Săptămâna a treia
A treia săptămână a testului este disponibilă aici.
Săptămâna a doua
Jurnalul de test cu Opel Ampera continuă cu săptămâna a doua aici.
Zilele 6 și 7. Sâmbătă și duminică, 25-26 aprilie
A venit weekend-ul, primul din cadrul testului de trei săptămâni cu Ampera. Și pentru că în cele două zile de sfârșit de săptămână am avut acces la discreție la priză, a fost cumva normal să nu ajung să folosesc deloc motorul pe benzină în această perioadă. Partea bună este că turneul de tenis la care am fost înscris și care a avut loc în Otopeni (plus un drum în București și unul înspre Moara Vlăsiei) m-au făcut să parcurg destul de mulți kilometri cu Ampera, ceea ce a însemnat că am avut ocazia de a vedea cum se descurcă o astfel de mașină la încărcări multiple ale bateriei.
Nu a fost nicio problemă. Am mers în total 141.5 kilometri (57.4 sâmbătă și 84.1 duminică), iar mașina a stat în priză de fiecare dată când am ajuns acasă. În această perioadă am consumat 18.5 kWh, ceea ce înseamnă că m-am plimbat la discreție întreg weekend-ul cu vreo 7 lei. Aproximativ 20 de kilometri cu un leu în condițiile în care, veți vedea mai jos, nu m-am ferit din a porni climatizarea, radioul și în condițiile în care am rulat absolut cu o viteză absolut normală, așa cum aș face-o cu orice altă mașină.
Experimentul climatizării
Pentru că am avut două zile relativ identice ca termperatură exterioară, am decis sâmbătă dimineață să fac un experiment. La cererea voastră, am rulat sâmbătă cu climatizarea închisă, iar duminică am mers cu ea pornită, cu ventilatorul pe viteza medie și cu termperatura constantă de 21 de grade. Astfel puteam vedea clar câtă energie consumă Ampera pe kilometru cu sistemul de climatizare pornit și apoi să fac o comparație directă cu sistemul de climatizare oprit.Rezultate: cu climatizarea pornită, Ampera rulează 7.5 kilometri cu 1 kWh. Cu climatizarea oprită, Ampera rulează 7.9 kilometri cu 1 kWh. Altfel spus, autonomia electrică a mașinii crește cu 5% dacă nu pornești instalația de climatizare. Pe șosea, asta se traduce prin circa 3.5 kilometri în plus sau în minus dacă luăm ca reper o autonomie de 70 de kilometri, atât cât reușește Ampera în ultimele zile cu mine la volan.
Una peste alta, vestea interesantă este că după ziua de marți, în care am încercat experimentul "baterie zero, să vedem cât consumă motorul pe benzină pornit toată ziua", au urmat 5 zile în care nu am mai consumat niciun strop din rezervor. Fără să fac vreun efort deosebit și folosind mașina când am avut nevoie, pentru ce am avut nevoie și cât am avut nevoie. Deloc rău, sper să mă țină cât mai mult treaba asta.
La final de primă săptămână, mi se pare fascinant cât de interesați sunt oamenii de această mașină și de rezultatele acestui experiment. De fiecare dată când povestesc despre ce facem pe Automarket cu Ampera, oamenii intră pe site și citesc aceste texte, iar singurul contraargument pentru o astfel de mașină rămâne prețul de achiziție. Totuși - vom calcula la final - rămâne de văzut în ce măsură se va amortiza prețul de achiziție (39.900 de euro, preț de listă cu TVA inclus înainte de bonusurile de stat) pentru un tip care face, iată, aproximativ 80 de kilometri pe zi cu mașina asta. Adică vreo 28-29 de mii de kilometri pe an doar pentru rularea zilnică spre birou și înapoi spre casă.
Apropo de întrebările voastre, vom publica într-unul dintre episoadele următoare și costurile de întreținere (revizii, consumabile, garanții, etc), pentru că am primit câteva cereri pe tema asta.
SUMAR ZILELE 6-7 (sâmbătă-duminică, 25-26 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZILELE 6-7 | |
Kilometri parcurşi | 141.5 | 0 | 141.5 |
Energie utilizată | 18.5 kWh | 0 litri | |
Costuri | 6.84 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
6.84 lei |
TOTAL TEST (7 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 387.6 | 82.1 | 469.7 |
Energie utilizată | 58.5 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 21.52 lei | 29.64 lei | 51.16 lei |
Ziua 5. Vineri, 24 aprilie
Astăzi a fost o zi bună pentru o mașină electrică. Deși am mers pe drumul meu normal spre birou, care include 10 kilometri de rulaj cu 70-80 km/h și alți 10 în care mergi cu 100-110 km/h, autonomia electrică atinsă de Ampera a fost una record în experimentul meu până acum.
Dup 57.9 kilometri rulați, Ampera îmi indica seara, în fața garajului, o autonomie restantă de 18 kilometri. Altfel spus, Am reușit să ating o autonomie de 76 de kilometri într-o zi absolut normală, cu o rulare la fel de normală. Este foarte aproape de limita maximă a autonomiei anunțate de producător, care anunță în fișa tehnică un range care variază între 40 și 80 de kilometri, în funcție de condițiile de termperatură și de modul de rulare.
Mai mult, după ce am ajuns acasă am pus Ampera în priză și, după două ore în care bateria s-a încărcat destul pentru a ajunge la o autonomie potențială de 28 de kilometri (+10, adică) am plecat la primul meci din turneul de tenis la care particip în weekend. Vreo 20 de kilometri dus-întors parcurși with flying colors.
