FEATURE: Istoria unui model de legendă - Porsche 911
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Foarte puţine modele ale lumii reuşesc să atragă aşa cum o face 911. Iar şarmul său nu vine doar din faptul că vorbim de unul dintre cele mai cunoscute modele sport din istoria industriei auto mondiale, ci din povestea superbă care stă în spatele său. Porsche 911 are în spate 58 de ani de carieră de succes şi vine în 2011 cu o nouă generaţie care promite să ducă mai departe un nume de legendă. Automarket face o incursiune în poveştile care au construit imaginea lui Porsche 911 şi vă arată de ce această maşină este una dintre cele mai iubite din întreaga lume.
Porsche 911 a fost introdus în toamna anului 1963. Prima generaţie a fost un model extrem de longeviv, fiind produsă până în 1989. Deşi mulţi cred asta, 911 nu a fost primul model produs de Porsche, fiind creat şi gândit ca înlocuitor al modelului 356, primul model al companiei Porsche. Iar 356 era, la rândul său, o evoluţie a celebrului Volkswagen Beetle, creat de acelaşi Ferdinand Porsche. Putem spune, deci că 911 are elemente comune cu Beetle? Absolut. De fapt, forma caroseriei este o interpretare dinamică a caroseriei de Beetle.
Ferdinand "Ferry" Porsche este părintele acestui model, dar designul şi dezvoltarea au fost făcute de fiul său, Ferdinand Alexander "Butzy" Porsche. Ferry a crezut în acest proiect şi l-a susţinut pe fiul său în permanenţă. Ferdinand Alexander îşi aminteşte:
Când am desenat modelul 911, m-a susţinut încă de la început. Nu pentru că eram fiul său, ci pentru că era convis că va fi un model de succes. A avut mereu un excelent simţ al formelor. Nu aprecia însă culorile ţipătoare şi formele prea ostentative". |
Porsche 911 a fost prezentat pentru prima dată la Salonul Auto de la Frankfurt din 1963. Iniţial, numele propus a fost Porsche 901, dar francezii de la Peugeot au protestat susţinând că ai dreptul exclusiv de a folosi nume de model cu cifra zero în mijloc. Porsche a schimbat numele în 911. Se năştea o legendă.
|
|
Primele modele Porsche 911 foloseau un motor boxer de doi litri (1.991 cmc) cu şase cilindri, care dezvolta 130 CP. Era răcit cu aer şi montat în spate, iar cutia de viteze manuală avea cinci trepte. Designul îi aparţine lui Ferdinand "Butzi" Porsche, fiul lui Ferry Porsche. Deoarece în 1965 exista încă o piaţă foarte mare pentru automobilele cu patru cilindri, Porsche a dezvoltat şi modelul 912.
Acesta folosea un motor cu patru cilindri de 1.6 litri şi 90 CP care fusese folosit şi pe modelul Porsche 356. În 1966, Porsche a introdus ceva mai puternicul 911S, care dezvolta 160 CP. A urmat versiunea Targa în 1967, aceasta folosind o caroserie cu plafon amovibil. Tot în 1967 a fost lansat şi modelul 911T, practic urmaşul modelului 912. Acesta folosea un motor de 110 CP, iar modelul de 130 CP purta acum denumirea 911L. A existat şi o versiune dedicată curselor numită 911R. Au fost fabricate doar 20 de exemplare. Acestea aveau portiere din aluminiu. aprindere cu două bujii pe cilindru şi o putere de 210 CP.
În 1970, cilindreea a fost mărită la 2.2 litri (2.195 cmc). Puterea versiunilor creştea după cum urmează: 911T - 125 CP, 911E - 155 CP, 911S - 180 CP.
Cilindreea avea să fie mărită apoi la 2.4 litri (2.341 cmc). 911T ajungea la 130 CP, 911E la 165 CP, iar 911S la 190 CP. Era introdus şi sistemul de injecţie mecanic de benzină şi o nouă transmisie manuală cu grilă H clasică. Modelele iniţiale foloseau o cutie cu treapta 1 în stânga jos.
În 1973 a apărut modelul 911 Carrera RS. Pentru mulţi pasionaţi, acesta este cel mai apreciat model din toate timpurile. Iniţialele RS vin de la denumirea Rennsport (Autosport în germană). Carrera RS folosea un motor cu şase cilindri boxer de 2.7 litri (2.687 cmc) de 210 CP.
Au existat şi versiuni speciale: Touring, Sport Lightweight, plus versiuni dedicate curselor.În 1974, motorul de 2.7 litri devenea echipare standard pentru toată gama 911. Dar, pentru veriunile puternice, Porsche folosea acum un motor de trei litri (2.994 cmc). Acest motor avea să fie folosit şi pentru prima generaţie a versiunii Turbo, deosebită prin "numele" intern 930. Introdus la finalul lui 1974, în Europa avea să fie vândut sub numele de Porsche 911 Turbo. În America, denumirea comercială a fost 930. Şi aşa a rămas în istorie. Motorul de trei litri turbo dezvolta iniţial 260 CP, dar cilindreea a fost apoi mărită la 3.3 litri, puterea crescând la 300 CP.
Începând cu 1978, modelul 3.0L 911 SC de 180 CP devenea versiunea de bază a lui 911 şi folosea motorul de trei litri. În 1982 a fost prezentată şi prima versiune cabriolet a modelului 911.
În 1979, Porsche a decis să înlocuiască modelul 911 cu modelul 928. Vânzările clasicului 911 erau însă suficient de mari pentru ca Porsche să îşi schimbe planurile. Porsche 911 rămânea în producţie, iar în 1983 trecea la motoare de 3.2 litri (3.164 cmc). Producţia avea să continue până în 1989.
A doua generaţie oficială a modelului 911 a fost lansată în 1989 şi poartă numele de cod 964. A fost generaţia care a venit pentru prima dată cu transmisie automată Tiptronic şi tracţiune integrală. Denumirile comerciale au fost Carrera 2 pentru versiunea cu tracţiune spate şi Carrera 4 pentru cea cu tracţiune integrală. Ca sursă de putere, noul 911 "964" folosea un motor boxer cu şase cilindri de 3.6 litri de 250 CP. A existat şi o versiune sport denumită Carrera RS pentru piaţa europeană. Mai uşor decât varianta normală, modelul RS avea puterea motorului mărită până la 265 CP.
Versiunea turbo a modelul 964 a fost lansată în 1990. Porsche nu a avut însă timp să dezvolte o versiune cu turbină a noului motor de 3.6 litri şi a trebuit să folosească propulsorul vechi de 3.3 litri de pe predecesorul model 930. Puterea acestul model era de 320 CP. În 1992 a fost introdus şi modelului Turbo S. Acesta folosea un motor de 3.8 litri şi dezvolta 380 CP fiind una dintre cele mai rapide maşini de serie. Doar 80 de unităţi au fost produse. un an mai târziu, Porsche lansa modelul 964 Turbo 3.6 (360 CP).
A treia generaţie a modelului 911 a fost lansată în 1993. A fost ultima generaţie care a mai folosit motoarele boxer răcite cu aer. Modelele 911 "993" au primit şi transmisie manuală cu şase trepte în standard. Modelul de bază purta acum denumirea Carrera şi folosea motorul boxer de 3.6 litri de 272 CP. Versiunile cu tracţiune integrală purtau denumirea Carrera 4. Pentru versiunea de caroserie Targa, modelul 993 a introdus sistemul cu plafon de sticlă care se retrage sub lunetă la apăsarea unui buton. Versiunea Turbo a fost lansată în 1995 şi folosea propulsorul de 3.6 litri turbo. A existat şi o versiune Turbo S, disponibilă din 1997, însă doar 183 de unităţi au fost vândute din acest model.
Versiunea turbo a modelul 964 a fost lansată în 1990. Porsche nu a avut însă timp să dezvolte o versiune cu turbină a noului motor de 3.6 litri şi a trebuit să folosească propulsorul vechi de 3.3 litri de pe predecesorul model 930. Puterea acestul model era de 320 CP. În 1992 a fost introdus şi modelului Turbo S. Acesta folosea un motor de 3.8 litri şi dezvolta 380 CP fiind una dintre cele mai rapide maşini de serie. Doar 80 de unităţi au fost produse. un an mai târziu, Porsche lansa modelul 964 Turbo 3.6 (360 CP).
Generaţia 996 a adus schimbări radicale pentru modelul 911. A fost lansată în 1998 şi a introdus pentru prima dată motoarele boxer răcite cu apă. Porsche renunţa la soluţia răcirii cu aer din cauza normelor din ce în ce mai dure în ceea ce priveşte zgomotul, emisiile de CO2. Şi din punct de vedere al designului, 996 aducea schimbări importante. Farurile nu mai erau rotunde, având o formă alungită care integra şi semnalizările. Designul era semnat de Harm Lagaay, un designer olandez ce a lucrat mult timp pentru Porsche.
Ca şi până acum, 996 era disponibil în trei versiuni de caroserie: coupe, cabriolet şi targa.
Motorizarea de bază avea 3.4 litri ce dezvolta 296 CP. Versiunea Turbo a venit în 2000 şi folosea tracţiunea integrală şi un motor twin turbo de 3.6 litri de 420 CP. Turbo S a venit în 2005, puterea dezvoltată fiind de 490 CP. Platforma 996 a fost folosită şi pentru două variante GT, botezate GT2 şi GT3.Porsche 911 "997" a fost lansat în 2005. Liniile au revenit la cele clasice, renunţând la exerciţiile de design încercate pe 996, iar farurile au devenit din nou rotunde. Modelele de bază au purtat denumirea Carrera şi Carrera 4 iar versiunile mai puternice au litera S adăugată denumirii. În 2009, Porsche a operat un facelift acestei generaţii şi a introdus motoarele cu injecţie directă de benzină plus transmisia automată cu dublu ambreiaj numită PDK. 997 este cea mai de succes variantă din punct de vedere comercial, peste 100.000 unităţi fiind vândute de la lansarea din 2005 şi 2007.
