspirat din aviaţie, iar coeficientul aerodinamic de 0.30 era cel mai mic din acea vreme. După trei ai de dezvoltare a proiectului 92, o fabrică a companiei amplasată în oraşul Trollhattan a fost convertită pentru asamblarea de automobile şi proiectul a fost mutat aici. Sediul companiei Saab a rămas în oraşul Trollhattan până în ziua de azi. 

Saab - primul automobil

În 1949, Saab era gata să aducă pe piaţă primul model: Saab 92. Acest prim model avea să se vândă în 20.000 de exemplare până la jumătatea anilor '50. Modelul 92 avea să primească un suflu nou în 1955 şi era rebotezat Saab 93. Motorul primea un cilindru în plus, având acum trei, iar partea frontală aborda pentru prima dată ceea ce avea să devină grila de radiator trapezoidală specifică modelelelor Saab. Varianta break a modelului, numită Saab 95, a fost lansată în 1959.

A urmat Saab 96. Extrem de popular, 96 avea să fie exportat masiv. Aproape 550.000 exemplare au fost vândute în lumea întreagă. Cu toate acestea, cel mai important automobil din această decadă avea să fie Saab 99, model lansat în 1968. A fost primul model nou în totalitate din ultimii 19 ani şi, spre deoesebire de predecesorii săi, nu mai avea nimic în comun cu Saab 92. 99 avea să inoveze în domeniu siguranţei, lucru pentru care Saab urma apoi să devină cunoscut în întreaga lume. Saab 99 avea printre dotări parbriz curbat, spălătoare de faruri şi traverse în portiere contra impactului lateral, elemente considerate extrem de avansate la acea vreme.

Epoca Scania

În 1969, Saab s-a unit cu producătorul suedez de vehicule comerciale Scania-Vabis AB. În urma fuziunii a rezultat compania Saab-Scania AB. Gama modelului 99 a fost lărgită în 1973 cu un model combi coupe, un tip de caroserie care avea să devină sinonim cu marca Saab. Automobilul cu numărul 1.000.000 avea să fie produs în 1976. În 1978, Saab avea să semneze un acord cu Fiat pentru a vinde modelul Lancia Delta sub denumirea Saab 600 şi pentru dezvoltarea unei platforme comune. Platforma comună avea să fie folosită de modelul Saab 9000 lansat în 1985.

Aceiaşi platformă era folosită de modelele Alfa Romeo 164, Fiat Croma şi Lancia Thema. În 1978, longevivul model 99 era înlocuit cu modelul Saab 900. Acesta avea să devină unul dintre cele mai populare modele ale mărcii, fiind produse în total aproape un milion de exemplare.

 

Epoca General Motors

În 1989, divizia de automobile a grupului Saab-Scania avea să devină o companie independentă. Saab Automobile AB era acum controlată de către General Motors şi Investor AB, fiecare cu câte 50% din acţiuni. General Motors a investi în Saab t 600 milioane de dolari pe parcursul a zece ani. În 1994, GM lansa un nou model 900. Noul automobil folosea platforma modelului Opel Vectra.

În 1997, Saab a împlinit 50 de ani.

Cu această ocazie, a înlocuit modelul 9000 cu Saab 9-5. Fratele mai mic, 900, primea un facelift şi era rebotezat Saab 9-3. General Motors avea să achiziţioneze şi restul de acţiuni Saab în anul 2000, investind încă 125 milioane de dolari. Saab devenea astfel o subsidiară a grupului General Motors.

Sub conducerea celor de la General Motors, Saab avea să lanseze o generaţie 9-3 nouă în 2003. Acesta renunţa la caroseria hatchback în favoarea unei clasice forme de sedan. Noul model folosea aceeaşi platformă comună cu modelul Opel Vectra. 

Tot în această perioadă, General Motors a început să facă greşeli în ceea ce priveşte marca Saab. Grupul lansează doi noi modele pentru piaţa americană. Primul este 9-2X, de fapt un Subaru Impreza cu sigle Saab.

 

Al doilea este SUV-ul 9-7X, model bazat pe Chevrolet Trailblazer. Ambele sunt lansate în America în 2005, dar se dovedesc a fi un eşec comercial şi sunt scoase din producţie după doar câţiva ani. General Motors a întârziat lansarea modelului 9-3 break cu trei ani, a anulat un înlocuitor pentru Saab 9-5 şi a vrut să mute producţia de la uzina de la Trollhattan la uzina Opel din Russelsheim, Germania.

Începutul sfârşitului
 

"În urma crizei financiare vor ramane doar 5-6 grupuri auto mari"
                                                  - Sergio Marchionne, preşedintele grupului Fiat-Chrysler, în 2008

 

TENTATIVE DE VÂNZARE. Încet, Saab rămânea singur. General Motors nu avea să reuşească să redreseze situaţia şi în 2008 anunţa că marca Saab este de vânzare. Au apărut 27 de potenţiali cumpărători, inclusiv BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault şi Tata Motors. În ciuda acestor nume grele, negocierile au mers mai departe cu doar trei potenţiali cumpărători: Koenigsegg, Merbanco şi Renco Group. 

Discuţiile s-au prelungit, iar Saab începea deja să aibă probleme mari. Guvernul suedez refuza să se implice, ministrul industriei Maud Olofsson declarând că "Statul suedez şi plătitorii de taxe nu vor cumpăra uzine auto."

KOENIGSEGG. Pe 16 iunie 2009, producătorul de supercaruri Koenigsegg anunţă că va cumpara Saab de la General Motors. Oferta era susţinută de un grup de investitori norvegieni şi de producătorul chinez Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Partea financiară a venit printr-un împrumut luat de la Banca Europeană de Investiţii care a fost aprobat în luna octombrie. Însă Koenigsegg a anunţat în 24 noiembrie, la o jumătate de an de la începerea negocierilor, că nu poate duce la capăt achiziţia. 

