Timișoara e un loc bun în care să te trezești. Soarele răsare și aici ca în orice alt colț de Românie, însă parcă briza Occidentului se simte mai puternic. Să fie de la procentul infim al șomajului, de la cei numai 200 de kilometri până la Budapesta? Nu știm. Cert e că la Timișoara mașinile electrice sunt o realitate prin care te strecori cu greu. Mai ales dacă trebuie să încarci la o priză rapidă. S-au înmulțit, comparativ cu anul trecut, dar s-au înmulțit și mașinile.
Deși nu aveam toți bateriile pline, nu ne-am făcut griji. Aveam o zi derulată prin împrejurimi. Am primit ușor morocănoși traficul aglomerat al unei dimineți de miercuri. N-avem chef de ambuteiaje, însă asta n-a deranjat nici o mașină din convoi. S-au simțit ca peștele în apă până am ajuns la Vitesco Technologies, partenerii acestui tur. Nu puteam să nu le călcăm pragul casei, mai ales că erau dornici să vadă în „carne și oase” mașinile la care au lucrat.
Pentru cei care au comutat mai târziu pe canalul nostru #ElectricRomânia 2020, românii noștri care lucrează pentru Vitesco Technologies și-au pus amprenta asupra a trei dintre modelele care ne însoțesc în acest tur. Spre exemplu, Vitesco Technologies este unicul furnizor al unității de control pentru sistemul de propulsie al noului Volkswagen ID.3, cea mai nouă mașină electrică lansată în România și una dintre cele mai populare apariții din tur.
Unitatea activează motorul electric, coordonează toate comenzile inițiate prin apăsarea pedalei de accelerație și joacă un rol important pentru încărcarea bateriei și managementul energiei. De asemenea, tot unitatea de control este responsabilă și pentru actualizările software over-the-air, motiv pentru care include și o serie de elemente de securitate cibernetică. Unitatea de control a sistemului de propulsie a fost dezvoltată pentru platforma MEB, așa că o vom mai vedea și pe alte modele electrice Volkswagen.
Pe lângă ID.3, inginerii români de la Vitesco Technologies din centrele de la Sibiu și Iași au contribuit la dezvoltarea unității de control a motorului de pe hatchback-ul electric Renault Zoe și a inverterului de pe SUV-ul electric Peugeot e-2008.
În cadrul vizitei noastre la sediul din Timișoara, inginerii ne-au povestit multe. Despre cum testează un sistem de control al unității motorului pentru o exploatare de 15 ani, despre cum bagă în cuptor, la 160-180 de grade, componente pentru a verifica rezistența lor, despre cum criptează sute de milioane de linii de cod pentru cele 60 de calculatoare care se găsesc, de obicei, într-o mașină, despre cum 90% dintre mașinile actuale au senzori de emisii Vitesco și multe, multe altele.
Tot aici am consemnat și un moment „emoționant” pentru una dintre mașinile turului nostru. Mini Cooper SE a dat nas în nas cu fratele său care se pregătește pentru competiție. Vitesco Technologies și BMW România lucrează împreună la o mașină electrică, gata să ia startul în competițiile românești de viteză în coastă.
Am plecat cu un bagaj informațional uriaș, pe care l-am sedimentat pe cei 40 de kilometri până la Charlottenburg, un sat circular din secolul 18, de a cărui frumusețe te bucuri cel mai bine din aer. Motiv pentru care ne-am înșirat pe drumul care traversează localitatea, în vreme ce fotograful și videograful expediției au imortalizat totul.
Am prânzit apoi cu supă de tăiței făcuți în casă și gulaș teleportat, parcă, din Budapesta la Casa Altringen, o așezare cochetă, pe un drum comunal care se înfundă și izolează perfect colțul de rai. În tot acest timp, mașinile noastre electrice și-au tras sufletul pe iarba din livadă. Chiar și Porsche Taycan s-a bucurat de altceva în afară de asfalt, pentru că are o suspensie pneumatică menită să-i ofere o gardă la sol mai înaltă în situații ca asta.
După ce ne-am încărcat bateriile prin hamace și mese așezate la umbră, ne-am apucat să facem ce știm mai bine: să descărcăm baterii. Ale mașinilor electrice, bineînțeles. Eram relaxați, pentru că finalul zilei avea să ne găsească la inaugurarea unor noi stații de încărcare ale partenerilor noștri de la Enel X, chiar într-un cartier de la marginea Timișoarei. Mini Cooper SE a înfulecat cu poftă.
Poveștile de astăzi nu se opresc aici. Cei care s-au urcat azi la volanul mașinilor din #Electric România au pregătit impresiile lor de la volan, precum și calculele de autonomie în trafic real.
DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTO TEST) ȘI Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric este una dintre cele mai plăcute surprize din acest tur. Cu un look futurist, modelul coreean întoarce capete pe stradă, iar autonomia oferită de bateria de 64 kWh (capacitate netă) este extrem de mare. Oficial, cifra este de 450 km, dar cu un stil mai temperat de condus poți trece lejer de 500 km cu un singur plin de baterie. Iar consumul mediu se menține în jur de 12 kWh/100 km chiar și atunci când am ales să merg în ritm mai susținut pe drumurile pustii din zona satelor Charlottenburg și Altringen pe care le-am vizitat în ziua 6 din Electric România 2020.
Kona electric are avantajul că poate fi condus și doar cu pedala de accelerație dacă alegem nivelul trei pentru recuperarea energiei din clapetele amplasate pe volan. Îmi place și selectorul cu butoane pentru direcția de mers, iar amplasarea portului de încărcare în partea din față a mașinii face mai simplu accesul la stațiile de încărcare.
HYUNDAI KONA ELECTRIC - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 11.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 34 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 224 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 127 kilometri |
COST EFECTIV | 29 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 14.86 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 547.01 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 551.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 421.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
426.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 484.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 410.3 km |
ROBERT STAN (LIFENEWS.RO) ȘI VOLKSWAGEN ID.3
Volkswagen ID.3, cea mai nouă mașina electrică ajunsă pe piața din România, a pornit la drum înfruntând multe prejudecăți, dar se dovedește un potential bestseller.
Are imperfecțiuni, unele lucruri încă nu funcționează (producătorul promite că vor fi utilizabile curând), designul e de tipul "love it or hate it", iar puntea spate tinde să "scarmene" asfaltul atunci când accelerezi brusc în viraje. In schimb, se simte perfect pe sosea chiar și la viteze mari, accelerează ca o mașină sport, are un sistem de infotainment, care se apropie mult de ceea ce poate un smartphone performant, și un spatiu interior generos, greu de estimat din afara masinii. Desi eram sceptic in urma cu doar cateva zile, acum pot spune, fără să-mi fie teamă că greșesc că ID.3 are șanse reale de a deveni Volkswagen Golf al electricelor. Cu tot ce presupune asta.VOLKSWAGEN ID.3 - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 18.2 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 33 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 206 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 115 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 20.93 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 318.68 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
391.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 391.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
379 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET) ȘI Audi e-tron Sportback
Audi e-tron Sportback este modelul din #ElectricRomânia by Vitesco Technologies cu cea mai mare capacitate netă a bateriei, dar în același timp este și modelul cu cea mai mare masă proprie. Deși are gene sportive în ADN, SUV-ul coupe cade pradă kilogramelor în plus. Se descurcă să însăileze viraj după viraj, dar trebuie să lucrezi cu precizie cu volanul și accelerația ca să nu-l dezechilibrezi. Consumul variază destul de mult în funcție de cât de repede îți dorești să ajungi la viteza legală. Interiorul rămâne unul finisat excelent, cu materiale bune și cu tehnologii moderne de ultimă generație. Sistemele sunt simplu de utilizat, iar camerele video care țin locul oglinzilor parcă au devenit mai ușor de digerat.