Una peste alta, astăzi am rulat 79.3 kilometri full-electric, mi-a rămas o autonomie potențială de 8 kilometri și am plătit pentru toată afacerea doar 4 lei. Dacă aș fi mers cu o mașină cu un consum mediu de 7 litri/100 km, ziua de azi m-ar fi costat 31.6 lei.
SUMAR ZIUA 5 (vineri, 24 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 79.3 | 0 | 79.3 |
Energie utilizată | 10.9 kWh | 0 litri | |
Costuri | 4.03 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.18 lei |
TOTAL TEST (5 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 246.1 | 82.1 | 328.2 |
Energie utilizată | 40.0 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 14.68 lei | 29.64 lei | 44.32 lei |
Ziua 4. Joi, 23 aprilie
Pe măsură ce trece timpul, mă obișnuiesc din ce în ce mai mult cu modul în care mașina asta trebuie utilizată pentru a da randament maxim. Iar după ce autonomia electrică atinsă în zilele anterioare a fost de 52.8, respectiv 53.3 kilometri, astăzi am optimizat perfect drumul, iar cifrele sunt excelente: am parcurs 60.7 kilometri doar electric, iar la finalul zilei, în garajul de acasă, computerul de bord al lui Ampera îmi arăta că mai am încă 11 kilometri pe care i-aș fi putut parcurge cu emisii zero. Adică am reușit să merg atât de eficient, încât am ajuns la o autonomie electrică de circa 72 de kilometri. Una foarte bună având în vedere că o jumătate din distanța parcursă azi a fost în afara orașului, deci la viteze care în mod normal mănâncă din baterie, nu te ajută din acest punct de vedere.
O parte din secretul meu este legat de borna magică: 75 km/h. M-am prins că bateria se descarcă mult mai repede dacă urci peste această viteză, așa că pe DN1 nu am trecut peste limită auto-impusă (oricum limita legală este 70 pe această porțiune). Apoi, nu forțez deloc plecările de pe loc. Am învățat mașina și dozez corect pedala, așa că nu apăs accelerația inutil doar pentru a simți celebrul cuplu maxim disponibil imediat. Pentru show și senzații e ok să o faci o dată sau de două ori, dar în rest, dacă ai mașina pentru tine pe o perioadă mai mare de timp, îți dai seama că asta e pur și simplu o copilărie.
Un alt plus al zilei a fost reprezentat de temperatura perfectă de afară. Au fost între 10 și 18 grade, ceea ce a însemnat că nu am avut nevoie de climatizare. Iar asta m-a ajutat enorm să parcurg 19 kilometri cu un leu, atât cât arată calculele de astăzi.
Un al calcul interesant arată că trei zile în care mergi electric te costă o treime din cât te costă o zi în care mergi cu motorul pe benzină pornit. Altfel spus, trebuie să mergi 8-9 zile electric pentru a avea un cost egal cu cel pe care îl ai atunci când rulezi cu generatorul pe benzină în funcțiune.
SUMAR ZIUA 4 (joi, 23 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 60.7 | 0 | 60.7 |
Energie utilizată | 8.6 kWh | 0 litri | |
Costuri | 3.18 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.18 lei |
TOTAL TEST (4 zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 166.8 | 82.1 | 248.9 |
Energie utilizată | 29.1 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 10.65 lei | 29.64 lei | 40.29 lei |
Ziua 3.
Miercuri, 22 aprilieAm făcut-o! În a treia zi a experimentului nostru cu un Opel Ampera utilizat zi de zi în regim normal, am reușit să rulez fără să consum nici măcar un mililitru din benzina ascunsă în rezervorul motorului termic-generator.
Azi dimineață, la pornire, cu bateriile încărcate complet, autonomia electrică indicată de computerul de bord al lui Ampera era de 58 de kilometri. Am pornit spre București pe DN1, trecând prin Otopeni, și am observat un fenomen care va deveni probabil reper: dacă treci de viteza de 70-75 de kilometri pe oră, autonomia scade simțitor. Dacă te menții în viteza asta, ai șanse mari să mergi mai mult decât îți indica mașina. Altfel spus, în Ampera - la fel ca în orice altă mașină care funcționează electric, de altfel - "consumi" mai mult în afara orașului și mai puțin în oraș. E inversul situației pe care o întâlnim cu toții în cazul mașinilor cu motoare convenționale.
După ce am intrat în oraș, autonomia a început să crească. Am ajuns la Piața Victoriei, prima oprire de astăzi, cu 19 kilometri parcurși și cu un rest de autonomie electrică de 42 de kilometri. Spre birou am plecat prin înghesuiala de pe bulevardul Ștefan cel Mare, însă autonomia totală a crescut: parcursesem 26 de kilometri și aveam autonomie restantă 36. Total 62.
Drumul spre casă, făcut seara, a fost din nou unul bun pentru autonomie, pentru că până la ieșirea din București aveam un total (kilometri parcurși+autonomie restantă) de 64 de kilometri. Apoi, însă, am intrat pe centură, acolo unde viteza ajunge la 100 de km/h, iar cifrele au început să scadă. Am reușit însă per total să ajung acasă după fix 53.3 kilometri parcurși full-electric și cu o rezervă suplimentară de 3 kilometri restanți. Iar costurile unei astfel de zile sunt infime: bateriile au consumat azi 9.6 kWh, echivalentul unei sume de 3.55 lei. Pe scurt, cu Ampera parcurgi 15 kilometri cu un leu. Ca termen de comparație, cu o mașină convențională care consumă 6 litri/100 km, parcurgerea distanței de azi m-ar fi costat 18.2 lei, deci de circa 5.5 ori mai mult.
De acum, scopul meu în cele 18 zile de test rămase va fi să merg cât de mult pot electric. Pentru că se poate și pentru că e pur și simplu foarte cool. Și ieftin.
