La sfârşitul lunii septembrie, IIHS, omologul american al EuroNCAP, a testat eficienţa sistemelor de evitare a coliziunilor şi a descoperit că multe modele, unele chiar cu pretenţii premium, nu dovedesc o eficienţă corespunzătoare.
Americanii au testat sistemele de frânare automată de pe 74 de maşini
EuroNCAP, organizaţia europeană de reglementare a siguranţei în trafic, s-a alăturat acestei iniţiative de testare şi, aşa cum a promis, a pus la încercare frânarea automată de urgenţă (Automatic Emergency Braking, prescurtată AEB) a opt modele comercializate pe Bătrânul Continent.
EuroNCAP a testat viteza de reacţie a vehiculelor şi a stabilit un sistem de notare ce oferă între 0 şi 3 puncte. În funcţie de punctajul obţinut, nivelul de performanţă poate fi: Bun, Adecvat şi Marginal.
Două categorii de testare: în oraş şi în afara lui
Testele s-au împărţit în două categorii:
CITY AEB – testează capacitatea vehiculelor de a evita colizuni la viteze mici, cuprinse între 10 şi 50 de km/h. Astfel de coliziuni apar în oraşe, de unde şi numele. Şoferul aflat în coloană nu observă frânarea maşinii din faţă. În această situaţie, sistemul de frânare automat, bazat pe o serie de lasere încastrate în grila frontală sau în suportul pentru oglinda retrovizoare, trebuie să oprească vehiculul la timp pentru a evita o coliziune.
În cadrul testului de frânare automată în oraş, EuroNCAP a vizat şase automobile. Cel mai bun punctaj a fost obţinut de Mercedes E-Klasse (3 puncte), urmat îndeaproape de Volvo V40 (2.9 puncte) şi de Mitsubishi Outlander (2.1 puncte).
Restul modelelor nu au reuşit să treacă peste pragul de două puncte şi au fost notate cu calificativul Adecvat.MODEL | DENUMIREA SISTEMULUI | CALIFICATIV |
Mercedes E-Klasse | PRE-SAFE Brake | Bun |
Volvo V40 | City Safety & Collision Warning with Full Auto Brake | Bun |
Mitsubishi Outlander | Forward Collision Mitigation | Bun |
Volvo XC60 | City Safety | Adecvat |
Fiat 500L | City Brake Control | Adecvat |
Ford Focus | Active City Stop | Adecvat |
INTER-URBAN AEB – acest test se desfăşoară la viteze de până la 80 de km/h şi include, pe lângă frânarea automată, un sistem de avertizare a şoferului. Având în vedere viteza mare de deplasare, sistemul foloseşte radare sau camere de monitorizare a traficului din faţă. Dacă este detectată o frânare bruscă în faţa automobilului, sistemul declanşează un sistem de avertizare a şoferului şi pregăteşte sistemul de frânare. Dacă cel de la volan nu reacţionează, sistemul execută automat o frânare de urgenţă.
Trei scenarii de accidente frecvente
Astfel de tehnologii încearcă să evite accidentele petrecute la viteze mari, pe autostradă, apărute atunci când de obicei se creează blocaje. Testele Inter-Urban AED presupun trei scenarii de testare:
- Apropierea cu viteze cuprinse între 30 şi 80 de km/h de un vehicul staţionar
- Apropierea cu viteze cuprinse între 30 şi 80 de km/h de un vehicul care circulă cu o viteză mai mică
- Urmărirea unei maşini din faţă, care frânează brusc
EuroNCAP a supus acestor trei scenarii un număr de 5 maşini, unele dintre ele testate şi la categoria City AEB. Cel mai bine s-a descurcat acelaşi Mercedes E-Klasse (2.7 puncte), urmat tot de Volvo V40 (2.6 puncte) şi de actualul Volkswagen Golf 7 (2.2 puncte).
MODEL | DENUMIREA SISTEMULUI | CALIFICATIV |
Mercedes E-Klasse | PRE-SAFE Brake | Bun |
Volvo V40 | City Safety & Collision Warning with Full Auto Brake | Bun |
Volkswagen Golf 7 | Front Assist | Bun |
Mitsubishi Outlander | Forward Collision Mitigation | Adecvat |
Honda Civic | Collision Mitigation Brake System | Marginal |
EuroNCAP va testa din 2014 şi sistemele de frânare automată
Rezultatele publicate astăzi de EuroNCAP au dus la o decizie importantă în cadrul organizaţiei belgiene: anul 2014, declarat anul siguranţei active (Year of Active Safety), va presupune un nou test pentru modelele aflate în căutarea punctajului maxim EuroNCAP.
Belgienii vor supune testelor de frânare automată (Automatic Emergency Braking) toate maşinile aflate sub expertiza lor.
Mai mult, vor fi testate şi sistemele de avertizare a părăsirii benzii de mers (Lane Departure Warning) şi de păstrare a benzii de rulare (Lane Keep Assist).EuroNCAP nu dă niciun detaliu legat de proporţia pe care o vor avea testele sistemelor automate de evitare a accidentelor în punctajul final al unui model, însă este foarte probabil ca acestea să fie introduse între probele punctate în cadrul pachetului de Sisteme de Siguranţă, una dintre cele patru zone de punctare alături de Siguranţa Pasagerilor Adulţi, Siguranţa Pasagerilor Copii şi Siguranţa Pietonilor.
Măsura vine pentru a stimula constructorii să instaleze astfel de sisteme de siguranţă activă pe cât mai multe maşini.
Sa aveți drumuri libere!!!
Ai dreptate, in ultima vreme ma lasa memoria. Sau poate mi-a disparut interesul. Scuza-ma dar incerc sa ma concentrez pe lucruri care chiar conteaza.