FEATURE: Ducati - un nume legendar în lumea moto
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Ducati este cea mai cunoscută marcă de motociclete din Italia. Este faimoasă pentru modelele sale sportive şi temperamentale, de multe ori comparate cu maşinile mărcii Ferrari. Ducati are astăzi în gamă motociclete pentru toate gusturile cu modele celebre ca Diavel, Monster, Hypermotard şi Multistrada. Dar, pe lângă o gamă completă, Audi a cumpărat şi o felie importantă de istorie moto. Ducati are în spate aproape 90 de ani de tradiţie, marca fiind înfinţată în 1926 de către Antonio Cavalieri Ducati şi de cei trei fii ai săi: Adriano, Bruno şi Marcello.
ÎNCEPUTURILE
Interesant este că, la început, compania înfinţată nu avea nimic în comun cu construcţia de motociclete. Societa Radio Brevetti Ducati din Bologna producea componente pentru staţii radio, o industrie care lua avânt în anii '20. În 1935, Ducati construieşte uzina de la Borgo Panigale. Compania creştea şi avea deja filiale la Londra, Paris, New York, Sydney şi Caracas. A venit apoi al doilea Război Mondial şi lucrurile au luat o întorsătură diferită pentru Ducati. Fabrica de la Borgo Panigale a fost rasă de pe faţa pământului în urma bombardamentelor din 1944.
La sfârşitul războiului, în 1946, fraţii Ducati au reconstruit uzina, dar cu o nouă orientare. Noul produs era un mic motor pentru biciclete numit Cucciolo ("Pui de căţel"). Iniţal era vândut separat şi putea fi ataşat oricărei biciclete, apoi a căpătat un cadru dedicat construit de cărte firma Caproni. Cucciolo devenea o adevărată motocicletă, ce-i drept în miniatură. A fost prima motocicletă care a purtat numele Ducati. Motorul lui Cucciolo avea 60 cmc, iar toată motocicleta cântărea 44 kg. Viteza maximă era de 64 km/oră. Ducati avea apoi să renunţe la numele Cucciolo, modelul fiind numit 55M sau 65TL.
Italia îşi revenea după un război lung şi piaţa motocicletelor mici şi ieftine începea să crească. Ducati decide să răspundă şi în 1952 prezintă la o expoziţie din Milano un scuter numit Ducati 175 Cruiser. Scuterul avea starter electric şi transmisie automată. Chiar şi aşa publicul nu s-a arătat prea interesat. Au fost construite doar câteva mii timp de doi ani.
DUCATI ÎNCEPE ERA MOTO
În 1953, conducerea Ducati a decis să despartă cele două afaceri ale grupului. Ducati Meccanica SpA şi Ducati Elettronica erau cele două noi companii fiecare având propriul domeniu de activitate. (În anii '80 Ducati Elettronica avea să devină Ducati Energia SpA). Tot în 1953, Ducati lansa spartana motocicletă 98 cc, al cărei motor avea apoi să fie mărit la 125 cc. În 1954, Fabio Taglioni se alătură celor de la Ducati. Inginerul italian avea să devină un mit în lumea moto. Motocicletele create de el erau gândite pentru performanţe superioare şi aveau un design avangardist şi nonconformist.
Pentru a-şi testa soluţiile propuse, Taglioni participa la curse de distanţă ca Milano-Taranto sau Giro d'Italia. În 1958, Ducati a introdus modeul 200cc Elite plus sistemul desmodromic la modelele de curse, dezvoltat de inginerul Taglioni încă din 1955.Anii '60 aducea o criză pe piaţa italiană a motocicletelor. Ducati avea să fie afectată serios. Introducerea primelor automobile destinate maselor, ca Fiat 500, a amplificat criza. Ducati era nevoită să îşi reducă costurile şi avea să-şi reducă şi implicarea în lumea curselor. Marca italiană intra în "hibernare" şi avea să se concentreze pe pieţele externe. În 1962, Ducati a lansat modelul Scrambler 250 pe piaţa americană, dar ulterior acest model avea să devină foarte popular în Italia.
În 1967, Ducati revoluţionează şi introduce sistemul Desmodronic pe motoarele de serie. Până atunci folosise acest sistem doar pe motocicletele de curse. În 1969, motocicletele japoneze au început să apară în Europa şi acest lucru a forţat producătorii europeni şă îşi upgradeze fabricile şi liniile de modele. În acest an, Ducati mărea uzina de la Borgo Panigale şi începea cercetarea pentru modele ca 500 GP sau 750 GT.
Ducati 750 GT avea să devină prima motocicletă maxi construită în Italia. Folosea, tot pentru prima dată pe o motocicletă de serie, un motor L-Twin cu doi cilindri în unghi de 90 grade. Acest tip de motor este invenţia genialului Taglioni. Modelul de serie a apărut în iunie 1971. Anii '70 marcau şi revenierea Ducati în lumea cu curselor moto. Participă la cele 200 de mile de la Imola din 1972, cei doi piloţi Ducati terminând pe primele două locuri cu motociclete 750 desmodromic. Modelul Ducati 750 Supersport era creat apoi. În 1979, Mike Hailwood câştigă celebra cursă din Insula Man cu un Ducati Supersport cu cilindree de 900 cmc.