VÂNZAREA ŞI EPOCA Spyker. A urmat la rând grupul olandez Spyker. Şi astfel începe capitolul final în istoria mărcii suedeze Saab. Pe 26 ianuarie 2010, General Motors a confirmat că marca Saab va fi vândută către grupul Spyker. Lucrurile păreau că intră în normal. Vânzarea era încheiată pe 23 februarie 2010. General Motors continua să furnizeze motoare şi transmisii, iar Saab anunţa deja un nou model 9-3 pentru 2012. În iulie, marca suedeză anunţa că vrea să vândă 50.000-55.000 de unităţi în respectivul an. Noul manangement vrea să intre pe piaţa chineză, de unde General Motors retrăsese marca Saab în 2008. În octombrie, planul de vânzări era revizuit şi Saab anunţa că speră să vândă cam 30.000-35.000 de automobile în 2010. În cele din urmă, Saab avea să vândă 31.696 unităţi în 2010. A fost ultimul an "plin" pentru marca suedeză.

2011 - FINALUL POVEŞTII. În 2011, lucrurile au început să se înrăutăţească din nou. Mai mulţi furnizori au oprit livrările  în luna aprilie din cauza facturilor neplătite. Uzina de la Trollhatan oprea producţia în luna mai. Spyker semnează un acord cu chinezii de la Pa Dang, încercând să găsească bani necesari. În ciuda eforturilor, situaţia Saab s-a deteriorat rapid, iar în luna septembrie compania a intrat oficial sub protecţia falimentului, oficialii Spyker încercând să găsească soluţii pentru o restructurare.

Soluţiile au venit tot din China: Panga Da şi Yougman, două companii cu dare de mână şi cu fonduri din ţara Marelui Zid, au hotărât să investească în Saab, discuţiile avansând până la stadiul în care cele două firme din China au hotărât să cumpere cu totul compania suedeză. Aici a intervenit însă General Motors, care - obligaţi să acorde asistenţă tehnică şi subansamble - au hotărât să blocheze tranzacţia. Motivul oficial: Saab urma să intre pe mâinile unor rivali GM pe piaţa din China, ceea ce ar fi însemnat că tehnologia grupului american ar fi ajuns în curtea unor competitori. 

CE URMEAZĂ? Este greu de precizat ce se va alege din această marcă în viitor. Administratorii actuali caută acum să vândă tot ce se poate pentru a face rost de bani şi a plăti datoriile imense către statul suedez, salariile angajaţilor şi facturile furnizorilor. Inclusiv maşinile din muzeul Saab sunt de vânzare. Soluţiile vor fi, probabil, cele pe care le-au ales administratorii fostei mărci britanice Rover: vânzarea pe bucăţi. Va fi interesant de urmărit cine va intra în posesia drepturilor de utilizare a numelui Saab şi mai ales a platformei PhoeniX, dezvoltată complet independent de Saab în ultimii doi ani.

"Probabil ați auzit în media, din păcate Saab Automobile a înaintat către autoritățile suedeze o solicitare de începere a procedurii de faliment.

În ultimele luni au fost derulate discuții foarte promițătoare în vederea preluării acțiunilor de către noi investitori, ceeace ar fi permis asigurarea finanțării operațiilor curente și dezvoltării de noi modele. Din păcate vechiul proprietar al SAAB – încă furnizor al unor componente și proprietar al unor licențe folosite în gama Saab din prezent – a obiectat și s-a opus tranzacției finale.  Acest vot de veto a obligat managementul Saab să aleagă inițerea procedurii falimentului voluntar.

În acest context, este clar că nu se vor mai produce autoturisme Saab deși conform legislației suedeze există posibilitatea ca o terță parte să achiziționeze marca în condițiile date și ulterior să relanseze operațiunile. Există deja oferte exprimate în acest sens prin urmare ar mai fi o speranță pentru supraviețuirea mărcii Saab.

In acest timp unii din clienții noștrii ne-au solicitat informații vis-a-vis de impactul acestui eveniment pentru ei. Suntem bucuroși să vă informăm că garanția automobilelor achiziționate prin reprezentanțele autorizate Saab din România va fi onorată de către reparatorii autorizați din România, până la expirarea termenelor de garanție. În ultimii ani Saab a operat prin două entități distincte, Saab Automobile A.B. (constructorul de automobile) și Saab Parts A.B. (furnizorul de componente și accesorii). Procedura falimentului nu se extinde și asupra Saab Parts A.B. astfel încât aceasta va continua să livreze componente rețelei de reparatori autorizați Saab.

Dacă aveți orice alte întrebări sau nelămuriri legate de cele precizate mai sus, vă rugăm să vă contactați dealerul sau reparatorul autorizat Saab.

Cu respect,

Echipa Saab."

                                                                                                                Mesaj postat pe www.saab.ro


CE AR FI URMAT? Saab mai avea pregătite câteva modele pe care probabil că nu le vom mai vedea niciodată. Versiunea break a modelului 9-5 era gata de producţie şi chiar au fost prezentate fotografii oficiale.

Proiectul pentru un automobil de clasă mică: Saab 9-1

Viitorul 9-3

Conceptul Saab PhoeniX. Un nume care sună acum ironic.

Comentarii (34)

