FEATURE: Maşinile la CES 2012 - între smartphone la bord şi siguranţă prin tehnologie
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Consumer Electronics Show din Las Vegas, Nevada este unul dintre cele mai mari târguri de electronice şi gadgeturi din lume. Este locul în care producătorii de gadgeturi îşi dau întâlnire pentru a prezenta cele mai noi tehnologii. Dacă vreţi, CES este la fel de important pentru lumea electronicelor cum este Salonul Auto de la Geneva pentru lumea auto. Iar cele două industrii au nevoie în ultima vreme una de cealaltă. Din ce în ce mai multe gadgeturi îşi fac loc la bordul automobilului, iar constructorii au îmbrăţişat acest trend pentru a îşi face maşinile mai atrăgătoare şi pentru cei care nu se pot lipsi de smartphone, tabletă, computer sau sistem de navigaţie.
Constructorii de automobile urmăresc două piste când vine vorba de gadgeturi şi maşini. Prima: vor să aducă toate aplicaţiile şi divertismentul de pe smartphone în maşină. În acelaşi timp, vor ca siguranţa celui de la volan să crească şi fac asta urmând a doua pistă, gadgeturi pentru sporirea siguranţei. "Nu putem opri oamenii să îşi aducă smartphone-ul în mașină. Dar vrem să o facă în cel mai sigur mod cu putinţă", a spus Paul Mascarenas, şeful departamentului tehnic de la Ford. La ediţia din acest an a CES, a fost clar că smartphone-ul este principalul punct în jurul căruia au gravitat constructorii auto. Automobilele au nevoie de ani pentru a fi dezvoltate timp în care electronicele de la bord rămân în urmă. Dacă putem conecta și integra smartphone, automobilul revine la modă.
Dar să vedem care au fost principalele tehnologii pentru lumea auto prezentate la CES 2012:
1. Accentul pe siguranţă
Senzori, camere de luat vederi şi sisteme care te ţin pe şosea. Uneori, cu forţa. Mercedes-Benz este unul dintre constructorii de maşini care pun mare accent pe siguranţă şi a înţesat automobilele produse cu numeroase sisteme care să te ţină pe drum indiferent de prostia pe care ai comis-o. Mai puţin când te urci beat la volan. Mercedes vrea ca automobilele sale să ajungă la un nivel de securitate activă atât de ridicat încât să ai mai puţin de 1% şanse să faci un accident din neatenţia celui de la volan. Deşi nu recunosc public, majoritatea producătorilor de maşini dezvoltă în acest moment şi automobilul complet autonom. Exact ca cel pe care Google îl testează public de ceva vreme. Mai este însă mult timp până când vom preda volanul şi vom da doar o comandă vocală: " Du-mă acasă!".
Dar sistemele testate pentru viitoarea maşină autonomă sunt deja prezente pe automobilele de azi. Sistemul "Lane Assist" de exemplu. Îl găsim la Ford, Mercedes, Honda şi alţi constructori. O cameră digitală recunoaşte benzile de rulare şi îl avertizează pe cel de la volan dacă iese de pe trasa corectă din neatenţie. Apoi intervine fizic, virând uşor automobilul pe trasa corectă. Nu este un sistem complet autonom şi are rolul de a te avertiza dar este un prim pas către un automobil inteligent şi independent. Avem radare care ne ajută să menţinem distanţa faţă de automobilul din faţă, computerul calculează dacă vom frâna sau nu la timp şi caz de nevoie și chiar opreşte maşina fără ca cel de la volan să pună piciorul pe pedala de frână.
2. Mercedes-Benz mbrace2
Mercedes a prezentat la CES sistemul mbrace2. Este disponibil deja în Statele Unite ale Americii şi permite proprietarilor de automobile Mercedes să contoleze o parte din funcţiile automoblului cu ajutorul smartphone-ului. mai precis, pot să încuie şi să descuie maşina şi să găsească maşina într-o parcare aglomerată doar prin intermediul telefonului. În plus, sistemul oferă aplicaţii care îţi permit să accesezi facebook direct din automobil. Mai avem diagnoză la distanţă şi acces la un serviciu de sistenţă non-stop prin intermediul căruia poţi face rezervări la hotel, restaurant şi în multe alte locuri.
3. Monitorizarea stării de sănătate - Ford
Ford şi-a unit eforturile împreună cu Microsoft şi Healthrageous pentru a crea un sistem care monitorizează în timp real starea de sănătate a celui de la volan. Ford a prezentat un prototip al acestui sistem la CES 2012 sub denumirea Automobilul căruia îi pasă de tine. Având în vedere timpul din ce în ce mai mare petrecut la bordul automobilului, are sens ca şi starea de sănătate a celui de la volan să fie monitorizată în acest timp.
