Era început de septembrie când germanii au invadat Polonia și au trasat definiția ”războiului fulger”. La Poznan, unul dintre principalele orașe poloneze, ocupația germană a făcut ca numărul nemților din oraș să crească în cei șase ani de ocupație de la 2000 la 95.000.
Șase ani mai târziu, în 1945, Poznan devenea câmp de război între resturile armatei hitleriste și Armata Roșie, oraşul fiind transformat în ruine. La fix 70 de ani de atunci, de această dată la început de vară, nemții au invadat din nou Polonia. Războiul fulger s-a repetat, împins din spate de forța a sute de cai putere, înhămați la procesul de ocupație.
Armata germană, cu cartierul general la Munchen, a debarcat pe un vechi aeroport ale orașului Poznan, iar noi am avut ocazia de a fi martori la desfășurarea impresionantă de forțe. Locul vechiurilor tancuri Tiger a fost luat de vehicule de luptă moderne, însemnate cu litera M. BMW a desfășurat la Poznan, pe pista măcinată a vechiului aeroport, întreaga sa gamă de vehicule de performanță.
În căutarea driftului perfect cu BMW M3 și M135i
Am gustat pentru început din ploaia care udase cu o seară înainte asfaltul. Am suplimentat și cu o porție de apă proaspăt izvorâtă din tâșnitorile secrete ascunse în asfalt și ne-am ales cu o pistă mustind a dorință de anvelope muncite. Și am muncit. Vreme de aproximativ 20 de minute, cu rândul, învârtind de volanul unui BMW M3 sedan și al unui M135i. O pereche care s-a străduit să valseze un drift continuu, dozând ușor accelerația.În cazul lui M3 sedan, cei 431 de cai de sub capotă au făcut ca de multe ori capul celui de la volan să se învârtă neputincios, odată cu mașina, la 360 de grade. Chiar și așa, cu toate reperele spațiale amestecate, ne-am aruncat din nou pe accelerație și am tras ușor de volan încercând să pierdem aderența cu o lăcomie pantagruelică.
BMW X5 M și M6 Gran Coupe, pe lângă ”plopii fără soț”
Ne-am lins rănile orgoliului zdrelit la competiția de drifturi cu o plimbare de 50 de minute pe șoselele vălurite din jurul circuitului. Un drum care mi-a adus aminte de șoselele românești de dinainte de anii `90, străjuite de linii infinite de plopi, masacrați apoi pentru a spori siguranța șoferilor care uitau limitele de viteză.
Am rememorat totul alături de BMW X5 M, mastodontul de 575 de cai putere, care a plutit nepăsător peste craterele săpate în asfaltul polonez chiar și în modul Sport+. O senzație de siguranță și de invincibilitate, resimțită probabil și de strămoșii săi în urmă cu 70 de ani. În localități pustii, asemănătoare satelor noastre de câmpie, am slăbit accelerația, am căscat ochii la cuiburile de berze și am reglat consumul mediu la 25 de litri/100 de km.
Partea a doua a traseului ne-a aruncat în fotoliile albe și obscen de opulente ale noului M6 Gran Coupe. 560 de cai putere și un sprint de la 0 la 100 de km/h în doar 4.2 secunde. Secunde care s-au repetat obsedant, ori de câte ori am întâlnit o șosea liberă. Sunetul motorului V8 a fost cireașa de pe tort, fundalul sonor fiind o adevărată delectare pentru urechile celui de la volan.
Sămânța celei mai puternice litere din lume: BMW M4 Coupe
Prânzul ne-a prins înapoi pe aeroport. După o friptură poloneză și câteva fructe culese în grabă, am revenit pentru partea cea mai antrenantă. Multe jaloane, un traseu cu viraje abordate în viteză și o linie dreaptă alungită mult spre orizont pentru a experimenta viteze amețitoare.
