Era noapte când hotelul Privo din Târgu Mureș ne-a înghițit în pântecele lui, cu tot cu mașini electrice. N-am avut prize pentru mașinile noastre, dar le adăpasem înainte. Am avut, în schimb, un decor minunat pentru vedetele noastre. Culorile reci, piatra, aleea cu granit, toate au mers perfect cu aerul nonconformist al lui Hyundai Kona EV sau cu futurismul lui Porsche Taycan. Aveam nevoie de un decor urban după toate apusurile superbe pe care vi le-am arătat zilele trecute.
Ne-a plăcut atât de mult decorul, încât am plecat târziu din Târgu Mureș. Neobișnuit de târziu față de ultimile zile și pentru o zi de luni. Dar, dacă mașinile electrice se mișcau la fel de sprinten, noi începusem deja să ruginim după nopți prea scurte. Motiv pentru care, ziua a continuat tot cu o pauză. Binemeritată și aceasta. Am șerpuit în liniște prin satele transilvănene, încercând să nu ridicăm un fir de colb și să nu strecurăm vreun zgomot necurat prin geamurile larg deschise ale caselor de la stradă.
Ne-a primit cu căldură și rouă iarba verde de la Valea Verde. Probabil cineva s-a inspirat de aici când a ales numele acestui loc retras, unde timpul se oprește în loc. Sună a clișeu. Dar prefer să sune. Pentru că descrie perfect liniștea pe care o simți când te trântești în patul din curte. Mâncarea din farfurie a fost executată grațios de un faimos bucătar german, venit pentru două săptămâni în căsuțele de lemn de la Valea Verde. Ne-am dezlipit cu greu din liniștea aia de început de lume. Ne-au ajutat însă electricele noastre, care au promis să fie la fel de silențioase.
Unele au mai scrâșnit din dinți atunci când am dat peste porțiuni de drum denivelat, cu asfalt prost sau cu gropi. Deh, suspensia unor electrice mai poate trăda unele slăbiciuni. Aproape toate mașinile din caravană s-au orientat către Cluj, destinația noastră pentru final de zi. Doar Mini Cooper SE a decis să mai facă un popas la Turda, în parcarea Kaufland, unde se ascundea o priză Renovatio de 50 kW. Întrucât e cea mai vulnerabilă la capitolul autonomie, echipajul a decis să bage „autobuzul în poartă”, cum se spune în popor la jocul ultra defensiv al unei echipe de fotbal. Așa că a mai cules energie pentru un asalt în viteză pe dealul Feleacului.
În Cluj, fiecare a apucat în direcții diferite, căutând prizele rapide din oraș. Unii au fost la stațiile Moon ale dealerului Autoworld, adevărate oaze de 75 kW, iar alții au orientat navigație către punctele Renovatio. Chiar dacă am zbughit-o în direcții diferite, toți ne-am bucurat de energia recuperată pe coborârile lungi. Și, inevitabil, toți am strâns din dinți pe străduțele care urcă la nesfârșit. Până la urmă, seara, la hotel, toți am parcat mașinile noastre electrice cu bateriile ghiftuite.
Așa cum v-am obișnuit, n-am uitat de iubitorii de statistici, care vor să compare valorile de consum și să vadă care a fost autonomia reală pe această porțiune. Bineînțeles, la pachet cu impresiile celor care au condus mașinile și au luat la bani mărunți punctele tari și punctele slabe.
TUDOR RUS (DOUĂLOCURI.RO ȘI TOPSPEED.COM) ȘI Audi e-tron Sportback
Audi e-tron Sportback este luxo-barja acestui tur. Bine, aș putea obiecta că piano black-ul folosit la interior nu face cinste ideii de lux în 2020, dar e-tron se scoate cu ergonomia bine pusă la punct - până la camerele video care iau locul oglinzilor laterale și al ecranelor puse acolo ca să îți aducă aminte că repetiția e mama învățării.
Dinamic, vorbim de un elefant confortabil care folosește două motoare electrice pentru a te purta de la 0 la 100 km/h în 5,7 secunde, cam la fel de rapid ca un hot hatch - vorbim totuși de 2,5 tone pe care ai sarcina să le muți de colo-colo, deci sarcina se execută onorabil. Virajele sunt mai mult o serie de legănări stânga-dreapta, iar volanul e mut la capitolul feedback. I-aș da, totuși, puncte bonus pentru restul materialelor din habitaclu și selectorul transmisiei care deviază de la popularul design falic.
AUDI E-TRON SPORTBACK - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 22.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 41 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 256 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 174 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.93 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 384.44 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
294.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
PETRE BARAC (AUTOMARKET.RO) ȘI KIA E-NIRO
Kia e-Niro este practic o Kona mai rafinată, cu un interior de o calitate superioară și o autonomie comparabilă. Am parcurs porțiunea de azi de la Târgu-Mureș până la Cluj într-un mod foarte confortabil, iar ținuta de drum și manevrabilitatea sunt mai bune decât în cazul lui Kona.
