FEATURE: BMW M - 40 de ani de istorie
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
"O companie este ca un om. Atât timp cât este implicat în sport, va rămâne în formă, plin de entuziasm şi energie". Sunt cuvintele lui Robert A. Lutz, membru în conducerea BMW AG în 1972. Au fost cuvintele cu care a inaugurat ceea ce era pe atunci cea mai tânără divizie BMW: BMW Motorsport GmbH.
Anii '70 au fost martorii unui nou început pentru compania BMW. O conducere nouă şi tânără sub bagheta lui Eberhard von Kuenheim dorea relansarea mărcii din Munchen. Printre proiectele lor se numără noua clădire a sediului central, emblematicul "Patru cilindri" din München, dar şi înfiinţarea unei divizii in-house pentru dezvoltarea modelelor sportive. Acest lucru era motivat de creşterea interesului pentru modele de stradă speciale, iar vechiul Departament Sportiv nu mai făcea faţă. Modelele BMW 1800 TI şi 2000 TI era automobile sport de succes, implicate în numeroase competiţii. Dar BMW reuşea să vândă şi să prepare doar o mică parte din automobilele cerute de clienţi. Restul erau vândute de companii de tuning independente.
1972: ÎNCEPE ERA M
În acest context, în 1972 se năştea BMW Motorsport GmbH. O divizie separată, dar care aparţinea 100% de BMW AG. 35 de specialişti formau noul departament, în frunte cu Jochen Neerpasch, un profesionist al motorsportului pe al cărui CV era trecut pilot de uzină Porsche şi director sportiv Ford. El a fost cel care a adus imediat amprenta piloţilor profesionişti asupra produselor BMW M. Nume ca Chris Amon, Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Dieter Quester, Bjorn Waldegaard sau Achim Warmbold. Unii dintre ei chiar au fost angajaţi de către BMW M ca piloţi de raliu.
Noua companie se muta într-un sediu propriu la doar câteva luni de la înfinţare. Aici avea ateliere speciale pentru prepararea modelelor de curse plus instrumentele speciale necesare activităţii. Totul în apropierea uzinei BMW din Munchen, într-o clădire de 8.000 de metri pătraţi amplasată pe Preussenstrasse. Aici au văzut lumina zile primele automobile sport din 1973: un BMW 2002 de 950 kg animat de un motor de doi litri cu o putere de 240 CP plus un coupe ce purta indicativul 3.0 CSL. Portierele şi capota erau fabricate din aluminiu, iar cutia de viteze cu cinci trepte avea o carcasă de magneziu. Greutatea totală era de 1.092 kg. Dar cea mai mare realizarea se afla sub capotă: un motor cu şase cilindri în linie de 3.340 cmc cu 12 supape, injecţie şi o compresie de 11:1. Puterea maximă: 360 CP. A fost ultimul motor cu două supape pe cilindru manufacturat de BMW pentru curse.
BMW Motorsport GmbH se implica în primul sezon de motorsport în 1973. Toţi piloţii săi erau extrem de bine pregătiţi din punct de vedere fizic, iar încă de la început echipa BMW M a fost gândită şi antrenată într-un mod profesionist. Echipa avea inclusiv un psiholog şi un instructor de fitness. În plus, orice detaliu de imagine contează enorm. Maşina de curse, BMW-ul 3.0 CSL, dar şi camioanele de transport abordau aceleaşi culori. Cele trei dungi de culoare albastră, violet şi roşu pe un fond alb strălucitor au devenit identitatea vizuală BMW M. Şi au rămas neschimbate până astăzi.
BMW 3.0 CSL - SUCCESUL ÎN MOTORSPORT
BMW-ul 3.0 CSL avea să devină cea mai de succes maşină de curse din epoca sa. Avea să câştige Campionatul European de Turisme de şase ori între 1973 şi 1979. Acest model a fost şi laborator de dezvoltare pentru diverse soluţii tehnice. A fost primul model care a folosit un motor cu şase cilindri în linie cu patru supape pe cilindru, apoi a fost folosit pentru testarea unui prototip al sistemului ABS în 1974. Spre finalul carieriei, 3.0 CSL folosea un motor turbo de 800 CP.
Între timp, BMW M a primit o nouă sarcină. Să organizeze o şcoală pentru piloţi. Pe 3 februarie 1976, BMW M GmbH lansează ceea ce astăzi este cunoscut sub numele de BMW Fahrer Training, adică cursurile BMW pentru şoferi. Încă de la început, ştacheta a fost pusă sus.
BMW Fahrer Training putea instrui 800 de cursanţi pe an. Filosofia acestei şcoli a rămas neschimbată până astăzi. BMW Driver Training furnizează propriile automobile pentru partea practică pentru că elevul să nu fie îngrijorat pentru uzura anvelopelor sau alte aspecte dacă ar trebui să folosească automobilul personal. La început şcoala BMW a folosit o mică flotă de BMW-uri 320i. Acest model era ideal pentru antrenament, având o putere de 125 CP. Maşinile folosite la şcoală avea o suspensie modificată, scaun sport pentru cel de la volan şi diferenţial autoblocant. Primele cursuri practice au fost susţinute pe Aerodromul militar Manching de lângă Ingolstadt. Rauno Aaltonen a fost angajat drept instructor şef pe 13 ianuarie 1977.După implicarea iniţială în motorsport, Divizia BMW M a lansat şi primele modele de serie pentru clienţii care căutau puterea M într-un automobil pe care să îl poată folosi zilnic. Primele modele ale seriei 5 din 1974 trecute prin tratamentul M erau oferite la vânzare: 530i, 533i şi 535i. Motoarele şi suspensiile acestor modele erau superioare variantelor "normale". Până în 1980, 895 de unităţi bazate pe seria 5 au fost vândute.
BMW M1 - 1978
Următorul proiect major a fost crearea unui automobil sport care să nu fie bazat pe un model de serie. Acesta avea să se numească BMW M1. BMW urma să construiască părţile tehnice, dar şasiul şi caroseria ar fi trebuit să fie furnizate de Lamborghini. Producătorul italian avea însă probleme financiare şi asta a adus cu sine numeroase întârzieri ale proiectului. BMW a fost nevoit să improvizeze, iar proiectul M1 s-a trasformat într-un puzzle logistic. Structura modelului a fost manufacturată de Marchesi, iar caroseria din fibră de sticlă a fost fabricată de T.I.R., ambele companii având sediul la Modena, în Italia. Asamblarea a fost făcută de compania lui Giorgio Giugiaro, ItalDesign. Tot ItalDesign s-a ocupat de dotarea interiorului modelului M1. Apoi, maşinile erau transportate la Stuttgart, unde compania Baur instala partea mecanică.
M1 urma să fie folosit într-o nouă competiţie, denumită ProCar. ProCar fusese "inventată" de FIA ca un circuit paralel cu Formula 1, etapele urmând să se desfăşoare pe aceleaşi circuite cu cele ale Marelui Circ. Pentru omologarea modelului pentru competiţii, BMW trebuia să producă 400 de unităţi de serie. BMW M1 devenea astfel primul model de serie ce purta litera M. Preţul unui M1 de 277 CP în 1978 era de exact 100.000 mărci germane, dar cererea a depăşit cu mult oferta.
Versiunea de curse a modelului M1 avea 470 CP şi putea depăşi uşor 300 km/oră. Niki Lauda avea să câştige trei curse din campionatul ProCar la volanul unui M1 în 1979.
Motivaţi de succesul modelului M1, cei de la BMW Motorsport GmbH au decis să lanseze un alt model de serie. Plecând de la un Seria 5 normal, au creat M535i din 1980. Modelul folosea motorul cu şase cilindri de la 635CSi şi dezvolta 218 CP.
Formula 1 - 1980
Jochen Neerpasch a părăsit BMW Motorsport GmbH în 1980 şi a fost succedat de Dieter Stappert ca Racing Director. Paul Rosche devenea Director Tehnic şi avea să joace un rol important în intrarea diviziei BMW M în Formula 1. BMW M dezvolta un motor de Formula 1 cu patru cilindri de 1.5 litri turbo. Această unitate dezvolta 800 CP.
BMW M5 - 1984
Motorul cu şase cilindri de pe BMW 1 avea să fie folosit în 1984 pentru noul model BMW M5. Manufacturat în Preussenstrasse, acest model avea să devină rapid o legendă. Dezvolta 286 CP şi atingea 245 km/oră. Însă arăta aproape la fel cu un BMW seria 5 normal.
BMW M3 - 1986
După ieşirea din Formula 1, Motorsport GmbH şi-a canalizat eforturile către campionatele de turisme. Datorită acestui lucru în 1986 se năştea BMW M3, un automobil sport compact cu două portiere. Prima versiune de serie a fost produsă în 5.000 unităţi şi a fost gândit încă de la început pentu a satisface regulamentul Grupei A.
