FEATURE: Revolta femeii la volan - exemplul Arabia Saudită
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Este greu de crezut, dar există o ţară unde femeile nu au dreptul de a conduce un automobil. Este vorba de Arabia Saudită, o ţară guvernată de legi religioase. Deşi nu există o lege oficială care să interzică dreptul femeilor de a conduce un automobil, regulile religioase interzic acest lucru şi chiar pedepsesc femeile care îndrăznesc totuşi să conducă. Este singura ţară arabă din zonă şi singura din lume unde acest drept le este interzis femeilor. În toate celelalte ţări arabe din Orientul Mijlociu, femeile pot conduce fără probleme.
REVOLTA FEMEILOR DIN ARABIA SAUDITĂ
Dar femeile din Arabia Saudită s-au revoltat constant împotriva acestui abuz religios. Este deja celebru cazul lui Manal Al-Sharif, femeia care s-a filmat conducând într-un oraş din Arabia Saudită. A postat apoi clipul pe YouTube, încercând astfel să încurajeze cât mai multe femei să îi urmeze exemplul. Manal a fost însă arestată după ce a postat clipul, eliberată şi apoi arestată din nou. Nu este singurul caz de acest gen din Arabia Saudită. În toamna anului trecut, o altă femeie arabă, Shaima Jastaina a fost arestată şi condamată la zece lovituri de bici. Sentinţa avea să fie apoi ridicată de către Regele Abdullah. Condamnarea acestei femei venea doar la o zi după ce Regele Adbullah promitea că femeile vor avea drept de vot începând cu anul 2015.
Ciudat este că regula religioasă şi pedepsele pot varia, pentru că Arabia Saudită nu are un cod penal. Pedepsele sunt bazate în general pe legea religioasă, care nu este scrisă.
REGULILE SOCIETĂŢII ARABE
Această lege prevede că orice femeie din Arabia Saudită trebuie să aibă un gardian bărbat. Acesta poate să fie tatăl, soţul, fiul sau fratele femeii respective. Pentru orice activitate legată de condus ea trebuie să se bazeze pe acest gardian sau pe alt membru bărbat al familiei.
Având în vedere că femeile din Arabia Saudită nu pot folosi nici mijloacele de transport în comun, femeile depind doar de automobilele conduse de rudele bărbaţi, de taxiuri şi de mersul pe jos. Pot apărea situaţii critice, când o femeie are neapărată nevoie să ajungă acasă şi nu poate găsi un taxi. Este nevoită astfel să meargă pe jos zeci de minute. O altă variantă la care pot apela este să îşi angajeze un şofer. Dar trebuie să îşi permită să plătească acestuia un salariu de 300-400 dolari.ISTORIA PROTESTULUI
Având aceste argumente, femeile din Arabia Saudită au început să protesteze împotriva acestei legi absurde. În 1990, câteva zeci de femei din oraşul Riyadh au condus maşini în semn de protest. Au fost arestate pentru o zi şi paşapoartele le-au fost confiscate, iar o parte din ele şi-au pierdut slujbele. În 2007, Asociaţia pentru Protecţia şi Apărarea Drepturilor Femeilor din Arabia Saudită au înmânat regelului Abdullah o petiţie semnată de 1.100 de femei pentru a li se permite să îşi conducă maşinile. De ziua internaţională a femeii 8 martie 2008, Waheja al Huwaider s-a filmat în timp ce îşi conducea automobilul şi a postat clipul pe YouTube pentru a atrage atenţia asupra acestui drept încălcat. În 2011, Manal al-Sharif a pornit o campanie pe Facebook numită Women2Drive. În luna mai, Al-Sharif se filma la volanulul unui automobil. Pe 21 mai era arestată de poliţia religioasă şi eliberată după şase ore. În trei zile, clipul ei a fost vizionat de 600.000 ori pe YouTube.
Clipul avea să fie şters ulterior, la fel ca şi pagina de campanie de pe Facebook şi contul de Twitter folosit de al-Sharif. Avea să fie repostat mai târziu. Pe 22 mai, al-Sharif era arestată din nou şi a primit o condamnare de cinci zile în închisoare.
Acţiunile ei au atras însă atenţia mass-mediei internaţionale. New York Times şi Associated Press au scris despre cazul lui al-Sharif. Meritele ei aveau să fie recunoscute de către revistele Foreign Policy şi Forbes. Acestea o includeau pe al-Sharif în Top 100 Global Thinkers of 2011 şi pe lista Women Who (Briefly) Rocked. Revista Time avea să o numească în Topul 100 al celor mai influenţi oameni din 2012. Încununarea eforturilor sale a fost premiul Vaclav Havel pentru dizidenţă creativă oferit de Oslo Freedom Forum.Acum câţiva zeci de ani, în Arabia Saudită femeile nu aveau voie să meargă la şcoală. În 1962, în urma unui acord cu Statele Unite ale Americii, femeile arabe au primit dreptul de a primi o educaţie. Astăzi, aproape 50 de ani mai târziu peste 63% din absolvenţii facultăţilor şi colegiilor arabe sunt femei. Acest lucru duce automat la un număr mai mare de femei în rândul forţei de muncă. Iar faptul că nu pot conduce un automobil le împiedică de multe ori să îşi facă meseria.
Se va schimba ceva în acest domeniu? Probabil că da, dar în timp şi cu foarte mare răbdare. Regele Abdullah a acceptat ca femeile să aibă drept de vot începând cu 2015. După protestele femeilor din Arabia Saudită, poliţia opreşte femeile la volan şi le pune să semneze o hârtie prin care spun că nu vor mai conduce. Aşa că este foarte probabil ca regula religioasă prin care femeile din Arabia Saudită nu au voie să conducă un automobil va fi la un moment dat ridicată. Dar totul depinde de mentalităţile celor de la conducerea acestei ţări. Iar într-un stat arab religios, lucrurile se schimbă greu.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
PS:sper sa nu ma injure acum femeile
o femei nu poate fi niciodata concentrata la volan " ce mai grea operatie la o femeie este sa ii scoti ......... "
*trollface*
Se complac in situatia prezenta.