  • Un articol care trebuia sa vina, dupa atatea stiri negative, dar reale, era normala si o scurta prezentare a istoriei. Din pacate GM spre sfarsit chiar si-a batut joc, ce-a fost in capul lor cu 9-2x si 9-7x...nu mai conteaza ce-a fost, conteaza ce va fi, dar asta e problema, va mai fi ceva??
    23 1
  • saab
    cand "..tocmeala de acasa nu se potriveste cu cea din targ"..:(...asteptam date despre Volvo:)
    7 2
  • Octavian
    Volvo e bine merci cu vanzari mai mari cu 20-30% fata de anul trecut.
    MAru nu iti fa probleme, Volvo va fi mult si bine prin zona....fura tot mai mult din clientela mercedes/audi/bmw in occident. In romania mai greu datorita conceptiilor
    14 0
  • razvanis
    GM to blame
    SAAB este in situatia actuala datorita politicii corporatiste iresponsabile aplicate de americani.
    Pacat, era o marca cu istorie si modele ce aveau ceva de spus.
    17 1
  • americanii, cei mai perversi!!!
    mda, au facut-o americanii! ei atata stiu, profit! n-au ei treaba cu istoria..
    pe platfarma chevrolet, hai sa mai facem o masina si sa-i taxam pe clienti ca e masina europeana si e mai buna si piesele sunt mai nustiucum..
    o sa ne fie daor sa vedem un saab in cativa ani, si asa vezi rar, nu o sa mai vezi deloc!
    6 1
  • Frumos gestul lui @Automarket!
    Insa problemele de mentalitate in privinta SAAB, care ii domina pe majoritatea romanilor, just reclamate mai sus de @Octavian, nu cred ca vor disparea nici daca toti cei incriminati ar (re)citi istoria marcata de lumini si umbre a brandului Griffin...Pana la urma, cel mai mare si cel mai ponderabil vinovat in toata tevatura SAAB din 1990 incoace este...compania-mama de avioane si servicii militare, ya, that's wright! Vorba aceea batraneasca de pe la noi: nu este prost cine cere, ci cel care da! Exact acest lucru condamnabil moral si total nerecomandat economic l-a comis SAAB-Scania de odinioara...Deci, normal ar fi ca tot entitatea care a stricat rostul diviziei auto (circumstanta atenuanta ar fi ca nu putea in mod logic sa prevada viitorul?...dar ce puncte comune de ideologie in plamadirea si scopul masinilor a identificat pana in momentul negocierilor in directia lui Galagie Motors?! -nu, nu va fi scuzabila niciodata actiunea conducerii de atunci a corporatiei suedeze, in frunte cu directorul Sten Gustafsson!) sa-si asume sarcina teribila de a readuce pe linia fireasca de vietuire fostul si (obligatoriu) vesnicul ei madular !!! Nu incap discutii in acest sens indiscutabil: in caz ca vor esua orice tratative ulterioare de achizitie de catre o societate privata serioasa, atunci ori se vor misca natural, gratios si prompt domnii de la SAAB AB si, in consecinta automata, o vor readuce la matca istorica, prin orice fel de efort, pe sarmana ramura Automobile AB, indiferent daca ar vedea-o sau nu ca pe o operatiune manageriala lucida sau necesara, ori vor suporta, in mod sigur pana la sfarsitul lumii, sudalmele aprige si blestemele drepte ale tuturor nevinovatilor si necajitilor fani...Sau, ma rog, mai exista solutia mai putin placuta (dar posibila teoretic!) de reinfiintare in temei juridic a sectiei auto peste un anumit numar de ani, in functie de situatia pietii de profil si de resursele financiare din acel ipotetic viitor optimist, dar, daca se va ajunge la acest deznodamant, atunci in mod categoric va trebui sa se petreaca fara actuala formula administrativa de la SAAB AB, clar?!
    6 4
  • @saabcuantic
    Mie jale de voi :(
    Fiti tari aveți grija de voi fanii unei mărci care voi o vedeți peste BMW :)
    3 19
  • PS:
    Intamplarea din 2009 cu initierea productiei noului 9-5 (cel cu aceeasi platforma ca a Insigniei) la Russelsheim a dovedit totusi taria de caracter a conducerii SAAB: in fond si de cand traiau sub pulpana megacorporatiei din Detroit, suedezii acceptau volens-nolens orice impartire "frateasca" de platforme si chiar de piese, dupa porunca lui gm Europe, cu omologii de la Opel, dar decizia arbitrara a americanilor de a realiza prima limuzina adevarata din istoria SAAB in barlogul nemtilor i-a iritat la culme pe cei din Trollhattan, care si-au luat libertatea de a veni la Russelsheim, de a ridica schitele, matritele si materialele dedicate initial constructiei lui 9-5 ultima generatie si de a le muta, cum era firesc, la uzina de drept din Suedia...Povestioara aceasta mi-a placut la culme la momentul desfasurarii, gadalindu-mi orgoliul de saabist, dar pretul curajului a fost ca gm (nu-mi mai functioneaza "caps lock" si nici "shift", deci nu pot sa scriu cu majuscule :D) a boicotat apoi intr-ascuns vanzarea catre Koenigsegg, firma despre care in esenta stia prea bine ca este capabila sa asigure salvarea lui SAAB, ca s-o ofere in final la subpret unor amarasteni care era previzibil pentru toata lumea ca nu vor putea face nimic, insa noroc cu marinimia lui Muller, care n-a facut pana la urma jocul scarbos al banditilor de peste Ocean...Lucrurile acestea le stiti si voi, dar am vrut doar sa ne aducem aminte ca lupta lui SAAB cu destinul potrivnic a fost dura dintotdeauna si asa se va purta pana la capat...Doamne ajuta!
    11 2
  • Multumim echipei automarket! Atunci cand faceti articole frumoase, jos palaria! :)
    11 2
  • Good point!
