E atât de proaspătă mașina asta, încât aș putea spune: „Nu pune mâna, că frige!” Este cea mai nouă electrică lansată pe piața din România și a fost înmatriculată pentru a intra în caravana #ElectricRomânia powered by Kaufland. Și asta nu e tot. Chiar și la o privire superficială, e clar că aveți în față vedeta acestei ediții inaugurale.
În contextul global al electrificării, noul Audi e-tron este una dintre primele palme pe care le primește Tesla Model X. Urmează Mercedez EQC în această vară, iar ringul se aglomerează interesant de mult.
Exemplarul care ne va fi alături în expediție promite o autonomie care îi va permite să parcurgă fluierând segmentele celor 1700 de kilometri ai traseului, anunțat deja în primul articol al campaniei. Faptul că putem vorbi relaxați despre un traseu de 1700 de kilometri, la nouă ani de la debutul primului model de serie cu o astfel de propulsie, dovedește cât de rapid au evoluat bateriile și modalitățile de încărcare. E aproape același ritm nebunesc după care se derulează dezvoltarea în segmentul smartphone-urilor.
Cine este Audi e-tron?
Ne-am lămurit cât de pionier este noul e-tron în electrificarea segmentului. Întrebarea naturală este cam pe unde se încadrează în gama Audi. Cu o lungime de 4.9 metri, îl așezăm fix între Q5 și Q7. Bine, bine, dar cum se poziționează față de SUV-urile electrice rivale? Față de Tesla Model X e ceva mai mic, însă față de Jaguar I-Pace și Mercedes EQC poate afișa aere de superioritate, fiindcă e ușor mai voluminos.
Cu o autonomie maximă oficială de 417 de kilometri, Audi e-tron pare să fie o mașină care nu ne va pune probleme când vine vorba de încărcare. Deh, așa e când poți să te bazezi pe o baterie de 95 kWh, una dintre cele mai generoase din lume instalate pe o mașină de serie. Doar pachetul de baterii cu accesoriile sale cântărește 700 de kilograme și este direct responsabil pentru caracterul ușor supraponderal al SUV-ului electric: peste 2.5 tone. Amplasată sub podea, are o grosime de 3.4 centimetri, deci cât un pachet de unt, și poate fi încărcată de la o priză cu o capacitate de maxim 150 kWh. Nu vom testa însă capacitatea asta pe parcursul testului din simplul motiv că în România nu există în acest moment stații rapide de încărcare cu puteri mai mari de 50 de kW.
Audi anunță un consum mediu de 26.2 kWh.
O să vedem care va fi valoarea reală în cadrul turului.Cât de rapid este Audi e-tron?
Bateria ar trebui să ne scape de griji, însă n-aș sufla în iaurt pentru o relaxare totală, mai ales în cazul în care vom încerca să mai punem la treabă cei 408 cai putere. Slavă Domnului că bagajul acesta de resurse este livrat doar pentru șase secunde, în modul de rulare S. Altfel, în modul D, cel în care poți să mai tragi speranțe la autonomia generoasă, Audi e-tron se mulțumește doar cu 360 de cai putere și un cuplu de 561 Nm.
Dacă o să ni se blocheze levierul în treapta S (pentru că... 408 cai), atunci o să ne luăm adio de la autonomia oficială, dar măcar o să ne bucurăm de un sprint de la 0 la 100 de km/h în doar 5.7 secunde. Un timp de hot hatch. Fără excese, cu „numai” 360 de cai putere livrați în treapta D, Audi E-tron se va achita de „sută” în 6.6 secunde.
Indiferent de forma de exhibiționism pe care o va prefera fiecare dintre șoferii expediției, viteza maximă este limitată la 200 de km/h. Dar nu ne văd prea aproape de valoarea asta de-a lungul turului. Mai utilă va fi tracțiunea integrală quattro, asigurată de cele două motoare electrice, și suspensia pneumatică oferită în standard. Tot standard vin și amortizoarele adaptive care promit să mai schimbe fermitatea rulării.
Interior cu note de răsfăț
Cifrele vor fi vedetele acestei expediții, mai ales că vorbim despre o provocare unică în România. Cu toate acestea, să nu ne lăsăm conduși doar de valorile consumului și accelerației. Contează și cum ne vom simți la bordul mașinilor din expediție. Și aici Audi e-tron pare să fie vedeta, pentru că vine cu un aer futurist, colț cu Start Trek. Instrumentar de bord digital de 12 inch, alte două ecrane uriașe în centrul planșei de bord.
Și asta nu e tot. Audi și-a luat inima în dinți și a rezolvat problema furtului de oglinzi laterale, atât de frecvent în România.
Lăsând gluma la o parte, Audi e-tron este primul automobil de serie care decide să înlocuiască oglinzile introduse acum 100 de ani cu camere video. Bun venit, progres!Imaginea camerelor este proiectată pe ecrane OLED de 7 inch, montate pe portiere. Bineînțeles, opțional. Calitatea materialelor folosite de Audi la interior este excepțională, iar finisajele sunt demne de segmentul premium. Piele, aluminiu, cusături atente și un plastic moale în puține locuri în care nu este mascat de materiale superioare.
Ergonomia lăsată în seama ecranelor tactile va fi un aspect de care va trebui să ne lămurim pe parcursul testului. Este însă limpede pentru toată lumea că mașina asta va putea servi drept mașină de asistență pentru echipajul nostru foto-video în orice moment, având în vedere portbagajul uriaș de 660 de litri. Și aici, Audi e-tron va putea înghiți mult peste senzația de sațietate a celorlalte mașini din competiție.
În concluzie, Audi e-tron,vine cu o mulțime de promisiuni pe care te aștepți să le găsești într-un model premium cu pretenții. Promisiunea unei autonomii generoase, promisiunea unor performanțe de top sau promisiunea unui interior confortabil și tehnologizat. Pentru aceste promisiuni, prețul pornește de la 81.500 de euro.
#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro
Partener principal:
Kaufland România
Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels
Eu apreciez mai mult JAGUAR I-Pace....
...Chiar dacă e-tron se va vinde bine cu stilul lui de SUV clasic, mai ales pseudo-ecologiștilor conservatori (și bănoși, clar.)
E și f. confortabil, plus... inuman de silențios :-) (pot spune asta fiindcă l-am condus deja la nemți, chiar dacă doar 30 minute.)
Plus mai bine finisat/conceput ca interior și ceva mai ieftin decât Model-X, deși la ani-lumină de dinamica americanului.
Din păcate, e-tron pare *campion* absolut (în sens negativ) printre toate BEV-urile la consumul specific kWh/km, iar autonomia EPA (204 miles=328 km) e departe de cea anunțată-n Europa:
https://insideevs.com/audi-e-tron-disappoints-on-energy-consumption-is-now-last-among-bevs/
Ce nu trebuie să mai uite AM: după scăderea automată la 265 kW / 355 CP (doar pt. un minut, deși modul ar fi...Drive= *normal* cică :-)), puterea max. livrabilă continuu e de numai 100 kW (136 CP) !
Cauza: bateriile Li-Ion tip *big pouch-cells* (36 module x 12 bat.) care se răcesc mai greu decît cele mici / cilindrice tip 18650 (+7.000 la acumulatorii Tesla, dar mai ușori și cu bun management termic.)
Alt minus... retrograd cumva: prin utilizarea platformei normale MLB (pt motoare ICE amplasate longitudinal) rezultă -- la fel ca-n cazul Mercedes EQC -- un EV f. greu, cu design banal și consum specific mare.
Concluzie (strict personală): pe felia EV nemții-mi par deocamdată nu doar pe arătură, ci și la coada vacii de pe aceeași arătură. :-)
...Nu fără motiv s-a asociat cu Audi Hyundai (ca bonus cred din partea robo-galbenilor, când l-au cumpărat pe Peter Schreyer de la ei... sau l-or fi luat în leasing ?! :-))
Merci de completări, foarte utile. O să vedem cum se mișcă și ce poate în viața reală. Că doar de-aia îl ducem în jurul țării. Revenim cu impresii, 1700 de kilometri ar trebui să ne lămurească ce și cum.
Critici care nu trebuie înțelese totuși ca anti-reclamă, doamne-feri. Fiindcă, sincer să fiu, Audi e-tron condus *izolat* e o mașină de vis.
Un vis electrizant, clar... deși mai puțin la prețurile Ionity de la nemți.:-p
...Chiar dacă nu-i neapărat oniric și pentru mine (în zona unde m-oi retrage la pensie dac-oi mai apuca-o provoacă sigur alunecări de teren... :-))
Am făcut destule teste cu mașini electrice până acum pe Automarket și am bifat toate anotimpurile. Cel mai recent e un i3 fix în perioada sărbătorilor de iarnă. Deci, dacă ne urmărești, găsești lucruri interesante de analizat.