Fiecare dintre noi își propune destinații imposibile, în care speră să ajungă într-o zi. Uitați-vă, spre exemplu, la Elon Musk. După ce a avut toată planeta la picioare, vizionarul american își dorește să ajungă pe Marte. Și, probabil, în 10 ani o va face cu ajutorul companiei sale Space X.
Destinația mea imposibilă în acest moment pare a fi Sibiul. Este cel mai frumos oraș din România, în viziunea mea, dar și mult prea departe de București. M-am tot gândit că, în prezent, să parcurgi un traseu București-Sibiu cu o mașină electrică disponibilă în România este un chin fără să te oprești pentru o realimentare. Și totuși...
Dacă Elon Musk face tot posibilul să ajungă pe Marte, cred că merită să încerc să ating și eu destinația imposibilă. Ca să ajungi pe Marte ai nevoie de resurse financiare nelimitate. Ca să ajungi la Sibiu cu o mașină electrică ai nevoie de o autonomie destul de generoasă, de multă răbdare și de un traseu care să țină cu tine.
București - Sibiu cu Nissan Leaf
Și pentru că destinația mea imposibilă trebuia atinsă cu o mașină care a făcut lucruri imposibile în ultimii opt ani, am ales Nissan Leaf, cea mai vândută electrică din lume în acest moment. Sâc, Elon Musk!
Pe scurt, o să încerc să ajung de la București la Sibiu alături de actuala generație Nissan Leaf, fără să opresc pentru alimentare. La prima vedere, datele problemei par a fi simple. Mai ales dacă muști momeala celor 389 de kilometri anunțați de Nissan în ciclu NEDC, adică în laborator. Știm însă că socoteala din laborator nu se potrivește cu socoteala din traficul real. Așa că mă bazez mai mult pe valorile anunțate în ciclu WLTP: 270 kilometri în extraurban și 415 kilometri în mediul urban.
Traseu de 266 km vs Autonomie de 270 de km
Traseul începe la ieșirea pe autostrada București-Pitești, unde mașina ne va aștepta dimineață cu bateria plină, și se termină la Kaufland Sibiu, locul unde voi găsi priza rapidă pentru a încărca Nissan Leaf.
Total: 266 de kilometri. Cu o autonomie oficială de 270 de kilometri. Sună provocator? Este.Actuala generație Nissan Leaf a fost testată deja de două ori. Prima dată de Mircea, în cadrul testului internațional din Tenerife. A doua oară de mine, în România. Prin București, Leaf părea să se încadreze în cei 270 de kilometri promiși în extraurban. Deci nu e tocmai încurajator. De asemenea, Mircea scria în testul lui că, în regim de autostradă, cu o viteză de 120 de km/h, Leaf ar avea o autonomie de 167 de kilometri. Descurajator din nou. Cu o viteză de deplasare de 100 de km/h, autonomia estimată de el ar putea ajunge la 222 de kilometri. Ceva mai aproape de ce mă interesează pe mine.
Slavă Domnului că nu avem autostradă directă București-Sibiu! Lasând ironia la o parte, sper să ajute coborârile de pe Valea Oltului și regimul ceva mai lent de rulare al unuia dintre cele mai aglomerate drumuri din țară. O ocazie unică să spun că mă bucur de traficul aglomerat.
Pentru că e o provocare, vom provoca limitele mașinii rulând la consum. Pe traseul București-Sibiu, care e un chin chiar și când mergi normal. Astfel că pe autostradă o să încerc să nu sar de 80 de km/h, pentru a păstra cât mai multă energie în baterie. De aer condiționat nici nu poate fi vorba. Noroc că e toamnă și nu e nevoie de așa ceva.
Când faci un asemenea test, la limită, nu poți să nu iei în calcul și niște situații de urgență. Prin urmare, Pe tot traseul meu de la București la Sibiu, Leaf va fi însoțit de un Nissan Navara, în care se vor afla încurajarea, siguranța că nu voi rămâne în drum în miez de noapte și, bineînțeles, fotograful Automarket.
Concurs: îți dăm un test de weekend cu Nissan Leaf dacă-i ghicești autonomia
Cred că am lăsat să se transmită cam mult scepticism în ceea ce ați citit până acum, așa că nu-mi rămâne decât să vă întreb pe voi dacă sunteți de părere că testul acesta se va termina cu bine.
Deci, ajungem cu Nissan Leaf la Sibiu cu un singur plin de energie? Sau ne folosim de capacitatea de tractare de până la 3.5 tone a lui Nissan Navara?Iar pentru ca provocarea să fie și mai serioasă, vă invităm chiar la un concurs cu un premiu cât se poate de interesant: un weekend la volanul unui Nissan Leaf.
Câștigătorul va fi cititorul care se va apropia cel mai mult de autonomia totală pe care o va oferi Leaf în testul nostru de consum București-Sibiu. Pentru asta, va trebui să anticipați și să fiți inspirați într-un comentariu la acest articol.
Bineînțeles, vom considera că autonomia totală e distanța parcursă de la origine (București) la destinație (Sibiu) plus range-ul rămas afișat de computerul de bord în momentul în care vor parca lângă stația de încărcare de la Sibiu.
Regulile concursului: puteți să ne oferiți pronosticurile voastre în comentariile acestui articol până marți, 30 octombrie, la ora 23:59. Toate comentariile publicate după această oră nu vor if luate în considerare. Câștigătorul va fi anunțat în articolul de după #ElectricChallenge în care vă vom povesti cum ne-am descurcat. Pentru a putea participa în concurs, trebuie să fii major și să ai permis de conducere de cel puțin doi ani. Verificăm la sânge ulterior. Bineînțeles, fiecare utilizator are dreptul la un singur pronostic. E de preferat să ai cont pe Automarket și să comentezi logat. În caz de egalitate, utilizatorii înregistrați au prioritate, iar între ei se va trage la sorți dacă e nevoie de asta.
Așadar inspirație vouă și țineți-ne pumnii nouă.
Deci, la Sibiu o sa mai ai energie să mai faci o plimbare prin oraș.
Ca plusuri ai așa:
- ProPilot assist care îți dă o mulțime de informații cu care poți să optimizezi condusul
- de ce nu, experiența altor situații de mers la consum
- probabil vremea fără ploaie și fără nevoia de AC
- poți să umfli „puțin” mai tare cauciucurile
Minusuri:
- o temperatură de 15-20 de grade ar îmbunătăți puțin autonomia (nu știu dacă mai prinzi toamna asta așa ceva)
- traficul e foarte imprevizibil (spre aglomerat) pe traseul respectiv, iar chiar dacă electricele fac frânare regenerativă, randamentul e subunitar și tot pierzi față de situația mersului normal, cu criuse control și 60-80 km/h
- diferența de altitudine, deși nu e mare, e în dezavantajul testului
OK, o fi interesant asa sa ne jucam cu masinutzele cu baterii, dar oricum ai lua-o e de ras: sa te chinui, sa faci tot soiul de mumbo-jumbo, doar-doar ti-o iesi o autonomie de 250 de km.... Penibil.
Daca masina ar costa 7000 - 10000 de eur, as zice Da!, inteleg demersul. Dar cand magaoaia costa 40.000...
Imi vine doar o intrebare in minte: De ce? :)
Șmecheria este că voi dacă veți ajunge pe Valea Oltului și veți vedea că nu mai aveți autonomie, o să reduceți viteza, nu o să utilizați frâna și o să mergeți constant cu 40-50 Km/h ca să nu aveți rezistență la înaintare, ca să ajungeți la Sibiu și să nu rămâneți în drum :))
Din start va recomand sa tineti clima pe automat. La un drum de 3-4 ore impactul nu va fi semnificativ (pierdeti maxim 10-15 km autonomie). Daca va frecati cu ventilatia - cand oprit, cand pornit s-ar putea sa pierdeti si 20% din autonomie.
Daca mergeti in acelasi regim de viteza/depasiri ca si cu o termica, va recomand sa mai alimentati in Pitesti sau Rm. Valcea. Nu faceti mai mult de 210 km. Eu am facut cam 180, imi arata ca mai am 40 dar sincer nu cred ca faceam mai mult de 15. Daca mergeti cat mai eco, puteti sa faceti cam 300km cu ea (eu unul am facut ~290km)
Daca mergeti cu ePedal in treapta a 2-a si stati cuminti in spatele camioanelor, e posibil sa ajungeti la Sibiu cu o rezerva de 15-20km. Nu faceti prostia sa tineti ePedal in cea mai mare treapta, daca nu rulati in oras mai mult va incurca si consumati wh aiurea. Folositi ProPilot cat mai mult posibil.
Asa ca... mers ecologic ajungeti la Sibiu cu o rezerva de 30-50 km. Mergeti Normal si o sa trebuiasca sa mai faceti o incarcare pe traseu si ajungeti la Sibiu cu o autonomie confortabila, fara "frica de Navara".
Pentru ca veti merge cu 80 pe autostrada,
Aveti urcari si coborari, deci se va incarca si bateria,
Apoi vreti sa stabiliti si un record si veti fi mult peste autonomia standard.
BTW, eu estimez 286.
Eu nu pariez nimic totuși, nefiind amator de e-weekenduri după ce un amic mi-a povestit c-a avut unul... electrizant de-a dreptul-ntr-un (mai) mic BEV rămas orb-mut-surd, după ce-n bord indicase destulă autonomie restantă. Nota bene, pe primul drum de la dealer spre casă.
...Asta-i însă viața, cu e-surprize pînă la prize.:-)
Mă interesează să urmăriți următoarele aspecte:
- consum la diferite viteze (80 pe autostradă/ 50/60 pe pitești vâlcea etc)
- zgomot la diferite viteze
- deși este mai greu, câți km face după ce arată 0 km în bord
- dar mai ales, cum mai sunt micii de la dedulești (preț/calitate etc)
Știi dealul dintre Boița și Tălmaciu? Tare mi-e că-l urci cu Navara și că te vei plimba cu Leaf-ul, cu toată vremea prietenoasă, cam 245 km.
Succes și ......multă răbdare :)))
Vom respecta toate regulile de circulație, te asigur. Pot să te asigur chiar că vom fi singurii de pe traseul București-Sibiu care vor respecta toate regulile de circulație. :)
@bughy
Vom scrie toate detaliile și mai mult decât atât într-un material dedicat.
@Kirotractor
Așa cum am spus, cei logați au anumite avantaje :)
Ne mai miram ca sunt atatea accidente si romanii nu stiu sa circule pe autostrada dar chiar si "specialistii" (@automarket) promoveaza tampenii de genul "mergem pe A cu max. 80 la ora"
Și vezi că dacă tractezi 3.5 tone cu Navara aia cu motor de R.master riști să rupi lanțul de distribuție . Nu e Ford Ranger 3.2 (Mare Grijă).
@AM/Mircea
nu-mi fac griji ca nu respectati voi regulile de circulatie ci din cauza ca multi nu o vor face in incercarea disperata de a va depasi si vor pune in pericol alti participanti la trafic. Stiti foarte bine despre ce vorbesc pe acest traseu. Eu unul il stiu bine ca-l fac foarte des si am vazut multe. Nu exista nici-o bucatica din acest traseu despre care sa poti sa afirmi ca se merge in general regulamentar mai ales in ceea ce priveste viteza.Si nu-i pot blama ,ca si eu sunt nevoit de cele mai multe ori sa fac asta pt. a ajunge intr-un orizont de timp rezonabil in judetele vestice unde am de multe ori treaba. Sper ca stati bine "cu nervii" ca e tot ce-i posibil sa ajungeti la destinatie "cu frigiderele pline" . Imi aduc aminte ca a fost o experienta tare neplacuta cand am facut acelasi traseu (dar in sens invers) cu un Megane la care ma lasase turbina si in principiu a trebuit sa merg cam cum planuiti voi acum sa o faceti ca si viteza. Ma rog, nu pot decat sa va urez bafta, e un experiment / test foarte interesant asa cum o arata si interesul de pe-aici. Sper doar ca veti alege macar Duminica sau niste ore anume cand macar de camioane sa mai scapati .