Dar deja sediul M GmbH devenea prea mic pentru un proiect de asemenea amploare, aşa că divizia M se muta într-un al doilea sediu în suburbia Garching.BMW M3 avea să devină un succes instant în lumea sportului cu motor. În 1987, italianul Roberto Ravaglia câştiga Campionatul Mondial de Turisme la volanul unui M3. M3-ul avea să devină un succes şi ca maşină de stradă. Peste 17.970 de unităţi au fost vândute, inclusiv 600 de modele 2.5 l M3 Sportevolution şi 765 M3-ul decapotabile.
A doua generaţie M5 -1988
A doua generaţie a modelului M5 a venit în 1988. Motorul folosit avea şase cilindri şi 3.6 litri cilindree. Ulterior aceasta avea să fie mărită la 3.8 litri. Putere: 315 CP, apoi 340 CP. Acest model avea să fie disponilbil şi în versiune Touring (break) începând cu 1992.
A doua generaţie M3 - 1992
Pentru a doua generaţie a modelului M3, M GmbH a început dezvoltarea în acelaşi timp cu lansarea noii generaţii a seriei 3. Noul BMW m3 a fost lansat în 1992 şi era un model mult mai discret faţă de predecesorul său. Puterea era sigurată de un motor cu şase cilindri în linie de 286 CP. A fost primul motor BMW ce a folosit sistemul VANOS. Pe lângă coupe, noul M3 era disponibil atât ca decapotabilă cât şi ca sedan. A existat şi un M3 GT de 295 CP, produs în serie mică. În 1995, modelul M3 a fost îmbunătăţit, primind un motor de 3.2 litri ce dezvolta 321 CP.
Gemenii M - 1997
A urmat o pereche de modele dezvoltate pe baza roadsterului Z3. M Roadster lansat în 1997 a fost o combinaţie îndrăzneaţă între motorul de 321 CP de pe M3 şi modelul Z3. A fost urmat apoi de versiunea coupe: BMW M Coupe.
M5 400 CP - 1998
În 1998, inginerii BMW M au lansat a treia generaţie a modelului BMW M5. Pentru prima dată, se renunţa la motorul cu şase cilindri în favoarea unui V8 ce dezvolta 400 CP şi 500 Nm.
M3 - 2000
A treia generaţie a modelului BMW M3 a debutat în anul 2000. Noul model avea frâne din material compozit şi, bineînţeles, oferea mai multă putere: 343 CP, 365 Nm şi un sprint 0-100 km/h de 5.3 secunde.
M5/M6 - 2004
În toamna anului 2004 era prezentat publicului noul M5. Cel mai puternic din istorie, deoarece numărul cilindrilor crescuse din nou: V10 5.0 litri, 507 CP, 520 Nm. Asociat cu cutia de viteze secvenţială SMG cu şapte trepte, noul M5 putea atinge prima sută de km/oră în 4.7 secunde, iar a doua sută în 15 secunde. Modelul BMW M6 urma o lună mai târziu cu acelaşi motor sub capotă. În 2006, portofoliul de modele M s-a mărit cu modelul Z4 M Roadster. Acesta folosea motorul de 343 CP de la M3.
M3 cu opt cilindri - 2007
După 15 ani în care modelul M3 a fost fidel motoarelor cu şase cilindri, în 2007, noul M3 a trecut la motorul V8 de patru litri ce dezvolta 420 CP.
Pe lângă actualul M3, pentru că mai avem puțin de așteptat pentru cel bazat pe actuala generație a seriei 3, gama BMW M actuală este completată de câteva modele impresionante.
Gama M în 2012
Avem cel mai mic model M din gamă sub forma BMW seria 1 M Coupe, un model clasic cu șase cilindri în linie de trei litri ce dezvoltă 340 CP.
Urmează apoi noul BMW M5. S-a renunțat la escaladarea numărului de cilindri, noul M5 folosind un motor V8, dar supraalimentat prin intermediul unui sistem turbo. Cilindreea este de 4.4 litri, iar puterea livrată este de 560 CP. Același motor este folosit și pentru noul M6.
BMW M a intrat și pe teritoriul SUV-urilor performante în oferta BMW existând acum BMW X5 M cu motor V8 turbo de 555 CP Și BMW X6 M cu același motor.
BMW M GmbH a atacat inclusiv zone care erau considerate tabu până nu demult: motoarele diesel. Modele ca BMW M550d sau BMW X5 M50d sunt astăzi o realitate.
Ce ne rezervă divizia M în viitor? Generații noi de modele performante, dar probabil și intrarea pe teritorii noi pentru divizia sportivă de la BMW.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele BMW in Romania
-
BMW i3 facelift Preţ: 38.199 - 42.780 €
-
BMW i3S Preţ: 41.769 - 46.410 €
-
BMW i8 facelift Preţ: 142.502 €
-
BMW i8 Roadster Preţ: 158.032 €
-
BMW M4 CS Preţ: 124.950 €
-
BMW Seria 1 (3 usi) facelift (2015-2017) Preţ: 23.880 - 48.195 €
-
BMW Seria 1 (5 usi) facelift Preţ: n/a - 49.028 €
-
BMW Seria 2 Active Tourer facelift Preţ: 26.537 - 38.234 €
-
BMW Seria 2 Cabriolet facelift Preţ: 35.522 - 57.775 €
-
BMW Seria 2 Coupe facelift Preţ: 30.643 - 70.042 €
-
BMW Seria 2 Gran Tourer facelift Preţ: 27.846 - 39.781 €
-
BMW Seria 3 facelift Preţ: n/a - 85.750 €
-
BMW Seria 3 Gran Turismo facelift Preţ: 39.865 - 60.065 €
-
BMW Seria 3 Touring facelift Preţ: 33.180 - 58.025 €
-
BMW Seria 4 Cabriolet facelift Preţ: 45.339 - 93.069 €
-
BMW Seria 4 Coupe facelift Preţ: 39.330 - 123.998 €
-
BMW Seria 4 Gran Coupe facelift Preţ: 39.032 - 58.072 €
-
BMW Seria 5 Preţ: n/a - 120.012 €
-
BMW Seria 5 Touring Preţ: 51.825 - 64.498 €
-
BMW Seria 6 GT Preţ: 63.250 - 71.698 €
-
BMW Seria 7 Preţ: 92.404 - 178.976 €
-
BMW Seria 8 Preţ: 102.400 - 127.985 €
-
BMW X1 Preţ: 31.860 - 45.180 €
-
BMW X2 Preţ: 39.270 - 43.649 €
-
BMW X3 Preţ: 42.602 - 67.057 €
-
BMW X4 Preţ: 48.850 - 69.734 €
-
BMW X5 Preţ: 68.842 - 92.582 €
-
BMW X6 Preţ: 72.947 - 124.772 €
Ultimele stiri din Feature
-
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. (29.11)
-
Sunt sigur că toți șoferii (mai ales împătimiții auto) își doresc ca măcar o dată să conducă pe un drum spectaculos, unde să se bucure de performanțele unor mașini sportive. Exact asta o să facem noi în următoarele zile, pe două dintre cele mai spectaculoase drumuri din țară. Normal, aveam nevoie și de niște mașini pe măsură, pe care din fericire, le-am găsit în gama Mercedes-AMG. (09.09)
-
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere (22.07)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Ma-nclin !
40 de ani sau chinuit sa fie cei mai buni(divizia M)k acum sa ne bage pe gat struto-camile M si diesel-uri sportive.......
nu se poate compara F10 cu E34........si nici F30 cu E30.......cele 'noi' sunt mai bune la toate capitolele........insa 'vechiturile' au si ele ceva......'heart&soul'
Urmat de E92.
Dacă as crea un M3 nou as alege designul exteriro de pe M3E46 interior de pe E92 si motorul de pe M5F10,
Cred ca ar fi un adevărat M-POWER cu performante de Ferrari.
Pentru mine ramane cel mai pur M deoarece ofera si spatiu, 4 usi, 340 de cai dintr-un legendar L6 de 3800 cmc si este ultimul M construit "de mana".
Un articol excelent din partea Automarket, BRAVO! Ma bucur ca nu ati uitat de aceasta aniversare si rasfatati fanii BMW cu un feature pe cinste.Felicitarile mele inca o data.
Dupa parerea mea, E46 e cel mai reusit model BMW din istorie, urmat de F10 si E82.
Felicitari, Dragos, pentru material; bravo, Automarket, pentru seria „feature”!
Traiasca BMW M Power, succes in castigarea curselor, dar si in fabricarea si dezvoltarea modelelor de serie.