Ford lucrează la un sistem ce va permite să detecteze infactul sau afecţiuni ca astmul sau diabetul.4. Vitezometrul 3D de la Johnson Controls
Johnson Controls a prezentat la CES un tablou de bord tridimensional. Este un sistem care se alfă la stadiul de concept momentan, dar este posibil să îl vedem curând şi pe modelele de serie. Sistemul se bazează pe un ecran LCD ce foloseşte tehnologia 3D pentru a simplifica informaţia. Astfel, mult mai multă informaţie poate fi prezentată celui de la von într-un spaţiu mult mai mic. Un cerc care simbolizează vitezometrul domină display-ul, iar informaţiile auxiliare sunt afişate spaţial în jurul acestui cerc.
5. Freescale - integrarea telefonului mobil
Freescale este producător de cipuri şi circuite şi vede integrarea telefonului mobil inteligent ca parte din viitorul sistemelor de infoteinment din automobil. Şi pentru asta a creat un display care permite afişarea informaţilor de pe ecranul telefonului prin simpla conectare prin USB. Sistemul este încă primitiv, dar pare de viitor. Ar fi extrem de simplu să îţi conectezi telefonul prin cablu sau Bluetooth când te urci în maşină, şi toate aplicaţiile să apară pe display-ul din bord.
6. Audi - Audi Connect
Audi a prezentat la CES interiorul noii generaţii a compactei A3. Dar lăsând la o parte locul inedit de prezentare a interiorului noului Audi A3, germanii au vrut să arate ce pot face în materie de infotainment. Cunoaștem deja sistemul MMI folosit de Audi ce utilizează un buton rotativ prin intermediul căruia cel de la volan controlează toate funcţiile sistemului de infoteinment din mașină. Ei bine, Audi a adus la CES noul sistem Audi Connect. Audi a introdus de curând un touchpad pe modelele A6 și A7 care îi permitea celui de la volan să navigheze printre meniuri. Acum, acest touchpad a fost integrat în partea superioară a butonului rotativ ce controlează sistemul MMI. Audi a prezentat și un display de 7 inch cu capacități 3D ce va fi folosit de sistemul de navigație care la rândul lui folosește informații de la Google Earth și Street View. O altă noutate este un spațiu pentru telefonul mobil situat în cotiera centrală ce va fi numit Audi Phone Box. Audi spune că acest sistem va putea primi orice tip de telefon și este alcătuit dintr-o antenă, amplificator de semnal și încărcător USB. În viitor vom avea în încărcare fără contact, spune Audi. Vom vedea o parte din aceste noi sisteme pe noul Audi A3, pe care îl așteptăm să debuteze în toamna acestui an.
7. Internet Radio
Honda, Subaru și Ford au anunțat parteneriate cu stații de radio care emit pe internet. Acest tip de radio permite utilizatorului mai multă libertate. Poate alege tipul de muzică ascultat sau poate chiar să își creeze propriul playlist. Honda și Subaru vor oferi Aha Radio. Acest serviciu oferă 10.000 de posturi care includ muzică la cerere de la MOG și Rhapsody, internet radio de la Shoutcast, știri live, podcasturi, audio books, știri de la Facebook și Twitter, chiar și recenzii de restaurante și recomandări de la Yelp. Bineînțeles, aceste servicii vor fi valabile pentru început în America, dar treptat vor pătrunde și în Europa. Ford a optat pentru un parteneriat cu iHeartRadio, aducând cam 800 de posturi live și digitale la dispoziția celui de la volan. Toate acestea se pot face prin conectarea telefonului mobil și descărcarea unei aplicații. În plus, opțiunea de date din abonamentul de telefonie mobilă trebuie să fie suficient de mare.
8. Kia UVO2
Kia a prezentat la CES a doua generație a sistemului UVO2. Asemănător cu sistemul Sync de la Ford, Uvo2 este un sistem infotainment care se conectează cu telefonul mobil inteligent. Are și un rol important în securitatea pasagerilor. În caz de accident, sistemul sună automat la serviciile de urgență și verifică starea mașinii. Mai poate indentifica probleme tehnice la automobil și transmite datele către telefonul mobil. Mai poți identifica locul mașinii în parcare tot cu ajutorul telefonului dacă ești distrat și ai uitat unde ai parcat. Plus multe alte funcții.
