În urmă cu 12 ani, pe scena Salonului Auto de la Los Angeles, Mini prezenta vehiculul experimental Mini E. Britanicii nu au expus doar un simplu studiu, ci un vehicul omologat pentru drumurile publice capabil să ruleze exclusiv electric.
MINI a produs câteva sute de astfel de unități care au fost testate de clienți din Franța, Germania, Marea Britanie, SUA, Japonia și China. Era doar prefața unui proiect pe care britanicii îl aveau în plan.
Ne mutăm rapid în toamna anului 2017. Suntem la Frankfurt, iar Mini ridică cortina de pe Electric Concept, ultimul pas înaintea lansării primului model electric de serie din gama britanicilor.
Doi ani mai târziu, Mini lansa Cooper SE, vehiculul electric de clasă mică dezvoltat pe baza hatchback-ului cu trei uși din gamă. Evenimentul avea loc la 60 de ani de la momentul în care British Motor Corporation (BMC) prezenta primele Morris Mini-Minor si Austin Seven.
Cu o lungime de 3.845 de milimetri, Mini Cooper SE este un reprezentant al segmentului B. Iar în această clasă, producătorii de volum au fost activi în ultimul an și au adus pe piață modelele Opel Corsa-e, Peugeot e-208 și Honda e. În gamă se mai află liderul european al vehiculelor electrice, Renault Zoe, dar și ruda îndepărtată, BMW i3. Totuși, nu trebuie să uităm de faptul că Mini a adoptat un statut premium, motiv pentru care doar nonconformistul BMW i3 poate fi considerat un rival direct.
ENERGETIC YELLOW LA EXTERIOR ȘI UN HABITACLU TEHNOLOGIZAT
Designul lui Mini Cooper SE nu se îndepărtează foarte mult de cel al versiunilor echipate cu motoare cu ardere internă. Deși liniile generale sunt aceleași, modelul electrică plusează cu o serie de accesorii noi, gândite pentru a-l face mai ușor de recunoscut în trafic.
Conturul hexagonal tradițional din zona centrală a părții frontale este în continuare prezent, dar acesta a fost acoperit. Pentru a scoate și mai mult în evidență caracterul modelului electric, Mini oferă un accesoriu vopsit în nuanța Energetic Yellow peste care a fost amplsat logo-ul Mini Electric. Elementele laterale de pe aripi, inelul central al jantelor și carcasele oglinzilor laterale sunt disponibile și ele în aceeași nuanță de galben. Pentru că tot am amintit de jante, Mini oferă unele cu design asimetric și diametrul de 16 inch, dar atent croite pentru a respecta principiile aerodinamicii. În primă fază, numele acestora a fost Corona Spoke, însă evenimentele recente de la nivel global i-au determinat pe britanici să schimbe denumirea în Power Spoke.
În partea din spate, pe fundalul stopurilor se află o reprezentare a drapelului Regatului Unit, iar logo-ul Mini Electric și particula S din denumirea modelului sunt vopsite în galben.
Odată cu lansarea lui Cooper SE, Mini a introdus un element nou la interior: instrumentarul clasic a fost înlocuit cu unul digital color cu o diagonală de 5.5 inch. În ton cu accesoriile exterioare, butonul pentru pornirea motorului și selectorul transmisiei primesc accente galbene.
Spre deosebire de versiunile cu motoare cu ardere internă, varianta electrică va fi disponibilă doar într-o configurație cu trei portiere.
Pentru dezvoltarea lui Cooper SE, britanicii au optat pentru o amplasare în formă de T a bateriilor (între scaunele din față și sub bancheta spate), astfel încât spațiul destinat pasagerilor să nu fie afectat. Tot din acest motiv, inginerii Mini au decis ca motorului să fie amplasat în față, în comparatimentul dedicat în mod normal propulsoarelor cu ardere internă. În aceste condiții, Mini Cooper SE păstrează același volm al portbagajului cu cel al variantelor cu motoare convenționale (211 litri).
ZÂMBETE PE kWh
De-a lungul anilor, hatchback-ul Mini a reușit să impresioneze audiența cu dinamica oferită, de cele mai multe ori, modelul britanic fiind comparat cu un kart.
Noul Cooper SE mizează pe aceeași filozofie în materie de dinamică, însă pentru a obiține comportamentul dorit, inginerii Mini au fost nevoiți să vină cu câteva modificări.Pentru a asigura în continuare comportamentul dinamic bun (masa lui Cooper SE fiind mai mare cu aproape 145 de kilograme față de cea a unui Cooper S cu transmisie automată), britanicii propun arcuri și amortizoare modificate, dar și noul sistem ARB care limitează într-un mod mai eficient efectele pierderii aderenței.
În plus, șoferii au la dispoziție patru moduri de rulare: Sport (sistem de direcție mai puțin asistat și o reacție rapidă a sistemului de propulsie), Mid (Cooper SE propune setări orientate către confort), Green și Green+. Acestea din urmă au fost gândite pentru eficiență maximă.
La fel ca în cazul rudei BMW i3, Mini Cooper SE dispune de un sistem de recuperare a energiei la frânare/decelerare. Pentru prima dată în gama Grupului BMW, inginerii au instalat și un comutator prin intermediul căruia șoferul are posibilitatea de a selecta gradul de recuperare a energiei.
O SINGURĂ OPȚIUNE PENTRU MOTOR ȘI BATERIE
Mini Cooper SE are la bază platforma versiunilor cu motoare cu ardere internă, iar pentru moment reprezentanții producătorului britanic oferă o singură variantă pentru motor și baterie. În plus, conform oficialilor Mini, în acest moment nu există planuri nici pentru o variantă cu baterii mai generoase și nici pentru o versiune de performanță.