SUMAR ZIUA 3 (miercuri, 22 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 53.3 | 0 | 53.3 |
Energie utilizată | 9.6 kWh | 0 litri | |
Costuri | 3.55 lei (0.37 lei/kWh) |
0 lei (5.7 lei/l) |
3.55 lei |
TOTAL TEST (trei zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 106.1 | 82.1 | |
Energie utilizată | 20.5 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 7.28 lei | 29.64 lei | 36.92 lei |
Ziua 2. Marţi, 21 aprilie
Aseară am lăsat maşina la încărcat în priza ei clasică, iar Ampera a claxonat o dată scurt, semn că încărcarea a început. Apoi, LED-ul verde de pe bord a luminat şi el, ceea ce însemna că totul e în regulă. Apoi, m-am gândit că ar fi bine ca într-una dintre cele 21 de zile de test cu Ampera să merg, totuşi, fără să încarc bateriile. Cu autonomie electrică zero.
Asta înseamnă că motorul pe benzină care are rol de generator a funcționat pe tot parcursul zilei. Şi am văzut astfel câtă benzină consumă Ampera dacă, de exemplu, ieşi cu ea în ţară şi termini cei 60 de kilometri pur electrici. Altfel spus, ce înseamnă să mergi cu Ampera aşa cum mergi cu o maşină normală?
În primul rând, motorul pe benzină nu se prea aude. E o uşoară vibraţie pe care o simţi atunci când stai la semafor, însă nu e o chestie care să sune puternic, ci mai degrabă un zumzăit apăsat. Nici nu vorbim de cine ştie ce motor puternic: e un 1.4 de vreo 80 de cai care are două roluri: în 99.9% din timp, funcţionează pentru a umple bateriile. Cum o face orice generator normal. Restul de 0.01% din timp este rezervat momentelor în care rulezi cu peste 110 km/h, bateria e goală şi apeşi pedala la maxim. Atunci, motorul pe benzină ajută motorul electric să învârtă roţile pentru că lista de calcule făcute de ingineri a arătat că eficienţa acestora în tandem, în acest context, este mai ridicată decât dacă motorul electric şi-ar da viaţa pentru ca tu să depăşeşti Matizul ăla care stă să moară pe autostradă.
Revenind: cu motorul pe benzină, Ampera e la fel de silenţioasă. Pentru că frânarea umple în continuare bateriile, cantitatea mică de energie reuşeşte să te mute full-electric la viteze reduse, deci când pleci de pe loc şi când ajungi pe stradă în faţa casei.
Astăzi a fost o zi lungă, cu 75.1 kilometri parcurși. Asta pentru că, printre altele, a trebuit să fac o buclă și să duc doi colegi la aeroport, de unde au plecat la un test extern. Ei bine, din rezervorul de 35 de litri al lui Ampera au dispărut astăzi 4.8 litri de benzină, echivalentul unui consum de 6.5 litri/100 km.
Chiar dacă poate părea mult, foarte interesant este faptul că totalul primelor două zile de test arată că Ampera a parcurs 135 de kilometri, a "consumat" o încărcare de baterii (echivalentul a 53 de kilometri electrici), iar restul distanței a fost parcursă cu motorul pornit. Chiar și așa, consumul mediu de benzină este mult mai mic decât al oricărui alt model de oraș cu motor tradițional: 3.94 litri/100 km. Altfel spus, ăsta e consumul pe care-l ai dacă încarci Ampera doar o dată la două zile. Și dacă mergi 135 de kilometri în această perioadă. Adică mult mai mult decât media unui șofer din București.
De notat că Ampera a consumat astăzi 0.8 kWh din baterie, deși ea era goală la începutul zilei. Asta înseamnă exclusiv energie recuperată la frânare. Aproximativ 8.4% dintr-o încărcare completă la priză. Mașina a folosit acești kWh la plecare și în parcări, atunci când funcționează doar electric. Deci distanța parcursă astfel e relativă.
Concluzia zilei? O zi de rulare cu bateria plină costă cam 6 lei (asta dacă depășesc autonomia de circa 60 de kilometri, așa cum am făcut-o în prima zi), în timp ce o zi de rulare cu bateria goală, deci cu motorul pe benzină în funcțiune aproape non-stop, mă costă cam 28 de lei (ca în a doua zi).
De cinci ori mai mult.
SUMAR ZIUA 2 (marți, 21 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 0 | 75.1 | 75.1 |
Energie utilizată | 0.8 kWh | 4.8 litri | |
Costuri | 0 lei (0.37 lei/kWh) |
27.4 lei (5.7 lei/l) |
27.4 lei |
TOTAL TEST (două zile) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 52.8 | 82.1 | |
Energie utilizată | 10.9 kWh | 5.2 litri | |
Costuri | 4.03 lei | 29.64 lei | 33.67 lei |
Ziua 1. Luni, 20 aprilie.
3.85 de lei pentru 60 de kilometri autonomie înseamnă că pentru fiecare 1000 de kilometri parcurşi voi cheltui în jur de 63 de lei. La această sumă se adaugă carburantul utilizat de motorul suplimentar pe benzină (dacă depăşesc distanţa permisă de baterie). Nu avem însă nevoie de niciun calcul complex, deoarece cantitatea utilizată este afişată în fiecare moment de computerul de bord foarte complet al lui Ampera. Vom calcula împreună costurile.
De exemplu, azi dimineaţă am plecat cu maşina "plină", însă dimineaţă am avut programat un antrenament de tenis undeva în mijlocul oraşului, ceea ce a însemnat un mic ocol faţă de traseul meu normal.
Mai mult, la ora 6:30 era destul de frig - termometrul arăta în jur de 5 grade - iar în aceste condiţii autonomia mai scade cu câţiva kilometri. Am început ziua pe un DN1 liber, am intrat în oraş fără probleme, iar când am ajuns la terenurile de tenis aveam deja 25 de kilometri parcurşi, iar maşina îmi arăta o autonomie de încă 21. Până la birou, autonomia a ajuns la 19. Apoi, pentru că unul dintre colegi a vrut să experimenteze pe pielea sa cum e să mergi electric, autonomia a ajuns la 17 kilometri, cu 30 de kilometri parcurşi până seara.Drumul spre casă (circa 25 de kilometri) a fost o provocare pentru autonomia de 17 kilometri afişată de Ampera. Și chiar dacă am reușit să mai cresc autonomia mergând economic, motorul pe benzină a pornit pe nesimțite la 7 kilometri de casă. În total, în prima zi am adunat aproape 53 de kilometri full-electric și alți 7 alergați cu motorul pe benzină ca generator.
Ce am observat în prima zi de test cu Ampera:
• Chiar şi la 5 ani de la lansarea oficială (Ampera a fost prezentată oficial în 2011), maşina e cvasi-necunoscută. Am primit întrebări legate implicit de marcă: "Ăsta chiar e un Opel?"
• Chiar dacă nu e cunoscută, maşina arată bine. Opinie unanimă între toţi cei care cer detalii. Sau observată pe stradă după câtă lume întoarce capul după ea. Unii au comparat-o cu un Civic Type R de generaţie veche, alţii cu o maşină americană. Cert e că toată lumea e de acord că e "OZN".
• E o senzaţie unică să funcţionezi 100% electric şi să nu te "auzi" atunci când treci pe stradă. Un bărbat pe la 35-40 de ani îi spunea la semafor soţiei, fascinat, că "maşina asta nu se aude". Şi nici nu emite nimic cât timp merge electric.
• Dacă în orice maşină cu motor termic rulezi relativ relaxat când vine vorba de consum, fiecare kilometru care trece cu Ampera e o adevărată provocare. Urăşti când autonomia mai scade cu o unitate şi iubeşti când sistemul de captare şi reutilizare a energiei de frânare încarcă bateria astfel încât reuşeşti să câştigi câte un kilometru.
• Rulez în L (Low), nu în D (Drive), Modul L permite o captare mai eficientă a energiei de frânare, ceea ce înseamnă că maşina intră într-un soi de frână de motor de fiecare dată când ridic piciorul de pe acceleraţie. Dacă ştii să apreciezi corect traficul, nu ai nevoie de frână, pentru că Ampera se opreşte după câţiva zeci de metri.
• De fiecare dată când cablul de alimentare e conectat, pe bord apare timpul de care are nevoie maşina pentru o încărcare completă. Dacă deschizi uşa.
• Dacă maşina e închisă şi cineva scoate cablul de alimentare, maşina claxonează intermitent.
• Dacă o maşină convenţională consumă puţin pe şosea şi mult în oraş, în cazul unei electrice e invers: autonomia scade mai repede când rulezi cu viteză mare, dar ai şanse chiar să o creşti atunci când eşti în oraş, cu ajutorul frânărilor repetate. Deci te rogi să ajungi mai repede în oraş, pentru ca cifrele autonomiei să nu scadă atât de repede.
• Momentul în care motorul pe benzină intră și alimentează bateriile are loc pe nesimțite. Pur și simplu nu se simte nimic.
Aştept întrebările şi curiozităţile voastre şi voi încerca să vă răspund cât mai repede posibil.
SUMAR ZIUA 1 (luni, 20 aprilie) | |||
Electric | Benzină | TOTAL ZIUA 1 | |
Kilometri parcurşi | 52.8 | 7.0 | 59.8 |
Energie utilizată | 10.1 kWh | 0.38 litri | |
Costuri | 3.74 (0.37 lei/kWh) |
2.13 lei (5.7 lei/l) |
5.87 lei |
TOTAL TEST (o zi) | |||
Electric | Benzină | TOTAL GENERAL | |
Kilometri parcurşi | 52.8 | 7.0 | |
Energie utilizată | 10.1 kWh | 0.38 litri | |
Costuri | 3.74 lei | 2.13 lei | 5.87 lei |
Despre Experimentul Ampera: 3 săptămâni în "balon"
Maşinile electrice sunt o apariţie încă exotică în lumea auto din România. Şi o să fiu direct: nu cred în dezvoltarea maşinilor electrice la noi dacă autorităţile nu vor mişca vreodată vreun deget în acest sens. Chiar şi cu o autonomie ridicată, undeva spre 400-450 de kilometri - vezi exemplul Tesla Model S - va exista întotdeauna contraargumentul călătoriilor lungi. Ce faci dacă trebuie să pleci la drum şi nu ai habar unde ai putea să-ţi încarci maşina electrică în nordul Moldovei sau în nordul Ardealului sau în Banat? Unde aflu unde găsesc o priză cu amperaj ridicat care să-mi permită alimentarea maşinii, fie şi în câteva ore?
De fapt, acum un an şi jumătate testam un Opel Ampera şi concluzionam, trist, că o astfel de maşină şi România sunt incompatibile atât timp cât nu ai unde să încarci bateriile maşinii. Suntem o ţară foarte puţin prietenoasă cu tehnologia de acest tip, iar adaptarea se face extrem de lent.
Şi totuşi...
hibrid plug-in (cu încărcare la priză) care funcţionează însă full-electric pe o distanţă de 50-80 de kilometri, în funcţie de temperatură, de ritmul de condus, de viteza de rulare şi de traseul ales. Ulterior, un motor pe benzină care joacă rolul de prelungitor de autonomie intră îjn funcţiune pentru a alimenta bateriile.