    Devo, chiar am ras cu pofta cand am citit expresia pe care ai inserat-o azi: "Gangster Motors, pardon, General Monkeys" :)) Mi-esti tare drag, nu neaparat datorita faptului ca iubesti indubitabil SAAB, ci si fiindca textele tale sunt de regula insotite de o simplitate autentica impletita voios cu o nota de savoare boema...Si nu oricine poate fi spontan ca tine. Observ ca si puberul @lorinczi incepe treptat sa devina mai...expresiv. Inainte l-am mustruluit destul de nepoliticos, deoarece mi se parea ca-l apasa o umbra de infatuare nesanatoasa la varsta lui, dar, daca va sta mai mult prin preajma unor curcani chitrosi ca noi :), sigur isi va prelucra si isi va finisa imboldul vorbirii...sa avem rabdare cu el, caci a apucat-o pe un drum promitator...Oricum, nu conteaza substantial cine suntem, ce cugetam si ce urmarim fiecare in parte; cert este ca, daca tine mortis Cuantic sa atraga cat mai multi useri spre aceasta poveste fara sfarsit, SAAB, dorinta lui este suverana ;) Pe de alta parte, @Scorpyon se crede stapanul...inelelor, fiind vrajit pana in strafunduri de o rezonanta latina care i se pare cea mai melodioasa eticheta din lume...pana va avea cineva rabdare sa-i arate pe viu si pe indelete ce este si cu ce se mananca un SAAB si deja viermele indoielii fata de marca "adorata" i s-ar strecura necrutator in viscere :D
    8 2
  • ???
    dar cine a spus ca SAAB a murit ??? aveti olecutica de rabdare :)
    Doamne-ajuta!
    10 1
  • AndreiRN
    Caput
    Si-a trait traiul si-a mancat malaiul este o vb romaneasca.
    Au produs masini de calitate indoielnica dpvd mecanic care acuma zac in cimitirele de masini si nici $200 nu da nimeni pe ele.
    Clienti i-au abandonat.
    Guvernul i-au abandonat.
    Muncitori i-au abandonat.
    Investitori i-au abandonat.
    Care din voi ati cumparat actiunei Saab?
    Care din voi le-ati trimes o donatie?
    http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=saab&_sacat=6001&_dmpt=US_Cars_Trucks&_odkw=&_osacat=6001&bkBtn=&_trksid=p4506.m270.l1313
    5 11
  • KCN
    Măi fratello Andrei, suferi cumva de insomnii nevrozate? Ştii cum se traduce dpdv chimic expresia pe care am trecut-o în titlu? Eu cred că, dacă te-ar mânca din greşeală o vacă, ar căpăta subit sindromul vacii supernebune, adică s-ar urca într-un Veyron şi s-ar pierde în lume. Îţi jur în mod solemn că în toată viaţa mea n-am întâlnit specimen mai îndărătnic şi mai veninos ca tine...Păi dacă aş fi fost eu tatăl tău, sigur aş fi halit zilnic găleţi de miere pe principiul "Nu pot să cred că a ieşit atâta sărătură din mine!" sau te-aş fi îndemnat către sporturi extreme precum bungee jumping la bloc, cu salt prin fereastra închisă şi fără coardă din moment ce una deja sare...Cu atâtea inovaţii funcţionale şi incontestabile pentru toată lumea, tu tot o ţii ca muta la lopată că SAAB este slabă tehnic?! Dacă tot eşti ahtiat după viteză şi "plajă" (căci negreşit în această direcţie net cocalaristă faci aluzie), atunci suie-te, omu' lu' Dumnezeu, pe motocicleta aceea cu motor de elicopter şi lasă-ne pe noi să ne batem capul cu "slăbiciunea" noastră, că o să înţelegi tu SAAB în esenţă când o să desluşesc eu algebra lui Boole! Şi nu se scrie "caput", ci "kaputt", hai salut!
    7 2
  • Saab-Scania
    Epoca Saab-Scania e de departe cea mai reusita din istoria marcii.
    6 0
  • @SaabCuantic
    Cam ai dreptate!
    3 0
  • @
    As dori sa stiu unde sunt restul comentariilor ?
    4 0
  • Precizare importanta
    @lorinczi, aici nu este vorba de cine are dreptate si cine nu, ci de mult disputata libertate de expresie, pe care sa nu creada nimeni ca eu n-as respecta-o in cazul celor care nu-mi impartasesc viziunile, dar cand sunt imprastiate minciuni infame si insinuari subiective despre SAAB, in spatele carora depistezi imediat ca colcaie o ura aprinsa fata de o masina pe care respectivii rauvoitori n-o inteleg ca menire, semnificatie si cult, recte AndreiRN, nu pot sa ma infranez a nu le opune o replica darza! Mai pe scurt, daca scarbeste pe cineva aceasta marca, este dreptul lui natural sa simta astfel si sa scrie in acest sens, dar nu-i permit sa incerce a-si impune atitudinea de fronda ca opinie-etalon de urmat de catre toti ceilalti useri!! Adica exprima-te cum ai chef, frate Andrei, ca poate pentru acest dar social scump ti-au suierat gloantele pe la ureche in '89, nu putem sti noi, dar nu te opinti sa ne bagi pe gat otrava ta sufleteasca si cu asta basta! Uita-te cu atentie la toata arhiva Automarket, ca sa te convingi de cate ori si cate elogii sincere si obiective am adresat eu lui Merz, Audi si BMW, chiar daca, personal, nu le suport...Chiar asa, ai ajuns sa crezi ca SAAB ar fi vreo caruta pe langa care Dacia ar parea Rolls Royce?! Vino-ti in fire sau dispari-alta alternativa n-ai aici, te asigur!
    1 1
  • Cand ii acuzam pe cei de la GM pentru manageamentul de 2 lei pe care l-au aplicat lui SAAB tot timpul, unii care ziceau ca nu e tocmai asa. Uite ca (din nou) nu prea m-am inselat. Daca ii intrebi pe cei din conducerea GM totusi de ce au cumparat SAAB si mai ales ce au vrut sa faca cu marca asta vor ridica din umeri. Vorbim totusi de cel mai mare constructor auto din lume care se pare ca e mare doar cu numarul de masini vandute. Atat. Dar norocul lor e ca sunt multi.

