SUV-urile continuă să crească în preferințele clienților europeni, adunând în luna mai o cotă de piață record în istoria măsurării vânzărilor la nivelul continentului: 34%. Altfel spus, una dintre fiecare trei mașini vândute în Europa în mai 2018 a fost un SUV.
În calculele făcute de compania de analiză Jato intră 27 de țări europene, vânzările crescând forte ușor per total în această zonă a Globului: +0.5% dață de mai 2017. Cu toate acestea, SUV-urile au explodat între timp, vânzările mașinilor cu acest tip de caroserie urcând cu 24.5% față de anul trecut. Este a 13-a lună consecutivă în care vânzările de SUV-uri cresc la nivel european.
Între timp, segmentul SUV-urilor a devenit cel mai important în aproape toate țările europene. Există doar patru excepții în care caroseriile de tip hatchback sau sedan continuă să conducă la nivel de vânzări: una este România, iar celelalte sunt Portugalia, Grecia și Croația.
Așa cum era de așteptat, cea mai abruptă creștere vine în zona SUV-urilor din segmentul B: +37%, 182.000 de unități în total. Dacia Duster a contribuit serios la această creștere (+29%, 16.900 de unități), alături de SUV-ul de la Mioveni remarcându-se în segment Renault Captur, Volkswagen T-Roc, Citroen C3 Aircross sau Opel Crossland X.
Singurul nume mare care scade în vânzări în această clasă este Peugeot 2008 (-12%, 15.600 de unități), care-și așteaptă noua generație.Creșteri și pentru SUV-urile compacte (+23% per total, 208.600 de unități) , acolo unde Volkswagen Tiguan domină piața (+4%, 22.100 de unități). Nissan Qashqai, altădată liderul incontestabil al segmentului, se află pe locul al doilea, cu 19.700 de unități vândute în mai (-9%) și amenințat serios de Peugeot 3008 (+29%, 19.400 de unități).
via Jato Dynamics
si asa cum observa corocsenie, SUV-urile n-au nici o utilitate in oras, problema infrastructurii este inexistenta (in vest) deci un crossover (care nu e mai lung decat un break, sau chiar mai scurt) e cel mai potrivit. Ma uitam la ciudatenia aia de CHR de la Toyota, o multime aparute prin oras la mine, mic, in ton cu moda, iar daca e si hibrid e ideal... cam puncteaza la toate capitolele.
Luati de exemplu un Passat break (4.774), un peugeot 508 SW (4.813), ford Mondeo (4.867). La lungimea asta intrec orice SUV compact si nu au nici cea mai mica problema sa parcheze prin Vest.
Iar intre un Golf 4.3 m si un SUV compact diferenta e de vreo 30 cm. Credeti ca vor fi probleme de parcare ?
Apoi sunt o serie de SUV care au lungimea micşorată faţă de sedan, iar masa chiar mai mică !! Doar că sunt mai înalte, dar sunt şi mai înguste.
Vezi Suzuki Vitara de 1100kg !! Foarte uşoară.
Problema industriei o reprezintă lipsa de electrificare care aduce un consum REAL mult micşorat în oraş la majoriatea SUV (şi restul).
Vezi Toyota RAV4 hibrid sau Toyota CHR hibrid care au consum foarte mic faţă de SUV similare, din aceiaşi clasă, la aceiaşi greutate, în oraş !!!
În privinţa raportării la scopul istoric (nu la cel declarat), mie mi se pare că a degenerat acest tip de autovehicul. Cei mai mulţi clienţi aparţin clasei sociale medii spre mici, deci nu-şi burduşesc maşinile cu cumpărături, aşa că, logic, le ajunge un sedan, mai ales că se produc destule cu portbagaj supradimensionat. Iar motivul străzilor neconforme nu prea mai ţine nici măcar la noi. Aşadar, ce raţiune rămâne în vigoare? “Performanţe”, 0-100, v-max? Ferească Dumnezeu! Le răpim pâinea de la gură maşinilor sport/supersport? Eleganţă, lux? Da’ ce, nu ne mai place S-Klasse, de pildă? Siguranţă? Musai?? Ah, da, îmi dau seama de ce sunt idolatrizate SUV-urile (preponderent “de oraş”): egolatria…
Să fie cât mai mare, mai opulentă. Cât mai ”premium” și mai vizibilă pentru toată lumea.
Mașina? A, nu, declarația de ”statut”.....
Păi tocmai ăia își burdușesc mașinile cu cumpărături.
Tu vezi un posesor de mașină premium (manageri, executivi, oameni subțiri) care-și burdușește porbagajul cu baxuri de apă, de bere, cu cola, cu carne de mici cu lapte ouă etc.?
Păi ai utat cum se căra marfa cu Dacia break, de la pepeni, canapele, mașini de spălat, saltele, butoaie cu varză, damigene cu vin, până la la nisip, de atingea toba asfaltul (așa cu gropi cum era el)?
Ăia ce erau?
Mai ții minte cum se uitat ăia la cei care aveau ARO, cum jinduiau la unul?
Pe acest considerent, în România anilor 80 se pregătise un crossover, o struțo-cămilă, ARO 12, l-am văzut pe viu în Câmpulung Muscel, în 1987. Ăla a fost primul crossover pe care l-am văzut. Mă gândeam atunci, ce idee tare! Să ai confort de berlină, să fie înaltă să nu-ți pese de gropi, să ai spațiu, să încărci în ea, să ai 4x4.
Normal că n-am uitat de ARO, care deservea, printre alții, ingineri agronomi și juriști CAP-iști. Aidoma ție, am fost plimbat de multe ori cu carpatina noastră, care părea impunătoare atât prin design, cât și prin “melodia” motorului (pentru standardele cu care eram obișnuiți atunci). Țin minte că, la mine ȋn sat, gospodarul nr. 1 (oarece…chiabur, dar cu ȋngăduința activului de partid) trona cu o mândrețe de ARO 240, deși majoritatea sătenilor abia aveau căruțe (la propriu). Ȋnsă nu prea aborda orașul. Oricum, pentru “asasinarea economică” a lui ARO ar fi trebuit să plătească aceia care au permis un asemenea sacrilegiu, indiferent de apartenența lor politică. Patrimoniul național a fost știrbit, bugetul de stat păgubit, dar “organili” noastre de cercetare penală se ocupă cu mizilicuri, de exemplu cu belirea adversarilor sasului. Și multe alte lovituri de grație aplicate economiei românești zac nebăgate ȋn seamă de autoritățile care ȋși batjocoresc deontologia, dar nu contează, noi să fim sănătoși, adică mulțumiți cu fonduri europene de dezvoltare și modernizare (evit ghilimelele, fiindcă rezultatele sunt palpabile, dar niciodată nu ne vom ridica datorită unor artificii, noi fiind mult mai capabili – vă place reușita Daciei, nu? ei bine, Dacia nu face parte din categoria IMM, chiar dacă nu putem exclude importanța acestora și colaborarea cu ele).
Revenind la prezent/subiect, hai că admit, cu chiu, cu vai, prezența SUV-urilor, fie și ȋn mediul citadin (fără ȋnsă a urmări să-mi procur unul ca proprietate personală, deci nici vorbă să jinduiesc, dragă @cornelone), dar nu ȋnțeleg neam noima variantelor “premium”. Hm? Ia să auzim niște explicaciones care să mă pună cu botul pe labe, ca pe Spike din desenele cu Tom & Jerry.
PS. Mă pronunț categoric, dar na! de-ar fi “moca”, n-aș mai simți acreala strugurilor:
https://www.youtube.com/watch?v=t3ob73tSPBA
Nu este vorba destre egolatrie, Dar din pacate multi gandesc cu fundul nu cu capul...
Masinile SUV au anumite avantaje, si am sa spun si care:
De ex. in Romania 44% din populatie traieste in afara oraselor, cum sunt si eu de pilda.
Traiesc intr-o comuna intr-o zona de munte, la 15 km de oras.
Iarna in comuna deszapesirea este foarte proasta, de obicei doar drumul principal este deszapazita, iar dimineata pe la 7 cand oameni trebuie sa mearga la servici, si daca este zapada mare, daca n-ai masina 4x4, ajungi sa ramai acasa...
Iar cand zapada se topeste la inceputul primaverii, se face un noroi de ramai impotmolit, pt ca doar drumul principal este cu asfalt...
Deci, in astfel de zone este benefic un SUV.
Dar unii care stau la bloc, habar n-au... si dupa aia mai si dau din gura, cum ca SUV = EGO, dar e usor sa vorbesti decat sa te gandesti, nu-i asa??
Al doilea avantaj pe care are un SUV este ca, in caz de accidente, iti poate salva viata mult mai bine decat un sedan, sau un hatchback, pt ca are o greutate peste 2 tone, si astfel daca te lovesti de o masina mai mica in greutatea ( sedan, samd...) tu care ai SUV ai sanse mai mari sa traiesti...
Dar greu cu ganditul, nu-i asa??
Ȋmi dau seama că ai făcut aluzie la accidentul ȋn care a fost implicat ML-ul lui Huidu versus amărâtul de Logan ȋn care au murit trei inși. Dar să precizăm că masa ghermancei era aproape dublă față de cea a miovencei. Și că fișa cu datele de siguranță ale “outsiderului” nici nu merită parcursă cu privirea.
Nu era nevoie să justifici imperiozitatea evidentă a unui SUV pentru zona ȋn care locuiești. Ai fost atent când m-ai citit? Eu mă refeream strict la SUV-urile “de oraș”, deci n-am stigmatizat Segmentul J “la grămadă”, pe principiul “orice, numai SUV să fie”. Și nu mă supăr pentru acuzația de lipsă creier. Crezi exact ceea ce vrei, la o adică. Dar uită-te și prin ograda maeștrilor neȋncoronați ai siguranței mondiale (desigur, IIHS), să vezi o linie perfectă de parametri ȋn dreptul lui E-Klasse. Diferența de masă față de un GLE ar fi de 200-300 kg. La o ipotetică ciocnire ȋntre ele (la viteze rezonabile, se subȋnțelege, că doar n-or intra una ȋntr-alta cu cel puțin 100 la oră, situație care ți-ar putea fi fatală ȋn ORICE mașină), care ar fi șansele să suferi traumatisme sau chiar să-ți pierzi viața, dacă te afli ȋn E? Repet: ȋntr-o mașină găsită impecabilă de draconicii de la IIHS. Sper să nu invoci un motiv de genul “Dar nu toată lumea ȋși permite E-Klasse sau altceva asemănător”. Evident că nu, dar a fi sărac nu trebuie să ȋnsemne a fi și idiot.
PS. Ȋn trecut, suedezii au avut destul curaj să-și ȋnchipuie nici mai mult, nici mai puțin decât o “joncțiune” ȋntre un autoturism Saab și un camion Scania (special conceput cu zonă frontală deformabilă), care nu s-a soldat cu victoria aparențelor. Așadar, contează masa, dar, ȋn egală măsură, și rigiditatea structurală.
1. Bine, te-ai referit la SUV-urile "de oras" dar, de ex: eu in fiecare zi merg din comuna unde locuiesc in oras... si bineinteles ca, daca m-ai fi vazut cu SUV-ul in oras, probabil ai fi zis ca mi-am cumparat-o din ego, fara sa stii unde locuiesc eu, si pt ce mi-am luat-o...
Daca vezi un SUV in oras, asta nu inseamna neaparat ca proprietarul este din oras...
Eu stiu multi oameni instraiti, care au casa/vila la tara, intr-un cartier nou de vile dintr-o comuna, unde Primaria inca n-a asfaltat toate drumurile, iar drumurile respective sunt pline cu gropi, pietre si noroi, si atunci au luat si SUV-uri.
Dar bineinteles ca, acei proprietari de SUV-uri nu circula cu masina respectiva doar prin drumurile din comuna, ci o folosesc si atunci cand merg in oras, sa-si faca cumparaturile, sau la locul de munca, sau la firma pe care o detin, sau efectiv ca vor sa iasa in oras, samd...
Deci, nu orice SUV vazut in oras, este din oras...
2. Cand ai facut comparatia E-klass vs GLE, ai facut-o doar ca sa-mi arati ca diferenta de masa nu e asa mare... dar, de ce nu faci comparatia E-klass vs GLS, sa vezi acolo ce diferenta de masa e...
Si pe langa forta disproportionata, iata si si ce mai ofera SUV-urile:
"In urma unor teste de impact, s-a dovedit ca in cazul unor coliziuni cu alte masini, SUV-urile au tendinta sa urce peste masinile normale, aceasta din urma fiind pur si simplu "calcata" sub rotile SUV-ului. Deci in cazul unui impact cu o masina normala, sansele de a iesi fara probleme sunt mult mai mari in vehiculul utilitar. In plus, masina fiind mai mare, intr-un impact cu alta masina sau cu diferite obstacole, cum ar fi copac, stalp, etc, inseamna mai multa suprafata care sa absoarba socul impactului."
Citat scos dintr-un articol despre SUV-uri.
PS. Un “dăştăpt” ne-a sancţionat consecutiv, considerând că noi vorbim bălării. Atunci să ne lumineze dânsul. Mă tem însă că va rămâne doar un “judecător” din spatele tastaturii. C-aşa-i în democraţie.
Majoritatea celor ce-și cumpără SUV nu intră în categoria ta, adică NU au nevoie de ele neapărat, locuiesc în orașe și au SUV cu roti pe 18, pachete sport, gardă la sol scăzută.
Referitor la siguranță, depinde ce SUV ai, dacă ai un Tiguan și intră un clasa S în tine, nu știu dacă ești în avantaj.