#ElectricRomania. Jurnal de bord, ziua 2. De la Bacău la Iași: o zi relaxantă pe dealurile Moldovei

de Dragoș Băltățeanu, FOTO: Ciprian Mihai VIDEO: Marius Dobrescu
Sambata, 15.06.2019
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
A doua zi din #ElectricRomania powered by Kaufland a fost una lejeră, cu doar 120 km de parcurs între Bacău și Iași. Am profitat de drumurile superbe din Moldova pentru a ne familiariza cu mașinile electrice din caravana noastră. Pentru că mâine începe greul.

A doua zi din expediția noastră cu mașini electrice prin România a început la Bacău, acolo unde am rămas peste noapte după etapa inaugurală de 290 kilometri. Pentru că știam că azi va fi o zi relativ lejeră pentru bateriile mașinilor din #ElectricRomania, ne-am permis să pornim mai târziu, startul fiind prevăzut pentru ora 10. O întârziere binevenită pentru echipa noastră foto-video, care a lucrat până târziu în noapte pentru imaginile din articolul de ieri.

Cele cinci mașini, Renault Zoe, BMW i3, Audi e-tron, Nissan Leaf și Volkswagen e-Golf, au fost încărcate cu o seară înainte. Singurul care pleca la drum cu o baterie parțial încărcată era Nissan-ul Leaf, care a avut ceva probleme cu încărcarea în ziua precedentă din cauza încălzirii bateriei. Dar pentru că traseul din fața noastră număra doar 130 km, bateria încărcată la 80% a Nissan-ului nu ridica probleme.

Pentru că traseul a fost scurt (cel mai scurt din întreaga expediție), nu am încărcat deloc pe drumul de azi și ne-am permis să mergem într-un ritm susținut până la prima oprire de pe traseu, o benzinărie din orașul Roman. Nu ne-am oprit pentru carburant, ci pentru a ne alimenta cu apă: soarele de vară și-a făcut simțită prezența de la primele ore.

Tot la Roman s-a alăturat caravanei noastre pentru câțiva zeci de kilometri un oaspete. Un Jaguar I-Pace deținut de Adrian Damoc, un antreprenor din Roman pasionat de automobile electrice. Cititor avid al presei de specialitate, Adrian Damoc nu are doar o mașină electrică, ci două. A doua este un BMW i3 achiziționat în 2018, iar acest prim automobil electric i-a deschis apetitul și pentru un model mai mare. A ales Jaguar I-Pace, proaspăt cumpărat. A venit să ne salute, să ne cunoaștem și să vadă de aproape Audi e-tron, concurent direct cu modelul Jaguar I-Pace. Ne-a însoțit până la următoarea noastră oprire de astăzi, Castelul Sturdza de la Miclăușeni. 

După 70 de kilometri parcurși, am ajuns la Miclăușeni. Un scurt viraj la dreapta din drumul național și Mircea ne așteapta la intrarea către castel. Pătrundem într-o lume extrem de verde, castelul fiind "înghițit" de Parcul Dendrologic de la Miclăușeni, o adevărată oază de verde și liniște. 

Parcurgem drumul îngust către castel în liniștea specifică a mașinilor electrice, iar după un ultim viraj apare o priveliște parcă desprinsă dintr-un basm.

Castelul Sturdza de la Miclăușeni este cunoscut și ca Palatul Sturdza și este un castel construit în stil neogotic între anii 1880 și 1904 de Gheorghe Sturdza și soția sa, Maria. De-a lungul timpului a avut o istorie zbuciumată. La începutul secolului trecut, castelul adăpostea o colecție valoroasă de cărți și documente, costume medievale, arme, bijuterii, tablouri, busturi din marmură de Cararra, argintărie, dar și piese arheologice, numismatice și epigrafice de mare valoare. Numai colecția de cărți număra 60.000 de exemplare, multe din ele fiind ediții princeps sau rarisime. A trecut prin răscoala de la 1907, iar în timpul primului Război Mondial a devenit spital militar. Devastat în timpul celui de-al doilea Război Mondial, avea să fie donat de către Ecaterina Cantacuzino către Episcopia Romanului în 1947 cu scopul de amenaja o mănăstire de maici. Comuniștii desființau așezarea monastică, iar castelul devenea depozit militar de explozibil, patrimoniu al Ministerului Metalurgiei și al Sfatului Popular Regional Iași. În 1960, devenea sediul Centrului de Plasament pentru copii cu handicap fizic sever. În această perioadă, castelul a trecut prin două incendii: unul în 1968, celălalt în 1985, incendii care distrugeau și ultimele piese de mobilier original care mai existau în castel. 

În 2001, Castelul a fost retrocedat Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, iar din 2003 a început consolidarea și refacerea clădirii de patrimoniu. Deși mai sunt multe de făcut, Castelul Sturdza și-a recăpătat astăzi o parte din strălucirea de altădată. La Castel l-am întâlnit pe administratorul domeniului, care ne-a povestit planurile de a construi într-o structură adiacentă o pensiune pentru ca vizitatorii să poată înnopta aici. Castelul este popular printre tinerii proaspăt căsătoriți pentru pozele de nuntă. Chiar în timpul vizitei noastre am "deranjat" două sesiuni de fotografii de nuntă.

Mașinile noastre au avut parte de propria sesiune foto și video în fața castelului, echipa noastră despărțindu-se cu greu de domeniul Castelului Sturdza de la Miclăușeni.

Am plecat totuși spre Iași, destinația noastră de astăzi, pe unul dintre cele mai frumoase drumuri din Moldova și din România. Până în Târgul Frumos, drumul este virajat și ondulat și a permis ca mașinile noastre electrice să își "întindă picioarele".

Cum nu a fost nevoie de încărcare pe traseu, ne-am îndreptat în coloană direct spre intrarea în Iași, unde reprezentanțele Volvo și Ford din Iași ne-au invitat la o cafea. Am trecut să-i salutăm, iar ei ne-au făcut o surpriză și nu ne-au lăsat să plecăm fără ca mașinile să fie spălate.

Mulțumim, Elena! 

De la showroom-ul Volvo, am plecat spre punctele de încărcare din Iași. Dar mai întâi am dat piept bărbătește cu traficul din acest oraș, care se apropie destul de mult de cel din București la nivel de intensitate.

Iașul nu duce lipsă de puncte de încărcare, iar e-Golf-ul și Audi e-tron au inaugurat prima stație Kaufland pe care o folosim în acest road trip. Una dintre multele, pentru că în Transilvania urmează să facem cunoștință cu "zona Kaufland", acoperită de o adevărată rețea de stații rapide de încărcare. Aici am găsit stația ocupată de o Tesla Model S care nu își semnalizase prezența printr-un check-in pe Plug Share, așa cum se obișnuiește în această comunitate a posesorilor de mașini electrice. Am cuplat e-Golful la priza de încărcare de 22 kWh și ne-am rugat la sfântul stațiilor de încărcare ca proprietarul să fie la cumpărături. Din fericire s-a întâmplat exact așa și am putut apoi să încărcăm rapid Audi-ul la priza de 50 kW.

Colegii au mers la o benzinărie Mol unde BMW i3 a fost încărcat rapid, în timp ce Nissan Leaf a alimentat la stația de încărcare de la o benzinărie Rompetrol. Pentru Renault Zoe, curentul de astăzi a fost livrat de o stație de 22 kWh de la Dedeman Iași. 

Dacă astăzi am avut de unde alege dintre multele stații de încărcare din Iași, mâine va fi o poveste total diferită pe traseul Iași - Târgu Mureș. Pe lângă faptul că este cea mai lungă etapă din turul nostru, urmând să parcurgem 330 km pe drumuri cu forme de relief ceva mai accentuate, la destinație ne așteaptă o singură stație de încărcare, construită la un magazin Kaufland. Țineți-ne pumnii.

Până atunci, să trecem la confesiunile zilei:

Bogdan Mirică, Nissan Leaf (Automarket.ro/Digi24)

După ce ieri am trecut primul linia de sosire imaginară de la Bacău alături de BMW i3, a doua zi din concurs avea aceeași miză. Cel puțin pentru mine. Așa că Leaf a alergat cu toți cei 150 de cai spre vechiul târg al Ieșilor. Dacă nu eram încurcat mișelește de un giratoriu, treceam din nou primul linia de sosire. Așa, a trebuit să-i cedez prima treaptă a podiumului unui Audi e-tron care orbecăia de pe o bandă pe alta din cauza oglinzilor sale super tehnologizate. Îmi vine și mie rândul, sunt sigur. 

