Opel Ampera, automobilul electric cu autonomie extinsă, a sosit oficial în România. Şi pentru a îl întâlni, Opel ne-a chemat la şcoală, mai precis la Politehnică.
Opel Ampera a venit oficial şi în România. Primele exemplare venite sunt din flota de test din Germania şi au fost folosite pentru a populariza acest automobil în rândul presei româneşti. Pentru a achiziţiona un Ampera va trebui să mai aşteptaţi până la jumătatea anului viitor când vor fi livrate primele unităţi pe piaţa noastră. Dar până atunci avem deja preţul pentru România: 42.900 euro (TVA inclus).
La prima vedere, preţul este enorm pentru un automobil de talia unui Opel Astra Sedan. Dar tehnologia de sub caroseria Amperei nu costă puţin. În aceste timpuri dominate de grija pentru mediu înconjurător şi reducerea emisiilor poluante, Ampera (şi fratele său, Chevrolet Volt) sunt singurele automobile care chiar pot intra fără probleme în viaţa unui om obişnuit.
Ce-i drept, acesta trebuie să fie foarte bogat sau să lucreze pentru o firmă căreia îi pasă de mediul înconjurător şi care să îi ofere ca maşină de firmă un Opel Ampera. Pentru că Ampera este singurul automobil electric cu autonomie extinsă (nu îi place să îi spunem hibrid) care are sens. Funcţionează folosind doar bateriile pentru 60-80 km şi apoi foloseşte un motor termic pentru a încărca bateriile.
BUN ÎN VIAŢA DE ZI CU ZI
Poate fi încărcat de la orice priză normală de 220V în patru ore şi este ideal pentru uz urban. Pentru că fiecare dintre noi ne învârtim în oraş cam 30 km în fiecare zi. Acasă-birou-supemarket-acasă. Sau acasă-şcoală-birou-şcoală-cumpărături-acasă. Dacă încărcăm maşina la birou sau acasă, motorul pe benzină nu va porni niciodată. Dar în acelaşi timp nu stresul că nu poţi pleaca la un drum mai lung de 100 km pentru că vei rămâne fără baterii aşa cum este cazul unui automobil electric normal. Cu Ampera poţi însă să pleci fără probleme unde vrei. După ce rulează 60 km în modul electric indiferent dacă alegem să mergem pe drumuri normale sau autostradă, Ampera activează apoi motorul termic care încarcă bateriile pentru a continua drumul fără întrerupere. Autonomia este în acest caz în jur de 500 km.
Opel Ampera foloseşte un sistem de propulsie botezat Voltec alcătuit dintr-un motoar electric, un motor/generator electric plus propulsorul termic. Toate cele trei surse de putere sunt cuplate la o sistem de angrenaj planetar care transmite apoi puterea către puntea faţă.Din cele două motoare electrice, cel mai mic acţionează şi ca generator atunci când maşina este în modul de autonomie extinsă. Motoarele electrice sunt alimentate de o baterie de acumulatori în formă de T. Este o baterie de 16 kWh avansată tehnologic cu sistem propriu de încălzire şi răcire. Foloseşte tehnologia Li-Ion şi oferă o autonomie de 40 până la 80 km. Autonomia este influenţată de stilul de condus şi de numărul de consumatori suplimentari ce funcţionează la bordul automobilului. De exemplu dacă aerul condiţionat funcţionază la maxim acest lucru va influenţa autonomia în mod electric. Bateria are 288 de celule şi furnizează o tensiune de 360V. Greutatea bateriei este de 190 kg. Datorită sistemului propriu de climatizare, bateria lui Ampera poate funcţiona fără probleme, spune Opel, chiar dacă temperatura exterioară se situează în intervalul -25 - +50 grade Celsius.
Pentru a mări autonomia, Ampera foloseşte un motor clasic pe benzină de 1.4 litri EcoTec. Este binecunoscut de pe modelul Corsa, dezvoltă 86 CP şi în mod normal acţionează generatorul electric de 54 kW. Motorul termic respectă standardul de emisii Euro5.
Sistemul de propulsie de pe Opel Ampera are patru moduri de funcţionare, exemplificate mai jos. De asemena, cel de la volan poate alege între patru moduri de condus: normal, sport, mountain (recomandat pentru drumuri de munte) şi hold (motorul termic funcţionează permanent chiar dacă bateria nu este descărcată complet).
CONDUCEREA CU ALIMENTARE EXCLUSIV PE BATERIE
Modul de funcţionare cu un singur motor al autovehiculului electric. În acest mod, alimentarea cu energie electrică este asigurată exclusiv de bateria de 16 kWh din dotarea modelului Ampera.
