Feature: Am fost alături de pilotul româno-italian Simone Tempestini la prima etapă pe care a disputat-o în WRC 2018

de Dragoș Băltățeanu
Joi, 31.05.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Simone Tempestini și Sergiu Itu vor duce steagul României în Campionatul Mondial de Raliuri în sezonul 2018. Prima etapă din programul lor a fost Raliul Portugaliei, iar noi am fost acolo pentru a-i susține.

În Portugalia, zilele par mai lungi. Soarele parcă apune mai greu, iar lumina la apus scaldă totul în culori aprinse. Poate de vină este diferența de două ore față de acasă, dar ritmul vieții este diferit aici.

Încă de când de dai jos din avion la Lisabona, țara de la Atlantic te întâmpină cu zâmbete relaxate, șosele largi și un nivel de civilizație aproape incredibil pentru o țară latină.

Venit din Franța, am luat drumul orașului Porto, a doua destinație turistică obligatorie după Lisabona și centrul Rally de Portugal, la volanul unui Ford Fiesta.

Pare incredibil pentru noi, obișnuiți să facem cinci-șase ore de la București la Sibiu, dar de la Lisabona la Porto sunt 300 și ceva de kilometri, și în două ore și jumătate pachezi relaxat la destinație.

Rally de Portugal

Suntem în Portugalia pentru a experimenta o etapă de Campionat Mondial de Raliuri. Una importantă pentru noi, deoarece avem la startul categoriei WRC2 un pilot român. Italo-român, ca să fim corecți politic. Simone Tempestini, născut în Italia și devenit anul trecut cetățean român, își continuă cariera la cel mai înalt nivel după ce a devenit de două ori consecutiv Campion Național la raliuri în 2015-2016 și Campion Mondial la clasa Junior WRC în 2016. Și asta până la vârsta de 24 ani neîmpliniți.

În 2018, Simone va concura din nou în Campionatul Național de Raliuri la volanul unui Citroen DS3 R5 pregătit de Wurmbrand Rancing și are deja trei victorii până la data redactării acestui text, iar campania în mondialul de raliuri a început chiar în Portugalia, raliul pe care îl apreciază cel mai mult.

Iubesc raliul ăsta, spune Simone în timp ce ochii îi sclipesc de bucurie. "Este cursa unde mă simt cel mai bine, publicul este minunat, iar traseul excelent."

Simone Tempestini

În mod normal, Simone Tempestini ar fi trebuit să ia startul pe volanul noului Citroen C3 R5, dar probleme de logistică din partea producătorului francez l-au forțat pe pilotul român să se replieze și să folosească modelul Ford Fiesta R5 pentru Portugalia, urmând ca din Sardinia să treacă pe Citroen.

Deși Portugalia este raliul preferat pentru Simone, în acest an a fost urmărit de ghinion.

Alături de noul său copilot, Sergiu Itu, cei doi au avut parte de un raliu greu, presărat cu probleme tehnice.

Sergiu Itu

Chiar din prima zi plină de concurs, Fiesta R5 a avut probleme electrice și Simone a fost nevoit să parcurgă o bună parte a probei speciale Ponte de Lima fără servodirecție. Apoi, o pană avea să strice de tot ritmul din prima trecere pe probe. După parcul de service de la jumătatea zilei, problemele păreau eliminate, dar ghinionul avea să lovească din nou pe proba specială 5, Viana do Castelo, cureaua de accesorii cedând. Tempestini era forțat să se oprească și abandonul a fost inevitabil.

Cursa echipajului românesc a fost presărată cu probleme tehnice

Mașina a fost reparată peste noapte, iar echipajul Tempesini/Itu a luat startul din nou sâmbătă sub regulamentul SuperRally. Deși urma practic o sesiune de antrenament la cel mai înalt nivel, problemele au continuat. O piatră rupea un etrier la prima trecere pe proba Amarante și Simone era nevoit să termine speciala fără frâne. Pe PS14, șansa a părut să le zâmbească, obținând al treilea timp în clasamentul WRC2 și dovedind că, dacă mașina funcționează, Simone are viteza necesară pentru a se bate la cel mai înalt nivel în categoria WRC 2.

Jump!

Începând din Sardinia, Simone va face parte din echipa Citroen Sport pentru cel puțin patru etape și are șansa să dovedească echipelor mari că merită un loc în prima ligă a WRC-ului.

Revenind în Portugalia, după două zile în care am simțit ce înseamnă praful de pe probele speciale de la nord de Porto, ne-am întâlnit cu Simone și Sergiu la cină. Pentru ei, fusese o zi lungă, cu multe probleme, și urma un start matinal în dimineața zilei de duminică. Chiar și așa, Simone a stat de vorbă cu noi mai bine de oră.

"Raliul ăsta este extraordinar, publicul e fabulos. Este un public profesionist, n-am auzit să fie probleme cu ei. Râd, cântă, se distrează, iar în unele zone ale probelor ai impresia că treci printr-un stadion. Chiar și publicul din orașele de pe drumul spre probe, care practic nu are treabă cu raliul, se bucură la vederea mașinilor de cursă.

Organizatorul a făcut traseul de legătură în așa fel încât mașinile trec prin mai multe orașe decât ar trebui, doar pentru publicul ăsta minunat", spune Simone atunci când este întrebat de ce îi place atât de mult în Portugalia.

"Voi merge cu Citroen Racing începând cu Sardinia pentru patru etape cel puțin. Pentru restul de două, totul depinde de mine. Dacă sunt bun. Dacă nu, mă duc să îmi caut altceva de muncă". Simone are puterea să mai și zâmbească după o zi plină și plină de probleme. "Am mers cu C3 R5 anul trecut la teste în Spania, dar mașina nu era gata atunci. În comparație cu Fiesta e ceva mai rigidă, iar modelul de atunci avea cutie de viteze secvențială cu padele, care s-a scos între timp. Înainte de Sardinia, probabil voi testa C3-ul din nou".

Citroen C3 R5

Simone vorbește excelent limba română, dar dictarea din mașină o preferă în italiană. "E semi-italiană", mă corectează. "Am încercat să simplific cât mai mult dictarea, deoarece am multe informații incluse, este o dictare complexă. De exemplu, am renunțat la cuvintele destra si sinistra pentru virajele de dreapta și stanga. Folosesc în schimb Di pentru dreapta și O pentru stânga. Mai am și alte adaptări specifice în dictare. De pildă, în loc de scurt folosesc tac, iar pentru taie/nu tăia, am ales si/no."

"Dictarea este extrem de importantă, aș spune că 65% din performanțele unui echipaj de raliu se bazează pe dictare. Restul este ce face pilotul la volan".

L-am lăsat pe Simone să meargă la somn pentru că a doua zi urma să meargă pe celebra probă Fafe și a sa săritoare, unde a făcut spectacol. A se vedea poza de mai jos. 

Celebrul salt pe proba specială Fafe

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru