27 noiembrie. Pentru unii poate reprezenta o zi care pătează orgoliul clădit cu greu de-a lungul deceniilor. Pentru alţii poate însemna o încununare a muncii din ultima perioadă. Pentru cei cu un orgoliu deja rănit, este sinonim cu ziua reabilitării. Pentru noi însă, cei care privim fenomenul de pe margine, este ziua în care EuroNCAP a publicat cele mai noi rezultate ale testelor sale de siguranţă. Poate cele mai controversate de anul acesta.
Au fost testate 11 modele dintr-o multitudine de categorii, ce variază de la vehicule comerciale la sedanuri de lux şi modele electrice. Au fost mai multe dezamăgiri, poate cele mai multe după o lungă sesiune de teste de succes.
Dezamăgirile EuroNCAP: 4 stele
Prima dintre ele este BMW i3, mult trâmbiţatul model electric al germanilor, construit cu o structură din fibră de carbon. Primul model de serie cu emisii zero din gama BMW a primit doar patru stele, dezamăgind la capitolul sisteme de siguranţă şi protecţia pietonilor. EuroNCAP a taxat scump i3 la capitolul sisteme de siguranţă în primul rând pentru că maşina nu vine cu avertizare pentru cuplarea centurii de siguranţă pe locurile din spate. În comunicatul oficial, BMW evită deliberat să trateze problemele ridicate de EuroNCAP. Ba mai mult, nici măcar nu menţionează nota finală acordată de organismul belgian, preferând să scoată în evidenţă inovaţiile tehnologice ale modelului electric şi punctajul decent obţinut pentru protecţia pasagerilor adulţi şi a copiilor.Germanii nu îşi asumă cele patru stele, ba mai mult critică notarea EuroNCAP, pe care o consideră inferioară propriilor teste: „Sistemele de siguranță pasivă la noul BMW i3 au fost evaluate constant în toate fazele de dezvoltare prin numeroase teste de impact organizate de BMW Group. Ca parte a acestui proces, au fost analizate mai multe scenarii de accidente, incluzând și depășind seria de teste Euro NCAP, cum este impactul din spate sau o rostogolire”.
EuroNCAP a mai testat şi alte modele electrice.
Nissan Leaf, Renault Zoe şi Opel Ampera au dobândit, fiecare, câte cinci stele. Modele clasate cu acelaşi punctaj ca BMW i3 sunt tripleţii Mitsubishi i-MiEV, Citroen C Zero şi Peugeot iOn, dar şi Renault Fluence ZE.Dacă ne uităm la toate modelele testate de EuroNCAP în 2013, observăm că au fost puţine maşini notate cu patru stele. Printre ele se numără şi Dacia Sandero, hatchback-ul românesc care a obţinut un punctaj apropiat de cel al lui i3. Tot patru stele au primit şi Mitsubishi Mirage şi Opel Adam,
Ford nu a oferit până la ora redactării acestui articol o reacţie la rezultatul SUV-ului de clasă mică Ecosport, rivalul lui Nissan Juke. El s-a descurcat foarte bine la capitolul protecţia pasagerilor şi copiilor, dar a clacat lamentabil la celelalte două.
Tot despre patru stele vorbim şi în cazul lui Nissan Note, concurentul japonez al lui Fiesta. Un Note care se anunţa a fi cel mai inovator model din segmentul său. Un conglomerat de sisteme de siguranţă reunite sub titulatura Safety Shield, dar care nici măcar la capitolul sisteme de siguranţă nu se apropie de punctajul maxim pentru că nu beneficiază de avertizare a cuplării centurii de siguranţă pentru locurile din spate. Să nu mai vorbim despre faptul că face puţin peste jumătate din totalul punctajului acordat de EuroNCAP pentru protecţia pietonilor.
Testat tot în această sesiune a fost şi Volkswagen T5 sau Transporter, clasat cu un punctaj dezastruos tot pentru protecţia pietonilor. Deşi pretenţiile nu sunt atât de ridicate în acest segment, T5 pătează orgoliul Volkswagen cu, poate, cel mai slab comportament pentru protecţia pietonilor şi cu sisteme de siguranţă clasate mediocru.
Sesiunea de testare a căutat să reabiliteze modelul Mercedes Citan Kombi, testat în aprilie şi etichetat cu doar trei stele. După ce a fost din nou zdrobit de barierele de test, utilitara, care împarte aceeaşi platformă cu Renault Kangoo şi Dacia Dokker, a reuşit să primească patru stele, dezamăgind, ca şi toţi ceilalţi, la capitolul protecţia pietonilor.
Premianţii care au primit 5 stele
Cu toate acestea, au existat şi utilitare care au demonstrat că se poate mai bine. Ford Tourneo Connect a obţinut cinci stele, punctând uşor mai bine la acest capitol.