Chiar dacă toți mi-au zis că nu contează cine ajunge primul, ba chiar e contraindicat, eu tot m-am bucurat ca un copil de locul doi. Până la urmă, Nissan Leaf are și el dreptul la victoriile sale de moral. Consumul rămâne unul destul de ridicat, așa că am încercat să-l mai domolesc la vale, când am refuzat să mai apăs vreo pedală. N-am activat nici modul e-Pedal, care mi-ar fi tăiat din inerție și din pofta de condus. A fost o strategie bună, pentru că am reușit să mai scad aproape 2 kWh din consumul pe ziua de azi.

Bineînțeles, ca în cazul oricărei electrice, secretul a fost anticiparea. Mereu am privit la cel puțin trei, patru mașini în fața mea.

Start Bacău: Baterie 79% (30 kWh). Autonomie afișată: 200 km
Bacău-Iași, 120 km: am consumat 57% din baterie.
Sosire Iași: Baterie rămasă: 22% (8.36 kWh). Încărcare 29.6 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi:
14.2 kWh/100 km
Viteză medie: 51 km/h
Mod de rulare: Normal (fără recuperarea intensă a energiei ePedal)

Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași):
267 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 210 km

Radu Gurămultă, BMW i3 (Revista EcoWheels)

BMW i3 este unul dintre primele automobile electrice cu care am interacționat. L-am condus la Munchen, imediat după lansarea modelului. Mai mult, am avut atunci ocazia să călătoresc în mașină cu domnul Andrei Bellu, un inginer de legendă care a făcut carieră la Dacia și mai apoi la BMW M.

Deși relația cu BMW era încheiată, domnul trecând deja de momentul ieșirii la pensie, s-a bucurat teribil de experiența i3 și a lăudat reușita responsabililor de proiect. Îmi confirma faptul că discutam despre un experiment reușit. Așa găsesc și astăzi povestea i3 - un excelent exercițiu făcut de BMW. Îmi place cam tot la această mașină și nu prea îi găsesc defecte. Unii spun că nu arată a BMW. Mie mi se pare că de la prima apariție a fost o avanpremieră a viitorului. Design cu accente SF, atmosferă și ergonomie interioară atipice, performanțe bune, un automobil care și-a dovedit cu prisosință utilitatea în cazul programelor de car sharing.

i3 se conduce bine, încă intrigă serios, are autonomie excelentă (pentru un vehicul eminamente urban) și a reușit să rescrie legi ale industriei auto. Și tocmai că mulți nu îl văd drept un BMW pur-sânge îl ajută să se îndepărteze de imaginea preconcepută pe care unii o au despre marca bavareză. Și încă ceva: mi se pare total injust să judeci un i3 fără ca măcar să-l fi condus o dată. .Hai, curaj! Discutăm după

Start Bacău: Baterie 99.5%, autonomie afișată: 292 de kilometri
Bacău-Iași, 124 km: Am consumat 52% din baterie
Sosire Iași: Baterie rămasă: 47.5%. Încărcare 19.9 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 13.3 kWh/100 km
Viteză medie: 55 km/h
Mod de rulare: EcoPro cu climatizare auto, ritm alert

Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 285 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km





Dragoș Băltățeanu, VW e-Golf (Automarket.ro, Revista AutoTest)

Astăzi m-am reîntânit cu Volkswagen e-Golf, un automobil electric pe care l-am condus ultima dată atunci când avea o autonomie de 120 km și Bucureștiul nu prea avea stații de încărcare.

Îmi aduc aminte că am mers într-o duminică chiar la sedul importatorului din Pipera pentru a încărca bateriile la una dintre puținele stații de încărcare de atunci.

Situația s-a schimbat radical acum. e-Golf este un automobil excelent și arată și se comportă ca oricare alt Golf, iar asta este un compliment. Suspensia este excelentă, calitațile dinamice sunt la un nivel ridicat, iar interiorul este la fel de înalt calitativ cum îmi aduceam aminte. Chiar dacă e-Golf are cea mai mică baterie dintre mașinile din #ElectricRomânia, cu o capacitate netă de 32 kWh, sistemul de recuperare este excelent. Modelul are trei trepte pentru intensitatea recuperării de energie prin decelerare, iar acestea pot fi selectate cu ajutorul levierului cutiei de viteze. În treapta a treia, mașina recuperează energie, însă  fără a decelera brutal. A fost o reîntâlnire extrem de plăcută și mă bucur că îl voi duce și către destinația din următoarea etapă.

Start Bacău: Baterie aproximativ 99%, autonomie afișată: 276 de kilometri
Bacău-Iași, 122 km: Am consumat aprox. 50% din baterie
Sosire Iași: Baterie rămasă: aprox. 50%. Încărcare 16 kWh până la 100%

Consum mediu final zi:
 11.4 kwh/100 km
Viteză medie: 53 km/h
Mod de rulare: Susținut, fără climatizare, cu recuperare a energiei la nivel D3 (penultima treaptă)

Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași)
: 280 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km




Adrian Mitrea, Renault Zoe (0-100.ro/Hotnews.ro)

În ziua a doua de #ElectricRomânia powered by Kaufland am redescoperit Renault Zoe Z.E. E o mașină pe care o cunosc bine de ani de zile. În continuare mă impresionează simplitatea ei constructivă și faptul că pur și simplu merge. Fără surprize neplăcute la încărcare, fără surprize în general. Afișează pe bord mereu nivelul de încărcare la care a ajuns (util să o monitorizezi tu sau altcineva care poate iși așteaptă locul la priză).

Și eficiența e bună, autonomia medie reală fiind de circa 260 km la stilul meu de condus. Se vede că se apropie de finalul primei generații: n-are Apple CarPlay sau Android Auto, ecranul multimedia are o ramă ca de tablou (deci ecranul e un pic îngropat, nu scos la fața ramei sale), iar grafica e simplă. Nu urâtă, dar minimalistă, simplă. Pentru infrastructura de 22 kW foarte comună în Români, Zoe este perfect. Pentru că poate trage fix 22 kWh în regim AC (curent alternativ). Pe de altă parte, sunt limitări ale prețului mașinii: scaun al șoferului nereglabil pe înălțime, suspensie moale și ușor lipsită de rafinament, lipsa posibilitații de a face supercharge pe port CCS ori CHAdeMO.

Start Bacău: Baterie 98%, autonomie afișată: 284 de kilometri
Bacău-Iași, 119 km: Am consumat 37% din baterie
Sosire Iași: Baterie rămasă: 61%. Încărcare 16 kWh până la 100%

Consum mediu final zi:
 13.8 kWh/100 km
Viteză medie: 46.7 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm de rulare alert

Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași)
: 297 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 312 km




Cornel Șocariciu, Audi e-tron (Automarket.ro)

Nu sunt la prima întâlnire cu Audi e-tron, iar revederea a fost plăcută. SUV-ul te îmbie cu atmosfera modernă și excelent lucrată de la interior, dar și cu designul special. Însă e-tron are și câteva "bubițe". Fiind produs pe o platformă gândită pentru modelele cu motoare cu combustie internă, masa totală este mare, iar totul se traduce printr-o dinamică greoaie. Dacă la primul contact am condus versiunea echipată cu oglinzi clasice, întâlnirea cu camerele video care înlocuiesc “sticla” a fost una delicată mai ales în momentele în care îmi doream să mă “strecor” prin locuri înguste sau să schimb banda de mers prin oraș. Cu timpul, probabil vei reuși să te rupi de vechiul obicei și să privești traficul din spate în zona superioară a portierei și nu în afara mașinii.

Start Bacău: Baterie 98%, autonomie afișată: 344 de kilometri
Bacău-Iași, 120 km: Am consumat 31% din baterie
Sosire Iași: Baterie rămasă: 67%. Încărcare 27.6 kWh până la 100%

Consum mediu final zi:
 23.2 kWh/100 km
Viteză medie: 47 km/h
Mod de rulare: Auto, climatizare pornită, ritm de rulare susținut

Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași)
: 360 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 330 km



Comentarii (3)

  • ACE - Craiova
    Ce frumos ar fi fost sa participe si proprietarul de JAGUAR I-Pace la calatorie....
    Foarte probabil, zona de excelenta privind masinile electrice, se va dovedi ca se afla in intervalul 50-90 km/h - atunci se obtine autonomia maxima....
    Drum bun calatorilor si PRIZE LIBERE pe traseu, va dorim....
    10 5
  • Foaaaarte frumos. Pe langa ca umbli dupa statii de incarcare si te rogi sa ai vreme buna ca sa poti ajunge pana la urmatoarea, mai trebuie sa mergi si cu 50 kmph. Bine-nteles, totul la un pret cel putin dublu fata de o termica. Superb!
    11 8
  • Preotu
    Este superfaln ce ati facut cu BMW si cu celelalte masini electrice
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru