FEATURE: Povestea numelor modelelor Dacia. De la 1100 la Lodgy
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Dacia Lodgy. Este numele celui mai nou model din gama Dacia. Îl vom vedea în premieră abia în martie 2012, la Salonul Auto de la Geneva. Până atunci ne mulţumim cu versiunea de curse, Dacia Lodgy Glace, model ce va participa în Trofeul Andros din Franţa. Cursele pe gheaţă au devenit o tradiţie pentru Dacia în Franţa. Numele Dacia este asociat cu cel al lui Alain Prost, cel care a concurat în ultimele două sezoane pe un model Dacia Duster.
Dar vrem să vedem ce înseamnă acest nume. Deşi Dacia are proprietari francezi, noul model poartă din nou un nume cu rezonanţe engelzeşti. Şi asta pentru că Dacia a devenit în ultimii ani o marcă internaţională. Se vinde în aproape toate ţările din Europa şi nu numai. Pentru a putea folosi acelaşi nume pe toate pieţele, mărcile auto caută denumiri cât mai universale care să fie uşor de reţinut în orice limbă. În general, toţi constructorii au o bază de denumiri înregistrate pe care le folosesc atunci când lansează un model nou. Treaba celor care se ocupă cu găsirea şi înregistrarea acestor denumiri nu este deloc uşoară pentru că un nume poate foarte uşor să aibă o semnificaţie vulgară sau peiorativă într-o limbă şi să nu însemne nimic în alta. Sunt suficiente modele care au denumiri diferite pentru pieţe diferite.
Dacia 1100
Este primul model din istoria Dacia. Lansat pe 20 august 1968, Dacia 1100 a fost primul model produs la uzina Dacia de la Mioveni, Argeş. Bazat pe un Renault 8, Dacia 1100 avea motorul în spate, tracţiune spate şi frâne pe disc pe ambele punţi. Denumirea modelului a venit de la capacitatea cilindrică a motorului. Dacia 1100 era propulsată de un motor cu patru cilindri de 1.108 cmc ce dezvolta 46 CP la 4.600 rpm. Viteza maximă era de 135 km/h iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h se făcea în 20 secunde.
Dacia 1300
Pentru cel mai celebru model al mărci din perioada comunistă a României, indicativul a fost în continuare inspirat de cilindreea motorului. Noul model, bazat pe Renault 12, a fost lansat pe 23 august 1969. Motorul cu patru cilindri era amplasat în faţă longitudinal şi transmitea puterea către puntea faţă. Cilindreea motorului era de 1.289 cmc şi dezvolta 54 CP. Denumirea de 1300 avea să rămână în nomenclatorul Dacia pentru mai bine de 20 de ani cu diverse variaţii. Cea mai cunoscută este denumirea 1310 ce a desemnat modelul modificat substanţial şi lansat în 1978 de către Dacia. În 1983, acelaşi model primea alte modificări şi se introduceau motoarele de 1.397 cmc şi 1.185 cmc plus cutia de viteze cu cinci trepte. Dacia 1310 a rămas în producţie până în 2004.
Dacia Liberta
Primul hatchback din istoria mărcii naţionale era bazat pe modelul 1310. A fost lansat în 1985 sub numele oficial de Dacia 1320 CN. Semnificaţia celor două litere a fost intens dezbătută, ele fiind asociate cu numele fostului dictator Nicolae Ceauşescu.
Însă conform celor de la Dacia, intern acest cod semnifica "caroserie nouă". Primul model nu a fost pe placul lui Ceauşescu, însă aşa că modelul a fost scurtat şi relansat sub denumirea Dacia 1325. Neoficial a primit numele de Liberta, această denumire fiind folosită de inginerii care au lucrat la proiect.Dacia 2000
Dacia 2000 a fost un model rar dedicat membrilor din Partidul Comunist. Era bazat pe Renault 20 şi a devenit un fel de automobil oficial pentru Nicolae Ceauşescu cu care acesta apărea la defilările oficiale. Au fost fabricate foarte puţine exemplare şi astăzi sunt practic inexistente. Numele este inspirat de cilindereea motorului.
Dacia 500 Lăstun
Cel mai mic model Dacia fabricat vreodată a fost Dacia 500. Popular a rămas în amintirea românilor sub numele Lăstun. Tehnic, Lăstunul nu a fost o Dacie veritabilă pentru că nu s-a fabricat la Mioveni. Cea mai mică Dacie se fabrica la Timişoara, la uzina Tehnometal devenită apoi Automobile Timişoara. Numele Dacia 500 era dat tot de cilindrea motorului, Lăstunul folosind un motor de 499 cmc cu cilindri ce scotea doar 22.5 CP. Viteza maximă era de 106 km/h.
Dacia Nova
Primul model "modern" fabricat de Dacia este Nova. Modelul hatchback a avut o naştere grea. A fost dezvoltat timp de 10 ani şi a fost lansat abia în 1995. Au existat două variante. R523 a fost prima Nova ce putea fi recunoscută după hayonul cu lunetă bombată. Din cauza problemelor, a fost înlocuită cu varianta R524, ce avea caroseria în două volume şi juătate, siluetă devenită apoi celebră datorită modelului SuperNova. Numele de Nova a fost ales în urma unui concurs organizat de publicația Auto Pro. Au participat peste 2.000 de cititori şi numele Nova a fost propus de peste o sută dintre ei.
Dacia SupeRNova
După ce Dacia a fost preluată de Renault în 1999, primul produs fabricat sub noul patronat este SupeRNova. Practic, Dacia Nova primea un motor şi o cutie de viteze Renault plus câteva îmbunătăţiri şi era lansată sub un nume nou. SupeRNova era un joc de cuvinte dintre numele original şi particula Super iar litera mare R semnifica Renault. O Nova mai bună, pe scurt.
Dacia Solenza
Solenza a fost lansată în 2003 şi se baza tehnic pe modelul SupeRNova. Avea însă o linie de design schimbată fiind prima Dacie construită integral sub patronajul Renault. Numele provine din baza de denumiri a constructorului francez şi nu are o semnificaţie anume. Face referire la soare - "sol" - şi este o denumire uşor de reţinut. S-a dorit la acea vreme un nume cu rezonanţe latine care să facă ruptura faţă de modelele Nova/SupeRNova.
Solenza a inaugurat şi noua siglă Dacia, blazonul pe fond albastru şi câteva elemente de design în partea frontală ce aveau să fie regăsite mai târziu pe modelul Logan.Dacia Logan
Automobilul de 5.000 de euro a fost lansat în toamna lui 2004. A fost modelul care a pus marca Dacia pe harta Europei. Este cel mai de succes produs al mărcii şi este vândut pe aproape toate pieţele din Europa şi din lume. Numele provine, din nou, din baza de denumiri Renault. Şi pentru că Renault avea planuri mari cu acest model, deoarece alegerea a fost cea a unui nume cu rezonanţe engelzeşti. Logan este un nume propriu des întâlnit peste ocean, este o universitate în Statele Unite, un oraş în statul Utah sau un aeroport în Boston. Deşi a stârnit ironii la început, numele Logan a fost rapid acceptat şi astăzi este un nume la fel de comun ca al oricărui alt model.
Dacia Sandero
Modelul de clasă mică Dacia a venit în 2008 şi din nou specialiştii în marketing Renault şi Dacia au apelat la baza de denumiri comerciale. Sandero este un nume cu rezonanţe ceva mai latine deşi prima parte a denumirii te trimite cu gândul la engelzescul "sand" adică nisip. Alegerea acestei denumiri a fost motivată de faptul că Sandero a fost destinat iniţial pieţei sud-americane, mai precis Brazilia. Dacia avea nevoie de un nume care să sune bine în portugheză şi spaniolă, aşă că Sandero a fost soluţia aleasă.
Dacia Duster
SUV-ul Dacia şi primul model modern cu tracţiune integrală a fost lansat în 2010. Numele este adecvat, are rezonanţe britanice şi te face să te gândeşti la un automobil ce nu are probleme pe drumuri dificile. "Dust" în engleză înseamă praf. Duster a mai fost numele unui model Plymouth din anii '70, un coupe american.
Dacia Lodgy
Cel mai nou model din gama Dacia va fi lansat abia anul viitor. Ştim însă că se va numi Lodgy. "În spatele lui Lodgy stă termenul englezesc "lodging", care înseamnă casă şi dă o idee despre potenţialul monovolumului în ceea ce priveşte spaţiul interior", a declarat pentru Automarket Eric Pasquier, directorul gamei entry. Deşi pare un nume ciudat şi cumva atipic, Lodgy este o denumire comercială aleasă pentru piaţa vest-europeană acolo unde modelele monovolum sunt mai populare decât în estul Europei.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Dacia in Romania
-
Dacia Dokker Preţ: 9.250 - 14.400 €
-
Dacia Dokker Stepway facelift Preţ: 12.300 - 14.200 €
-
Dacia Dokker Van facelift Preţ: 9.280 - 11.880 €
-
Dacia Duster Preţ: n/a - 18.950 €
-
Dacia Lodgy Preţ: 9.500 - 15.450 €
-
Dacia Lodgy Stepway facelift Preţ: 12.900 - 15.350 €
-
Dacia Logan facelift Preţ: 6.950 - 12.650 €
-
Dacia Logan MCV facelift Preţ: 7.900 - 13.650 €
-
Dacia Logan MCV Stepway Preţ: 12.090 - 13.990 €
-
Dacia Sandero facelift Preţ: 7.150 - 13.300 €
-
Dacia Sandero Stepway 2020 Preţ: n/a €
-
Dacia Sandero Stepway facelift Preţ: 11.200 - 13.600 €
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Un drive test cu Sandero 1.6 16v pe cand ? Ati fi primii care ar face asa ceva.
sa stiti ca a mai existat si dodge duster, nu doar plymouth... si diferite.
say what?! :))
Pe cand continuati seria cu Marcile auto necunoscute?.,.,.