La viteze mai mici de 100 km/h, doar motorul principal de tracţiune este activat. Acesta dezvoltă o putere de până la 111 kW şi generează un cuplu instant uniform de 370 Nm pentru performanţe energice. În acest mod, coroana dinţată exterioară a cutiei de viteze planetare este blocată pe carcasă.
Modul de funcţionare cu două motoare al autovehiculului electric. La viteze mai mari, motorul/generator funcţionează ca motor de tracţiune auxiliar. Turaţiile ambelor motoare de tracţiune sunt cumulate în cutia de viteze planetară. Prin adăugarea unui al doilea motor, turaţia motorului principal de tracţiune poate fi redusă. Eficienţa unui motor scade la turaţie ridicată; de aceea, funcţionarea cu două motoare ajută la reducerea consumului energetic al bateriei, crescând astfel autonomia în modul de alimentare exclusiv de la baterie la viteze de rulare pe autostradă. Funcţionarea cu două motoare este realizată prin conectarea motorului/generator la coroana exterioară.
În timpul rulării normale cu energie electrică, sistemul inteligent de control al modelului Ampera comută între modul de funcţionare cu un singur motor şi modul de funcţionare cu două motoare pentru a economisi energia, proporţional cu viteza predominantă a autovehiculului şi poziţia acceleraţiei.
În modul de funcţionare cu două motoare, motorul/generator rămâne alimentat cu electricitate de la baterie. Astfel, atât în modul de funcţionare cu un singur motor, cât şi în cel cu două motoare, modelul Ampera beneficiază de propulsie electrică şi nu consumă niciun strop de benzină. Datorită sistemului de propulsie electrică de ultimă generaţie, modelul Ampera poate avea o autonomie exclusiv electrică între 40 şi 80 km.
FUNCŢIA DE AUTONOMIE EXTINSĂ
Funcţia de autonomie extinsă cu un singur motor. De fiecare dată când bateria modelului Ampera ajunge la un minim, motorul pe benzină este activat pentru a extinde autonomia autovehiculului. Acesta este conectat la motorul generator, care joacă rolul unui generator ce furnizează energie electrică motorului de tracţiune principal, menţinând în acelaşi timp nivelul de încărcare a bateriei. Coroana dinţată exterioară este blocată pe carcasă şi de această dată.
Funcţia de autonomie extinsă cu două motoare. La viteze mai mari, motorul generator are două funcţii. Acesta funcţionează ca un generator pentru a produce energie electrică, dar şi ca motor auxiliar pentru generarea unui cuplu suplimentar prin reconectarea la coroana dinţată exterioară a cutiei de viteze, la fel ca şi în cazul modului electric cu două motoare activate. În modul de autonomie extinsă cu două motoare, modelul Ampera are eficienţă sporită la viteze de rulare pe autostradă faţă de utilizarea exclusivă a motorului de tracţiune principal. Pentru eficienţă maximă la viteze mai mari, o parte din puterea mecanică a motorului pe benzină este folosită pentru propulsie.
După prezentarea tehnică a modelului Ampera susţinută la Politehnică, am avut ocazia să şi conducem maşina pe un traseu scurt din cadrul campusului universitar. Deşi este a treia oară când conduc acest automobil, este mereu surprinzător cât de rapid şi silenţios pleacă de pe loc. Tot cuplul de 370 Nm este livrat instant şi maşina accelerază până la 100 km/h în nouă secunde. Viteza maximă este de 160 km/h. Deşi se simte ca automobilul este mai greu decât unul doar cu motor convenţional de aceleaşi dimensiuni (Ampera cântăreşte 1.732 kg), modelul Opel se conduce ca orice altă maşină cu cutie automată. În plus, Ampera este şi mult mai practică decât alte automobile full-electric care de obicei sunt de dimensiuni mici. Ampera are patru locuri şi un portbagaj cu hayon generos. Dacă în faţă nu sunt probleme cu spaţiul, pe cele două locuri din spate, un adult de peste 1.90 m va avea probleme. Este un pic ciudat şi faptul că portbagajul nu are rulou clasic pentru a bloca privirile indiscrete prin hayon.
Avem în schimb o acoperitoare din material textil prinsă în patru elastice. Una peste alta, Ampera este un automobil complet. Iar dacă infrastructura se va dezvolta şi vor apărea şi la noi puncte de încărcare în parcările publice, un automobil ca Ampera va face sens din ce în ce mai mult. Rămâne doar să găsim o variantă de finanţare.
Sistemul de propulsie electrică Voltec
|
|
|
|
Tip
|
|
sistem de propulsie electrică
|
Putere
|
kW/CP
|
111 / 150
|
Cuplu maxim
|
Nm
|
370
|
Baterie
|
|
|
|
Tip
|
|
sistem reîncărcabil de stocare a energiei
|
Carcasă
|
|
în formă de T; compozit din poliester umplut cu sticlă cu protecţie din aluminiu la radiație termică şi bază de oţel
|
Greutate
|
kg
|
198
|
Date chimice baterie
|
|
litiu-ion
|
Sistem termic
|
|
Sistem de control termic activ cu lichid (răcire sau încălzire)
|
Celule
|
|
288, prismatice
|
Energie (capacitate instalată)
|
kWh
|
16
|
Timp de încărcare (la priză obişnuită de 230 V/16 A)
|
ore
|
sub 4 (timpul de încărcare poate varia)
|
Motor cu funcţie de autonomie extinsă
|
|
|
1.4 ECOTEC
|
Normă de poluare
|
|
Euro 5
|
Tip de carburant
|
|
benzină
|
Număr de cilindri / supape per cilindru
|
|
4 / 4
|
Cilindree
|
cm³
|
1398
|
Alezaj x cursă
|
mm
|
73,4 x 82,6
|
Material de fabricaţie bloc cilindri
|
|
fontă
|
Material de fabricaţie chiulasă
|
|
aluminiu turnat
|
Raport de compresie
|
|
10,5:1
|
Putere
|
kW / cp
|
63 / 86
|
|
la rpm
|
4800
|
Cuplu maxim
|
Nm
|
130
|
|
la rpm
|
4250
|
Transmisie
|
Tren de rulare
|
|
tracţiune pe puntea faţă
|
|
|
transmisie cu angrenaje planetare, motor electric, motor electric/generator
|
Performanţe de conducere şi autonomie
|
Viteză maximă
|
km/h
|
161
|
Accelerare de la 0 la 100 km/h
|
secunde
|
cca. 9
|
Autonomie cu motor electric (în funcţie de stilul şi condiţiile de conducere)
|
km
|
40 – 80
|
Autonomia combinată motor electric / motor cu funcţie de autonomie extinsă
|
km
|
peste 500
|
Consum de energie (preliminar)
|
Consum de energie (comparativ cu Noul ciclu de conducere european)
|
kWh/100 km
|
sub 16
|
Consum de benzină (în conformitate cu standardul R(EC)715/2007)
|
l/100 km
|
1,2
|
Emisii de CO2
|
g/km
|
27
|
Dimensiuni autovehicul
|
Lungime
|
mm
|
4498
|
Lăţime
|
mm
|
2126/1787
|
Înălţime (la masa proprie)
|
mm
|
1439
|
Ampatament
|
mm
|
2685
|
Ecartament faţă
|
mm
|
1546
|
Ecartament spate
|
mm
|
1572
|
Cerc de bracaj, bordură la bordură
|
m
|
11,00
|
Dimensiuni interior
|
Locuri (faţă /spate)
|
|
2 / 2
|
Spaţiu pentru zona capului (faţă /spate)
|
mm
|
960 / 915
|
Spaţiu pentru zona umerilor (faţă /spate)
|
mm
|
1435 / 1369
|
Spaţiu pentru zona pelviană (faţă /spate)
|
mm
|
1364 / 1301
|
Spaţiu pentru zona picioarelor (faţă /spate)
|
mm
|
1068 / 866
|
Volum de încărcare (spătare spate ridicate / pliate)
|
l
|
310 / 1005
|
Capacitate
|
Masă proprie
|
kg
|
1732
|
Masa maximă admisă
|
kg
|
2000
|
Sistem de răcire generator
|
l
|
7,3
|
Sistem de răcire baterie
|
l
|
7,0
|
Sistem de răcire componente electrice
|
l
|
2,9
|
Rezervor
|
l
|
35,2
|
Ulei de motor cu filtru
|
l
|
3,5
|
Lichid de transmisie
|
l
|
8,45
|
Masa maximă admisă 2000 kg
---------------------------------------------------------
Sarcina utila 268kg !?! PANA SI LASTUNUL CARA MAI MULT (330kg )
14 ani de cand vand hibride in masa...
Si vb totusi de Toyota nu de Opel...
ar fi mai transparent un calcul cu costurile de intretinere
Cat despre caracteristiciule masinii... e un inceput.
Cum vor sta lucrurile in practica vom afla in urma unui drive test amanuntit.
Un motor pe benzina are un randament de cel mult 30%.Deci puterea obtinuta de la un litru de benzina este de:P=9176*0,3=2754 wh/l
Din 1.2l se pot obtine 1.2*2,754kwh =3 . 30kwh adica aproape de cinci ori mai putin decat necesarul declarat chiar de constructor-aprox 16 kwh/100km ( si asta fara a mai lua in considerare pierderile date de procesul de transformare a energiei cinetice a motorului in energie electrica ! ).
AUTONOMIE MAXIMA - 500KM
CE REZULTA ? 1.2% ?
Eh , e grea aritmetica!
Cine isi permite o masina electrica de 40k euro nu sta la bloc! Il duce capul sa utilizeze banii pentru confortul locuintei spre exemplu. Daca vrei sa stai la bloc, exista parcari subterane in care iti poti lasa masina la incarcat (tarile civilizate). La noi urbanismul lasa de dorit si foamea de bani face ca in mutle din blocurile nou construite confortul sa lase de dorit.
@Flavius "Sarcina utila 268kg !?! PANA SI LASTUNUL CARA MAI MULT (330kg )" --- Asta nu-i masina de carat sacii de cartofi.
Masina e ideala pentru 80% din populatie, serviciu- acasa - si pe unde mai vrei sa te plimbi. Eu conduc 99% in mediul urban, e ideala pentru mine.
Tehnologia e relativ noua, se va perfectiona, indiferent ca o sa fie bazata pe electricitate sau hidrogen. Cei care blameaza noile tehnologii o sa ramana cu buza umflata, in cativa ani pretul combustibililor conventionali o sa fie prea mare pentru a-si misca masinile din parcare. E o pentru cei cu mintea deschisa nu pentru cei care se uita la 1-2 litri de combustibil in plus fata de cifra producatorului. Eficienta centralelor termoelectrice e mai mare decat a motoarelor termice, iar transportul combustibililor implica o eliberare de CO2 in atmosfera mai mare decat cea emisa de combustibilul propriu-zis.
si se vor folosi in regimuri diferite.
15000km bucuresti (deh si asta e oras)
15000km drumuri lungi
15000km combinat
pt a realiza acest versus trebuie o credibilitate uriasa, si eventual pentru rrrrromania recomand o uniune a mai multor reviste de notorietate(top gear/auto-motor-sport & altii)
pt testul de oras nu este obligatoriu sa mergi sub 40km cat tine bateria. realitatea cotidiana te forteaza sa mergi mai mult. si nu vei gasi o priza prietenoasa in 99% din cazuri care sa iti reincarce masina :D acolo unde ai treaba
Cheers !
Acum, legat de consum +un ton mai serios :
in SUA se "zvoneste" ca, daca ai grija cum incarci acumulatorii si iti planifici un pic drumurile poti ajunge si la performante de 1000mile intre plinurile de benzina - asta inseamna 1600km pe 35l benzina ... ceea ce da un consum destul de "spectaculos" :)
In ceea ce priveste emisiile ... se mananca kkt cu lingurita de argint : Masina consuma aproximativ 1kWh la 8km (10kWh la 80 km, cantitatea maxima de energie ce poate fi scoasa din acumulatori vs. autonomia maxima declarata). In romania se emit ~400g CO2 pentru fiecare kWh ce iese din priza ... aritmetica simpla spune ca masina emite cel putin 50g CO2 pe km, in modul pur electric ... pentru ca atunci cand porneste motorul pe benzina ...
E naspa ce propune Ampera, dar mai intai informati-va cum functioneaza sistemul pentru ca vad ca majoritatea nu a inteles aproape nimic.
D'aia l-a angajat(furat) Bmw pe seful proiectului Volt/Ampera Frank Weber, pt ca masina asta e naspa, tot sistemul voltec e naspa si pt ca nu au ce face s-au gandit sa scoata pe piata i8.
adica de fapt ai un motor electric care pune puterea jos, dar tot pe benzina mergi. dar benzina de fapt e generator pt motorul electric.
e foarte buna ideea, din pdv al producatorilor, pt ca acum, la inceput pot sa manance putin kk, ca deh, e masina electrica.
dar dupa cum punea foarte bine in evidenta un coleg de mai sus, daca ajungi sa cuantifici cat mai exact poluare (ca deh, de aia e electric sa nu mai polueze) nu prea mai bate cu reclama.
si da, producatorii vor zice ca daca vrei sa obtii cifrele alea trebuie sa mergi circumspect, eficient si atent. asa ca de fapt muta vina in curtea clientului, si vor da vina pe inabilitatea lui de a folosi masina la capacitatile maxime.
dar o masina e facuta sa circule intr-o plaja larga de medii si conditii (de aia vezi cum se testeaza la polul nord, desert, etc... diversele modele). electricul, daca da frigul, urca un deal, etc...incepe sa gafaie si sa suga la curent instant. plus ca bateriile vor avea acel memory effect.
si cum la laptop se ofera garantie de 6 luni, pt ca asa si pe dincolo si la masini va fi la fel. ca din cauza unor consumatori prosti nu tre sa sufere fabrica. pai de ce se propun solutii tehnice neviabile???
si mai sunt multe de zis, dar clar orice metoda care poate sa ia responsabilitatea din carca producatorilor (in special cu poluarea acum) va fi un avantaj concurential enorm