După șapte zile, 1700 km parcurși și 14 orașe importante traversate de cele cinci mașini electrice care au completat marele cerc. Finișul #ElectricRomânia a avut loc în parcarea Kaufland Barbu Văcărescu din București, exact același loc de unde acum o săptămână am plecat în această aventură.
Sibiu, orașul viu
Ultima zi a început relaxat la hotelul Continental Forum din Sibiu, unde am reușit să ne odihnim după o zi plină pe care a descris-o Bogdan în articolul de ieri. Startul de astăzi a fost lejer: la ora 10 am plecat spre Valea Oltului în coloană pe o vreme superbă.
Kilometrii au zburat aproape fără să simțim și am ajuns în zona stațiunilor de pe Olt, unde am decis să facem o scurtă sesiune foto de final cu cele cinci mașini care ne-au fost parteneri de-a lungul celor 1.700 kilometri. Rezultatul îl puteți vedea în imaginea ce deschide acest ultim raport din #ElectricRomânia.
Traficul pe Valea Oltului a fost incredibil de lejer, ceea ce ne-a permis să obținem cifre de consum extrem de mici. Atmosfera a fost relaxată, așa că am decis să nu mai oprim la Râmnicu Vâlcea pentru a încărca și am atacat Dealul Negru plini de încredere.
Eternul mititel de Dedulești
Am prins semaforul de la Dedulești pe verde, dar am oprit la cea mai importantă atracției turistică din județul Argeș: celebrii mititei de la Sat Boss. După ce am mâncat în câteva restaurante gourmet excelente de-a lungul acestui periplu prin România, în ultima zi am decis că trebuie să revenim la bucatele tradiționale.
Așa că am luat cu asalt două mese și, 20 de mici mai târziu, toată lumea era fericită. După ce ne-am înfruptat din bunătățile la grătar, am parcurs în liniște cei 40 de kilometri care ne despărțeau de Kaufland Pitești, ultima oprire pentru alimentare prevăzută în turul nostru electric.
Pitești, ultimul bal
Am găsit stația liberă și cu toate punctele de încărcare funcționale, așa că trei mașini s-au așezat la masa cu energie electrică, iar celelalte două au mers la punctele de încărcare de la CEZ Pitești și Anglo-Rom, unde există o stație de încărcare Type 2 de 22 kWh pusă la dispoziție de o firmă ce comercializează echipamente electrice.
În timp de mașinile se hrăneau pentru ultimii kilometri, ne-am ascuns la umbră de soarele toropitor: unii dintre noi au preferat o terasă, alții o vizită în magazinul Kaufland.
Cu mașinile încărcate, nu ne rămânea decât să parcurgem autostrada A1 către casă. Am dat de un trafic destul încărcat, iar Waze ne avertiza că la intrarea în București vom da de binecunoscutul trafic din care am lipsit timp de o săptămână.
Pentru a ajunge la punctul nostrul de finish, Kaufland Barbu Văcărescu, aplicația ne-a rerutat prin satele din Giurgiu și Ilfov: Săbăreni, Chitila și șoseaua de centură. Am reușit astfel să ajungem la stația de încărcare de la Kaufland Barbu Văcărescu la ora 18.30, doar cu jumătate de oră mai târziu față de programul pe care ni l-am propus încă de la plecare.
Am tras mașinile încet către locurile de parcare din fața stațiilor de încărcare din București, obosiți după acest periplu de o săptămână, dar fericiți că am reușit să parcurgem un tur al României cu cinci mașini electrice.
Nu am avut nici un fel de problemă, nu am luat nici o amendă, nu ne-a oprit poliția, nu am facut nici o pană.
Singura emoție am avut-o atunci când Renault Zoe a raportat o eroare după o încărcare nereușită la stația din Deva. Din fericire, eroarea a dispărut și ne-am putut continua drumul.Mircea Meșter, creierul și coordonatorul acestui proiect, omul care a asigurat și asistența celor cinci mașini electrice, plimbând echipa foto-video în jurul nostru, va trage concluziile finale după prima ediție #ElectricRomânia într-un material ce va fi publicat în zilele următoare.
Ne vedem la ediția de anul următor!
