EuroNCAP şi-a schimbat criteriile de evaluare a siguranţei vehiculelor testate şi a publicat astăzi rezultatele primelor teste din 2015. După cum era de aşteptat, situaţia nu mai este roz pentru toată lumea, cu cinci stele pentru aproape tot ce au testat, cum întâmpinam în alţi ani. Noile criterii de testare sunt mai stricte ca înainte, iar baremul pentru a obţine mai mult de trei stele a fost ridicat. Cât timp noile criterii de testare ale EuroNCAP ne vor aduce pe piaţă maşini mai sigure, nu avem niciun motiv să obiectăm introducerea acestora. Primele rezultate de teste de impact ale anului 2015 au vizat trei modele: Audi TT, Opel/Vauxhall Vivaro şi Renault Trafic. Cele două din urmă împart aceeaşi platformă tehnică, aşa că rezultatul lui Trafic este valabil şi pentru Vivaro.
Schimbările principale în metodologia de testare a EuroNCAP
Anul 2015 a adus introducerea unui test de impact frontal cu o barieră care acoperă întreaga lăţime a vehiculului, iar această probă îşi va împărţi punctele disponibile şi importanţă cu rezultatul de la impactul frontal defazat standard, acesta din urmă nefiind modificat. În premieră pentru testele EuroNCAP, la impactul frontal cu barieră de lăţime integrală este folosit un manechin de gen feminin şi cu un pasager copil amplasat pe bancheta din spate, pentru a verifica siguranţa acordată acestei configuraţii de şofer şi pasager.Testul de impact lateral foloseşte un dispozitiv mai mare şi mai greu pentru a simula un vehicul, în timp ce impactul lateral cu un stâlp, cea mai severă probă, are loc acum la un unghi oblic, care aduce noi provocări structurale pentru constructorii de automobile.
În cazul ambelor teste de impact lateral, se va folosi un nou tip de manechin, WorldSID, care oferă rezultate mai realiste în raport cu ce s-ar întâmpla cu un corp uman.Baremul pentru testele de protecţie a copiiilor de la bord nu a fost modificat, dar acesta a devenit mai sever pentru a face mai dificilă obţinerea punctajului maxim. Testele de impact cu pietonii au devenit mai stricte şi acum evaluează şi muchia frontală a capotei pentru a determina nivelul de protecţie asigurat la nivelul părţii superioare a picioarelor pietonului, indiferent de locul în care acestea ating vehiculul la impact.
În baza schimbărilor abordate pentru 2015, EuroNCAP avertizează că rezultatele din acest an nu sunt comparabile direct cu cele din anii trecuţi. Altfel spus, o maşină de trei sau patru stele din 2015 nu este neapărat mai puţin sigură decât una de patru sau cinci stele din 2015.
Audi TT
Noua generaţie a lui TT a obţinut patru stele de siguranţă la prima sesiune de testare EuroNCAP din 2015. După cum explică oficialii institutului de testare, modelul german a fost depunctat pentru lipsa tehnologiilor avansate precum frânarea autonomă de urgenţă, o tehnologie care devine din ce în ce mai comună şi este deja întâlnită în gama Audi. Coupe-ul german a primit 81% punctaj la protecţia pasagerilor adulţi, 68% la protecţia copiilor, 82% la protecţia pietonilor şi 64% la Safety Asisst. La ultimul capitol, modelul a fost depunctat că nu are o funcţie care să ofere informaţii cu privire la limita de viteză în vigoare pe secţiunea de drum pe care circulă şi că avertizarea la părăsirea benzii derulare este doar vizuală. În plus, lipsa sistemelor de frânare automată de urgenţă i-a adus lui TT zero puncte la categoria dedicată acestora.
Protecţia pasagerilor adulţi a fost bună în majoritatea situaţiilor testate de EuroNCAP, cu mici zone în anumite teste în care a fost notată cu "adecvat". TT a primit punctajul maxim la impactul lateral cu un vehicul. La testul de impact cu pietonii, maşina s-a comportat foarte bine datorită prezenţei unei capote active înstandard.
Cu excepţia muchiilor capotei şi a montanţilor parbrizului, protecţia asigurată de TT este foarte bună la impactul cu un pieton.În cazul testului de protecţie a copiilor de la bord, EuroNCAP a remarcat faptul că nu există suficient spaţiu pe locurile din spate pentru a poziţiona sistemele de siguranţă ale scaunelor de copil recomandate de Audi atunci când scaunele faţă sunt în poziţiile necesare pentru a evalua protecţia ocupanţilor adulţi, aşa că au fost necesare teste separate de siguranţă cu scaunele frontale mutate în faţă pentru a face loc sistemelor respective. În cazul acela, TT a obţinut punctajul maxim alături de scaunul recomandat pentru manechinul care simulează un copil cu vârsta de trei ani. Cei de la EuroNCAP au testat şi compatibilitatea cu diferite sisteme de scaune de copil, nu toate unităţile încercate asigurând instalarea fără probleme potenţiale de siguranţă.