În următoarele trei săptămâni voi profita de faptul că am la dispoziţie un garaj şi o priză concepută special pentru alimentarea maşinilor de acest tip şi voi încerca să vă povestesc cum arată viaţa la volanul unui Opel Ampera. Nu e o electrică pur-sânge, ci unDe acasă până la birou trebuie să parcurg dus-întors între 50 şi 62 de kilometri, în funcţie de traseul pe care-l aleg. În mod normal, dacă merg pe traseul meu clasic, cu o rută tur diferită de cea retur din cauza traficului, calculele mele arată că traseul zilnic ajunge undeva la 55 de kilometri. Adică se înscrie la limită în autonomia electrică afişată de Opel pe Ampera. Voi face o fişă de traseu zilnică în care vă voi spune dacă am reuşit să mă menţin în limite sau nu.
Voi alimenta maşina în fiecare noapte în timpul săptămânii şi vă voi spune cât mă costă fiecare încărcare cu ajutorul unui aparat care-mi spune exact câţi kWh "mănâncă" Ampera la fiecare încărcare. Vă voi spune cât de mult stă maşina la încărcat şi de cât timp e nevoie pentru un "plin". Voi încerca să folosesc maşina cât se poate de normal, deviind de pe traseu dacă e nevoie şi utilizând-o pentru rute suplimentare zilnice la nevoie.
Asta înseamnă că motorul pe benzină suplimentar al sistemului de propulsie Voltec, considerat cel mai avansat din lume la momentul lansării sale, îşi va face simţită prezenţa în unele zile.Aşa cum v-am spus, el va juca rol de generator pentru bateriile lui Ampera, motorul electric fiind în continuare cel care va învârti roţile maşinii. Împreună cu motorul pe benzină, autonomia lui Ampera creşte până la 500 de kilometri. Scopul meu va fi însă să limitez la minimum consumul de carburant, deci să mă încadrez în limitele autonomiei electrice "normale".
Ca informaţie suplimentară, maşina are 14.800 de kilometri parcurşi până acum şi s-a aflat până nu demult în proprietatea Ministerului Mediului. Un Opel Ampera costă 39.900 de euro cu TVA inclus. Un preţ ridicat, unul dintre călcâiele lui Ahile în cazul modelelor de acest tip.
Toate astea le-am aflat pe diferite site-uri si pe forum-ul Ford pentru ca la un moment dat am luat foarte in serios achizitionarea unui hibrid.
Imi aduc aminte de primul reportaj de pe Automarket.ro cu Ampera cum nimeni nu vroia sa-i lase sa incarce masina la priza de frica pretului la electricitate :):):)
Oricum, hibridele sunt o idee foarte buna, dar deocamdata nu mi s-au parut abordabile ca pret. Probabil in 5 ani treaba se va schimba destul de mult incat sa ma faca sa trec in tabara lor.
Bine ca dealearul are o astfel de masina pt teste.
Interesant ar fi pe viitor daca ar avea si dealearul Volvo un V60 plug in pentru un test comparativ si daca ar fi dispus! Sau poate un XC 90 T8....tot hybrid plug in! Ar fi interesant, nu?
Va doresc drumuri bune!
vei trece "baricada" catre hibrizi/electrice, cel putin la nivel psihologic?
cat despre hibrizi numai de bine, ca tot suntem la capitolul asta, Toyota oferea garantiile de 8 ani/160.000km de pe vremea cand industria inca se scobea sarguincios in locurile ascunse iar clientii inca erau convinsi ca pamantul e plat.
Ar fi :) Probabil că testul ăsta e doar începutul, oricum.
@vianu
Eu sunt gata, trebuie să fie şi autorităţile :)
sa vedem
1. ai 21 de ani. Ca o paranteza la 21 de ani iubeam orice avea 4 roti si citeam toate "fituicile" pe teme auto. Si cand spun fituici chiar asta erau....o foaie A0 cu 5 poze mari si niste texte traduse direct din presa straina pentru care imi dadeam ultimii banuti.
2. la modul cum privesti lucrurile iti lipseste o minima educatie in ceea ce priveste designul industrial. Asta legat de "robotii de bucatarie" a caror nastere e grea, dificila, indelungata si pentru care trebuie sa faci chiar si o scoala. Pentru ca iti vine sa crezi sau nu....si un robot de bucatarie are un "suflet".
3.masinile pe care le-ai condus sunt acolo...jos. Dar visezi la Dodge Challenger Hellcat. Probabil sa te simti barbat. Macar in vise.
4. toate acestea, coborate, ma face sa concluzionez ca parerea ta (chiar daca se naste din dreptul tau ca individ) este egala cu...ZERO
si
5. (probabil cel mai important)....99% dintre automobile sunt conduse ca si mijloc de transport. Pentru distractie va fi intodeauna loc si satisfactia va fi garanatata inca multi ani de acum in colo de clasicele termice.
PS nu imi lua in nume de rau textul....dar modul tau de a pune problema nu tradeaza o varsta de 21 de ani.
Cum se simte "ambreiajul" electromagnetic al mașinii ? Dă cumva semne ca se "învârte în gol" când ceri ceva mai multe de la mașina ?
Facem tot felul de experimente. Deocamdată, astăzi am pornit de acasă cu bateria descărcată. Să vedem cât consumă motorul pe benzină când e folosit aşa.
Aurel, crez ca niste jurnalisti auto nu cunosc povestea celui domn si a acelei masini?
... si crezi ca noi nu stim ca acea masina este nesemnificativa in ecuatia masinilor electrice ? (motivele sunt nenumarate si, daca ai rabdare, le gasesti enumerate in discutiile de anul trecut, atunci cand acel logan era o "stire")
Astept de la AM ce inseamna revizie la o masina electrica ???? pret ???