DUCATI ÎN ERA CAGIVA
În 1983, Ducati a fost cumpărată de către Claudio şi Gianfranco Castiglioni şi devine parte din grupul Cagiva. Conducerea Ducati se schimbă, iar cei doi patroni erau mai fani ai motorsportului. Intrăm astfel în era Superbike. Marco Lucchinelli şi modelului Ducati 851 deschid aventura italiană în Campionatul Superbike în 1988. Gama Ducati este mărită cu numeroase modele sport de stradă. Visul de a câştiga Campionatul Mondial de Superbike devine realitate doar doi ani mai târziu, când pilotul francez Raymond Roche aduce titlul sezonului 1990 la Bologna. Ducati avea să rămână în Superbike şi a urmat un şir lung de modele de curse: 851, 888, 916 şi 996. Piloţi ca Troy Corser, Doug Polen, Giancarlo Falappa şi mai ales Carl Fogarty aveau să îşi lege numele de motocicletele Ducati.
Având în spate experienţa Superbike, Ducati crează un model de stradă numit Monster. Lansat în 1993, avea să devină cel mai mai succes comercial pentru Ducati.
Un an mai târziu Ducati introducea modelul 916, cosiderată una dintre cele mai frumoase motociclete construite vreodată.DUCATI FACE ISTORIE ÎN MOTORSPORT
Însă urmau şi vremuri mai grele. Grupul Cagiva avea să vândă divizia Ducati către grupul american de investitori Texas Pacific Group. Decizia a venit pe fondul unor decizii de managment dificile luate de conducerea grupului Cagiva. Vânzarea s-a făcut în septembrie 1996. Grupul american avea să reorganizeze marca Ducati. Marca italiană intra pe piaţa modelelor Sport Touring prin introducerea familiei de modele ST. Ducati Monster Dark avea poi să devină cea mai bine vândută motocicletă în Italia în 1998 şi 1999. Tot în această perioadă Ducati a înţeles şi importanţa elementelor conexe industriei moto. A început să creeze evenimente unde să strângă fanii mărcii (ducatisti) să creeze haine şi accesorii pentru motociclişti. În martie 1999, Ducati Motor Holding avea să fie listată la bursele din New York şi Milano.
În 2000, Ducati avea să cucerească al nouălea titlu în Campionatul Mondial de Superbike, dar Carl Fogarty era nevoit să se retragă după un accident. În 2001, Troy Bayliss câştiga din nou titlul, iar Ducati anunţa că va intra în MotoGP, cea mai prestigioasă competiţie moto. 2001 a fost şi anul în care au murit Bruno Cavalieri Ducati, ultimul dintre cei trei fraţi care au înfinţat compania şi Fabio "Dr. T" Taglioni, cel mai celebru inginer al mărcii.
A urmat intrarea în MotoGP în 2002, cu Troy Bayliss şi Loris Capirossi, şi modelul Ducati de curse cu motor Desmosedici V4. Primul titlul mondial în MotoGP avea să vină în 2007, datorită lui Casey Stoner şi motocicletei Desmosedici GP07.
APRILIE 2012: AUDI CUMPĂRĂ DUCATI
Astăzi, Ducati face parte din grupul Audi. Este a 12-a marcă înglobată de germanii în grupul Volkswagen. Cumpărată pentru 840 milioane de euro, dar fără un motiv evident. Analiştii economici consideră că această achiziţie nu are nici un fundament comercial sau industrial. Mulţi spun că este doar un "trofeu" pentru preşedintele VW Ferdinand Piech. Alţii spun că Audi a vrut să achiziţioneze astfel know-how-ul Ducati la capitolul design şi motoare uşoare.
Ducati produce aproximativ 40.000 unităţi pe an. Comparativ cu cele 16 milioane de unităţi produse de Honda, producţia Ducati este o picătură într-un ocean. Nu poate fi vorba nici de dorinţa Audi de a concura divizia moto a rivalilor de la BMW, deoarece BMW Motorrad este responsabil de doar 2% din profiturile grupului BMW, deci Audi nu poate să spere că Ducati va produce mai mulţi bani. Însă, oricare ar fi motivul, Ducati se află pe mâini bune.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Dar marea lor problema este calitatea productiei care sa dovedit celor pasionati un dezastru.
De fapt aceasta calitate reflecta mult industria auto/moto Italiana care pune accentul pe aspect si performanta dar neglijeaza partea mecanica.
Dar aici va aparea mana neamtului care sper ca va ridica calitatea mecanica chiar si cu vastul arsenal de componente chinezesti.
Daca MV Agusta este echivalentul Ferrari, atunci Ducati este echivalentul Lambourghini, ambele motociclete facand parte din grupul "exotica".
P.S. Se scrie Lamborghini, nu Lambourghini...dar ce sa faci, asta e...
De mentionat totusi, ca nu eu sunt cel ce isi da cu parerea cand compar Ducati cu Ferrari, ci jurnalistii de specialitate cu a caror opinie sunt de acord.
P.S. se scrie "palmares" nu "palamares"... dar ce sa faci, asta e...
http://www.mvagusta.ro/modele_lista.php?b=
Dupa cum se observa, preturile sunt apropiate de cele Ducati (cu exceptia F4CC).
Nu vad sensul polemicii pe acest subiect, ambii producator construind adevarate bijuterii pe doua roti si as fi norocos sa imi pot aseza kilogramele pe oricare din ele.