PS: Lastunul a iesit din fabricatie datorita fiabilitatii incredibil de proaste. Si dacia 1310 este proasta, deci nu imi pot imagina o masina mai naspa ca 1310 =)).
Dacia 2000 chiar era interesanta. Am cautat mai demult, si nu gasesc performantele ei, si nici prea mult despre ea. Doar la versiunea Renault 20 gasesc.
De fapt reflecta starea romaniei actuale in care tot ce are nume strain se vinde super. Daca aveau modele Delta sau Carpati sau Oltenia atunci era un produs 100% romanesc.
Dar atunci poate ca nu mergea motorul.
Nu vreau sa stigmatizez munca de la Renault Technologie Roumanie dar aceasta entitate exista de 4-5 ani si nu cred ca s-a dezvoltat o asa experienta intr-un domeniu unde RENAULT a avut nevoie de zeci de ani.
Esti mult prea rupt de realitate, baiatule... de unde bani de investitii in logistica si pregatire? Renault a investit in Romania peste 1.5 miliarde de euro. Iar procentul de 70% nu-l dau eu, ci directia comunicare Dacia. Si nu trebuie deloc "zeci de ani". Baza de pregatire exista deja in Romania, tocmai de asta au si venit francezii.
Scurt !
aro - X
oltcit - daewoo - X - ford, dar care sta pe bara
dacia-> reno, ca hyundai nu a fost de acord cu spaga. In anii 90 dacia crease un prototip de monovolum prin propriile puteri - prelua elemente de la dacia nova, a.i. sa poate realiza acel produs. Dacia avea gama suficienta de produse automobilistice ieftine si normale (la un moment dat chiar si dacia sport - model coupe). de asemenea in motorsport, dacia folosea nove preparate de tuneri potenti in Germania, cu puteri de 400cp in CNR, fiind cot la cot cu produsele straine din segment.
de ce nu spuneti de dacia CN 1 si CN2. de asemenea de faptul ca spaga de dupa 89 a facilitat vanzarea proiectelor de CN1 catre lada, care a iesit f frumos cu un produs asemanator.
Eu sunt client Dacia fidel, si iti garantez ca stiu sa apreciez lucrurile. Cu toata pregatirea care a facut-o RENAULT in Romania si care personal o apreciez foarte mult, dar nu se poate face super minuni in 4-5 ani.
Eu ma bucur ca exista o astfel de institutie in Romania, dar cred ca francezilor le este greu pentru ca baza primara "Educatia" in Romania este la pamant
ce hyundai mah?!! hyundai n-a facut nicio propunere...
@LSM
Ti-a spus un mecanic de RTR :)) hai ca aberezi deja... vezi ca-ti creste nasul pinocchio... Nu suna nimeni in Franta, garantia o gestioneaza uzina. Oricum trebuie sa fi fost "mecanicul minune" daca fara diploma de inginer, a rezolvat el printr-un simplu telefon "in Franta" dom'le...!! genial! Nu ti-a crapat capul gandindu-te la scenariul asta? Ar trebui sa te faci regizor... poate iei "zmeura de aur"
n-am voie sa scriu ca "hyundai era rupt in fund in 1999" ?? de ce imi stergeti? cautati in dex
Aici nici nu e nevoie sa cauti asocieri haioase. Deja suna a jucarie.
Lodge inseamna si ghereta, coliba, casuta, adica ceva mic si nesemnificativ. Asa copywriteri ce are Renault .. :))
Automobil fara probleme nu existat, toate sunt facute sa tina un anumit numar de km, o anumita perioada de timp...
Pe tine nu te pot considera ca facand parte din specia umana.
Din prima to esti o entitate lipsita de caracter si onoare de te ascunzi si iti este rusine cu tine.
Al doilea tu nu ai fost capabil sa dezbati mesajul meu si ai atacat mesengerul ca atata esti capabil.
Cand o sa ai neuroni si o sa inveti sa-i folosesti atunci poate o sa ai si nume si o sa devi uman.
Pana atunci un maidanez latra noaptea pe strazi.
PS. Varul meu e inginer la dacia din 1978.
toate modelele dacia
"imprumutata" de la aro 10