1. Varsta ta are o foarte mare relevanta, in orice context. Cand o sa fii mare, o sa intelegi.
2. Exista si roboti de bucatarie, facuti cu suflet si pasiune. Poti sa cauti pe Discovery channel. Dar, ca si masinile, majoritatea sunt facuti sa-ti usureze viata si nimic mai mult. Adica nu stiu cata pasiune iti inspira tie un Logan, Tata Nano, etc dar sunt sigur ca daca ai cheltui pe un robot de bucatarie vreo 30, 40 de mii de euro, sigur vei avea unul facut cu pasiune.
3. Are foarte mare relevanta ce masina conduci, caci daca nu conduci nici una, afirmatiile tale sunt mai putin credibile, insa daca conduci un Porsche 911, sigur vom fi mai interesati cand ne explici fizica din spatele supravirarii.
E foarte bine ca vrei sa le faci in ciuda treehugger-ilor, si eu prefer oricand motoarele Otto, dar stii care-i ironia ? ca din cauza ignorantilor ca tine care tin cu dintii la masinilor lor stupide si ineficiente, avem acuma o societate axata pe eradicarea motoarelor cu combustie interna. Exista clipuri cu americani care intentionat isi fac camioanele sa scoate mai mult fum si ei rad in hohote ca prostii, ei bine, din cauza boilor respectivi, eu platesc taxe obscene si pe un 2.0. Cand o sa fii mai mare, o sa intelegi si asta.
4. Asa cum ai dreptul sa-ti exprimi parerea, la fel avem si noi dreptul sa iti raspundem ca nu suntem de acord cu tine. Asta cu "daca te ofenseaza, tough shit" nu e chiar asa, unii oameni ajung in instante pentru ofense facute in public. Daca iti exprimi parerea aici, asteapta-te sa intrii in discutii, daca nu iti convin, atunci pastreaza-ti parerile pt tine. Cand o sa fii mai mare, o sa intelegi.
5. Fa un test drive cu un BMW I8 sau un Tesla Roadster. Fac pariu ca n-ai condus ceva mai distractiv in viata ta. Adica sunt multe voci care compara i80-ul cu M4, la toate capitolele.
Apropo, un Tesla Roadster accelereaza la fel de repede ca un SRT Hellcat.
Legat de reducerea poluarii, asta e discutabila si nu cred ca despre asta e vorba acum, caci masini electrice exista dinainte sa se stie de poluare, care oricum exista. E suficient sa privesti un apus de soare in LA, ca sa-ti dai seama ca situatia nu-i buna si ca suntem aici, inclusiv datorita combustibililor fosili.
Draga Sam, fie ca ne place sau nu, asta-i directia in care mergem.
Daca vrei lucruri facute cu pasiune, inseamna ca ti-ai da LCD-ul pe un TV cu tub catodic ? sau MP3-ul pe un radio cu lampi ? Macar un gramofon ? Ma indoiesc....
Ei bine, tot cand o sa fii mare, o sa ai permis si o sa-ti faci singur plunul la masina, o sa-ti dai seama ca ai dat pe carburant mai mult decat ai platit pe un concediu de 2 saptamani pe litoral si o sa ajungi sa te gandesti de doua ori, daca n-ar fi mai bine sa stai acasa la anu. Mai adaugi un copil si o nevasta in ecuatie si o sa vezi ca-ti da cu virgula.
...daca nu ai vazut raspunsuri inteligente la adresa lui Sam83 poate ca problema este undeva intre scaun si ecranul calculatorului tau ;)
... citind o parte din cele ~160comentarii lasate pe AM observ, cu parere de rau, ca faci parte din grupul care "urăște" pur si simplu, si ai gasit pe AM libertatea de a o face in anonimitate. Am rugamintea de a te abtine de la un raspuns.
culmea, nici eu nu am gasit vreun raspuns inteligent :)
Pareri de genul sa-ti expui in fata reptilienilor si pe forum-urile anti-iluminatii. Spor si sa cresti mare! Sa-ti dea Mama Natura minte.
Astfel de pareri sa ai in fata reptilienilor cu care discuti si pe forum-urile anti-iluminatii. Sa-ti dea Mama Natura minte si intelepciune.
Sa cresti mare!
@mowgli, în cazul ăsta comentariul tău va fi şi el eliminat, pentru că nu mai are obiectul discursului.
Mulţumesc pentru înţelegere.
@mowgli Faptul ca nu adresezi niciunul dintre lucrurile pe care le-am zis arata ca nu-mi pot infrange argumentul. Masinile electric sunt naspa.
discutand discutii cei 21 de ani chiar au importanta. Nu e vorba doar de educatie ci si de experinta de viata. Ca fapt divers inainte de '89 am condus, intr-o vacanta de vara, chiar daca nu ajungeam foarte bine la pedale, un "electrocar". Gasestie pe net detalii. Experienta aia m-a marcat....chiar daca era un simplu utilaj de carat sacii cu cereale (era a unui IAS si noaptea dadeam raite cu el) mi-a placut silentiozitatea si acceleratia acestuia (mult mai buna decat a unei dacii 1300). Apropos de asta unul dintre prietenii mei de atunci, mare electronist la un cerc pioneresc, ii scosese electrocarului limitatorul de viteza. Sa vezi viraje si derapaje cu chestia aia, fara centuri, fara cabina cantarind 1 tona, pe iarba umeda. Mi-am promis ca atunci cand voi fi mare sa dau o sansa unei astfel de solutii si sa accept ca exista alternative.
