Dacă mașinile electrice nu mai sunt de ceva vreme curiozități ale traficului în Europa de Vest, România se află încă în era preliminară a electrificării. Cu toate acestea, modelele-pionier ale acestei zone fac parte din peisajul străzilor și șoselelor românești, făcând pași mici, dar siguri spre o cotă de piață importantă.
Bineînțeles, o parte importantă din povestea mașinilor electrice este reprezentată de infrastructură, coloana vertebrală care susține creșterea acestei piețe. Punctele de încărcare, poziționarea lor, autonomia mașinilor și timpul de care au nevoie clienții pentru a încărca acest tip de mașini au reprezentat, încă din momentul lansării primelor astfel de mașini în România, tot atâtea semne de întrebare.
Între timp, peisajul s-a schimbat în bine, iar industria a făcut pași importanți spre o infrastructură coerentă. Statul român a oferit unul dintre cele mai mari bonusuri europene la achiziția unei mașini electrice (aproape 10.000 de euro), în timp ce o serie de companii private au decis să devină vârfuri ale electrificării, construind adevărate coridoare de electromobilitate cu ajutorul cărora șoferii acestui tip de mașini pot să circule și să-și încarce mașinile și în afara orașului.
682 de mașini electrice au fost vândute în 2018 în România, cifre care relevă o dublare a cifrelor față de anul anterior. Ritmul de creștere este, deci, unul accelerat, iar acest lucru este subliniat de creșterea serioasă care continuă în acest an: în primele patru luni ale anului, românii au achiziționat cu 52% mai multe mașini electrice față de aceeași perioadă a anului trecut.
Pentru a sublinia importanța tranziției radicale care are loc în acest moment în industrie, Automarket va organiza anual, la începutul fiecărei veri, un tur al țării în care vom pune la treaba cele mai relevante mașini cu emisii zero care pot fi achiziționate pe piața românească. Proiectul va purta numele #ElectricRomânia și va aduna sub aceeași umbrelă atât mașinile importante lansate în ultimele 12 luni, cât și parteneri care au influențat prin activitatea lor industria electromobilității la nivelul infrastructurii.
Traseu de 1700 de kilometri
Prima ediție a proiectului #ElectricRomânia va avea loc în acest an între 13 și 19 iunie, pe un traseu care leagă majoritatea orașelor importante din România: București - Bacău - Iași - Târgu Mureș - Cluj Napoca - Oradea - Arad - Timișoara - Sibiu - Pitești - București. Timp de 7 zile, timp de 1700 de kilometri, vom testa nu doar mașinile electrice care pot fi achiziționate și există fizic în România, ci și stațiile de încărcare de pe traseu, încercând să vă oferim povestea reală a unui tur al României cu mașini de diferite capacități, autonomii și puteri.
#ElectricRomânia powered by Kaufland
Partenerul principal al primei ediții #ElectricRomânia va fi Kaufland, companie care a reușit în ultimii trei ani să devină un nume sinonim cu electrificarea prin dezvoltarea celei mai complexe rețele de stații de încărcare rapidă din România.
Retailerul s-a evidențiat prin faptul că a profitat de prezența în orașele importante ale țării, punând la cale, împreună cu partenerii tehnici de la Renovatio, adevărate culoare de încărcare la stații rapide care leagă Constanța de Arad via Sibiu, și București de Oradea via Brașov. În plus față de găzduirea acestei rețele complexe, eforturile Kaufland se dublează prin gratuitatea oferită clienților la încărcare în ultimii 3 ani, element care a contribuit decisiv implicit la creșterea numărului de mașini electrice cumpărate în România.Celălalt partener tehnic al proiectului va fi Enel X, companie care își propune o abordare duală a infrastructirii, oferind puncte de încărcare domestice și business pentru clienții interesați. Începând cu anul 2019, prima parte a planului ENEL X va fi stabilirea unei rețea de încărcare pentru vehiculele electrice care va acoperi întreaga țară. În jur de 2.500 de puncte de încărcare vor fi instalate între 2019 și 2023 în toate regiunile din România, în orașele mari și pe drumurile principale.