Primul pe listă a fost BMW M6 Coupe, care a huruit de două ori și apoi ne-a adâncit în scaune. Modul M1, selectat simplu de pe volan ne-a oferit primele momente de libertate deplină. Anvelopele spate au început să rupă aderența în viraje abordate cu prea mult curaj sau cu prea mult entuziasm. Centurile s-au pretensionat de câteva ori, strângând atât de tare cutia toracică încât zâmbetul s-a transformat în grimase de concentrare. BMW M6 este un coupe mare, iar asta se simte în fiecare viraj. BMW M6 este și o mașină puternică, astfel încât, la finalul liniei drepte, kilometrajul indica 247 de km/h, o valoare pe care nu aveam să o mai ating cu niciun alt model prezent la exercițiu.
A urmat BMW X6 M. Tancul german și-a încordat toți cei 575 de cai și a încercat să se apropie cât mai mult de performanțele coupe-ului de mai devreme. Frânele destul de muncite l-au ținut însă departe de M6 Coupe. Pe linia dreaptă, evacuările au zbierat din toți rărunchii, iar X6 M a alergat pe pista aeroportului asemeni unui Hercule cu motoarele turate la maxim. Fiecare schimbare de viteză a adus câte un huruit scurt și un impuls puternic.
Am încheiat cu BMW M4, poate cel mai pur reprezentat al ”celei mai putenice litere din lume”. Alb, simplu, agresiv și nebun de fiecare dată când mintea ta o ia razna. Este sămânța din care se naște arborele genealogic M. Motiv pentru care experiența alături de M4 a fost și cea mai intensă. O creație diabolică, gândită pentru a fi condusă cu sistemele electronice decuplate, dar pe cât de nebună pe atât de sigură. Am hrănit spiritul ludic cu îndelungi derapaje pe circuitul improvizat și apoi am urcat până aproape de 240 de km/h pe linia dreaptă.
Apa naște situații periculoase
Am încheiat experiența germană pe pământ polonez așa cum am început: adică pe o pistă udată din plin. De această dată cu BMW X6 M, BMW M235i xDrive și M6 Coupe. Toate au acvaplanat intenționat la 60 de km/h pentru a ne demonstra cum îți salvează viața sistemele de asistență. Am încercat să evităm o serie de obstacole galbene, apărute din șosea. Mașina și-a pierdut echilibrul pe suprafața umedă, însă ESP-ul a lovit puternic în moalele capului curajul celui de la volan și a reașezat totul pe traiectoria ideală.
Proba a doua a presupus lovirea punții spate de către o platformă mobilă. Apa așternută sub anvelopele lui X6 M, M6 Coupe sau M235i xDrive a destabilizat din nou situația, iar jeturile puternice izvorâte din asfalt și proiectate pe parbriz au creat un scenariu apocaliptic cu Bruce Willis la volan. Totul s-a reglat însă grație sistemelor de siguranță.
Așadar, după cea mai recentă invazie a Germaniei în Polonia putem spune că deznodământul se anunță a fi unul destul de pașnic. Modelele gamei BMW M caută să cucerească tot prin forță, însă de această dată forța este dată de ”cea mai puternică literă din lume”: M. Atât de puternică încât, după această experiență, am vrea să înlocuim cuvântul ”performanță” cu mult mai sugestivul ”M-formanță”.
Ei, nu-i chiar asa ...Ar putea face o baricada din Fiaturi si din Opeluri, ca slava Domnului, produc suficiente -::))). Si, daca ar mai consolida-o, cuc cateva batrane Warszawa, chiar cred ca tabla fina a BMW-urilor chiar ar putea avea de suferit.
Glumim noi, insa mi-as dori ca Romania sa aiba situatia Poloniei, in special in ceea ce priveste indatorarea populatiei si pozitia in politica externa si sa ia meritocratia care functioneaza in Polonia drept exemplu.
Si totusi sunt dintr-un alt aluat decat noi
Ati putea, de exemplu, sa spuneti: modul M1 era configurat asa cum ai vrea sa ai masina pe circuit: transmisia, suspensia si directia setate pe modul sport. Atunci, da, ai explica cititorului ce ai vrut sa zici cu 'am condus in modul M1'. Altfel, mentiunea este complet inutila.