AUDI E-TRON SPORTBACK - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 24.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 32 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 235 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 124.6 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 30.53 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 353.06 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
415.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 384.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
294.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
ADRIAN MITREA (0-100.RO) ȘI RENAULT ZOE
Renault ZOE Z.E. marchează o evoluție - nu revoluție - față de generația anterioară și a devenit un automobil mai bun la aproape toate capitolele: antifonare, ținută de drum, finisaje, multimedia, instrumente de bord și, de ce nu, design. În plus, rămâne una dintre puținele mașini electrice de pe piață care poate fructifica la maximum infrastructura existentă. Se încarcă cu 22 kW (față de 7.4 sau 11 kW în cazul altor mașini) la stațiile de 22 kW și cu 50 kW la stațiile care asigură încărcare rapidă (50 kW sau mai mult).
Este o mașină completă, propusă la un preț onest (este și cea mai accesibilă mașină din Electric România 2020), iar autonomia medie reală pare să treacă lejer de 300 km. Chiar vreo 350 km în toate anotimpurile, mai puțin iarna, judecând după valorile de consum și autonomie obținute în turul nostru. Ca minusuri, ZOE de generația a doua moștenește poziția de condus cam înaltă de la vechiul model și lipsa reglajului scaunelor pe înălțime, precum și faptul că ușile tind să te lovească atunci când le deschizi - zici că sunt cu arc. Un minus ar fi și că scârțâie hayonul când se torsiunează un pic caroseria, inclusiv pe denivelări minore ale asfaltului.
RENAULT ZOE - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 14.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 32.6 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 231 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 126 kilometri |
COST EFECTIV | 73 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 18.27 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 358.62 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
376.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 390.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
403 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 444.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 323 km |
ALIN IONESCU (MAȘINISTUL) ȘI MINI COOPER SE
Deși are cea mai mică baterie și, implicit, cea mai redusă autonomie dintre mașinile prezente la Electric România 2020, Cooper SE reușește să lase o impresie pozitivă prin simplul fapt că este un MINI. De fapt, tocmai pentru că are o baterie de doar 28,9 kW, Cooper SE nu se simte o mașină grea cum este cazul tuturor electricelor. Chiar și în versiunea cu motor electric, britanicul își păstrează agilitatatea specifică unui MINI, impresionând prin direcția sa ascuțită și prin modul în care răspunde la comenzi.
Un aport important îl are amplasarea bateriei în podea, care îi conferă lui Cooper SE un centru de greutate mai coborât decât în cazul unui Cooper S cu motor termic. Nu în ultimul rând, cei 184 CP și 270 Nm dezvoltați de motorul electric sunt suficienți pentru accelerații rapide, chiar și la viteze mari. Oricum, cine își cumpără un Mini Cooper SE are, cu siguranță, și un alt automobil pentru drumurile lungi. Iar autonomia reală de circa 200 km este mai mult decât suficientă pentru oraș, acolo unde micul hatch se simte cel mai bine.
MINI COOPER SE - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 16.9 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 35.2 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 238 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 137 kilometri |
COST EFECTIV | 48.8 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 23.1 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 171 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
240.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 186.5 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
180.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 227.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 192.7 km |
PETRE BARAC (AUTOMARKET.RO) ȘI PEUGEOT E-2008
Peugeot e-2008 este una dintre cele mai frumoase mașini electrice din turul nostru.
Nimeni nu contestă asta, avem unanimitate aici. Dar nu asta e caracteristica ei definitorie. e-2008 este o mașină "moale". Accelerație moale, frână moale, suspensii moi, direcție moale. Dar mi-a plăcut să o conduc în cea mai scurtă zi de până acum. Interiorul este bine lucrat, stai confortabil la volan, însă cu greu poți să vezi instrumentarul de bord din cauza poziționării nefericite. Autonomia nu este grozavă la 320 de kilometri, însă cei 136 de cai te "ajută" să nu ai emoții la acest capitol.PEUGEOT E-2008 - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 17.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 42 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 200 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 137 kilometri |
COST EFECTIV | 68 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 24.3 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 252.81 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
326.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 274.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
316.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 348.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 283 km |
MARIAN IONESCU (MARICIU) ȘI PORSCHE TAYCAN TURBO
Porsche Taycan este tatăl și mama tuturor mașinilor electrice pe care le-am condus vreodată. Este mai scumpă decât își permite contul meu să viseze, dar este mașina electrică supremă, care le bifează pe toate: de la interior, la exterior. De la accelerație, la autonomie. Fură priviri și selfie-uri ca un actor de la Hollywood și îți dă senzația că este mai aproape de tehnologia teleportării decât orice mijloc de transport cu care te-ai mișcat vreodată. După o zi la volanul lui Porsche Taycan nu pot să zici decât că ești fericit și că ai febră musculară la mușchii feței, de la cât de mult ai stat cu zâmbetul pe chip. Toată ziua. Dacă mâine se relansează show-ul “Vrei să fii milionar”, cu siguranță o să particip.
