Funcția automată de rulare care le permite clienților Tesla Model S să predea controlul mașinii pe șosea și autostradă a făcut prima victimă. Este vorba de șoferul unui Model S care a activat modul Autopilot pe șosea și care a intrat fără să frâneze într-un camion care circula perpendicular, cel mai probabil după ce a întors fără să se asigure în fața mașinii. Conform primelor informații oferite de Tesla Motors, șoferul nu a fost atent la ce se întâmpla în fața sa, iar sistemul nu a apreciat corect obstacolul din cauza faptului că soarele lumina foarte puternic cerul în raza vizuală a camerelor mașinii.
Accidentul a avut loc la începutul lunii mai în Florida, SUA, iar autoritățile americane au început investigațiile pe tema acestuia. Conform presei de peste Ocean, dacă analiza National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) va demonstra că sistemul Autopilot nu a funcționat la standardele promovate de Tesla Motors, ar putea urma o campanie majoră de rechemare în service și chiar un proces în justiție.
Primul accident fatal al Autopilot. Tesla se apără cu cifre
Accidentul fatal din luna mai este primul de acest tip în care este implicată o mașină a celor de la Tesla Motors, acesta survenind după o serie de incidente minore care au avut loc în timp ce sistemul Autopilot era activat.
Conform companiei americane, pasagerul ar fi avut chiar și așa șanse de supraviețuire, dar impactul cu camionul a avut loc la nivelul pabrizului, ceea ce a făcut ca sistemele de siguranță pasivă (airbag-uri, pretensionare a centurilor) să nu fie nici ele activate."Este primul accident fatal cunoscut de noi în peste 210 de milioane de kilometri parcurși de mașinile noastre cu sistemul Autopilot activat. În Statele Unite, media accidentelor soldate cu decese este de unul la 150 de milioane de kilometri, iar la nivel mondial media scade la un accident fatal la fiecare 95 de kilometri", se apără oficialii Tesla în postarea "O pierdere tragică", publicată pe blogul oficial al companiei.
Ironia sorții: victima, salvată de Autopilot într-un caz anterior
Paradoxul face ca victima din accidentul care a avut loc în Florida să fie Joshua Brown, un client Tesla care obișnuia să filmeze momentele în care activa sistemul Autopilot pe mașina sa. Într-una dintre aceste filmări, devenită viral pe internet, Model S a reușit să vireze în ultimul moment într-o situație în care un camion care nu a observat mașina a fost aproape să o lovească în lateral la viteze de autostradă. Clipul a fost urcat pe Youtube cu o lună înainte de accidentul fatal:
Critici severe de pe piață
Deși Elon Musk și Tesla Motors au avertizat de mai multe ori posesorii modelelor Tesla că funcția Autopilot cu direcție automată se află oficial în dezvoltare și că mâinile șoferului nu ar trebui să părăsească niciodată volanul, clipurile în care posesorii Model S încearcă funcția fără a supraveghea atent volanul au inundat internetul.
Acest lucru a dus la critici dure împotriva celor de la Tesla, acuzați de analiști și de oficiali ai altor mărci de pe piață că lansarea unui astfel de sistem fără ca el să fie complet funcțional este o eroare majoră și că apariția unor accidente grave ar putea duce la creșterea gradului de îndoială pe care clienții îl au cu privire la mașinile autonome.
"Sistemul celor de la Tesla îți dă impresia că face mai mult decât ceea ce poate să facă de fapt. Autopilot este un începător care a scăpat de sub supraveghere", declara acum două luni unul dintre înalții oficiali Volvo, companie care are la rândul său în dezvoltare internă un pachet de pilotaj autonom. Spre deosebire de abordarea Tesla, suedezii de la Volvo susțin că vor prelua întreaga responsabilitate a unui accident: "În concepția noastră, dacă nu preiei controlul volanului - fie că ai adormit sau că urmărești un film - responsabilitatea va fi pe umerii noștri."
via Tesla, NHTSA
Tesla are cel mai avansat sistem autonom de rulare,asta nu inseamna ca e si 100% sigur.
Probabil ca senzori inca nu sunt destul de avansati sa lucreze in conditi 'extreme' cum ar fi lumina puternica, ceata, ploaie torentiala.
Tehnologie tot mai inteligenta pt oameni tot mai prosti, asta-i lumea in care traim.
NU, tesla nu are cel mai avansat sistem autonom, dar este cel mai avansat sistem autonom lansat pe piata. Nu stiu cine are cel mai avansat sistem nelansat, dar cert e ca cei de la Volvo au un sistem autonom de nivelul 4 (din 5 maxim ), pe cand sistemul tesla este de nivelul 3, diferenta este ca cei de la volvo nu vor sa lanseze pe piata sistemul pana nu il vor considera ei destul de matur
sistemul tesla este departe de maturitate, asa cum o dovedesc multe videouri facute de fanii marcii americane.
Intrebarea ta se refera la esecul sistemului sau la moartea soferului?
Daca vb de sistem da cred ca oricare din producatorii enumerati ar fi putut avea probleme, daca vb de fatalitate atunci e bine sa vedem care din.masini are habitaclu solid si care nu, de exemplu in lexus omu ar fi avut aceeasi soarta. In merc clasa E cel mai probabil ar fi suprvietuit, in merc clasa C depinde de generatie, in generatia precedenta ar fi murit , in generatia actuala probabil ar ti supravietuit, in volvo, indiferent de model , orice aparut dupa 2002, foarte probabil ar fi supravietuit, in audi depinde de model si de generatia modelului.
Eu ma refer la esecul tehnologiei in sine. Nu stiu de ce, dar am impresia ca lumea cand aude de Autopilot se gandeste imediat la acele filme cu masina virand si tinand banda de una singura.
Ei bine, nu. Autopilotul este, de fapt, un pachet de mai multe sisteme autonome, printre care si franarea automata. Iar de franare automata nu stie doar Model S ori X.
De aici si intrebarea mea daca deznodamantul ar fi fost acelasi in cazul in care victima se afla intr-un Audi, BMW, Lexus, Mercedes sau Volvo. Poate Tesla a ales o camera de calitate inferioara ori o pozitie neinspirata pentru montarea ei.
Revenind acum la soarta soferului, parca sa zic ca am citit pe undeva ca impactul ar fi avut loc la nivelul parbrizului, deci ioc deschiderea airbag-urilor in orice masina.