Interiorul m-a impresionat plăcut, scaunele cu ventilație sunt un mare plus. În schimb, designul exterior este un capitol la care e-Niro mai are de lucrat.KIA E-NIRO - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 14.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 51 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 220 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 174 kilometri |
COST EFECTIV | 54 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 25.58 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 435.37 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
381 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 500 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 395.1 km |
ALIN IONESCU (MAȘINISTUL) ȘI Hyundai Kona Electric
Deși nu este proiectată de la zero ca o mașină full electrică, Hyundai Kona Electric se simte natural și oferă o autonomie generoasă. Cu bateria de 64 kWh (capacitate utilă), crossoverul are o autonomie reală de peste 400 km, astfel că anxietatea specifică mașinilor electrice este aproape inexistentă în utilizarea cotidiană. Kona stă bine și pe dinamică. În versiunea cu bateria de top de 64 kWh (preț de pornire de 38.175 de euro), Hyundai-ul dispune de 204 CP și 395 Nm, care îi permit să atingă 100 km/h cu start de pe loc în 7.6 secunde. Mai mult, forța motorului electric și platforma cu tracțiune față fac ca modelul coreen să rupă aderență chiar și la viteze de 60-70 km/h, atunci când pedala de accelerație este apăsată brusc la podea.
O parte din “vină” o au, desigur, și anvelopele cu rezistență redusă la înaintare. Exemplarul prezent în #ElectricRomania, în echiparea de top Luxury+, cu vopsea metalizată Ceramic Blue, are un preț promoțional de 43.340 de euro cu TVA inclusă. Din acest cost se scade ecobonusul de 9265 de euro oferit de stat prin programul Rabla Plus, ceea ce reduce prețul mașinii la 34.075 de euro. Luând în calcul autonomia și perfomanțele menționate mai sus, dar și echiparea bună (modelul testat dispune de toate dotările și sistemele de asistență de care ai avea nevoie într-o mașină modernă), Hyundai Kona are cel mai bun preț în raport cu ce oferă dintre toate automobilele din tur.
HYUNDAI KONA ELECTRIC - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 15.2 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 41.2 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 316 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 195.2 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 29.67 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 421.05 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
426.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 484.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 410.3 km |
DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTOTEST) ȘI Volkswagen ID.3
Ziua a patra ne-a dus de la Târgu Mureș la Cluj-Napoca, iar astăzi am avut ocazia să conduc o mașină electrică pe care o așteptam de mult: noul Volkswagen ID.3, primul automobil electric conceput de la zero de marca germană, Am văzut modelul ID.3 la Wolfsburg înainte ca acesta să fie lansat oficial, acum mai bine de un an și de atunci am fost extrem de curios să văd cum se comportă electrica germană în viața reală.
În caravana #ElectricRomânia by Vitesco Technologies avem alături de noi un VW ID.3 1st Edition Plus. Cu 204 CP electrici pe puntea spate și o baterie de 58 kWh, ID.3 este un model perfect adaptat la cerințele actuale de autonomie. ID.3 este un model electric de generație nouă, iar interiorul futurist se remarcă prin culori calde, în contrast cu negrul caroseriei. Totul este digital și ai nevoie de un pic de obișnuință pentru a localiza unele comenzi. Însă, ID.3 se mișcă atât de ușor și natural încă de la prima accelerare, încât uiți de faptul că Apple CarPlay nu este disponibil momentan, VW urmând să remedieze această problemă în viitorul apropiat. Scaunele sunt confortabile, direcția este suficient de grea, accelerația este electrizantă, iar interiorul digital atrage toate privirile. Toate ingredientele pentru ca ID.3 să devină un succes la capitolul vânzări.
VOLKSWAGEN ID.3 - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 14.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 49 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 235 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 198 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 29.3 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 391.89 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
379 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) ȘI Renault Zoe
Ziua a patra a #ElectricRomânia by Vitesco Technologies m-a adus față în față cu Renault Zoe. Ne cunoaștem bine și nu mai avem secrete, motiv pentru care am știut cum să pun problema și cum să profit la maximum de calitățile micuțului francez. Caracterul agil, autonomia bună și simplitatea în utilizarea elementelor de la bord, fac din Zoe un model extrem de ușor de condus și de prietenos cu cel de la volan.