Opel Vivaro şi Renault Trafic
Opel Vivaro si Renault Trafic au împărţit punctajul EuroNCAP deoarece folosesc aceeaşi platformă tehnică. Atât Renault Trafic, cât şi Opel/Vauxhall Vivaro au primit 52% din punctajul disponibil pentru protecţia pasagerilor adulţi. Protecţia copiilor a fost notată cu 91%, în timp ce protecţia pietonilor a fost notată cu 53%. Nivelul echipamentelor de asistenţă de siguranţă a fost cotat cu 57%. Cele două modele au fost testate conform protocolului aferent acestei clase de vehicule. Începând cu anul viitor, testarea vehiculelor comerciale din această clasă va fi aliniată la sistemul de testare al autoturismelor, ceea ce va împărţi protocoalele de testare care sunt esenţial identice.
Via EuroNCAP
@misha...modul ciudat de a REtesta modele ce nu au cunoscut (odata cu noile bareme de testare) o lansare de generatie noua a batut la ochi.
Stiu la cine bati apropouri, dar este un rosc asumat de constructor si nu este nici o scuza ca ofera una dintre cele mai slabe sigurante din clasa compacta. Cand intru in showroom, consultantii ma asigura ca totusi siguranta e de top. Asa ca eu, ca si posibil client nu ar trebui sa-mi fac griji. Nu e treaba mea cum se testeaza masinile... eu sunt un simplu client.
si daca imi permiti..ar trebui sa ai acleasi performante (de orice fel) pe tot parcursul vietii.
mie oricum mi se zbate si acum ochiul. N-ai ce face....
O masinarie e o masinarie si nu are nici o legatura cu fiinta umana.
De-aia avem modele noi periodic, de-aia avem si facelifturi, de-aia avem si teste. Ca sa evoluam. Unii considera ca e bine sa o faca o data la 4-5 ani, altii la 10. Aici ew diferenta
si totusi, ca si client daca nu te intereseaza cum se testeaza masinile de ce te-ar mai interesa eventualele scuze ale producatorului? 4-5 stele ce importanta are?
raman la parerea mea ca atat timp cat schimbi pe parcurs regulile jocului pretentia ca cineva sa ramana acolo sus este usor ridicola....mai ales ca regulile faceau referire la un rahat se senzor sau lipsa atentionarii in nu stiu ce limba.
sis a inchei...cum zilele nu au intrat in sac mai ai rabdare...poate ti se implineste visu' sa vezi evolutia.
Ca si client de orice produs nu e treaba mea sa stiu lucruri de genul asta. Nu ma intereseaza de deformare comtrolata, siguranta pasiva, siguranta activa, tetiere active etc. Pentru asta exista altcineva, gen EuroNCAP.
E ca si cum m-ai acuza ca mananc salam si nu m-am interesat de ingredientele chimice din el... pentru asta exista ANPC.
"sis a inchei...cum zilele nu au intrat in sac mai ai rabdare...poate ti se implineste visu' sa vezi evolutia."
Imi pare rausa te dezamagesc, dar nu am nici un vis in privinta asta. Era o constare pesrsonala.
ps: Scenariile celor de la IIHS mi se par mai realiste decat la EuroNCap, de multe ori ajungi ca printr-o oarecare virare cu scopul de a ferii corpul mobil/imobil, se ajunge sa acrosezi doar 15-25% din suprafata structurii masinii. EuroNCap testeaza masinile mai mult central, adica intr-o zona unde ele sunt mai putin vulnerabile.
2. nu e obligatorie lansarea de generatie noua pt ca asa "vrea muschii nostrii"
3. nu renault testeaza
4. principiul de baza nu fost inteles
-este un design care inca prinde foarte bine;
-se debaraseaza de toti ceilalti constructori care "revolutionaza" prin design de doua ori in 10 ani;
-este un omagiu, un tribut adus generatiilor precedente. Asta poate face din Golf o masina de cult, o emblema automobilistica peste 20-30 de ani. Toata lumea vorbeste de Golf 1... prea putini vorbesc de Opel Kadett de exemplu.
Multi critica politica lui VW desi prea putini o inteleg. Asa se face ca Golf isi pastreaza constant pozitia de leader in clasa compacta de atatia ani.
Faptul ca Megane are 3 stele... saraca masina chiar nu are nici o vina. Doar ca banii lui Renault pentru Megane 4 s-au dus in alte modele. Dar daca privim cifrele de vanzari, poate ca s-au dus totusi bine.
2. Asa zisele facelifturi devin pe zi ce trece mutarea componentelor de pe modele de clasa superioara dar de generatie mai veche pe cele inferioare cu titulatura de nou. Chestie pe care toate brandurile le fac. Ceea ce nu e neaparat rau pentru clienti dar upgradeu asta nu inseamna neaparat "brand new" ci defapt "up to date", n-ai bani de limo, ia varianta limo de acu 2-3 ani.
Vezi noul mondeo care e la americani e parca in jur de 2 ani mai bine dar prezentat "nou" in europa.
Sau ar trebui interzis ca producatorii sa includa in strategiile de marketing rezultatele testelor EuroNCAP odata ce metodologia se schimba.
Se pare ca noua metodologie favorizeaza SUV-urile si/sau masinile mai inalte.