Vom discuta pe parcursul proiectului despre întreg arsenalul de produse și servicii oferite de cele două companii care își propun să își aducă aportul din direcții diferite la ceea ce va deveni revoluția electrică în industria auto din România.
Pe lângă Kaufland și Enel X, proiectul Automarket este susținut de compania NetBet și de rețeaua de hoteluri Continental.
Cele 5 mașini
Cei 6 jurnaliști care vor face parte din caravana #ElectricRomania powered by Kaufland vor avea ocazia să pună la treabă în condiții cât se poate de reale, în trafic real și în ritm de rulare legal, cele mai relevante cinci mașini electrice prezente în acest moment pe piața din România.
Caravana din 2018 a ratat la limită alte trei modele extrem de interesante care se lansează în România în 2019 din cauza faptului că acestea nu sunt disponibile fizic în momentul în care pornim caravana: Hyundai Kona electric, Kia e-Niro și Mercedes-Benz EQC. Acestea vor face parte însă din grup la ediția din 2020 a caravanei, alături de alte modele electrice noi care vor fi disponibile în luna iunie a anului următor. Am fi vrut, de asemenea, să aducem în caravană și un exemplar Tesla Model 3, însă lipsa unei reprezentanțe în România este un impediment major în acest sens.
Bineînțeles, una dintre provocările masive ale proiectului va fi faptul că cele 5 mașini nu pot fi încărcate în același timp și în același punct de încărcare.
Astfel că vom avea nevoie de un plan foarte minuțios pus la punct în fiecare detaliu pentru ca mașinile să opreascăJurnaliștii
Acesta nu va fi un test de consum, un test comparativ sau un test drive clasic. Va fi o provocare pentru care era nevoie de jurnaliști cu experiență care să documenteze fiecare segment de drum. Așa că, pe lângă reprezentanții Automarket care vor fi prezenți în caravană, Mircea Meșter și Cornel Șocariciu, vom avea atât invitați frelanceri care au colaborat sau colaborează cu Automarket, cât și oameni din media care se află la prima experiență cu site-ul nostru. Bogdan Mirică (La Volan, Digi), Dragoș Băltățeanu (Auto Test), Adrian Mitrea (0-100.ro și Hotnews.ro) sau Radu Gurămultă (revista EcoWheels) vor completa grupul.
Evident, turul României cu mașini electrice va fi ilustrat foto de Ciprian Mihai, colaborator de tradiție Automarket și unul dintre cei mai apreciați fotografi auto din Europa în acest moment. Mai mult, fiecare zi a drumului va fi documentată video de Forged Media, ceea ce înseamnă că ne vom vedea pe canalul nostru de Youtube.
Unde poți urmări #ElectricRomânia
Caravana va putea fi urmărită live prin postările noastre pe paginile Automarket de Facebook și de Instagram. Bineînțeles, la finalul fiecărei zile din traseu urmează să puteți citi într-un articol pe larg pe site despre aventurile prin care am trecut în ultimele 24 de ore.
Nu uitați să vă abonați la Newsletter-ul Automarket pentru a primi zilnic prin e-mail nu doar update-uri de pe traseu, ci și cele mai importante informații auto ale zilei selectate de profesioniștii noștri. Nu ai voie să nu fii pe listă și-ți promitem că nu ne vom păcăli niciodată meseria la capitolul conținut și informație. La fel cum se întâmplă de 13 ani pe Automarket.
În perioada care se vor scurge până la startul caravanei vom publica în această secțiune specială câte un articol pe zi în care vă vom povesti despre mașinile care participă în acest tur și despre planurile pe care le au partenerii #ElectricRomania când vine vorba de viitorul electrificării.
Stați aproape, urmează câteva săptămâni extrem de interesante pentru toată lumea.
#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro
Partener principal:
Kaufland România
Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels
astept cu sufletul la gura !!
Sincer, și noi :))
Am vrut și I-Pace. Am întrebat la importator, nu există mașină disponibilă fizic pentru un astfel de proiect.