În schimb, scaunele rămân inconfortabile la drum lung din cauza poziției înalte și nici materialul cu care sunt îmbrăcate nu a făcut casă bună cu temperaturile de afară.RENAULT ZOE - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 13.3 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 42.3 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 235 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 179.8 kilometri |
COST EFECTIV | 7.4 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 23.91 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 390.98 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
403 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 444.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 323 km |
ROBERT STAN (LIFENEWS.RO) ȘI PORSCHE TAYCAN
Ziua de astăzi a început, de fapt, de aseară. Asta pentru că a trebuit să stăm până târziu la o benzinarie MOL ca să încărcăm Peugeot e-2008 și asta a tăiat ceva din timpul de somn. Norocul a făcut însă ca astăzi să conduc Porsche Taycan, cea mai spectaculoasă mașina dintre cele opt prezente la Electric Romania 2020. După doar câțiva kilometri am uitat de obosealș, încântat fiind de reprizele fenomenale de accelerare și de tehnologia de la bord.
Daca n-aș ști cât costă, aș zice că e mașina electrică perfectă, însă prefer să rămân cu picioarele pe pământ și să o poziționez într-o clasă aparte, complet diferită de a celorlalte masini testate. Un "rest" care înseamnă multe surprize plăcute, dar și multe lucruri care îmi arată că electrificarea e încă departe de perfecțiune. E însă și foarte aproape de plafonul de la care o vom putea numi un fenomen de masă.
PORSCHE TAYCAN TURBO - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 25.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 38 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 330 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 208.5 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 53.17 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 328.24 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
396.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 465 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 378.7 km |
MARIAN IONESCU (MARICIU.RO) ȘI MINI COOPER SE
MINI Cooper SE este un MINI veritabil. Este agil, stă impecabil pe drum, fură priviri pe stradă cu designul superb și te face să te simți special imediat ce te urci la volanul lui. Însă, spațiul de la interior nu este deloc generos, iar autonomia din dotare te face să transpiri la orice drum în afara orașului. Este chiar păcat că o mașină atât de agilă și de stabilă nu are o autonomie decentă. Pentru oraș este o bijuterie, pentru drum lung este un chin. Unul cu personalitate măcar.
MINI COOPER SE - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 15.5 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 50.7 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 214 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 169.5 kilometri |
COST EFECTIV | 36.5 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 26.27 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 186.45 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
180.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 227.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 192.7 km |
JULIUS CONSTANTINESCU ȘI PEUGEOT E-2008
Peugeot e-2008 e o mașină electrică cu autonomie nici prea-prea, nici foarte-foarte, ceea ce îl face ideal ca SUV de oraș sau de suburbii. Poți ajunge la mare cu el, dar nu e o opțiune pentru drumuri mai lungi decât dacă ești genul obișnuit cu pauze dese (bugetar, de exemplu). Arată extraordinar de bine. e-2008 e o mașină la care s-a făcut interior-exterior, ba parcă s-a dat și cu ceară. Ecranul multimedia are o rezoluție excelentă, instrumentarul de bord e 3D, materialele sunt de calitate.
Din păcate are doar 136 CP și, fiind o mașină mare, nu are zvâc, ceea ce o face mai degrabă o mașină de tătăici și părinți responsabili. Suspensiile sunt un pic cam laxe, de tip arc de pix, deci e o mașină care nu trebuie bruscată. Scăzând ecobonusul, mașina ajunge, echipată complet, la 31.000 de euro. Deci, cu câteva compromisuri, o puteți lua de la dealer undeva la 25.000 de euro. La banii ăștia, iertați-mă, dați-mi SUV-ul și puteți să-mi spuneți "tătăică", nu mă deranjează.
PEUGEOT E-2008 - ZIUA 4 | |
CONSUM MEDIU | 16.4 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 46 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 226 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 174 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 28.54 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 274.39 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
316.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 348.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 283 km |
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
ASISTENȚĂ RUTIERĂ
A24assistance
Poate dacă ar ține cont doar de încărcările la prize publice.... dar și acolo, știind unde au următoarea destinație orașul X (ales convenabil ca distanță), e destul timp să caute și să găsească priză apoi poate să aștepte eliberarea ei. Lucruri pe care un utilizator normal în tranzit nu-l va face în veci de plăcere.
Consumul iar nu poate fi luat prea de bun: temperaturile sunt aproape perfecte, ritmul nu văd de ce ar fi zănatic (e totuși un mare grup) și nici încărcarea mașinilor nu cred că e foarte mare (1 -2 persoane cu bagaj minim presupun).
În articolele dedicate fiecărei mașini după tur vei găsi acolo nu doar timpul efectiv de încărcare, ci și ritmul de șofat din ziua respectivă. Plus multe alte informații utile.
@Kap
Nu am încărcat în niciun moment la stații inaccesibile publicului larg. Cele MOON de la dealerii VW și Audi sunt peraționale și disponibile pentru clienții mărcilor respective, cum am fost și noi pentru câteva zile pentru ID3 și e-tron Sportback. Iar stațiile vor fi publice în scurt timp într-o rețea dedicată.
Ba chiar am fost încurcați de unele stații care aparent erau pentru public, dar nu funcționau. Cluj, Oradea.