Weekend-ul care tocmai s-a încheiat a fost unul plin pentru pasionații de motorsport. Aceștia au putut urmări atât etapa de WRC (Campionatul Mondial de Raliuri) din Finlanda, cât și Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei.
Anul acesta, în Raliul Finlandei concurenții au avut de parcurs puțin peste 307 kilometri de probe speciale. La finalul celor 23 de probe, estonianul Ott Tanak (Toyota) a avut cel mai bun timp, reușind să-și treacă în cont a patra victorie a sezonului.
Pe locul secund a încheiat Esapekka Lappi (Citroen), în timp ce ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de Jari-Matti Latvala (Toyota).
Pe parcursul celor patru zile de concurs, în lupa pentru un loc pe podium au fost angrenați Ott Tanak, Kris Meeke (Toyota), Jari-Matti Latvala și Esapekka Lappi.
În prima zi de concurs a fost programată o singură probă specială desfășurată pe o suprafață mixtă (macadam și asflat) în fața publicului din orașul Jyvaskyla. Dar testele adevărate aveau să debuteze în ziua secundă a raliului. Organizatorii au pregătit 10 probe speciale desfășurate pe faimoasele drumuri forestiere ale Finlandei.
Toate cele trei echipaje Toyota (Jari-Matti Latvala, Ott Tanak și Kris Meeke) au reușit să obțină timpi extrem de buni, iar la finalul zilei de concurs, diferența dintre lider (Latvala) și ocupantul ultimului loc de pe podium (Meeke) a fost de doar 6 zecimi de secundă. Dar în lupta pentru un loc pe podium a intrat și Esapekka Lappi, pilotul Citroen reușind să încheie ziua secundă pe locul al patrulea (+6.5 secunde).
În același timp, Andreas Mikkelsen (Hyundai), Craig Breen (Hyundai) și Sebastien Ogier (Citroen) au dus un alt duel extrem de interesant, diferența dintre cele trei echipaje la finalul zilei secunde fiind de doar 2.2 secunde.
Ziua a treia a Raliului Finlandei a început la fel de bine pentru Toyota, toate cele trei echipaje reușind să obțină timpi extrem de buni.
Totuși, Kris Meeke face o greșeală de pilotaj, lovește o zonă din beton, distruge complet suspensia modelului Yaris WRC și abandonează.În același loc al probei speciale, Jari-Matti Latvala lovește zona din beton însă reușește să scape doar cu o pană. Pilotul finlandez ajunge până la final, dar pierde secunde prețioase în lupta pentru primul loc. În aceste condiții, Esapekka Lappi urcă pe poziția a treia a clasamentului general provizoriu și se apropie rapid de Latvala. Până la finalul zilei, Lappi reușește timpi mai buni decât Latvala și trece pe poziția secundă, în timp ce Ott Tanak încheie ziua cu un avans liniștitor în fruntea clasamentului general provizoriu.
Pentru ultima zi a Raliului Finalndei, organizatorii au pregătit patru probe speciale extrem de spectaculoase. Ott Tanak a controlat excelent avansul obținut în primele zile și a câștigat a noua etapă a Campionatului Mondial de Raliuri cu un avans de peste 25 de secunde. Esapekka Lappi încheie pe locul secund cu un avans de 7.6 secunde în fața lui Latvala.
Poziția a patra este ocupată de Andreas Mikkelsen, norvegianul reușind să facă față "atacurilor" lui Ogier.
În mod normal, M-Sport mizează pe serviciile lui Elfyn Evans, însă pilotul britanic nu și-a revenit complet după accidentul suferit în etapa trecută din Sardinia. Astfel, echipa lui Malcolm Wilson a fost reprezentată în Finlanda de Teemu Suninen și Gus Greensmith, acesta din urmă fiind adus din WRC 2. Atât Suninen, cât și Greensmith au avut un parcus mai puțin bun, finlandezul reușind să încheie raliul pe poziția a opta, în timp ce Greensmith a abandonat în ultima zi ca urmare a unei greșeli de pilotaj.
România a fost reprezentantă în Finlanda de echipajul format din Raul Badiu și Gabi Lazăr, acesta fiind angrenat în cadrul categoriei Junior WRC.
Cei doi au avut un ritm extrem de bun pe primele probe, însă la jumătatea zilei secunde au fost implicați într-un accident și au fost nevoiți să abandoneze.Campionatul Mondial de Raliuri: clasament general piloți
Loc | Pilot | Echipă | Puncte |
1 | Ott Tanak | Toyota | 180 |
2 | Sebastien Ogier | Citroen | 158 |
3 | Thierry Neuville | Hyundai | 155 |
4 | Elfyn Evans | M-Sport Ford | 78 |
5 | Andreas Mikkelsen | Hyundai | 71 |
6 | Teemu Suninen | M-Sport Ford | 66 |
7 | Kris Meeke | Toyota | 60 |
8 | Esapekka Lappi | Citroen | 58 |
9 | Jari-Matti Latvala | Toyota | 56 |
10 | Dani Sordo | Hyundai | 52 |
Campionatul Mondial de Raliuri: clasament general pe echipe
Loc | Echipă | Puncte |
1 | Hyundai | 262 |
2 | Toyota | 238 |
3 | Citroen | 198 |
4 | M-Sport Ford | 158 |
Din sezonul viitor însă, cu tot respectul pentru patronul Wilson, nu voi mai admite asemenea “performanţe”, mai ales pentru echipă la general. Anul acesta poate fi “scuzat” prin prisma şocului resimţit de dispensarea, pe rând, de vedete. Dar o eventuală repetare a evoluţiilor modeste actuale mă tem că nu-şi mai poate găsi justificare decât într-un “simptom” precum indolenţa…Că doar atitudini deplorabile precum “Las-o aşa, că merge aşa, ne-am obişnuit cu ea” caracterizează strict arealul balcanic, nu? :D
PS. La următoarea etapă, din Germania (22-25 august), s-ar putea să asist personal, precum am anunţat cu câteva luni în urmă. Doar cauze straşnic obiective m-ar putea împiedica să ajung acolo. Iar dacă voi fi la faţa locului, voi transmite, pe AM (în cadrul ultimului articol dedicat WRC – acesta curent sau altul, dacă va apărea între timp, dar, oricum, ultimul cronologic), o corespondenţă în timp real, referitoare la derularea “ostilităţilor”, şi poate voi izbuti să “colectez” şi nişte autografe, în special de la favoriţii mei. Auf Wiedersehen :)