Ca motorizări, generaţia 997 a folosit propulsoarele de 3.6 litri boxer cu şase cilindri şi 3.8 boxer tot cu şase cilindri. Ca variante pentru cei doritori de putere, 997 a fost derivat în variante Turbo, Turbo S, GT3 şi GT2.
Este cea mai recentă generaţie, abia lansată la Salonul Auto de Frankfurt. Testele de presă sunt încă în desfăşurare, iar lansarea comercială urmează să aibă loc în scurt timp. Din punct de vedere al designului, cea mai importantă schimbare a fost adusă părţii posterioare, unde stopurile au formă nouă. Silueta a fost păstrată. Gama de motorizări debutează cu o unitate boxer de 3.4 litri, care dezvoltă 350 CP. Versiunea Carrera S vine cu o versiune de 400 CP a motorului boxer de 3.8 litri. Ambele motorizări oferă performanţe sporite faţă de unităţile pe care le înlocuiesc.
Astfel, versiunea de 3.4 litri este cu 0.1 secunde mai rapidă de la 0 la 100 km/h decât predecesoarea sa, având nevoie de numai 4.6 secunde pentru această manevră în condiţiile în care este echipată cu o transmisie PDK. Dacă modelul este echipat cu pachetul Sport Chrono şi şoferul trece în modul Sport Plus, modelul are nevoie de numai 4.4 secunde pentru sprint-ul 0-100 km/h.
Versiunea Carrera S a noului Porsche 911 Carrera are nevoie de 4.3 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h în compania unei transmisii PDK, ceea ce înseamnă că este cu 0.2 secunde mai rapidă decât predecesoarea sa. Modul Sport Plus aduce un timp 0-100 km/h de 4.1 secunde. Consumul de carburant a scăzut cu 16% la nivel de gamă. Mai mult decât atât, emisiile de CO2 au fost reduse semnificativ, versiunea de 3.4 litri a lui Carrera fiind primul model Porsche care emite mai puţin de 200 de grame de CO2 per kilometru. Emisiile au fost reduse graţie unui sistem start/stop, un sistem de manangement al temperaturii motorului, sistem de recuperare şi conservare a energiei electrice, prima transmisie manuală cu şapte trepte din lume şi o funcţie specială a PDK-ului ce permite rularea mai eficientă atunci când şoferul eliberează pedala de acceleraţie. Pentru moment, nu există informaţii tehnice suplimentare pentru noul 911 Carrera.
În standard, toate versiunile Porsche 911 Carrera sunt echipate cu tapiţerie din piele, scaune sport, climatizare automată, faruri Bi-xenon, sistem multimedia Porsche Communication Management cu touchscreen de 7 inch, interfaţă audio universală cu conectivitate MP3 şi sistemul Porsche Stability Management. Constructorul oferă o garanţie de trei ani. Versiunea S a lui Carrera oferă în plus un set de jante din aliaj uşor de 20 de inch, sistemul de management activ al suspensiei (PASM) şi sistemul Porsche Torque Vectoring şi diferenţial cu alunecare limitată. O altă premieră în gama Carrera este oferirea sistemului Porsche Dynamic Chassis Control, care reduce înclinarea pe viraje şi ajută la menţinerea anvelopei la unghiul optim cu şoseaua pentru performanţe maxime.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Porsche in Romania
-
Porsche 718 Boxster Preţ: 59.498 - 86.454 €
-
Porsche 718 Cayman Preţ: 57.467 - 84.423 €
-
Porsche 911 Cabrio Preţ: 140.115 €
-
Porsche 911 Cabrio facelift Preţ: 127.977 €
-
Porsche 911 facelift Preţ: 103.849 - 291.946 €
-
Porsche 911 Speedster Preţ: 276.000 €
-
Porsche 911 Targa 4 facelift Preţ: 124.325 - 156.584 €
-
Porsche Cayenne Preţ: 77.767 - 141.965 €
-
Porsche Macan facelift Preţ: 61.673 - 67.292 €
-
Porsche Panamera Preţ: 96.629 - 205.730 €
-
Porsche Panamera Sport Turismo Preţ: n/a - 195.109 €
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Niciodata un Porsche nu o sa fie ca Ferrari. Adica pur_sange sportiv si facuta numai din pasiune. Dar nici Ferrari nu va fi 911 adica o masina apropiata ca performante (0-100 si top speed). si nu va putea fi folosita zi de zi asa cum 911 poate. Nu mai zic de ca acum este cea mai ecologica masina sport.
"celebru" este un adjectiv care nu are grad de comparatie, fiind la superlativ.
Numai bine!