Premianţii acestei sesiuni de teste au fost modelele compacte. Peugeot 308 şi Mazda3 au obţinut, ambele, cinci stele, japonezul fiind uşor superior francezului la anumite capitole. În comunicatul oficial, Mazda se laudă că modelul său compact este cel mai sigur din segment, testat anul acesta şi vândut în Europa.
BMW i3 nu a fost singurul model cu propulsie alternativă testat în această sesiune. Alături de el a fost şi Mitsubishi Outlander PHEV, versiunea hibridă a SUV-ului japonez, care s-a descurcat decent la toate capitolele, achitându-se la limită, însă de protecţia pietonilor.
Maserati Ghibli, rivalul italian cu design emoţional al lui BMW Seria 5, a reuşit să obţină cinci stele, înregistrând un punctaj bun acolo unde toţi au avut mari probleme: protecţia pietonilor. Lista produselor premium testat de EuroNCAP se încheie cu Infiniti Q50, înlocuitorul vechiului G37 şi rival pentru BMW Seria 3. Maşina a primit tot cinci stele, chiar dacă procentele pentru protecţia adulţilor şi copiilor nu sar de 90%.
Model testat | Stele EuroNCAP |
Protecţia Pasagerilor adulţi |
Protecţia Pasagerilor Copii |
Protecţia Pietonilor | Sisteme de siguranţă |
BMW i3 |
4 | 86% | 81% | 57% | 55% |
Mitsubishi Outlander PHEV |
5 | 88% | 84% | 64% | 81% |
Ford Tourneo Connect |
5 | 94% | 85% | 62% | 70% |
Mazda 3 |
5 | 93% | 86% | 65% | 81% |
Peugeot 308 |
5 | 92% | 79% | 64% | 81% |
Mercedes-Benz Citan Kombi |
4 | 79% | 81% | 56% | 70% |
Nissan Note |
4 | 86% | 82% | 58% | 70% |
Volkswagen T5 Transporter |
4 | 79% | 74% | 32% | 57% |
Ford Ecosport |
4 | 93% | 77% | 58% | 55% |
Maserati Ghibli |
5 | 95% | 79% | 74% | 81% |
Infiniti Q50 |
5 | 86% | 85% | 67% | 81% |
Iar la BMW, treaba cu fibra de carbon isi arata limitarile.
Nu mai pun la socoteala un sistem 4x4 optional.
Sunt chiar uimit de rezultat avand in vedere ca Protectia pasagerilor a luat 93%.
Asteptam reactiile top managementului.
Apreciez promptitatea si hotararea cu care a raspuns BMW.
E din ce in ce mai greu sa fi in liga suprema in ziua de azi.
Ai ce ai cu Nissan, dar nu vezi barna din ochii tai, mai vanzator penibil al grupului Volkswagen. Adica Vw Transporter care include viata mai multor pasageri si va aduna mai multi km decat Note, nu-l observi.
Ford EcoSport care-i inferior concurentului direct de la Nissan nu-l observi. BMW care-i marca premium, in comparatie cu celelalte marci de volum, nu-l observi.
nu e o simpla intamplare
se face economie
cum naiba o masina ca skoda octavia de la 1500 kg in 2008 sa ajunga acum 1200 kg in 2013 ? la acelasi pret ! deci de undeva se ia
se ia de la calitate , sisteme de directie si metal ...
Si nu este vorba de cate vieti "merg" cu o masina, e suficient sa aiba de suferit si una singura... sau nu se pune, ca in Note incap mai putini decat intr-un Transporter... Deci calmeaza-te si las-o mai moale cu barna si vanzatorii penibili, ca si tu ridici in slavi nu de ieri, de azi, tot ce tine de Nissan si Renault.
Si atunci la sigur masinele vor fi mai usoare si morti mai multi pe sosele :)))
Care da banu acela e mai bun.
Moare lumea si in i3 si in S-class si in Ferrari si Dacia cum au mai si murit , dar la EuroNcap toti au cate 4-5 stele , nustiu la ce sunt stelele astea la secrie sau la prostie ... dar la sigur e mare porcarie EuroNcap .
MARKETING ....
Vw Transporter DE PERSOANE e peste tot in Ministerul de Interne in Romania. Si nu numai in Romania. E aberant sa sustii ca NU conteaza numarul victimelor care au de suferit intr-o astfel de masina.
Ce mai grav, prabusirea unui planor cu 2 vieti sau a unui Boening 777 cu 300 de oameni la bord? Ce obiect va lasa o amprenta la sol mai mare? Cel mare sau cel mic? Ce impact emotional va fi mai puternic? Cel al planorului sau al Boeingul cu 300 de vieti rapuse? Esti penibil !