Anul trecut am făcut cunoștință cu noua generație BMW Seria 4 Coupe, una care a împărțit în două tabere fanii constructorului din Munchen. Motivul este simplu: grila frontală, dispusă vertical și inspirată de modele legendare precum 328 Mille Miglia Coupe.
BMW 303
Pentru a înțelege transformările pe care le-a suferit acest element de design de-a lungul timpului, trebuie să facem o scurtă incursiune în trecut. Mai exact în 1933, momentul lansării primului automobil dezvoltat integral de BMW.
Ne referim aici la 303, o mașină care a debutat în cadrul Salonului Auto de la Berlin. Noul model BMW era primul care folosea un motor cu șase cilindri, dar și primul care venea echipat cu o grilă dublă a radiatorului. Tot în premieră, sigla mărcii a fost mutată de pe radiator pe capotă.
Elementul estetic a fost preluat de toate modelele interbelice, inclusiv de 328. Au urmat mai apoi BMW 501, 502 și în 1956 modelul 503. Desenat de contele Albrecht Graf Goertz, 503 venea cu o grilă dublă, de dimensiuni mai reduse, complet cromată.
BMW 507 ROADSTER
În același an, constructorul bavarez lansează celebrul 507 Roadster. Produs în doar 252 de exemplare și deținut de personaje precum Elvis Presley sau Ursula Andress, 507 a fost unul dintre cele mai mari eșecuri (comerciale) ale companiei.
Strict din punct de vedere al designului, BMW 507 a fost desenat de același Albrecht Graf Goertz și impresiona cu cele două prize mari de aer orientate orizontal.
Grila fiind poziționată foarte jos, Goertz a integrat în aripi niște "branhii" care să ajute la răcirea motorului V8.NOUA CLASĂ
În 1961, BMW lansează așa numitele modele "Noua Clasă", care au reprezentat un punct de cotitură atât din punct de vedere tehnologic, cât și ca design. În cazul celebrelor 1500, 1600, 1800 și 2000, cele două părți ale grilei au fost unite, erau mai înguste decât la modelele anterioare și erau plasate în mijlocul a două grile orizontale largi.
Până la începutul anilor '80, acest design frontal a fost preluat de toate modelele. Chiar și de M1, primul BMW de serie care să aibă motorul amplasat central. Așadar, în cazul său nu era nevoie de un radiator de răcire în față. Dar spre deosebire de Isetta, 600 sau 700 (care nu aveau deloc o grilă frontală, motorul fiind în spate), M1 avea totuși prize de aer plate și una dintre cele mai mici grile utilizate vreodată de BMW.
BMW i3
i3 a dus producătorul din Munchen în era electrificării. Se întâmpla în 2013. Grila dublă cu care este echipat are un design plat și larg, o suprafață închisă și accente albastre care îți dau de înteles că ai de a face cu un automobil electric BMW.
Doi ani mai târziu, nemții au prezentat lumii întregi cea de-a șasea generație Seria 7 și o dată cu ea noua grilă cu lamele controlate electronic. Pentru o aerodinamică îmbunătățită, acestea se pot închide complet.
Dimensiunea grilei a crescut considerabil odată cu lansarea Seriei 7 facelift în 2019.NOUA SERIA 3 ȘI X6
Tot atunci, versiunile sportive ale Seriei 3 (ajuns deja la a șaptea iterație), M340i și M340d, au preluat un design în care barele verticale ale grilei au fost înlocuite cu un mesh de romburi. Același model a fost preluat de M135i și de toate variantele Z4 și Seria 4.
BMW X6 a fost dintotdeauna un SUV excentric. Actuala generație se evidențiază mai ales printr-o grilă ușor reinterpretată și iluminată dinspre interior. Numele său este BMW Iconic Glow, iar lumina se activează automat când funcționează cel puțin faza scurtă a mașinii.
Această funcție care a starnit, la rândul ei, numeroase reacții poate fi dezactivată din meniul sistemului multimedia iDrive.
M3, M4 ȘI iX3
Dăm pe repede înainte până în prezent când urmează să debuteze pe piață noile BMW M3 și M4. Două modele de performanță care vin cu o grilă nouă, cu contur integrat în caroserie și cu o dispunere orizontală a barelor duble specifice M.
În cazul noului iX3, primul SUV electric din istoria brand-ului, celebra formă dublă evoluează de la o simplă grilă la un panou care susține un sistem sofisticat de senzori.
via BMW
Au evoluat de la un design discret și elegant la arătările vulgare din ziua de azi. Și ca să fie tzigănia maximă le-au mai și luminat...
P.S. Notorietate si nicidecum superioritate.