9. Parteneriat TomTom - Fisker
TomTom și Fisker Automotive și-au unit forțele la CES. Fisker a ales TomTom ca unic furnizor pentru sistemele de navigație GPS ce vor fi montate pe modelele Fisker Karma. Contractul a fost semnat pentru o perioadă de trei ani.
Sistemul pe care TomTom îl va furniza folosește un touchscreen de 10.2 inch. Va putea fi comandat și prin comenzi vocale și va putea fi folosit pentru a controla sistemul de climatizare, audio, telefonul și multe alte funcții. Tot la CES, TomTom a prezentat trei noi modele de sisteme de navigație aftermarket. Cele trei modele poartă numele Start, Via și Go Live. Start este modelul entry-level ce oferă doar navigație. Modelele următoare oferă mai multe funcții: conectivitate Blutooth, comenzi vocale, conexiune la internet.10. Ford SYNC
Ford a prezentat la CES o serie de aplicații pentru telefonul mobil inteligent care permit conectarea cu sistemul SYNC. Acum, cei care au acest sistem pe mașină pot trimite informații direct de pe telefonul mobil către sistemul de navigație de exemplu. Aplicațiile sunt disponibile pentru iPhone și Android.
11. Mobileye
Mobileye crează sisteme pentru asistarea celui de la volan. Suntem neatenți la volan, citim mesaje, scriem mailuri, bem cafea și multe altele. Sistemele create de Mobileye folosesc o cameră de luat vederi care veghează asupra pietonilor și bicicletelor din jurul mașinii tale, verifică dacă nu ieși de pe banda de rulare și citește semnele de circulație. Genul acesta de sisteme există deja pe modele de serie ca Ford Focus sau BMW seria 3. Mobileye crează însă sisteme ce pot fi montate aftermarket. În America, prețurile încep de la 749 dolari și pot ajunge la 849 dolari fără montaj.
12. Încărcare wireless
La CES am mai putut vedea și prototipuri pentru încărcarea gadgeturilor fără a mai conecta fire. Este vorba de încărcarea fără contact prin inducție. Fulton este o companie care lucrează la acest sistem deocamdată pentru telefoanele mobile. Astfel, va fi suficient să pui telefonul pe o suprafață de pe bord și va începe să se încarce automat fără a mai conecta nici un fir. Normal, acest tip de încărcare are o miză imensă în lumea automobilelor, vehiculele electrice mizând pe un astfel de tip de încărcare în anii următori.
13. Siri pentru mașini
AT&T, companie de telefonie mobilă din Statele Unite, plănuiește un asistent virtual pentru automobile. Acesta ar funcționa aproape la fel ca Siri, celebra deja asistentă virtuală disponibilă pe telefoanele inteligente iPhone 4S.
14. Căştile audio Ferrari
Ferrari s-a asociat cu productorul audio Logic3 pentru a lansa colecția Ferrari Cavallino. Aceasta constă dintr-o serie de căști audio și docuri cu difuzoare. Toate afișează cu mândrie căluțul cabrat Ferrari, iar prețurile sunt pe măsură. Cele mai mici căști in-ear costă 149 lire sterline, în timp ce docul audio GT1 Air costă 599 lire sterline.
15. Conceptele auto de la CES 2012
Pe lângă gadgeturile care au rolul de a ne face viaţa mai uşoară sau mai conectată la volan, la CES au fost prezente și o serie de concepte auto: Audi Urban Concept, Ford Evos, Kia Naimo și Mercedes-Benz F125. Nu au fost premiere mondiale, pentru că marile saloane auto nu concep astfel de "aroganţe", dar apariţia unor forme auto demne de anul 2020 la standurile CES reprezintă o lovitură de imagine pentru marii constructori auto ai lumii prezenţi cu noutăţi la evenimentul din Las Vegas.
În loc de concluzie
Seria lungă de inovații din domeniu gadgeturilor auto ne arată că constructorii auto pun siguranța pe primul loc și distracţia pe locul al doilea. Și acest lucru este subliniat și de un studiu efectuat pe 7.000 de oamni din șapte țări: deși majoritatea își doresc infotainment și gadgeturi în automobil, toti au pus siguranța pe primul loc. 91% din respondenți au spus că își doresc sisteme care să nu îi lase să părăsească accidental banda de rulare, 83% vor sistemul care anunță automat autoritățile în cazul unui accident. Iar 75% vor ca automobilele să prevină și să se oprească automat în caz că cel de la volan suferă un infarct sau altă situație de urgență. Din fericire pentru siguranţa pe şosele, update-ul statusului de Facebook-ul în mers va mai avea de aşteptat.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Comentarii (0)