Posibil ca i8 sa fie amortit, Tesla sa se inece ca "se arde" dar, omule ai doar 21 de ani. Prea pornit, prea extremist. Nu toata lumea vrea zgomot in urechi si sufletul ala de care spuneai. Pe acelasi principiu de ce nu incerci caruta trasa de cai de ce nu am prefera sa mergem cu locomotiva cu aburi, etc? astea da masini cu suflet.
Lumea evolueaza, iti place sau nu. Dar abtine-te de la extremisme. Vei fi catalogat, caracterizat si marginalizat in ultima instanta nu pentru ca nu te inscrii in trend ci pentru ca incercarea brutala de a'ti impune punctul de vedere nu e cea mai inteligenta solutie.
Si inca o chestiune si inchei ca sa vezi ca nu sunt cu creierul spalat. Acelasi spatiu al copilariei, acelasi camp de la tara, aceeasi prieteni. Doar ca de data asta reusiseram sa facem rost de un kart de la cercul de automobilism al Scolii din sat." Dovedindu-se" ca acel kart e nerecuperabil a ajuns pe mana noastra. Am stat 1 saptamana o ciotca de copii (fara nici o pregatire tehnica) intr-o magazie sa facem masinuta aia sa functioneze. Nici nu stii cata fericire pe noi. Faceam cu randul la o tura si tot impreuna aduceam (de la parinti) benzina si ulei (de la mecanicii IAS-ului)
experiente....
Mowgli, lasa-l ca nu are rost. Au mai fost so vor mai fi ca el, iar noi (unii macar, sper .. de dragul AM) o sa ramanem pe aici ca sa mai temperam imbecilitatile.
ca tot m-a luat nostalgia :)
@MirceaMester - atunci, demuuuuult, cand mi-am facut contul pe AM, printre primele comentarii lasate am pus si o intrebare* :
"Sunt curios cam cat consuma Volt daca mergi 200km in oras fara sa incarci bateria de la priza ... parerea mea este ca va consuma cam 6-7% ( luand in considerare un mers "incet" pe strazi neaglomerate - si eficienta destul de scazuta a ansamblului )"
*am semnat cu "dan" pana cand ura manifestata de diversi m-au convins sa imi fac publice ideile :)
se gaseste aici : http://www.automarket.ro/stiri/seful-audi-sua-chevrolet-volt-e-o-masina-pentru-idioti-24246.html
Am spus multe treburi in acesti 6ani de comentat pe AM - as fi curios daca am avut dreptate in ceea ce-l priveste pe Volt/Ampera.
Ramanem, cum sa nu ? Daca nu noi, atunci cand ? stii cum zic ?
Si uite ca din cauza ta m-o palit nostalgia :))
Fii atent cum mi-am inceput eu viata pe AM intr-un Ianuarie 2009 (viata de user inregistrat)
"stimati prieteni complexati de gramatica limbii romane.in caz ca nu ati observat, acesta este un site dedicat stirilor si pietei auto (automarket).Cred ca conteaza stirea si nu felul in care e scrisa.daca voi considerati ca e interesant ca cei de la automarket uita o litera, pe noi chiar nu ne intereseaza.atata ne duce capu sa deslusim ce au vrut sa zica.Nu inteleg de ce nu va angajati ca redactori.
.....
Felicitari celor de la automarket, eu va iubesc cu tot cu greseli.Faptu ca le faceti si le recunoasteti, dovedeste ca sunteti oameni simplii ca si noi, interesati de lumea auto"
Adica tot asa cu orez umflat in mine eram si atunci, doar ca oleaca mai prost :)
Eram cu un an doar mai mare decat Sam, se pune ?
Da fii atent aici amice: http://www.automarket.ro/stiri/oficial-conceptul-electric-audi-e-tron-dezvolta-4500-de-nm-24652.html
Asta-i stirea in care noi doi am interactionat prima data, tot pe tema masinilor electrice, tot prin 2009.
@Sam si restu (inclusiv eu uneori), luati exemplu ! cam asa se dezbatea viitorul omenirii pe AM !
"De asemenea sunt de acord cu Mowgli la capitolul design....
... dar nu sunt de acord cu tine cand spui ca viitorul nu va sta in masinile "plug-in" electrice "
Si discutia continua mult si bine, pe acelasi ton. Asa imi raspundea Unckle ! Nu cu "baaaa, tu ai idee ce vorbesti ba copile ? esti prost ? tu ai pus vreodata mana pe un schimbator de viteze ?"
... 2300comentarii si 6 ani mai tarziu, inca mai apare cate unu' care sa-mi zica diverse ... tinerii astia :))
Masinile care se baga in priza se pot cumpara doar daca ai casa cu curte din motive lesne de inteles.
Daca ai casa cu curte, sunt sanse mari sa stai la periferie unde nu este transport in comun.
In alte cuvinte ai neaparata nevoie de 2 masini, una pentru tine, alta pentru sotie.
Bun si ce faci ? Cumperi 2 hibrizi plug-in ? Probabil ca nu, sunt foarte scumpe pentru confortul pe care-l ofera. Cel mai probabil una din masini o sa fie o masina casica, confortabila, potrivita pentru drumuri lungi.
Pai daca tot ai masina de drum lung, de ce masina de naveta sa fie hibrid si nu full-electric ? Cu un full-electric ai bateria mai mare cu autonomie mai mare si nu trebuie sa te limitezi la 75 km/h, in plus bateria fiind mai mare suporta curent mai puternic deci performante mai bune sa nu mai vorbesc ca masina e mult mai simpla pentru ca nu ai nevoie de transmisie cu X ambreaje care cupleaza si decupleaza motoarele in functie de viteza cum are acest Opel.
Dupa parerea mea acest Opel are numai dezavantaje: e o masna foarte complicata, are bateria atat de mare incat ia din spatiul interior (Ampera are doar 4 locuri) dar in acelasi timp prea mica pentru nevoile de navetist ale lui Mircea.
In cativa ani cand va iesi pe piata Tesla Model 3 care va fi full-electric si autonomie de 300+ km, o voi cumpara si o sa o folosesc pentru treburile zilnice pana in oras. In schimb vacantele le voi face in o a 2a masina clasica mare si comoda ca si pana acum.
la noi e 0,6 lei kwh ca n,avem blat la enel
1.Ampera sunt foarte putine
2.Nu se mai vand in Europa (in SUA a aparut noul Volt care inlocuieste actualul pe care se baza Ampera).
3.Reteaua de incarcare a unor astfel de masini e inexistenta in RO...
Si o alta intrebare: ai abonament la curent din asta de platesti diferentiat pe ore? Stiu ca poti sa iti pui un contor care inregistreaza consumul pe intervale orare si noaptea era mai ieftin. Pentru o masina electrica ma gandesc ca e rentabil sa ai macar o priza pe un alt abonament :D
Corect cu costul pe ziua a doua, am corectat. Merci de atenţionare :) În rest, nu plătesc diferenţiat pe ore, am acelaşi preţ pe kWh indiferent de momentul în care folosesc curentul.
Dar da, dacă ai o maşină electrică e rentabil să contractezi un abonament care noaptea e mai ieftin. Pentru că în cazul ăsta vorbim de costuri şi mai scăzute. Nu c-ar fi foarte mari şi aşa... :)
Când e cazul, folosesc şi sistemul de climatizare. Când nu, nu. La fel ca la orice maşină normală :)
@scamel
Depinde ce plan îţi alegi când faci abonamentul. Ai mai multe variante, eşti liber să alegi ce vrei tu.
@Andy
Testul ăsta nu e despre Ampera, ci despre cum e să ai un hibrid plug-in cu range electric îndeajuns de mare încât să-i permită unui tip care stă la 15-20 de kilometri de Bucureşti să meargă la birou şi acasă. Ampera e doar "unealta". O unealtă care funcţionează foarte bine în contextul ăsta, de altfel.
Poate vorbești cu cei de la imedia să-ți plătescă o deplasare la Sighișoara ... așa, in interes de serviciu, ca sa vedem si noi ce si cum cu deplasarile pe range-extender .. ca o fi ea "perfecta" pentru locuitul in snagov, dar omu' mai merge si el la un monument, la o cultura etc. :)
Nu ma intelegeti gresit - maine mi-as cumpara una daca mi-as permite, dar nu imi permit.
Sper sa ne lamuriti voi care este planul de intretinere - la cati km se face, cat costa, daca mergi doar electric - mai faci revizia, placutele de frana cat costa, distributia, bateria cati km este garantata, costurile de intretinere, asigurare, rca, anvelopele etc.
Mult intrebari - nici un raspuns.
1. ce durată de viață au (câte cicluri încărcare descărcare);
2. ce autonomie au spre sfârșitul vieții;
3. cât costă un set.
Nu știu de ce dar am impresia că la întrebările astea producătorul va da niște date la fel de reale precum consumul ;)
Adică super bune pe hârtie și verificabile doar pe încercate, să fie siguri că iei leapșa.
1 foarte mare 5000+ adica peste 10 ani. cifra exacta nu se cunoaste deoarece e foarte greu de claculat
2 nu se stie exact
3 mult dar nu conteaza deoarece nu o sa fii nevoit sa cumperi
Treaba sta in felul urmator: daca incarci acumulatorii Li-Ion pana la 100% (cum facem noi cu mobilele) pot tine pana la 1500 cicluri, daca ii incarci pana la 90% pot tine 3000 cicluri daca ii incarci pana la 80% pot tine 5000-6000 cicluri.
Acumulatorii Li-Ion se degradeaza cel mai mult cand sunt folositi la extreme: temperaturi mici/mari, incarcati la 100%, descarcati mult.
Bateria lui Ampera are sistem propriu de climatizare automat (racire/incalzire in functie de temperatura mediului).
Capacitatea reala a acumulatorului este de 16kwh dar este limitata electronic la 10kwh. Practic, cand masina arata ca e incarcata la 100% in realitatea este pe la 80%. Similar, cand masina arata ca acumulatorul este descarcat in realitate mai are 10 - 15% curent.
Sistemul de gestiune al bateriei este proiectat sa evite extremele pentru a mari semnificativ rezistenta in timp a acumulatorului.
Aceasta practica este uzuala la masinile electrice. Din aceasta cauza de multe ori se zice "se incarca pana la 80% in x minute"
@Mircea - testul cu climatizarea trebuie facut cand afara este cald sau frig, temperaturi extreme cu adevarat, respectiv +35 sau -10. Momentul in care faci acest test este fix nesemnificativ pentru romania pentru ca testezi in conditii de temperatura "ideale", ceea ce ma face sa ma itreb de ce tocmai acum se face testul si nu acum doua luni sau peste doua luni ... o sa zici ca acum s-a putut, dar cam "miroase" cum s-a nimerit sa-ti dea masina exact in una din cele 3 luni din an in care in romania sunt temperaturi de 5-25grade.
Mulţumesc pentru precizări, apreciez.
Nu prea eşti atent la ce citeşti.
Kilometri parcurşi 469.7
Costurii 51.16 lei
Eu asta vad din tabel .......
cu Ampera poti face 7,5 Km cu 1KWh, sau 133 Wh/Km
cu Tesla P85 ai nevoie de 230Wh/Km (youtube)
de ce e asa de mare diferenta?,
ce are Ampera de e asa de eficient electric?