Iată și cifrele înregistrate în ultima zi de #ElectricRomânia pentru fiecare mașină în parte:
Audi e-tron
Start Sibiu: Baterie 99% (82.7 kWh). Autonomie afișată: 350 km
Sibiu-Pitești, 163 km: am consumat 39% din baterie.
Sosire Pitești: Baterie rămasă: 60% (50.2 kWh). Încărcare cu 13.3 kWh până la 76%.
Pitești - București, 110 km: Am consumat 38% din baterie
Sosire București: Baterie rămasă: 32% (26.7 kWh). Încărcare cu 56.9 kWh până la 100%.
Consum mediu final zi: 23.5 kWh/100 km
Viteză medie: 59 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm normal în prima parte și apoi în regim de autostrada
Autonomie medie reală ziua 7 (Sibiu - București): 355 km
Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 338 km
Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 351 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 371 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 368 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 360 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 330 km
Volkswagen e-Golf
Start Sibiu: Baterie 99% (31.7 kWh). Autonomie afișată: 228 km
Sibiu-Pitești, 165 km: am consumat 54% din baterie.
Sosire Pitești: Baterie rămasă: 45% (14.4 kWh). Încărcare cu 17.6 kWh până la 100%.
Pitești - București, 125 km: Am consumat 51% din baterie
Sosire București: Baterie rămasă: 49% (15.7 kWh). Încărcare cu 16.3 kWh până la 100%.
Consum mediu final zi: 11.7 kWh/100 km
Viteză medie: 54 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm normal în prima parte și apoi regim de autostrada
Autonomie medie reală ziua 7 (Sibiu - București): 273 km
Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 232 km
Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 262 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 273 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 278 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 280 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km
Nissan Leaf
Start Sibiu: Baterie 97% (36.9 kWh). Autonomie afișată: 251 km
Sibiu-Pitești, 163 km: am consumat 65% din baterie.
Sosire Pitești: Baterie rămasă: 32% (12.2 kWh). Încărcare cu 25.1 kWh până la 98%.
Pitești - București, 123 km: Am consumat 61% din baterie
Sosire București: Baterie rămasă: 37% (14 kWh). Încărcare cu 24 kWh până la 100%.
Consum mediu final zi: 14 kWh/100 km
Viteză medie: 62 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm normal în prima parte și apoi regim de autostradă.
Autonomie medie reală ziua 7 (Sibiu - București): 271 km
Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 255 km
Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea-Timișoara): 281 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 258 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 292 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 267 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 210 km
BMW i3
Start Sibiu: Baterie 100% (37.9 kWh). Autonomie afișată: 295 km
Sibiu-Pitești, 165 km: am consumat 42% din baterie.
Sosire Pitești: Baterie rămasă: 58.5% (16 kWh).
Pitești - București, 126 km: Am consumat 46% din baterie
Sosire București: Baterie rămasă: 35% (13.3 kWh). Încărcare cu 24,6 kWh până la 100%.
Consum mediu final zi: 12 kWh/100 km
Viteză medie: 55.7 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare 40%, ritm normal în prima parte și regim de autostrada în a doua parte
Autonomie medie reală ziua 7 (Sibiu - București): 316 km
Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 250 km
Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 308 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 318 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 310 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 285 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km
Renault Zoe
Start Sibiu: Baterie 99% (40.6 kWh). Autonomie afișată: 290 km
Sibiu-Pitești, 160 km: am consumat 47% din baterie.
Sosire Pitești: Baterie rămasă: 52% (21.3 kWh). Încărcare cu 19.3 kWh până la 99%.
Pitești - București, 123 km: Am consumat 50% din baterie
Sosire București: Baterie rămasă: 49% (20.1 kWh). Încărcare cu 20.9 kWh până la 100%.
Consum mediu final zi: 13.8 kWh/100 km
Viteză medie: 53 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm normal în prima parte și apoi regim de autostrada
Autonomie medie reală ziua 7 (Sibiu - București): 297 km
Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 273 km
Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 286 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 330 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 313 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 297 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 312 km
#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro
Partener principal:
Kaufland România
Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels
Bravo AM!
Bravos BAIETII !!!!!
Sincer, mi-ar place sa vedem si figuri feminine la test drive-ul de anul viitor - pentru a demonstra ca un vehicul electric BEV este MULT MAI USOR de utilizat si intretinut, in comparatie cu masinile cu motor clasic.
Practic, ati testat masini BEV cu autonomie pana in 400 km WLTP (exceptia: AUDI e-tron...)
Asteptam concluziile finale precum si noile modele MERCEDES BENZ EQC, HYUNDAI Kona EV, KIA e-Niro s.a. - care promit sa parcurga peste 400 km cu o singura incarcare.....
Sincer, mi-ar place sa cred ca, in 2020, va ajunge si in Craiova caravana voastra - avem si noi un magazin KAUFLAND, in sudul orasului, spre iesirea catre Bulgaria (ambele variante Calafat si Bechet), cu prize trifazice !!!!
VA ASTEPTAM CU DRAG, si in Banie !!!!
de la Iasi la Bucuresti (si invers), oprirea la Bacau este oarecum obligatorie chiar si in cazul utilizarii unei masini "normale". Ma refer la soferul mediu pe care nu il grabeste nimeni si isi planifica trip-ul in termeni rezonabili. Bacaul e pauza de masa si de pishu.
aceeasi strategie se poate aplica pe orice traseu
concluzia e ca pur si simplu cu o masina electrica poti ajunge lejer in orice colt al tarii.
cat despre pretul unei electrice....clar nu e pentru oricine. Mai ales in Romania. In occident exista bani, exista un soi de clienti ce isi depasesc temerile dar mai ales exista deschidere (open-mind). Dovada sunt vanzarile, comenzile si precomenzile ce depasesc oferta
Ai înțeles ce trebuia până acum: că am revenit fără să avem probleme și că avem autonomii medii reale scrise pe hârtie, nu oferite de fișele tehnice.
În scurt timp vei înțelege mai clar tot tabloul: stații, încărcări, timpi de încărcare, rulare, viteze.
Dar nu văd de unde ai înțeles că s-a mers lent. S-a mers cât se poate de normal, așa cum merge orice șofer cu capul pe umeri pe șosele. Nu am stat sub limitele de viteză și am utilizat mașinile conform nevoilor și ritmului traficului.
Probabil va creste consumul cu cateva procente, dar nimic spectaculos. Nici la o masina cu motor termic nu se face consumul dublu daca sunt 4 persoane in ea plus bagaje.
Nu vreau sa fiu carcotas, dar distanta Sibiu Bucuresti se poate face cu cel mult o pauza sau doua de pishu, in afara de e-tron nici una din masinile din test nu ar putea face asta mergand la o viteza normala, nu "la consum" excesiv. (viteza medie ar trebui sa fie peste 60 Km/h, in functie de trafic 80Km/h este o viteza medie realizabila).
Pana la urma sunt masini de oras, unde au si range-ul cel mai mare.
o medie NORMALA este de 60-65km/h. Orice kilomestru in + (80km/h media???) inseamna sa o calci nu gluma si sa numai respecti nici o limita de viteza in localitati.
ok, am facut 75km/h Iasi Bucuresti. N-am scazut pe nicaieri sub 70km/h (cu exceptia localitatilor mari) in rest...90-100-120km/h. Multitudinea de aglomerari urbane iti face praf media ridicata. Daca vrei sa o recuperzi ii dai blana incercand sa le iei tutuor fatza. Adica pilotu'lu'peshte prajit. Si nu e OK. Iar consumul ajunge de rahat.
m-am saturat de povestile astea gen am scos 80km/h -90km/h si cand ii intrebi cum au mers iti spun ca foarte normal, foarte responsabil. Ma leshi??? Iaca de aia tara asta are mortii si ranitii Europei. Ca toti vor sa bifeze performanta, frate! Cum? depasiri in limita, presing din spate, flashuri, taierea curbelor pe interior, etc. Si apoi se dau cu krul de pamant ca n-avem infrastructura cand is numara dintii din batista si mortii din sicrie.
PS @noname...nu a fost nimic personal, doar o observatie generala.
Una peste alta este de laudat initiativa voastra care probabil pe unii chiar i-a ajutat cu ceva informatii sau chiar impresionat. Eu personal nu sunt de acord cu astfel de abordari pt. electrice, nu o lua in nume de rau. Stima..
uite ca eu vad trip-ul asta exact cum as conduce eu o astfel de masina. Momentan...in conditiile unui range nu foarte darnic in cifre.
una dintre concluzii ar mai fi si ca un model electric actual trebuie inca menajat si ca nu poate fi singura masina de familie buna la toate. NO, e super ok in oras, e foarte buna pentru iesiri de WE si rezonabila daca ai un drum dus-intors pe NeVe si masina clasica e in service
media de 80 a fost data de google, nu aruncata de mine aiurea.
Calculat din Tineretului pana in "Sibiu", timpul estimat cu plecare la 3 dimineata era intre 3:30 si 4:40, ceea ce inseamna o viteza medie intre 60 si 80 Km/h, (distanta este de 280Km). azi la pranz durata drumului era de 4:20, adica 64.5 Km/h viteza medie, cu ~10Km/h peste media relaizata de majoritatea masinile din test.
Nu uita ca din 280Km, 110 sunt de autostrada, unde limita este de 130. Putem calcula asa:
- 53 minute autostrada, viteza medie 125 Km/h
- 2:37 restul de 170Km, viteza medie 65 Km/h.
Nu cred ca am exagerat cu nimic, si nu am incalcat cu nimic media ta normala.
Oricare din jurnalistii auto participanti va recunoaste ca pentru drumuri extraurbane de sute de km, masina ideala este dieselul; materialul nu s-a sfiit sa sublinieze inconvenientele electricelor. Acest tur electric al Romaniei a demonstrat ca aceste drumuri se pot face cu inconveniente, zic eu, acceptabile (daca iei in considerare avantajele din traficul urban unde iti petreci 90% din timpul de condus si le pui in balanta cu dezavantajele intalnite in cele 3-4-5 drumuri mai lungi facute intr-un an).
Mai mult decat o demonstratie, cred ca s-a dorit imortalizarea momentului 2019 al dezvoltarii electromobilitatii, altfel arata peisajul 2018, cand BMW i3 avea baterie de 32kW nu de 40kW, iar Nissan Leaf nu era prezent pe piata si sigur erau mai putine statii de incarcare, altfel va arata peisajul 2020 cu un Renault Zoe pe 50kW, cu Nissan Leaf si VW ID.3 pe 60kW si cu primele statii > 150kW.
nici n-am zis ca arunci numere aiurea, dar greseala mea e ca am omis autostrada si am transferat media spusa de tine pentru zonele alea ramase orfane de autostrazi, unde un 80km/h e chiar mult.
my bad
PS diferente de medii sunt si intre si Waze si iGo chiar daca le setezi simultan cu datele mobile deschise. Google map nu prea il folosesc deci nu stiu, dar Waze pare foarte optimist pe cand iGo e ceva mai ponderat. In tarile cu apa calda Waze era dus cu pluta, utilizandu-l preponderent prin orase, dar iGo-ul e f bun pe autostrazi
Excelent. Așa este. That's the spirit.
Din punctul meu de vedere o electrica se merita doar ca a 2 a sau/si a 3 a masina. In nici un caz ca unica masina in gospodarie. Daca ar avea un range mai mare si un timp de incarcare mai mic, ar fi ok si ca prima masina.
@Mircea, daca tot citesti pe-aici comentariile, mai pun odata intrebarea de la articolul cu ziua a 6 a. Cum li s-au parut jurnalistilor condusul masinile electrice comparativ cu cele clasice? Sunt mai interesante, mai plictisitoare?
Inteleg ca timpul a fost scurt si e foarte probabil ca n-au apucat sa "se plictiseasca" de electrice. Deasemenea mai inteleg ca fiecare are viata lui, suntem aglomerati pana peste cap si e greu sa coordonezi parerile a 5 jurnalisti de la ziare diferite. Dar, cu putin noroc, poate isi fac un pic de timp sa ne impartaseasca din parerile proprii.
Please & Thank you!
in ultimul timp m-a luat si pe mine pe sus frenezia asta "bheeelektrika" ...
am urmarit serialul vostru ...
inaintea lui am vazut multe filme si prezentari ale unui "norvegian" Bjorn Nyland cu masini electrice ... daca vizionati un film de-al lui, veti intelege de ce am pus ghilimelele mai devreme ...
parerea mea e formata ...
- pretul masinilor e mare si fara ajutoarele guvernamentale s-ar vinde destul de greu chiar si in tarile dezvoltate;
- autonomia e cum e ... influentata de frig sau caldura ... cu cit e mai mare cea afisata teoretic de constructor, cu atit ai sanse mai mari sa te tina mai mult si in conditii mai dificile (vezi si cazul e-tron din caravana);
- timpii de incarcare sint variabili ... depinde peste ce statii dai, dar depinde in mare masura si de vreme: in conditii de temperaturi scazute timpul se poate dubla sau chiar tripla; Bjorn Nyland a facut teste iarna si temperaturile la care se faceau erau situate intre 0 si -12 gr.C ... unde stau eu, iarna coboara mult sub zero fiind perioade lungi cu -20 gr.C si mai jos chiar la -30gr.C !!! ... ce ma fac ? stau o saptamina la incarcat ? poate nu, dar nici nu voi putea pleca la drum sa stau la reincarcare 4 ore in loc de una ... plus ca la frig mare e si consum mare cu inclazirea, dezaburirea ...
- utilizarea lor ... se poate face cam ca si una clasica; atit ca trebuie prevazut timpul de reincarcare; personal nu prea vad utilitatea unei masini cu o autonomie de 150 max 200 km cum e cazul i3, e-golf, ioniq, soul ... chiar si daca e sa o folosesti doar in trafic urban tot putin e, mai ales ca iarna se pierde in medie 40% din energie cu incalzirea habitaclului si a bateriilor; ai de mers intr-o zi in mai multe locuri, iesi din masina de 10 ori, ai reincalzit-o si ... intri in trepidatii ca nu ai curent destul daca nu ramii fara curent de-a binelea !
- dintre modelele testate Leaf mi se pare cel mai vulnerabil in special datorita sistemului de gestiune al temperaturii bateriilor; am vazut aci o emisiune in care comparau Leaf cu alta electrica si gazetarii respectivi erau dezamagiti de finisarea lui interioara, de lipsa spatiilor de depozitare, de bizareria din portbagaj, adica au plantat un difuzor, subwoofer ceva, taman in mijlocul portbagajului intr-un fel vizibil si deranjant pt proprietar ... adica ai o cutie mai mare si nu se aseaza bine din cauza subwoofer-ului ... plus ca bateriile lui sint cu o forma prismatica si se zice ca din cauza asta degradarea lor ar fi mult mai pronuntata raportat la cele cu baterii cilindrice ...
- scopul turneului astuia a fost atins - zic eu - si-s curios cu ce alte "mirtoage" o sa umblati anul ce vine ...
- da, se poate trai si cu tipul asta de masina dar trebuie facute niste compromisuri si nu toata lumea vrea sa le faca ... deocamdata !!! asta in cazul in care isi permite sa scoata din buzunar sume considerabile pt achizitionarea vehiculului electric !
drumuri bune s-aveti indiferent ce masini folositi !
@mip: exact asta incearca sa spuna si testul: ca inca sunt niste compromisuri de facut pentru drumuri lungi, dar ca, spre deosebire de primele generatii, deja se pot face si drumuri lungi, cu ceva atentie. la generatiile mai vechi insa compromisurile erau mult prea mari. cred ca atunci cand se va ajunge la un 5-600km autonomie deja va fi suficient. si deja sunt anuntate si astfel de masini.
Am plecat de la Sibiu fix la 10 în mijlocul săptămânii. Dar hei, tastatul pe internet e gratis :)
Rușine să le fie dacă folosesc în continuare grătare cu cărbuni și produc noxe inacceptabile pentru plămânii copiilor, urșilor polari, bufnițelor bălțate sau broscuțelor albinoase -- pentru ale căror tuneluri se tot amână finalizarea autostrăzilor. :-)
Serios acu, aștept concluziile mega-E-testului AM (dac-or mai fi) ca să-mi deșart restul traistei electro-autonomo-sceptice.