P.S. : oare am voie sa "daruiesc" acest weekend test in eventualitatea ca o nimeresc ? Intreb si eu...ca stiu pe unii care viseaza cu ochii deschisi la un astfel de automobil.
normal=185km
Long story short … mi-a placut enorm de mult. Pentru oras si drumuri scurte, poti sa uiti de benzina. Din pacate pretul nu este inca acolo unde l-as vrea, asa ca am zis pas. La mine in zona au taiat subventiile pentru electrice, altfel eram demul intr-una.
OK. Despre leaf. Eu nu cred c-o sa aiba destula energie sa urce pana la Balea. Vremea este rece in perioada asta iar drumul urca permanent. Daca asa cum spune @dumbravaandrei autonomia e cam 180 km pe drumul drept, eu cred c-o sa-si piarda suflul foarte repede din cauza temperaturii externe si a pantei.
Singurul meu semn de intrebare este daca marketingul de la nisan o sa va lase sa publicati rezultatele reale.
M-am uitat pe Google Maps si din bucuresti pana la Balea Lac sunt 239 km. Eu zic ca e imposibil sa ajungeti pana acolo. Daca apucati sa urcati pe propria baterie pana acolo, mai aveti o sansa sa vedeti Sibiul la orizont, datorita regenerarii. Altfel …
N-am avut absolut niciodata incredere in halucinatiile "calitatii" japoneze, si nu am nici acum. leaf nu are nici la a doua generatie thermal management la baterie. Dar asta e alta poveste, si la o masina noua nu conteaza, pentru ca bateria inca n-a apucat sa se degradeze datorita fluctuatiilor termice de peste an. Dar in 3-4 ani, treba va sta mai rau decat la oricare alta firma care face masini electrice.
Pronosticul meu: 191 km. Mai ales daca trebuie sa plecati la ore ciudate ca sa evitati traficul. Cu tot mersul "eco". Eu zic ca bateria o sa-i moara la urcarea pe Transfagarasan, in cel mai bun caz.
„266 km, plus 49 km autonomia ramasa, deci 315 km de mers super economic.Ma intreb care ar fi autonomia unui condus normal, adica 130-140 km/h pe autostrada, 90-100 km/h pe drumurile nationale, si normal 50-60 km/h in localitati ?”
la 140km/h pe autostradă estimez un consum de 25-30kwh.
269 km range total, dar trebuie să mergeţi stil Gerhard Plattner.
@zarnesteanu s-a gindit probabil la altceva
stiu pe un alt site din RO ca s-a circulat pe ruta asta cu masini electrice, iarna ... ei au avut nevoie de opriri ...
leaf'ul asta are autonmie mai mare ... s-ar putea sa reuseasca ... sint multe necunoscute ...
personal, sint curios daca se va lua ulterior in calcul si parcurgerea traseului Bucuresti-Pitesti-Balea Lac-Cirtisoara-Sibiu si retur ... problema va fi eventuala reincarcare ... sus in munte nu sint statii de incarcare ...
o sa ii fac propunerea asta celui ce a facut deja cursa asta Bucuresti-Vilcea-Sibiu cu celelalte doua marci/modele ...
Trebuia sa-mi dau seama ca Oltul nu curge prin Curtea de Arges.
Da, sunt plecat de ceva anisori din tara si unele detalii incep sa se stearga. Chiar am observat ca daca trebuie sa vorbesc in termeni tehnici, imi vine mai usor in engleza :) Unele cuvinte chiar nu le-am invatat niciodata in romana. In fine.
Eu cred ca am fost prea generos cu 191 km. Chiar sunt curios cat o sa mearga.
283 km.