#ElectricRomânia. Jurnal de bord, ziua 4. De la Târgu Mureș la Oradea: Sprint de-a latul Transilvaniei

de Cornel Șocariciu, FOTO: Ciprian Mihai VIDEO: Marius Dobrescu
Luni, 17.06.2019
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
A patra zi din #ElectricRomânia powered by Kaufland, turul României cu mașini electrice, a debutat cu o ședință foto în Târgu Mureș în spatele zidurilor cetății medievale. Caravana și-a continuat drumul către Oradea, poposind mai întâi în Cluj-Napoca. Toate cele cinci mașini s-au oprit să încarce pe traseu.

O liniște apăsătoare domnește peste centrul orașului Târgu Mureș. Cele cinci mașini electrice care fac parte din caravana #ElectricRomânia s-au pus în mișcare, prima oprire fiind programată chiar în "inima" comunității: Cetatea Medievală din Târgu Mureș.

Construită pe locul unei fortificații care datează din secolul al XV-lea, actuala cetate a fost ridicată între 1602 și 1652. Acum, simbolul orașului a fost restaurat și este deschis publicului, iar lunar sunt organizate diverse evenimente pentru localnici și nu numai.

Mașinile electrice "pășesc" în liniște peste piatra care marchează drumurile din cetate. Ceasul indică ora 9, iar din turla bisericii clopotul îndeamnă enoriașii să iasă din case și să se îndrepte către slujba de duminică.

Marius și Ciprian, videograful și fotograful care ne însoțesc în acest tur, ne îndrumă din afară. Nimic nu este lăsat la voia întâmplării, iar mașinile sunt așezate pentru a scoate în evidență atât atuurile fiecăreia, dar mai ales decorul plin de istorie.

Nu zăbovim prea mult în fortificația din Târgu Mureș. Cu toate acestea, timpul ne-a permis să stăm de vorbă și cu câțiva curioși care s-au adunat în jurul electricelor.

Ziua a patra a #ElectricRomânia avea să fie una destul de lungă. Aveam de parcurs aproape 270 de kilometri, iar drumul urma să ne poarte către Cluj-Napoca și mai apoi către Oradea.

Deși am fost tentați să pornim către Turda, ne-am dat seama rapid că lucrările din zona autostrăzii vor da traficul peste cap și cu siguranță puteau determina o serie de întârzieri. Astfel, am ales un traseu cu pesiaje plăcute din satele străbătute de DN15E și DN16. S-a dovedit că am făcut alegerea potrivită, iar pe parcursul acestei porțiuni ne-am bucurat de câteva serpentine. Păcat de calitatea asfaltului.

Toată lumea încarcă în Cluj-Napoca

Orașul Cluj-Napoca s-a transformat masiv în ultimii ani, iar modelele Europei de Vest au fost puse în practică într-un mod bun în această zonă a țării. Din noul peisaj care îmbracă acum orașul din Transilvania nu puteau lipsi mașinile electrice.

Pentru început, vei putea încărca în Cluj la trei prize de mare putere, iar două dintre acestea au fost vizitate și de caravana #ElectricRomânia.

Renault Zoe și Audi e-tron au mers la priza situată în incinta magazinului Kaufland din strada Fabricii, în timp ce Nissan Leaf, BMW i3 și Volkswagen e-Golf au încărcat la priza amplasată în parcarea din Piața Unirii.

În timp ce SUV-ul german și "minionul" francez au cuplat cablurile de încărcare, un domn în vârstă de 62 de ani și-a făcut apariția la volanul unui Volkswagen e-Up. Domnul Mureșan Constantin spune că a ales modelul german pentru că, în principiu, are treburi doar prin oraș. Clujeanul este mulțumit de serviciile oferite de e-Up, mai ales că în acest moment energia electrică pe care o înmagazinează bateriile modelului german este oferită în mod gratuit. Mai mult, spune el, întreținerea acestui tip de mașină e infimă, un alt argument în favoarea acestui tip de model.

Priza din parcarea situată în Piața Unirii poate fi utilizată fără costuri dacă plătești tariful de parcare din centrul Clujului. Aceasta poartă sigla Polyfazer, iar pentru a avea acces la energia electrică utilizatorii au nevoie de o aplicație pe telefon. 

La stația din Piața Unirii s-a alăturat grupului nostru și un oaspete: un Nissan Leaf achiziționat în urmă cu aproape o lună de Adrian Zaharia. Primul contact cu o mașină electrică l-a avut în Londra, în compania primei generații Leaf. Are multe amintiri din acea perioadă, însă una dintre cele mai interesante a constat într-un drum de 1.300 de kilometri parcurs în doar două zile.

Tot Adrian ne-a povestit că în timpul săptămânii este destul de dificil să încarci în zonă. Nu pentru că locurile de parcare dedicate electricelor sunt ocupate de alte mașini, ci pentru că la bariera care străjuiește intrarea se formează cozi lungi unde poți aștepta chiar și 30 de minute.

La fel ca în zielele trecute, oprirea pentru "alimentare" a coincis cu prânzul. În cele două ore petrecute la unul dintre restaurantele din centrul Clujului, toate cele 5 mașini au reușit să se încarce aproape complet.

Drum liber către Oradea

De la Cluj până la Oradea sunt aproape 160 de kilometri, o distanță pe care toate mașinile din caravană o pot parcurge fără probleme. Suntem deja în a patra zi a #ElectricRomânia, iar sentimentul de "range anxiety" a început să dispară. Mai mult, pe parcursul drumului încep să fie propuse tot felul de încercări pe care să le ducem la bun sfârșit cu un singur "plin" al bateriei.

Drumul până la Oradea a fost liber și ne-am putut bucura, încă o dată, de reprizele interesante oferite de electricele din caravană.

Pentru încărcarea finală a zilei am ales cele două prize de mare putere din Oradea.

Audi e-tron și BMW i3 aveau să meargă la stația din incinta magazinului Kaufland, iar întâmplarea a făcut ca aici să-l găsim din nou pe posesorul de Tesla Model S pe care l-am cunoscut în urmă cu două zile în Iași. Domnul este în drum către Budapesta, iar colegul nostru Adrian Mitrea s-a oferit să-i ofere câteva ponturi despre stațiile și locurile unde poate încărca fără probleme în țara vecină.

Așa cum v-am obișnuit, i-am invitat pe colegii de caravană să ne ofere informațiile esențiale ale zilei și câteva opinii despre cum s-au descurcat mașinile conduse de ei în cursul zilei de duminică.

Bogdan Mirică, Renault Zoe (Automarket.ro/Digi24)

Cineva spunea că fericirea vine din lucrurile simple. După ce m-am stresat cu autonomia lui Leaf în episodul trecut, azi m-am bucurat ca un copil de un pistol cu apă în mijlocul verii atunci când am văzut cât de puțin consumă Zoe. Chiar și atunci când refuzi categoric să apeși butonul Eco și pedala de frână. Jucăria asta electrică îți oferă o baterie de 41 de kWh, mai mult decât Leaf, Golf și i3. De asemenea, pare că a împrumutat din zgârcenia proverbială a bătrânului diesel de 1.5 litri dCi, pe care Alianța Renault-Nissan încă îl mai păstrează în gamă: consumă foarte puțin.

Bineînțeles, Zoe nu este electrica perfectă. I-am găsit și ei câteva defecte. Scaunele nu sunt tocmai confortabile, mai ales pe distanțe lungi. Sistemul multimedia ar avea nevoie de o luminozitate ceva mai bună, mai ales când afară e soare puternic. Când vine vorba de suspensie, ai vrea să nu țopăi ca măgărușul din Shrek. La Oradea m-am întâlnit cu un vechi prieten, domnul Bela Lestyan, un maestru vopsitor, cu zeci de ani de experiență, despre care am scris în trecut un material amplu. Ochiul lui format a notat o serie de probleme la finisajele exterioare, deloc de neglijat.

Prin urmare, Zoe mai are de îmbunătățit detalii care țin de finețe, însă la capitolul funcționalitate și-a făcut bine temele și este o electrică potrivită pentru zilele noastre. Partea bună e că noua generație Zoe e aproape de lansare, deci lucrurile astea vor fi probabil îmbunătățite.

Start Târgu Mureș: Baterie 98% (40.2 kWh). Autonomie afișată: 278 km
Târgu Mureș - Cluj-Napoca, 106 km: am consumat 32% din baterie.
Sosire Cluj-Napoca: Baterie rămasă: 66% (27 kWh). Încărcare de 14 kWh până la 100%.

Cluj-Napoca - Oradea, 154 km: am consumat 43% din baterie
Sosire Oradea: Baterie rămasă: 57% (23.4 kWh). Încărcare de 17.6 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 12.4 kWh/100 km
Viteză medie:  53 km/h
Mod de rulare:  Fără mod Eco activat, cu un ritm alert de rulare.

Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 330 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 313 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 297 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 312 km

Radu Gurămultă, Nissan Leaf (Revista EcoWheels)

Nissan Leaf, la fel ca e-Golf, are marele avantaj că este foarte asemănător cu un vehicul „clasic”. Astfel, poate fi acceptat mult mai ușor de către cei care se tem să îndrăznească prea tare (a se citi BMW i3). Leaf e spațios, oferă o poziție înaltă la volan, a la crossover (doamnele, în special, vor aprecia asta) și beneficiază de vectorul de imagine dat de faptul că este cel mai vândut vehicul electric din lume. Autonomia sa nu rupe însă gura târgului, iar faptul că bateria se încinge (frecvent), acest lucru complicând buna funcționare în parametri optimi, nu poate fi pe placul utilizatorilor. În schimb, odată obișnuit cu funcția „e-Pedal”, te vei înțelege de minune cu Leaf. Mai ales în mediul urban, unde cu excepția situațiilor neprevăzute nu mai este cazul să folosești frâna de serviciu.

Start Târgu Mureș: Baterie 95% (36.1 kWh). Autonomie afișată: 277 km
Târgu Mureș - Cluj-Napoca, 110 km: am consumat 56% din baterie.
Sosire Cluj-Napoca: Baterie rămasă: 39% (14.8 kWh). Încărcare de 22.8 kWh până la 99%.

Cluj-Napoca - Oradea, 152 km: am consumat 62% din baterie
Sosire Oradea: Baterie rămasă: 37% (14 kWh). Încărcare de 24 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 14.7 kWh/100 km
Viteză medie: 55 km/h
Mod de rulare: Rulare cu funcția e-Pedal și climatizare pornită. Ritmul de rulare a fost unul moderat.

Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 258 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 292 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 267 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 210 km

Dragoș Băltățeanu, Audi e-tron (Automarket.ro, Revista AutoTest)

Astăzi am primit cheile de la cea mai nouă și mai mare mașină electrică din caravana noastră. Audi e-tron este un SUV premium full-size cu două motoare electrice și cea mai mare baterie: 83.6 kWh. În ciuda faptului că are un consum aproape dublu față de restul mașinilor din #ElectricRomania, Audi e-tron are o autonomie liniștitoare în aproape orice situație.

Astăzi am plecat cu bateria sub 70% din Târgu Mureș și am ajuns fără nici un fel de range anxiety la Cluj, unde bateria indica 36%.

Deși un automobil mare cu o greutate impresionată, de 2.5 tone, Audi e-tron se mișcă extrem de dezinvolt la drum lung. O atingere scurtă a selectorului Drive/Sport și e-tron accelerează fulgerător pentru orice depășire.

E-tron-ul nostru a venit echipat cu cel mai nou gadget în materie de oglinzi retrovizoare. Mai precis, nu are oglinzi, ci camere de luat vederi. Cel de la volan trebuie să își adapteze privirea ca ă nu mai caute locul din afara caroseriei unde ar fi fost clasica oglindă, ci să caute ecranele amplasate pe fețele de uși interioare. La prima utilizare, sistemul este destul de derutant, dar, încet-încet te obișnuiești. Cele mai dificile sunt manevrele de parcare, unde lipsesc reperele clasice, dar sistemele de avertizare la obstacol și camera video pentru mersul cu spatele te ajută. În plus, oglinda centrală retrovizoare a rămas una normală.