PORSCHE TAYCAN TURBO - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 29.9 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 41 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 198 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 138 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 44.25 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 279.9 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
368.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 328.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
396.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 465 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 378.7 km |
TUDOR RUS (DOUĂLOCURI.RO ȘI TOPSPEED.COM) ȘI KIA e-NIRO
Așa cum știți, e-Niro are un schelet identic cu cel pe care este construit Hyundai Kona, de aici și comportamentul lor dinamic aproape identic. Diferența o face însă interiorul cochet, ușor mai aerisit și spațios afișat de Kia e-Niro, care se apropie milimetric de zona premium - de fapt, dacă ne gândim că Audi e-tron are cam la fel de mult Piano Black ca e-Niro, din punctul ăsta de vedere, coreeanul ar putea fi considerat un model premium. Restul coordonatelor de putere cuplu și tren de rulare se suprapun perfect cu cele din fișa Konei, astfel că banii în plus pe care îi plătești pentru un e-Niro sunt de fapt apanajul habitaclului mai bogat.
KIA E-NIRO - ZIUA 6 | |
CONSUM MEDIU | 15.1 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 31 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 218 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 115.3 kilometri |
COST EFECTIV | 29 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 17.41 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 6 | 423.8 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 |
453.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 435.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
381 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 500 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 395.1 km |
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
ASISTENȚĂ RUTIERĂ
A24assistance
singura explicatie, coreenii au un soft sau poate un stecher smecher care pacaleste prizele si il bate la minciuni pe cipul dieselgate vw hehe.
la fel de ce mini-se a sarit de la 12 kilovati ora bauti in ziua 5 la 17 kilovaci in ziua 6 (kona 11,7)..
sa fi fost oare prezentza domnisoarei pilot ca pasager un stimul pentru demaraje prea traznet?
Ar fi interesant de stiut cat a fost traseu urban si cat a fost extraurban.
Kona/Niro dau ceata pentru ca, fata de jermanii cu sange superior, si-au facut temele si nu arunca in piata toate rebuturile tehnico-mecanice doar doar
si-ar mai spala din imaginea de smenari notorii.
Remember e-Golf-7 -- care, în ciuda unei platforme non-e-dedicate, are/avea un consum specific f.bun:
Rută: Târgu Mureș-Cluj Napoca-Oradea, 265 km
Consum mediu: 11,7 kWh/100 km (!!!)
Viteză medie: 55,2 km/h
Stil de condus: Normal
Climatizare: A/C pornit tot drumul, setat pe 23 grade Celsius
Plecare: Hotel Continental (după încărcare la Kaufland)
Încărcare la destinație: 1 h și 10 min. la Penny Market (la 50 kW, de la 29% la 99%, +22,5 kWh în baterie)
Temperatură ambientală: 27-32 grade Celsius
Cauzele *progresului* stil rac al VW sunt încă la nivel de supoziții, dar timpul le va dezvălui fără dubii.
Bravos tuturor participantilor si sponzorilor acestora pentru aceasta initiativa excelenta!
In Romania nu merg asa usor progresisme din astea, asa ca au bagat in fata niste fete vesele care prind si la Bucuresti si la Vaslui...
Vor exista la final articole dedicate fiecărui model în care vom detalia totul: de la stil la condus la tipul de traseu realizat zilnic.