Producătorul de anvelope Michelin are o istorie care a început în 1889, cu producția pneurilor dedicate bicicletelor. De-a lungul timpului, portofoliul francezilor a crescut, iar Michelin oferă astăzi o gamă variată de produse pentru toate tipurile de vehicule.
Michelin este prezent și pe piața din România, nu doar cu o rețea comercială, ci și cu o rețea de producție alcătuită din trei uzine. În 2001, Michelin a achiziționat fabrica Victoria de la Florești și uzina Zalău Anvelope. Astăzi, în cele două unități sunt produse anvelope sub diverse brand-uri (Michelin, BF Goodrich, Kormoran, Kleber, Taurus și Riken).
Pneurile produse de angajații celor două uzine sunt exportate în statele din Europa, America de Nord și Asia. În 2003, Michelin a construit uzina Zalău Cord care furnizează cord metalic (unul dintre componentele importante ale carcasei anvelopei) uzinelor din cadrul grupului francez.
Michelin deține 69 de fabrici în 170 de țări, iar în 2019 a produs peste 200 de milioane de anvelope.
ECO MICHELIN
Pe lângă activitățile sale de bază, compania este preocupată și de mobilitatea viitorului, care trebuie să fie una sustenabilă, accesibilă, eficientă, dar și, bineînțeles, “verde”.
Începând din 1992, Michelin a lansat cinci generații de anvelope pentru autoturisme și a investit masiv în cercetare și dezvoltare pentru ca produsele sale să respecte o deviză foarte simplă: “garanția performanțelor pe termen lung”.
Michelin consideră că orice utilizator are dreptul la anvelope sigure de la primul până la ultimul kilometru. În acest moment, nu există o legislație clară care să interzică comercializarea anvelopelor a căror performanță în ceea ce privește distanța de frânare se deteriorează puternic pe măsură ce sunt rulate.
Iar acest lucru îi poate determina pe utilizatori să își schimbe anvelopele înainte ca acestea să atingă limita legală de uzură (1.6 milimetri în cazul anvelopelor de vară).
De aceea, Michelin susține implementarea unei reglementări care să răspundă principalelor preocupări legate de siguranța rutieră, puterea de cumpărare a consumatorilor și, bineînțeles, protecția mediului.
În acest moment, atât clienții, cât și producătorii își concentrează atenția pe testele realizate cu anvelope noi. consum se vor îmbunătăți odată cu creșterea uzurii. În schimb, performanțele pe carosabil ud se vor degrada în timp.
Dar imediat ce pneul a fost montat pe mașină, acesta începe să se uzeze, iar performanțele sale se modifică. Spre exemplu, frânarea pe carosabil uscat și valorile deIar obiectivul Michelin este să se asigure că fiecare utilizator are informații relevante despre performanța anvelopelor pe care le folosește pe toată durata de viață a acestora. Altfel spus, Michelin susține introducerea unor teste dedicate anvelopelor uzate.
Prin introducerea demersului Long Lasting Performance, Michelin își dorește îmbunătățirea siguranței consumatorilor mulțumită informațiilor relevante despre performanțele anvelopelor (noi sau uzate), îmbunătățirea amprentei de mediu la nivelul întregii industrii producătoare de pneuri (economie de până la 128 de milioane de anvelope/an în Europa) și creșterea puterii de cumpărare a consumatorilor.
PROIECTUL EUROPEAN BLACKCYCLE
Planurile privind o mobilitate sustenabilă sunt întărite de BlackCycle, un proiect major la nivel european prin care anvelopele ajunse la finalul vieții (end-of-life tyres sau ELT) sunt transformate în anvelope noi.
Michelin coordonează un consorțiu alcătuit din 13 organizații și 5 țări, scopul fiind trecerea “cu adevărat” la o economie circulară, cu finanțare din partea Uniunii Europene. Proiectul se află în plină desfășurare, iar încheierea acestuia este programată pentru 30 aprilie 2023.
În 5-6 ani după această dată, circa 50% dintre anvelopele uzate din Europa ar urma să fie reciclate și să primească o nouă “viață” sub formă de materii prime sustenabile pentru noi anvelope.
Potrivit datelor actuale, circa 1.6 miliarde de anvelope noi sunt vândute în fiecare an la nivel global, generând un potential de reciclare uriaș. Proiectul BlackCycle își propune să rezolve o parte din probleme, prin eliminarea deșeurilor de cauciuc și asigurarea unui flux stabil de materii prime pentru producția de anvelope.
EMISII ZERO PÂNĂ ÎN 2050
Strategia Michelin privind protecția mediului și combaterea schimbărilor climatice are și o componentă ce vizează scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră (GHG).
Obiectivul pe termen lung este ca toate unitățile de producție să aibă emisii zero până în 2050.
Un obiectiv intermediar asumat de Michelin și aprobat de Science Based Targets initiative (SBTi) este ca emisiile să fie reduse cu 38% până în 2030, în comparație cu anul 2010.SBTi este o organizație independentă ce încurajează companiile să-și reducă emisiile GHG.
PARIU PE TEHNOLOGIA FUELL CELL
În contextul în care sectorul transporturilor generează 23% din emisiile globale de CO2, tranziția către mașinile electrice pare să fie cea mai bună metodă prin care să îmbunătățim calitatea aerului pe termen lung, spune Michelin.
Producătorul francez consideră că limitările acestor vehicule sunt date de autonomie și de timpul de încărcare, însă oferă ca alternativă mașinile alimentate cu hidrogen.
O mașină ce folosește tehnologia fuel cell poate să parcurgă 500-600 de kilometri fără oprire, iar o încărcare la o stație specială durează doar 3-5 minute, spun cei de la Michelin.
Un alt avantaj al acestei tehnologii, despre care Michelin spune că a ajuns la “maturitate”, este impactul redus asupra mediului dacă hidrogenul este obținut prin electroliza apei folosind surse de energie regenerabilă.
PROPUNEREA DE ANVELOPE PENTRU MAȘINI ELECTRICE
Anvelopele Primacy 4 sunt recomandate de Michelin pentru clienții cu mașini electrice, datorită gradului scăzut de uzură pe termen lung.
Primacy 4 beneficiază de tehnologia Evergrip, care permite menținerea unor performanțe excelente pentru frânare pe carosabil umed de la primul până la ultimul kilometru.
Noua generație oferă un randament cu 20% mai bun față de Michelin Primacy 3. Datorită unui nou design al benzii de rulare, anvelopa Primacy 4 menține și un nivel înalt în ceea ce privește evacuarea apei.
Pentru o folosire optimă a anvelopei, Michelin a creat marcajele inovatoare de uzură a benzii de rulare care ajută la identificarea momentului optim de schimbare a anvelopei.
Şi mai scumpe, cei drept.