Start Târgu Mureș: Baterie 67% (56 kWh). Autonomie afișată: 279 km
Târgu Mureș - Cluj-Napoca, 108 km: am consumat 31% din baterie.
Sosire Cluj-Napoca: Baterie rămasă: 36% (30 kWh). Încărcare de 53.6 kWh până la 100%.

Cluj-Napoca - Oradea, 156 km: am consumat 40% din baterie
Sosire Oradea: Baterie rămasă: 60% (50.1 kWh). Încărcare de 33.5 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 22.5 kWh/100 km
Viteză medie: 52 km/h
Mod de rulare: Auto, climatizare oprită, ritm de rulare normal 

Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 371 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 368 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 360 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 330 km

Adrian Mitrea, Volkswagen e-Golf (0-100.ro/Hotnews.ro)

Volkswagen e-Golf mi-a demonstrat azi că e un “all-rounder” foarte bun: suspensie rafinată, spațiu mare în interior, silențios, deosebit de economic. În plus, e ticsit de tehnologie fără să “strige” neapărat acest lucru. Calibrarea tuturor sistemelor este perfecționată obsesiv - o mașină de volum care se simte precum una premium. Singurul minus este lipsa posibilității de a-i configura interiorul prea mult: e prea mult negru și iar negru.

Start Târgu Mureș: Baterie 98% (31.4 kWh). Autonomie afișată: 262 km
Târgu Mureș - Cluj-Napoca, 110 km: am consumat 45% din baterie.
Sosire Cluj-Napoca: Baterie rămasă: 53% (17 kWh). Încărcare de 13.7 kWh până la 96%.

Cluj-Napoca - Oradea, 155 km: am consumat 67% din baterie
Sosire Oradea: Baterie rămasă: 29% (9.3 kWh). Încărcare de 22.7 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 11.7 kWh/100 km
Viteză medie: 55.2 km/h
Mod de rulare: Normal cu climatizare pornită. Ritm normal în prima parte a traseului și ușor alert în partea a doua. 

Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș-Oradea): 273 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 278 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 280 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Cornel Șocariciu, BMW i3 (Automarket.ro)

Primul contact pe care l-am avut cu BMW i3 facelift a fost în urmă cu jumătate de an. L-am numit "Hipstermobilul", iar acum, deși l-am tot întâlnit din ce în ce mai des în trafic, l-aș boteza la fel. Micuțul bavarez iese în evidență atât prin forma caroseriei, cât și prin materialele și formele de la interior.

Am apreciat resursele puse în valoare de puntea spate, dar mai ales sentimentul de go-kart pe care ți-l oferă. Nu este cea mai dinamică mașină din caravană, însă poate să-ți pună un zâmbet pe față ori de câte ori abordezi mai rapid un viraj. În ceea ce privește autonomia și consumul de energie, i3 se află printre premianți.

Start Târgu Mureș: Baterie 99% (37.5 kWh). Autonomie afișată: 306 km
Târgu Mureș - Cluj-Napoca, 111 km: am consumat 35% din baterie.
Sosire Cluj-Napoca: Baterie rămasă: 64% (24.2 kWh). Încărcare de 12.2 kWh până la 96%.

Cluj-Napoca - Oradea, 156 km: am consumat 43% din baterie
Sosire Oradea: Baterie rămasă: 53% (20 kWh). Încărcare de 16.7 kWh până la 97%.

Consum mediu final zi: 11.9 kWh/100 km
Viteză medie: 55.7 km/h
Mod de rulare: Auto cu climatizare pornită. Ritm ușor alert.

Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș-Oradea): 318 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 310 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 285 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Kaufland România

Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels

Comentarii (2)

  • ACE - Craiova
    Drum bun, fara incidente, pana la sfarsit !!!
    Zoe, Golf electric si i3 - in continuare sunt cele mai economice din caravana....
    e-tron joaca la "uriasi" avand evident si un alt comportament si confort rutier iar Leaf .....jongleaza printre ele....
    9 5
  • Doamne ce penibil... :))))
    6 9

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru