O echipă de cercetători din Elveția a anunțat oficial că a reușit să producă carburant lichid cu amprentă CO2 neutră prin simpla utilizare a aerului și a energiei solare.
"Studiul experimental reușit de Școala Politehnică Federală din Zurich demonstrează că hidrocarburile lichide neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon pot fi produse în condiții reale. Procesul termo-chimic utilizează întreg spectrul solar și are loc la temperaturi foarte ridicate, permițând reacții rapide și un grad ridicat de eficiență", spune Aldo Steinfeld, profesorul sub îndrumarea căruia a avut loc experimentul realizat în condiții reale.
Întregul proces are loc într-o "mini-rafinărie solară" care este construită pe acoperișul ETH Zurich și care poate să producă un decilitru de carburant pe zi. Simpla dezvoltare la scară a acestei soluții va permite producția a 20.000 de litri de kerosen pe zi într-o fabrică care are un kilometru pătrat.
"În teorie, o fabrică de dimensiunea Elveției - sau o treime din deșertul californian Mojave - ar putea acoperi nevoia de kerosen a întregii industrii aviatice", spune Philipp Furler, fost doctorand în grupul de lucru al profesorului Steinfeld.
Cum funcționează?
Procesul are la bază trei conversii termo-chimice: extracția CO2 și a apei din aer, descompunerea termo-chimică a dioxidului de carbon și lichefierea rezultatului în hidrocarburi.
Cercetătorii elvețieni au descris în detaliu procesul: "Dioxidul de carbon și apa sunt extrase direct din aerul ambiental printr-un proces de adsorbție/desorbție.
Ambele sunt introduse într-un reactor solar care funcționează cu ajutorul unui reflector parabolic. radiațiile solare sunt concentrate 3000:1, generând căldură la temperaturi de 1500 de grade Celsius în interiorul reactorului solar. În centrul acestuia se află o structură ceramică din oxid de ceriu care permite o reacție în doi pași - ciclul redox - care desface apa în CO2 și gaz de sinteză (syngas). Acest amestec de hidrogen și monoxid de carbon este apoi procesat în hidrocarburi lichide (carburant) prin sinteza convențională a metanolului sau procesul Fischer-Tropsch".Conform cercetătorilor elvețieni, această "uzină solară" reușește să producă un carburant care emite în timpul arderii o cantitate egală de CO2 precum cea extrasă din aer în timpul producției sale.
via ETH
apropos...ce se mai "audi" de la cel mai mare investior in R&D in tehnologie din industria auto????
”Cuuuum??? Asta-i ecologie??? Cand produsul asta ne consuma aerul pe care il respiram si soarele care ne lumineaza chiar inainte sa arda in motor???”
PS: sa vedem acum cu ce idei vin cercetatorii britanici... ;))
Vorba vienezului: de “revoluţionari” care anunţă, cu surle şi trâmbiţe, că vor schimba faţa lumii tot avem parte, carevasăzică nu ducem lipsă (propoziţii echivalente în stil caragialesc :D). Mai trebuie să vedem şi “oleacă” de producţie în masă, sigură şi musai continuă.
Domnul cercetător-şef ar fi trebuit să ne pună în vedere şi…costurile. Bine, înţeleg eu că “materiile prime” sunt absolut gratuite (soarele şi aerul) – sau nu sunt? – dar acel biet decilitru pe zi mă tem că reclamă investiţii (prea) serioase, la scară planetară, pentru acoperirea nevoilor noastre (doar nu ale elefanţilor) tot mai crescânde…Başca am lăsa ultra-agresatul petrol să se mai odihnească în tenebrele lui naturale.
PS. Poate vom învăţa odată şi odată esenţialul din lecţia politică şi socială a Elveţiei…Anul trecut cică s-a efectuat un sondaj la nivel naţional şi doar vreo 3 % dintre cetăţeni s-au pronunţat favorabil pentru ca Elveţia să devină membră UE. Iar tentativele anterioare de a adera prin referendum s-au soldat cu peste 70 % “reject”. Concluzia inechivocă? Coloana vertebrală a Ţării Cantoanelor stă perpetuu dreaptă, pe când a noastră…până la pământ chiar.
Și, evident, cu costuri babane, greu de cuantificat inclusiv din pdv ecologic -- visul unei planete umbrite de panouri solare fiind de fapt un coșmar... agricol mai ales.
Mai clar: revigorarea naturală a solului se duce de râpă (plus alte anomalii prezente și-n cazul producerii bio-combustibililorpe o Terra deja suprapopulată și parțial fomistă.)
Ursulenii ar fi deci mult mai fericiți dacă avioanele nu ar mai polua atât de mult (ca și mega-cargourile de altfel, mult peste emisiile întregului parc auto planetar). Sau dacă omuleții din vârful piramidei trofice nu s-ar mai preumbla jdemii de km prin vacanțe exotice ori business-trips, majoritatea inutile în epoca asta interconectată.
Poluarea propriu-zisă e deci un fenomen total independent de *amprenta CO2*, o gogoriță încălzitoristă :-p inventată doar cu scopul impunerii de noi taxe. Fiindcă încălzirea globală are cu totul alte cauze, de dimensiuni cosmice.
În orice caz, e de admirat abilitatea creatorilor de mesaje subliminale în cazul ăsta. Nu doar în formularea mesajului, ci și-n cromatica imaginii.
Marketo-băieții de la VAG au de învățat de la ei (v. cretinismul ID.3-reclamelor gen: *Descoperiți noul VW ID -- Prototip camuflat* :-)))