La prima vedere, mașinile decapotabile pot părea mai puțin sigure decât versiunile cu plafon convențional. Cu toate acestea, statisticile publicate de autoritatea americană IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) scot la iveală faptul că fanii modelelor cu plafon retractabil nu au motive de îngrijorare atunci când este adus în discuție subiectul siguranței.
Conform datelor oferite de IIHS, atât numărul de accidente în care au fost implicate mașini cu plafon retractabil, cât și numărul de decese cauzate de un accident rutier în care au fost implicate modele decapotabile sunt mai mici decât cele raportate în cazul vehiculelor cu plafon convențional.
"Aceste valori nu sugerează faptul că mașinile depotabile oferă o protecție mai bună. Totuși, ele indică faptul că nu există niciun motiv care să ducă la îngrijorarea clienților. Faptul că nu au un plafon fix, nu le transformă în vehicule mai periculoase", a declarat Eric Teoh, directorul departamentului de statistică din cadrul IIHS.
Eric Teoh a comparat statisticile cu privire la decesele cauzate de accidentele rutiere și la accidentele raportate de poliție în intervalul 2014 - 2018 pentru vehicule cu o vechime de până la 5 ani.
Astfel, reprezentantul IIHS a descoperit că numărul accidentelor în care au fost implicate mașini decapotabile a fost cu 6% mai mic, în timp ce numărul deceselor șoferilor din mașini cu plafon retractabil a fost mai mic cu 11%.
În același timp, rapoartele menționează că 21% dintre șoferii modelelor decapotabile care au decedat în urma unui accident rutier au fost proiectați în afara mașinii.
În cazul vehiculelor cu plafon convențional, procentul este de 17%.În 43% dintre accidentele care au avut ca rezultat și răsturnarea mașinii, șoferii modelelor cabrio au fost proiectați în afara vehiculului. În cazul modelelor cu plafon fix, acest procent este de 35%.
"În urma acestui studiu, mașinile decapotabile nu par să prezinte un risc pentru siguranța pasagerilor. Dacă îți cauți un model cu plafon retractabil, verifică rezultatele testelor de siguranță la fel ca în cazul oricărui alt vehicul cu plafon fix", a completat oficialul IIHS.
Acest studia probabil n-a luat in calcul ca cu o decapotabila te plimbi mult mai rar decat cu o masina obisnuita.
In plus, in afara de faptul ca e mai usor sa zbori din masina sau sa intre ceva peste tine, structural masinile decapotabile nu sunt la fel de rigide ca cele clasice, cu plafon
Acestea fiind zise, trebuie sa te cunosti foarte bine, sa-ti stii masina la perfectie si niciodata sa nu impingi limitele dincolo de pragul in care te poti intoarce rapid si sigur in zona de securitate. Foarte rar intri intr-o situatie ireversibila, fara sa poti face absolut nimic ca s-o mai eviti.Totul tine de conducerea preventiva, de experienta, si, recunosc, nu de putine ori de o bafta chioara.
Pentru mine, placerea de a conduce o masina decapotabila e incomparabila cu orice altceva. Iar personal, riscurile mi se par neglijabil mai mari fata de masina clasica. Ca foarte multe lucruri, umanitatea a trecut prin niste experiente pana sa ajungem noi sa gustam din ofertele din zilele noastre. Daca lucrurile ar fi fost extrem de periculoase, cu siguranta roadster-ele n-ar mai fi existat.
Dar la urma urmei, avem motociclete, motorete, scutere, biciclete, ATV-uri. Astea mi se par mult mai riscante decat o masina deschisa care totusi iti ofera protectia unei caroserii in jurul tau.