Mini Cooper SE propune un motor electric capabil să livreze 184 de cai putere (puterea maximă care poate fi livrată continuu către roțile de pe puntea față este de 102 CP) și 270 Nm. Accelerația de la 0 la 60 km/h are loc în 3.8 secunde, în timp ce pentru sprintul 0-100 km/h vei avea de așteptat 7.3 secunde. Viteza maximă a fost limitată electronic la 150 km/h.
Bateria cu celule produse de CATL are o capacitate netă de 28.9 kWh, iar autonomia anunțată de producătorul britanic este cuprinsă între 235 și 270 de kilometri, valori calculate conform standardului WLTP, dar transformate în valori conforme cu vechiul standard NEDC.
Pentru reîncărcarea bateriei, Mini oferă pe Cooper SE atât posibilitatea conectării la prize AC, cât și la stații DC. Pentru reîncărcarea la o priză AC cu putere de 11 kW, Cooper SE are nevoie de 2 ore și jumătate pentru 0-80% din capacitatea totală a bateriei. Pentru o reîncărcare completă, britanicul va sta cuplat timp de 3 ore și jumătate.
La o stație DC cu o putere de 50 kW, acumulatorul poate fi încărcat de la 0 la 80% în doar 35 de minute, în timp ce pentru o încărcare completă clienții vor avea de așteptat o oră și 25 de minute.
DOTĂRI OFERITE STANDARD
Mini Cooper SE va încerca să câștige publicul cu un pachet generos de accesorii oferit standard. Echiparea de bază a modelului electric include faruri cu LED, jante din aliaj ușor cu diametrul de 16 inch și, bineînețeles, cu un sistem de avertizare acustică a pietonilor.
Interiorul va fi echipat cu noul instrumentar de bord digital de 5.5 inch și cu sistemul Connected Navigation care include un ecran tactil amplasat central cu o diagonală de 6.5 inch. Acesta permite utilizarea serviciului Real Time Traffic Information (informații în timp real despre trafic), precum și a serviciului Apple CarPlay.
Scaunele vor fi îmbrăcate în tapițerie cu stofă Double Stripe Carbon Black, iar aerul condiționat pe două zone va fi disponibil tot standard. În plus, fiecare Mini Cooper SE va fi echipat cu un pilot automat cu funcție de frânare.
MINI COOPER SE ȘI PROIECTELE ROMÂNEȘTI
La doar două luni de prezentarea din luna iulie a anului trecut, Mini Cooper SE a ajuns pe pământ românesc.
Nu, nu vorbim despre startul livrărilor, ci despre o campanie de promovare pe care britanicii s-au gândit să o realizeze pe virajele Transfăgărășanului.A fost primul proiect de prezentare al noului Cooper SE, iar lansarea acestuia în online a coincis cu aniversarea de 45 de ani a drumului care urcă până la altitudinea de 2.042 de metri.
Un alt proiect care leagă Mini Cooper SE de țara noastră vine din motorsport. Divizia Mini din România și Vitesco Technologies, partenerul principal din #ElectricRomânia 2020, au pus bazele primului Mini electric destinat competițiilor.
Versiunea neomologată a lui Mini Electric Racing (așa a fost botezat modelul de competiții) a putut fi admirată în premieră în cadrul Transylvania Classic, un raliu de regularitate destinat atât vehiculelor istorice, cât și mașinilor electrice.În perioada următoare, Mini Electric Racing va primit toate elementele de siguranță necesare pentru a putea primi omologarea Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS).
Modelul va fi pregătit pentru a putea lua startul în cadrul mai multor discipline din motorsportul românesc: Campionatul Național de Viteză în Coastă, Campionatul Național de Super Rally și ROTAC (Romanian Time Attack Challenge). Pilotul ales pentru acest proiect este Dominic Marcu, iar primul obiectiv competițional este o participare oficial în cadrul etapei de Super Rally din Mangalia (11-12 septembrie).
CUM SE INTEGREAZĂ MINI COOPER SE ÎN PIAȚA DE MAȘINI ELECTRICE
Mini oferă pentru noul Cooper SE cu patru linii de echipare: Trim S, Trim M, Trim L și Trim XL. Pe piața din România, cea mai accesibilă versiune a modelului britanic are un preț de pornire de 33.201 euro, fără să luăm în calcul bonusurile oferite de Ministerul Mediului.
În cadrul turului Electric România 2020, vom avea la disponziție varianta de echipare Trim L, prețul de pornire al acesteia fiind de 39.261 de euro.
LISTĂ DE PREȚURI MINI COOPER SE | ||||||
MOTORIZĂRI |
NIVEL DE ECHIPARE (Preț în Euro, TVA inclus) |
|||||
MOTOR |
PUTERE (CP) |
AUTONOMIE (NEDC) |
TRIM S | TRIM M | TRIM L | TRIM XL |
Electric 135 kW Baterie 28.9 kWh |
184 | 235-270 | 33.201 | 36.736 | 39.261 | 41.281 |
Dacă în segment nu ar fi existat BMW i3, Mini Cooper SE și-ar fi făcut de cap în zona modelor electrice premium de clasă mică. În acest context, britanicul trebuie să-i dea socoteală rudei bavareze atunci când clienții vor cere ofertele dealerilor.
Deși nu fac parte din segmentul premium, Renault Zoe, Peugeot e-208, Opel Corsa-e și Honda e sunt pregătite să atragă clienții care sunt în căutarea unui model electric de clasă mică și își doresc o autonomie mai mare decât cea oferită de Mini Cooper SE.
FIȘA MAȘINII CARE NE VA ÎNSOȚI ÎN ELECTRIC ROMÂNIA 2020 BY VITESCO TECHNOLOGIES
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
Comentarii (1)