    Defapt nu ma mai mira nimic, daca au vrut sa vanda Opel, adica una din marcile profitabile ale grupului. Noroc ca le-a dat Merkel peste bot.
    9 0
  • Salut, Lau!
    Asa este, nimic mai adevarat! Unii ne-ar putea reprosa ca exageram cu criticile la adresa gm (ce onoare pentru dansii ca am ajuns sa le rostim zilnic trista eticheta...de fapt, ce oroare!), ca ne pretam la prea multe incursiuni in trecut (parca paseism se cheama "boala" aceasta) sau ne-ar putea avertiza ca am devenit ridicoli dezbatand obsesiv si cu atata patos racilele prezentului si posibilele conjuncturi si oportunitati ale viitorului in loc sa ne axam pe cifre, informatii si aspecte tehnice, asa cum procedeaza de regula si in mod pilduitor amatorii de "germane", dar oricine ar vrea sa ne apostrofeze astfel, daca tine musai sa fie corect, atunci sa fie pana la capat, in sensul ca ar trebui sa condamne si santajul sfruntat si abject la care s-a dedat recent gm fata de fata de firma suedeza in privinta colaborarii acesteia cu ofertantii chinezi inainte de declararea falimentului...In definitiv, porcii din Renaissance Center (o denumire total inadecvata raportat la "continut" :D) o sa-si bage unghia in gat de ciuda, fijndca faza cu "falimentul", asa cum a specificat si ztele si nu numai, s-ar putea sa se constituie intr-adevar intr-o tactica isteata, o "conspiratie" cu...inspiratie intre SAAB si Youngman de a concura totusi gm pe cea mai ravnita piata auto locala din lume si de a scoate pe vecie din viata lui SAAB cancerul gm-ist cu tot cu celulele lui "tumorale" (platforme si motoare). Suntem foarte increzatori ca, pe platforma lui PhoeniX, prima de dupa 1994 "curatata" de orice influenta americana, chiar daca fatada a fost "furata" nitelus de la BMW M6 CSL (dar jos palaria pentru imaginatia libera si prolifica a lui Castriota!), se vor plamadi niste mici capodopere, in pofida faptului ca n-am avea incotro momentan decat sa apelam la motoare (executate de) BMW...Si ramane cum am stabilit: sa nu mai aud niciodata de General Motors co! Sa nu se inteleaga gresit: n-am absolut nimic de reprosat in particular marcilor din portofoliul acestuia, oamenii aceia nefacandu-si altceva decat datoria profesionala pentru care sunt angajati si platiti (rezultand in recent incheiatul an un salt calitativ pentru dansii, atat dpdv mecanic si tehnologic, cat si ca plus estetic, justa apreciere, am recunoscut-o cu fair-play nu o data!), iar denumirile acestor marci le voi pronunta oricand fara nici o problema - Opel, Chevrolet, Cadillac, Buick, GMC etc. - insa, cel putin in optica mea, "General Motors" este un perpetuu si insuportabil stigmat moral, rezumandu-se la cladirea aceea nenorocita din Detroit, cu toti porumbeii dilii din ea...Câh!! Inainte sa se bata cu pumnii in pieptu-le de arama ca sunt iarasi motul lumii in graficul vanzarilor, sa nu uite lichelele respective ca aceasta isprava de rasunet se datoreaza in primul rand salahorilor din teritoriu care ii slujesc necontenit (poate ca unii dintre ei nu-si primesc rasplata cuvenita, ca doar lumea se zbate in falcile "crizei", nu?), dar nicicand n-o sa-i auzi multumindu-le public, in mod sincer, nuuuuu, cum adica sa-si terfeleasca (scâr)boşii mandria lor yankee?! Asa ca: SAVE AND...GO ON SAAB!
    2 1
  • ce v-am spus eu ???
    http://carscoop.blogspot.com/2012/01/form-orderly-queue-receivers-say-more.html

    This is your daily update on the story that is the survival of Saab. Today, we receive news that yet another party is interested in acquiring the Swedish car company, the third in as many days.

    Swedish newspaper Dagens Industri confirms last month's report that Indian conglomerate Mahindra & Mahindra is also interested in Saab. Mahindra, which already owns Korean carmaker SsangYong and wants to become “India’s first global cult brand”, joins China's Youngman group and Turkish private equity firm Brightwell Holdings in bidding for Saab.

    The receivers who have been appointed to handle Saab’s assets confirm that some companies have indeed expressed an informal, so far, interest.

    “There have been no formal bids”, said receiver Anne-Marie Pouteaux. “We have had discussions with a number of interested parties. Some of them are interested in the factory as a whole and some of them are interested in parts of it”, added her colleague, Hans Bergvist.

    Neither would disclose any names or which parts of Saab they want to buy, though Pouteaux stated that “We do have an objective to sell a totality (of Saab)”.

    The coming week promises to be an interesting one for the future of Saab, so stay tuned.

    Story Reference: Indiatimes
    1 0
  • Asta este
    Eu am fost fan al modelului 9-3 dar...
    A fost un brand Ok la un moment dat, nu trebuie totusi sa exageram Saab nu a scos vreodata vreo supermasina. Nu mai merge, se intampla, nu va fii nici primul si nici ultimul brand care va disparea. Este pacat dar daca piata nu mai cere, putem sa plangem inca 20 de ani pe forum nu va ajuta Saab.
    1 0
  • oare?
    @LSM, pentru tine "supermasina" se traduce cumva mot-a-mot ca supercar? SAAB a produs si asa ceva, desigur, chiar daca numai pana la stadiul de concepte: 1)EV-1, care avea celule fotovoltaice incorporate in plafonul de sticla, barele de protectie din kevlar si usile din fibra de carbon, materiale extrem de rezistente, ceea ce nu se gasea la nici un alt constructor la acel moment (1985); 2) AeroX, care avea parbriz fara stalpi laterali, in stil aeronautic, oferind soferului o vizibilitate de 180 de grade, avea sertar multi-util culisant pe sub planseul portbagajului, iar la bord nu existau butoane si cadrane ordinare, ci suprafete acrilice pretabile pentru comenzi activabile prin touch-screen, cu afisare de imagini 3D...Da, de fapt ai dreptate pana la urma: al naibii de agasant este harbul asta de Dacie 1100 din Trollhattan, of, nu mai scapam odata de caruta asta cu coviltir si paie provenita din tiganeasca Suedie...
    2 0
  • AndreiRN
    Realitate.
    Teoria o face orice copil fara mare probleme cu educatia facuta pe net dar practica e legata de REALITATE.
    SAAB era de mult inchis daca GMC nu i-ar fi sustinut si dat banii de pomana.
    Care din voi aveti un SAAB acasa?
    Care din voi v-ati pus banii in actiunile SAAB?
    In rest e apa de ploaie.
    Si ca romanul destept ataci usor messagerul atunci cand esti incapabil sa dezbati subiectul.
    1 1
  • Pfiu, nu poti sa culegi struguri din maracini...
    Ba "Realitate", tii mortis sa ne amarasti viata?! Am hotarat deja ca esti total inapt si inept in materie de SAAB si de framantarile sale interne si tu mesteci in continuare cu facaletul limbii aceleasi sabloane ultra-batatorite si sturlubatice?....Hai ca-i buna: care din noi are actiuni la SAAB, auzi 'mneata?! Noi de-abia avem dupa ce bea apa chioara...Dupa "logica" ta "ciumega" (cica ne dai peste bot si ne blochezi fara replica, mmm?), daca ne dam in vant dupa avioane Tayphoon, de pilda, atunci morti-copti "trebuie" sa ne pricopsim cu cate unul priponit eventual pe bloc. Pricepe si tu odata macar adevarul elementar: fanii autentici de SAAB investesc in aceasta necuprinsa si nepotolita pasiune altceva mai presus si mai mult decat blestematii acestia de bani pentru care lumea intreaga si-a demolat aproape toate principiile sanatoase de viata personala, sociabilitate si spiritualitate si care ne vor tari pana la urma fix spre nucleul cel mai terifiant al gheenei...daca nu ne revenim in simtiri pana nu va fi prea tarziu, fireste. Chiar nu-ti dai seama care ar fi cea mai accesibila optiune daca am incepe sa cumparam SAAB-uri cu nemiluita si cu nerabdare: atunci, dintr-o tendinta inevitabila indusa de legile invariabile ale capitalismului SALBATIC, si producatorul va incepe sa scoata ciurucuri de masini pe banda rulanta, cu deficit implicit de calitate vizibil de pe luna, deoarece, logic, timpul nu i-ar mai permite sa stea sa le bibileasca pana la ultimul detaliu precum obsecviosii ingineri si muncitori din secolul trecut...Si, oricum, raportat la ultimii 10 ani, stilul de lucru de tip heirupist s-a imprimat volens-nolens si la Trollhattan, in primul rand din cauza influentei imparabile a lui gm...De exemplu, noul 9-5 ar trebui teoretic sa-ti ofere atata spatiu interior incat sa poti initia in habitaclu o partida de fotbal cu prietenii, insa si ultimul retardat de gradinita ar conchide ca spatiul vital (hm, ce sintagma nazista) a fost sacrificat in favoarea unui portbagaj imens, nejustificabil in cazul unei limuzine facute in cu totul alt scop decat cel familist, in care eu si inca vreo doi haidamaci ca mine am sta lejer intinsi pe spate! Asadar, ma intreb retoric daca angajatii SAAB din alte vremuri ar fi comis voluntar o asemenea gafa de proportii ridicole...Mai pe scurt, nu vrem niciodata si sub nici o forma ca SAAB sa se vanda precum VAGabonzii sau precum G(lu)M(etii)...Inzdraveneste-te la minte, ce naiba, cred ca esti ditamai talanul, deci nu mai miza pe infantilisme demontabile cu usurinta!
    1 0
  • AndreiRN
    RIP
    Viata amara si-o fac singuri cei mai multi.
    Automobilisti de revista si internet sunt majoritatea si este trist.
    Ca sa nu mai vb de cate unii care decupeaza masinile din reviste si se plimba cu ele prin apartament facand sunetul unui motor performant ca sa se bucure si ei.
    Statisticile spun ca "fani" SAAB isi recumpara unul doar 7 din 100.
    Restul 93% au fost dezamagiti de investitia facuta.
    Numai oameni dusi cu capul isi imagineaza ca pot juca fotbal in interiorul unei masini dar din pacate avem destui dusi pe lumea asta virtuala.
    SAAB a murit in ani '80 dar GM a fost generos si mi-a luat mie banii din buzunar sa dea la suedezi sa manance inca 20 de ani.
    RIP
    Amuzant e cat de multi romani doresc ca SAAB sa devina chinezarie.
    0 3
  • Hm...
    Ultimele stiri releva ca in operatiunea oficiala de achizitie s-a infiltrat si "an as yet unnamed European automobile manufacturer"...poate i-a lovit mintea de pe urma pe cei de la BMW Group; ar fi extraordinar ca SAAB sa se alature acestui concern extrem de solid si in continua ascensiune, care incepe sa umbreasca VAG si mai ales Daimler...In caz ca se va produce aceasta preluare, ma indoiesc ca domnii din Munchen ar "strica" identitatea de sine a companiei suedeze, iar daca ar proceda la fel ca in privinta lui RR, careia i-au furnizat doar niste V12-uri modificate si niste licente electronice de bord - in rest nu s-au amestecat in mestesugurile englezilor - atunci s-ar constitui toate premisele pentru mult (prea) asteptata renastere...Ceea ce s-a intamplat nu poate nimeni sa conteste: BMW automobile este pe plus, RR asisderea, Mini nu admite concurenta la clasa ei, iar motocicletele BMW nu sunt deloc proaste cum insinueaza multi obtuzi (unde erau renumitele japoneze cand BMW Motorrad fabrica primul exemplar acum aproape 90 de ani?). Si cand zic ca nu suport BMW, ma refer de fapt la pseudo-BMW sau la facatura din capul multor conationali de-ai mei alintati coca si piti...Oricum, ramane de vazut in bratele cui va poposi SAAB pana la urma, iar daca salvatorul suprem s-ar numi BMW, s-ar putea spune ca s-au intalnit doi frati de cruce intr-ale celor mai sportive sedane din lume...Pentru mine, Koenigsegg ramane principala solutie, dar, dupa cum observ eu, patronul acesteia nu pare sa mai fie animat de vreo idee de asociere; ii lipseste impulsul primar, curajul deosebit de a sfida paleta riscurilor aferente! Nici macar acum nu actioneaza, cand piedica din partea fostului proprietar, de care s-a ciocnit si in 2009, nu mai poate exercita nici o putere...
    1 1
  • Andrei...
    ....plavane incult ca noaptea, nu stii sa faci deosebirea intre o exprimare obiectiva si una metaforica?! Daca eu as afirma ca vreau sa ridic un hotel in interiorul unei masini, tu ai receptiona si interpreta semnificatia frazei mele ca atare??? Tu pomenesti, ma nevrozatule, de patologie?! Precizeaza numele unui singur corespondent de aici cu care ai pus vreodata bazele unui dialog cursiv si concludent sau care ti-a adresat in scris macar o minima apreciere personala...Nu realizezi ca pedalezi in gol, adica nici macar un sobolan constipat nu te ia in serios?! Auzi neghiobie cumplita: 93% din posesorii de SAAB sunt deceptionati de alegerea lor ??!! Nu, este clar ca lumina zilei, ti-ai propus sa ma termini cu nervii, caci voi ajunge chiar nebun daca ma mai razboiesc mult cu nazaraniile tale absolut gratuite..."Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar" (Friedrich Schiller)
    3 1
  • Praf in ochi
    SAAB
    Mai baieti ..........Saab a fost una din marcile care m-au fascinat inca din copilarie....Atat partea de avioane de lupta , cat si cea auto . Personal , consider ca doar partea de management a contribuit la aceasta trista situatie din 2012 . Atata timp cat nu au stiut sa se descurce in labirintul acestui minotaur numit societatea capitalista de consum . Nu poti sa faci astfel de masini care nu erau dedicate manelistilor si cocalarilor de pretutindeni si sa montezi motoare diesel de la Fiat ( nu ca 1,9 - le M-Jet nu ar fi reusit , chiar eu il am pe o Zafira ! ) si Otto de la Opel , totul la preturi premium . Lumea s-a schimbat si se pare ca multi nu mai vor sa dea banii doar pe o imagine si/sau un brand , iar fanii sau cunoscatorii sunt relativ putini ! Asta nu face ca SAAB sa fie mai putin valoroasa. Suedia nu a reusit sa tina piept la marile concerne in ultimele decenii . As putea exemplifica cazul intreprinderii ASEA ( care facea la un moment dat cele mai bune locomotive electrice din lume , dar ulterior a trebuit sa fuzioneze cu BBC apoi ambele ajungand sub sigla Bombardier . Volvo , care foloseste tehnologie de uz general de la Ford sau alte firme globale . Ideea este ca la un moment dat , vor ramane cativa mari giganti auto......Presupun ca nici o infuzie de capital nu va reusi sa tina pe linia de plutire acest brand , candva celebru. Pasionatii marcii este normal sa fie intristati , daca nu chiar mai mult . Mie imi pare rau de o disparitie a acesteia , chit ca nu sunt un fan SAAB , ci doar un admirator . Incerc sa-mi imaginez ce marci vor mai disparea in viitorul apropiat......As fi curios cam ce cauze au dus la aceasta nefasta situatie.....de ce naiba nu au reusit in ultimii ani sa vanda mai multe ptr a fi pe plus ......Pe globalizarea tehnologica nu poate fi pusa totusi vina ......Sa nu uitam ca majoritatea marcilor folosesc tot felul de tehnologii fabricate pe tot globul , chiar daca unii cred ca o masina mai poate fi doar nemteasca .....Dar , mai exista totusi o mica speranta ......poate cineva va reusi sa o reinvie precum pasarea Phoenix.......in fond , de ce ar trebui sa dispara ? Cine ar avea interesul ?......
    3 0
  • 2011 Saab 9-3 and 9-5 Sedans for Half Price, but Would You Buy Them?
    http://carscoop.blogspot.com/2012/01/2011-saab-cars-for-half-price-but-would.html
    0 0
  • @Praf in ochi
    Iata ca ai inserat o analiza mai mult decat pertinenta...Invata-i sa vada astfel lucrurile si pe @AndreiRN, @BMW sau @Mircea, care, in afara de a fi infratiti cu invectiva bruta si cu calomnia abdominala, nu-i duce tartacuta la viziuni mai ample si mai patrunzatoare...Vad ca si tu crezi in "profetia" lui Marchionne, cea despre cele 5-6 grupuri auto de calibru mare care vor mai ramane in viata in acest secol (final?)...Nu neg, acolo vom ajunge fara scapare, dar va mai dura vreo 20 de ani pana sa se contureze o asemenea panorama globala...Asa, ca sa-ti sporesti cultura generala, stii ce as face eu ca ipotetic patron putred de bogat la SAAB, dupe ce s-ar normaliza situatia interna a companiei? In primul rand, retehnologizare masiva a fabricii, fiindca este o prioritate manageriala de netagaduit! Apoi, reabilitarea a doua modele legendare: 900 si 9000, leat pana in 1994! Le-as construi exact pe aceleasi platforme, respectiv in formele de caroserie din trecut, dotandu-le cu aceleasi tipuri de motoare (2.0T, respectiv 2.3T) si diversificandu-le cu versiunile de odinioara, plus ca le-as adapta la tehnologiile moderne. Cine m-ar acuza de conservatorism desuet, ar trebui sa se uite la Porsche! Categoria 9-3 as pensiona-o, oprind totusi TurboX (eliminand din denumire, desigur, formula "9-3", in rest ar ramane valabil acelasi 2.8T V6...foarte bun!) si 9-3X (rebotezand-o "FamilyX"). PhoeniX? As modifica-o (in primul rand fatada de BMW, care nu-mi place!) pentru a deveni baza unei viitoare subcompacte de oras. La 9-4X, de-asemenea, as renunta (silueta de Cadillac este vizibila...), insa nu si la ideea de SUV, care, in cazul SAAB, ar trebui regandita de la zero (plus eventuale variante pick-up si furgon, deoarece vehiculele comerciale iti pot ridica considerabil nivelul vanzarilor totale). Daca s-ar mai putea, as lua in calcul si posibilitatea unei limuzine de tip long (proiectul 9-7, despre care s-a mai vorbit; evident, s-ar realiza sub alt nume). Nu as ignora materializarea lui AeroX, ca sa ma falesc si eu cu un supercar, pe care l-as oferi intr-o gama larga de putere (de la 400 la 1200 CP - din fabrica! referitor la ultima limita de putere, cu un 5.0L V8 twin-turbo s-ar rezolva problema, chiar daca schitele originale as fi obligat sa le cumpar sub licenta intelectuala de la Koenigsegg, dar motorul l-as fabrica cu materialele mele si l-as prelucra astfel incat sa se incadreze in profilul mecanic specific lui SAAB, cum de altfel s-a intamplat cu DKW two-stoke, Ford V4 Taunus si Triumph inline-4...apropo de V8, parca si cei din Trollhattan au cochetat odata cu aceasta ipoteza). 9-5 actual?...Aaa, niet! L-as urca in avion si l-as parasuta pe cladirea RC din Detroit, scriind pe el mesajul "Luati-va carcasa inapoi, caci acum avem 9000 CD, care este mai limuzina decat a voastra!"...Cat despre Diesel, mda, nu prea poti sa-l excluzi in ziua de azi, atata timp cat lumea marseaza puternic pe tentatia reducerii consumului...Momentan, solutia ar fi sa inchei un contract de livrare cu MAN sau cu Scania, preferabil fata de Fiat! Evident, dupa ce as ajunge la o forta redutabila de piata in urma ritmului comercial pe care l-am imprimat (insa in nici un caz nu m-as deda la filosofia consumista gen VAG sau gm! BMW Group ar putea aluneca in aceeasi gafa anti-calitate, asa ca trebuie sa fie foarte atent la miscarile din jurul lui!), m-as ocupa exclusiv de conceptia propriilor motoare, atat Otto, cat si Diesel, ceea ce ar insemna independenta totala! Cam atat. In atare conditii, n-ar mai vocifera nimeni ca SAAB n-ar propune o varietate de produse, care sa atinga toate segmentele, mai putin vehicule grele! Deci, @Praf in ochi, zi-mi unde gresesc cu imaginatia mea!
    2 0
  • AndreiRN
    Vise
    Imi inaginez pe SaabCucu ca decupeaza din reviste pozele cu Saab si plimba pozele prin camera de apartament facand sunete de motoare performante cand de fapt el nu a pus mana pe un motor real si are o educatie de net.
    Prima mea intalnire cu o bucata Saab ma fascinat suficient sa doresc sa o obtin. Era prin 1984 cand la cimitirul de masini am dat de un motor 4V frumos si compact. Am cascat gura la el si l-am rasucit din toate partile si toata noaptea m-am gandit sa merg sa-l iau.
    Apoi am vazut in strada cum unii tot reparau continuu la SAABuri si zeci de masini neatinse stateau la cimitir inainte de topire.
    Au produs o masina socialista.
    O masina pe care o vindeau cu mai putin decat ii costa pe ei sa o faca.
    Guvernul ia sustinut anii de zile si cand s-au saturat de acest furt i-au vandut la GM.
    GM le-a dat 10 ani sa produca si ei o masina comerciala pe care publicul sa o doreasca dar cum toata viata lor au fost invatati sa suga banii de la populatie nu au luat-o in serios si GM sa descotorosit de ei.
    SAAB a fost si este un cancer pt bugetul unei tari sau al unei firme.
    Doar china mai poate salva acest nume prin al aplica pe caroseria masinilor lor.
    0 5
  • Doamne, de ce ne chinuiesti?...
    ...si ne lasi la mana tuturor razvratitilor imberbi, care aluneca din obisnuinta pe coaja capcanelor lingvistice, care vad in improscarea cu mocirla virtutea cea mai inaltatoare si care nici macar de o ironie subtila nu sunt in stare a fi capabili?...Pana la urma, tot raul spre bine, caci ne mai tavalim si noi de ras pe seama acestor ipochimeni de toata vremea, naparliti accidental in critici-ritori ofticati de un fenomen tehno-economic care a capatat in timp accente socio-psihologice de ecouri mondiale...Mai mult, epopeea SAAB-ului inca de la fondare pare sa se ingemaneze cu traseul crestinismului in lume: s-a afirmat in postura de "calea cea stramta" pe taram auto, pe care cei mai multi pamanteni (cu permis auto, evident) s-au oripilat sa se angajeze...Iar motto-ul acestei marci-martir impartaseste aceeasi axioma cu cea a dreptei credinte, adica nu "Crede si nu cerceta!", ci "Intelege si apoi crede!"...Ma rog, n-am pretentia ca Andrei sa priceapa unde bat cu volbura mea de sensuri, dar, inainte sa aiureze ca eu as decupa masini din reviste si ca as imita verbal huruitul motoarelor pana la orgasm, sa stie totusi ca eu am cunoscut exclusivismul pe viu inca din copilarie, cu urme adanci pe viata, prin intermediul unei unicitati ca DAF 66, prima masina a familiei mele. Omule, judeca putin inainte sa-i ataci pe altii, ca poate n-ai idee de viata lor, de principiile lor, de tribulatiile lor...
    2 1
  • newcarsystem
    saab 9-3 motor 1,9 tid 150 cp
    acuma cateva zile am dat modelul asta de saab 9-3 ,mereu am adorat marca asta pt atentia data fiecarui detaliu si ma gandeam daca as cumpara acuma ....tinand cont ca saab a dat faliment banuiesc ca nici piese nu o se mai gaseasca ....sau vor fi dar ff putine si scumpe ...voii ce mati sfatui sa fac ....ms
    0 0
  • Andrei Retard Neanteles
    Nu am idee ce stii tu despre fiabilitatea acestei masini, oricum tu in afara de fanteziile cu poza prin casa facand brum bruuum vad ca nu te duce capu' la altceva, insa din proprie experienta iti spun ca este singura masina cu care am peste 100.000 km si in afara de revizii nu am inlocuit si nu trebuie inlocuit nimic la ea, daca-i curat tapiteria e ca noua. Cu alte masini, exceptie Toyota, pana acum aveam schimbat deja: compresor AC, volante, turbine, injectoare si mai stiu eu ce alte maruntisuri... scuze am uitat sa spun ca "m-a lasat" la Saab, in toata aceasta perioada, un bec...:-) dar asta vorbind doar de fiabilitate insa cand vorbesti de Saab vb de mult mai mult...ceva aparte ce probabil tu nu poti intelege...
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru