FEATURE: Industria auto din Coreea de Nord - Dacii vechi, Volvo-uri antice și constructorul propriu: Pyeonghwa
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Coreea de Nord este ultimul bastion adevărat al comunismului. Cuba s-a deschis turismului şi este invadată în fiecare an de milioane de vizitatori din Europa şi nu numai. China are deja o economie aproape capitalistă, dar pozează încă în stat comunist. Mai există Laos şi Vietnam, dar sunt ţări care au o oarecare deschidere. Coreea de Nord este o enclavă închisă unde comunismul condusă de un lider maxim care transmite puterea din generaţie în generaţie. Şi cum o țară comunistă poate produce orice prin hărnicia partidului şi a membrilor săi, Corea de Nord are o industrie auto. Iar automobilele care circulă pe străzile capitalei Phenian sunt un mix ciudat de automobile germane şi suedeze vechi, amestecate cu mărci chinezeşti, Moscvici-uri şi Dacii din anii '70.
Deşi nu există date oficiale despre numărul de automobile din Corea de Nord, se estimează că există cam 30.000 de automobile înmatriculate. Asta înseamnă o maşină pentru o mie de locuitori. Nu e de mirare că străzile oraşelor şi autostrăzile nord-coreene sunt mai mult goale. Populația nu poate deține un automobile proprietate personală în Corea de Nord. Există însă și persoane suficient de bine plasate în cadrul Partidului Comunist care pot deține automobile. Iar peisajul automobilistic nord-corean este ciudat. Taxiurile sunt în mare parte Dacii 1310 cârpite cum s-a putut pentru a le ține în funcțiune. Un ziarist care a vizitat capitala nord-coreeană povestea cum a văzut cum un șofer de taxi dădea jos o roată de la o astfel de Dacia. Anvelopa era mai mult decât uzată, iar frânele fuseseră reparate de nenumărate ori. Daciile au fost exportate în perioada când relațiile dintre Nicolae Ceaușescu și omologul său nord-corean Kim Ir Sen erau excelente. Ceaușescu a vizitat Phenian-ul de patru ori, prima dată în 1971. Manifestările faraonice puse în scenă de dictatorul corean l-au impresionat pe Ceaușescu și relațiile între București și Phenian au fost foarte strânse în acea perioadă.
Pe lângă Dacii și alte mașini vechi, există o flotă numeroasă de Mercedes-uri mai noi sau mai vechi.
COREEA DE NORD PRODUCE MAȘINI!
Un fapt ceva mai puțin cunoscut la noi: oficial, în Coreea de Nord există doi constructori de autovehicule.
Dar, cum unul se ocupă doar de construcția de automobile utilitare, autobuze și camioane, vom vorbi de singurul constructor de automobile nord-coreean. Acesta se numește Pyeonghwa Motors. Adică "Pace Motors" în limba coreeană. Sigla companiei este silueta unui porumbel stilizat. Prima lor mașină?Pyeonghwa Motors Kaengsaeng 88 - copie Mercedes-Benz 190E
Nu e un secret că liderilor din Corea de Nord le plac limuzinele Mercedes. Cu cât e mai nou modelul şi cu cât mai mare cilindreea motorului, cu atât este mai important şeful corean de partid care este transportat în respectiva mașină. Corea de Nord a încercat chiar să copieze un model Mercedes: clasicul 190E. Coreenii au importat undeva în anii '80 un lot din acest model pe care le-au studiat şi l-au transformat în modelul autohton botezat Kaengsaeng 88. Acest model nu avea încălzire, aer condiţionat sau geamuri electrice. Se spune că maşina avea şi prostul obicei de a se umple cu praf atunci când era condusă pe drumuri nepavate. Din fericire, nu au fost fabricate prea multe, liderii nord-coreeni preferând automobilele Mercedes originale.
Pyeonghwa Motors este o companie care produce acum o gamă pestriță de modele. Majoritatea sunt importate în colecții CKD din China și Vietnam și amablate în Coreea de Nord. Gama cuprinde foste modele Fiat și Briliance. Denumirile sună ciudat, dar sunt inspirate de diversne denumiri comune. Un exemplu este modelul Pyeonghwa Hwiparam. Denumirea Hwiparam înseamnă "fluierat" în limba coreeană. Acest model este de Fapt un vechi Fiat Siena asamblat din colecții CKD. Prețul pentru un asemenea automobil este de aproximativ 5000 dolari. Interesant este că, în condițiile în care populația normală nu poate deține un automobil, mașinile au un preț de listă mai degrabă orientativ decât util. Totuși, pentru a păstra aparențele, în capaitala Pyongyang au existat inclusiv reclame outdoor pentru acest model. Hwiparam. Iar mai jos puteți vedea o reclamă TV nord-coreană pentru modelul
Modelul Hwiparam II este de fapt un automobil chinezesc Briliance Junjie cu motor pe benzină de 1.8 litri. Avem apoi Hwiparam III, tot un automobil chinezesc Briliance FSV cu motoare de 1.5 litri.
În gama Pyeonghwa Motors mai există modelele ca Ppoggugi. Acesta este un fost Fiat Doblo. Numele Ppoggugi însemnă "cuc" în limba coreană.
Și cum acest nume se pare că desemnează automobile cu tentă utilitară produse de Pyeonghwa Motors, mai avem două modele Ppoggugi. Ppoggugi II și a avut parte de două generații. Ambele au fost copii chinezești după modele SUV. Primul aducea cu Toyota Land Cuiser, iar al doilea seamănă cu un Kia Sorento cu faruri de Hyundai Santa Fe.
Gama Pyeonghwa Motors este completată de limuzina Junma, care este de fapt un Ssangyong Chairman, și de utilitara Samcheonri, un van extrem de răspândit în Corea de Nord.
Pe străzile din Phenian mai putem vedea și multe Volvo 144. Guvernul nord-corean a importat 1000 de unități Volvo 144 în anii '70 din neutra Suedie la acea vreme. Se spune că nord-coreenii nu au plătit niciodată pentru cele o mie de mașini. În schimb, ele pot fi văzute zilnic pe străzile de Pyongyang, reparate și cârpite de actualii lor proprietari.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Dar asta e calitatea romanilor.
La majoritatea chiar le este rusine de numele lor si se ascund dupa fel si fel de nickuri.