Dragoș Măciucă, românul care a lăsat Apple ca să facă mașini autonome pentru Ford în California: "Studenții din România au o oportunitate majoră să intre în zona auto"

de Mircea Meşter
Vineri, 15.01.2016
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Unul dintre cei mai respectați ingineri din Silicon Valley, capitala mondială a inovației, este român. Lucrează la Centrul de Cercetare Ford din Palo Alto, unde ne-a acordat un interviu în exclusivitate.

Tehnologiile care vor duce la dezvoltarea mașinilor 100% autonome sunt în dezvoltare în laboratoarele marilor constructori auto ai lumii, iar unul dintre centrele construite special pentru studiul acestor tehnologii le aparține celor de la Ford și este situat în Palo Alto, California, o zonă cunoscută mai ales pentru faptul că este nucleul tehnologic mondial. Companii precum Google, Apple și Facebook au sediile centrale aici, iar marii constructori auto au început să se alinieze la această modă și să construiască laboratoare în care ingineri și cercetători specializați în toate domeniile tehnologice dezvoltă și analizează sistemele pe care le vom găsi pe mașinile din viitorul apropiat sau îndepărtat.

Studenții au acum o oportunitate excelentă

Companiile auto caută în această perioadă oameni care nu trebuie să se priceapă neapărat la mașini, ci să fie stăpâni pe domenii conexe care ajută la dezvoltarea tehnologiei.

Dragoș Măciucă
Director Tehnic Ford Research and Innovation Center Palo Alto
Directorul Tehnic al Centrului de Cercetare și Inovație Ford din Palo Alto, deschis oficial acum un an, este Dragoș Măciucă, unul dintre cei mai experimentați ingineri din Silicon Valley. Măciucă este fost angajat al unor companii precum Apple, BMW, Nissan sau Lockheed Martin, ultima una dintre cele mai mari companii de cercetare din domeniile Aerospațial și Apărare. 

"Dezvoltarea tehnologiilor care vor duce la apariția mașinilor autonome este o oportunitate majoră pentru orice student din România, țară despre care aici se știe că e una foarte bogată din punctul de vedere al talentului din zona IT.

Avantajul pentru orice student este faptul că toate companiile auto caută în această perioadă oameni care nu trebuie să se priceapă neapărat la mașini, ci să fie stăpâni pe domenii conexe care ajută la dezvoltarea tehnologiei.

Inginerie computerizată, Rețele, Robotică, Procesare de imagini, Proiectare Software și așa mai departe. Toate aceste domenii sunt vitale pentru viitorul imediat al industriei auto, iar potențialul este imens pentru orice student care reușește să se impună într-una dintre aceste zone", ne-a spus Dragoș Măciucă într-un interviu exclusiv acordat Automarket la Centrul de Cercetare Ford din Palo Alto.

Mașinile autonome l-au dus de la Apple la Ford

Românul care se ocupă de coordonarea unor echipe de cercetători care încearcă să vizualizeze tehnologiile viitorului și să ghicească trendurile tehnologice preferate de clienți a fost "furat" de cei de la Ford la începutul anului 2015, pe când era la Apple, acolo unde s-a ocupat de dezvoltarea sistemului de stabilizare a imaginii disponibil pe telefoanele companiei californiene.

"Am fost atras de faptul că Ford are planuri majore în zona mașinilor autonome, pentru că teza mea de doctorat a fost realizată pe subiectul mașinilor care se pot conduce singure. Mi-a plăcut și faptul că noul Centru Ford se află în California, unde condițiile climaterice sunt excelente", spune omul care este recunoscut de industrie ca unul dintre cei mai buni ingineri din zona care a dat naștere celor mai importante companii eletronice și de IT din lume.

Mașinile autonome vor alege între viață și moarte

Constructorii auto trebuie să se pună de acord cu un set de reguli etice.

Dragoș Măciucă
Am profitat de faptul că avem în față un specialist în domeniul tehnologic și i-am adresat o întrebare care a iscat discuții interminabile în ultima perioadă în presa auto și nu numai.
O "problemă etică" prin care este foarte posibil ca unele mașini autonome să treacă la un moment dat: ești în mașina care merge cu 80 de kilometri pe oră, iar în față apar niște pietoni. Mașina are două variante: ori ucide pietonii, ori virează în perete și te ucide pe tine. 

"Aceste întrebări fac parte dintr-o cazuistică potențială cât se poate de reală. Răspunsul e simplu: constructorii auto trebuie să se pună de acord cu un set de reguli etice care să fie identice pentru fiecare mașină autonomă care funcționează pe șosele.

Cazul de mai sus este unul radical, însă în mod sigur o mașină va fi nevoită uneori să calce linia dublă continuă pentru a evita obstacole, de exemplu. În acest caz, trebuie să considerăm că regulile etice nu sunt același lucru cu regulile legale și că unele dntre acestea trebuie să primeze în anumite condiții", spune Dragoș Măciucă. 

Comentarii (15)

  • La partea de etica ai primit un raspuns demn de orice politician cu experienta :) Ti-a zis multe si nu ti-a spus nimic.

    Felicitari pentru articol. Povestile de succes trebuie prezentate in permanenta, ele fiind motivatie pentru urmatoarea generatie.
    19 2
  • pentru ca aceasta problema din spatiul automotive este inca in faza incipienta.

    De bun simt o serie de forumuri cu participare interdisciplinara sunt obligatorii. Vorbim de constructori auto, guvern, servicii de sanatate, repzentanti ai spatiului academic, filosofic, civic si media. NU DOAR constructorii trebuie sa se puna de acord, ci ei trebuie sa colaboreze si sa tina cont IN PRIMUL RAND de opinial societatii si abia apoi sa poata avea libertatea anumitor tehnologii autonome.

    Chiar daca masinile integral autonome inca nu s-au nascut, legile care vor guverna acest segment de automobile trebuie gasit, acceptat si impus. Altfel ne trezim cu un Elon Musk care isi lanseaza up-date-urile (fara o reala testare) in afara unui cadru general acceptat si ne putem trezim cu potentiale catastrofe.

    Toate astea ar fi ca un preambul la utilizarea pe scara larga a robotilor casnici. Intrebarile virtuale din filme ca I, Robot, Surrogates ori Ex Machina trebuie sa-si gaseasca raspuns mai rapid decat ne putem inchipui

    zic si eu...
    11 1
  • Tradator al industriei auto, tradator de patrie, criminal al placerii de a conduce. Ucigas al automobilului.
    6 16
  • Un articol foarte bun si binevnit. Eu cred ca povestea asta ar trebui sa fie un stimulent serios pentru orice tanar din facultatile romanesti. Cel putin peste ocean, romanii au un nume foarte bun. Spre deosebire de ce era odata in Europa (acum nu mai stiu care este stituatia).

    Remarc ca Dragos poarta aceeasi imbracaminte "marca" Steve Jobs. Sa fie una din influentele Apple? :):):) Nimic rau in asta :), doar mi-a sarit in ochi.

    In legatura cu conducerea autonoma, zilele trecute Las Vegas a acordat firmei Mercedes-Benz licenta pentru 3 E Class-uri care pot fi lasate sa conduca de unele singure. Deasemenea din Aprilie 2015 tot Mercedes are 2 autocaminoane care merg singure, in regim de testare a noilor tehnologii. Conditia este ca masinile sa aiba in permanenta un sofer la volan care sa intervina in caz de necesitate.

    Mercedes are in present peste 1200 de ingineri care se ocupa exclusiv de conducerea autonoma. Pana sa dea drumul tehnologiilor pe piata in 2013 pe S Class, au efectuat peste 10 000 de franari si 5000 de schimbari de banda, pentru a fi siguri ca sistemele functioneaza corect in toate situatiile posibile.

    Bineinteles ca problema juridica si stabilirea vinei in situatia unui accident este extrem de complexa, mai ales in cazul in care poate zeci de ani vor fi automobile autonome si clasice pe soselele lumii. Oricum, omenirea a pornit drumul asta si ma indoiesc ca va renunta atat de usor la el. Oricat ne-ar place sa conducem, va veni o vreme in care vom aprecia mai mult timpul liber pe care il vom castiga in detrimentul timpului petrecut la volan. E doar o chestiune de ... timp :)

    Tot Mercedes a adus in discutie, subtil, la prezentarea modelului futuristic F 015 faptul ca in viitor un element foarte important in automobil va fi intimitatea (nu sexuala :):) ) si izolarea pe care ti-o ofera fata de mediul inconjurator. In clipa in care nu mai conduci si te deplasezi din A in B, devine prioritar sa nu mai fii deranjat in timpul mersului, accesul la informatie sa fie extrem de sigur si rapid iar datele care dicteaza mersul automobilului sa fie deasemenea rock solid.

    E inca mult de munca, dar viitorul vine cu pasi repezi si nu cred ca este ceva ce putem face pentru a incetini sau opri acest lucru. Si poate ca este mai bine asa.
    4 3
  • @sam, abia acum ti-am vazut comment-ul. Da-mi voie sa te intreb, esti pe pilule baiatu'? Ti-ai scrantit neuronii azi dimineata? Cum pana mea poti sa scrii in 2 randuri atatea cretinitati pe cm patrat? Bai infantilule, pana sa ajungi sa intelegi doar in general, nu in detalii, munca pe care o depune omul asta, te-apuca pensia si mori la fel de prost.

    Ia-te de mana cu @mascarescu si faceti-va un site al vostru, nu mai poluati cu prostie si talibanism pe-aici.
    5 3
  • @sam93

    tu iti meriti RCA-ul de 3000 de lei cu varf si indesat. SI daca tu esti asa patriot de ce nu incepi soferia pe un Logan? ce iti trebuie tie cazatura aia de 1500 de euro?

    Pai e.... corespunzator?
    7 2
  • @zarnesteanu Tu cred ca iei pilule cu estrogen bai fetita, ca orice barbat care se respecta iubeste condusul si dispretuieste masinile autonome. Ce mare branza ii sa intelegi? Tipul face masini autonome. Mare rahat! Numai tehnosexualii care se masturbeaza la vederea celor mai noi produse Apple se uda cand vad masini autonome. Infatil esti tu ca te impresioneaza asa ceva.

    @vianu N-ai frica ca nu platesc decat 600 pentru ca inscriu masina pe numele lui tata. Daca is patriot de ce nu incep soferia pe o masina frantuzeasca? Nu fac asta pentru ca:

    1. am inceput soferia de multi ani
    2. pentru ca se pisa de sus pe Logan si o gramada de alte masini!

    Ce imi place cand va enervati! Va trolez toata ziua, buna ziua!
    1 12
  • @sam93

    nu e frantuzeasca e facuta de romani. Daca esti un tip asa meseriash asa cum te lauzi, ce naiba conteaza cateva mii pentru tine si il bagi in fata pe al batran?

    Ai fost la moara sa macini pap'shoi? Sau iti pica culisharu'n ceaun ca ai dat banii pe SH-ul ala ruginit?


    PS nu-mi mai starnesti decat rasu', stai bland :)
    5 0
  • @sam, copilu', tu ai mai avut derapaje mentale si in trecut dar am zis ca asta-i viata, fiecare isi poarta crucea cum l-a lasat Dumnezeu. Dar cand incepi sa emiti stupizenii despre lucruri care te depasesc si faci pe fantele de mahala, esti mai penibil decat caitlyn jener. Deci daca nu-mi place putoarea de ulei ars si de benzina gata, e nasoala.

    Bah miticarule, iti spun eu care-i treaba. Odata cu progresul la care omul asta din articol contribuie in fiecare zi, ciobani ca tine or sa ramana cat de curand fara "obectu" laudei si fuduliei. Singurul loc in care o sa te mai simti bine o sa fie cu talibanii in tara petrolului unde o sa traiti ca-n Evul Mediu, cu salvari, barbile pana la pamant si prosopul in cap.
    2 1
  • inexorabil
    @zarnesteanu, pardon de ȋntrebare, dar crucea pe care și-o duc “arhitecții” care făuresc de zor Noua Ordine Mondială (sau Era Vărsătorului) care ar fi sau ȋn ce ar consta?...

    Nu terfeli ciobanii; ce-ai cu sărmanii de ei? Păstorii (atât cei la propriu, cât și cei la figurat) sunt dintotdeauna binecuvântați de Sus! Ah, aș prefera oricând mirosul tipic și amețitor al unei stâne “parfumului” nefiresc și dezumanizant al A.I.-ului / high-tech-ului.

    Oricât de neverosimil le-ar părea ateilor ceea ce voi sublinia acum, cert este că toți cercetătorii, inventatorii și descoperitorii din istorie (chiar toți, fără excepție!) au fost călăuziți ȋntru totul de…Dumnezeu (fiindcă, ȋn mod indiscutabil, “fără Mine nu puteți face nimic” – Ioan 15:5 – băi, dar chiar nimica-nimicuța, vă dați seama?), astfel că o mulțime de generații au beneficiat și s-au bucurat de roadele lor extraordinare, numai că, având puterea aparte de a prevedea viitorul (cel sumbru), Dumnezeu S-a oprit la timp cu harul Său (practic, ȋn urmă cu câțiva ani), iar prea-vicleanul diavol de-abia aștepta să preia el frâiele științei și tehnologiei (evident, musai cu ȋngăduința Ziditorului său, altfel n-ar fi putut sub nicio formă, niciodată, oricât s-ar fi opintit), precum măscăriciul care, profitând de absența regelui de pe tron, se ȋmbracă cu mantia lăsată de stăpân, ȋși pune coroana lui pe cap și agită sceptrul ȋn fel și chip, după cum ȋi dictează “mintea” de “rege”, vădindu-se ȋnsă drept ceea ce este: un măscărici…

    Sam, ești ȋndreptățit ȋn ceea ce afirmi, dar nu insista pe temă, ci, mai degrabă, lasă-l pe taica inexo la pupitru, el fiind olecuță mai călit…Toată lumea i se va supune lui Antihrist, ce crezi? Și va deveni expertă ȋn auto-justificări (“auto” cu sens de sine). Gândește-te puțin: dacă la un mizilic ca acesta – “autonomele” – toți exultă sudați cap la cap ȋntru “morala” conformismului (și se susțin unul pe altul cu o ȋnverșunare demnă de o cauză mai ȋnaltă), darămite ȋn privința chestiunii de importanță covârșitoare (mântuirea, care alta??), cum vor reacționa? Te asigur eu cum: “s-au închinat Fiarei, zicând: Cine este asemenea Fiarei şi cine poate să se lupte cu ea?” (Apocalipsa 13:4). Omul lui Dumnezeu, creștinul, va continua să cugete, să simtă, să creadă, să iubească și să ȋnfăptuiască așa cum știe că Ȋi place lui Hristos, printre altele admițând (și admirând) MAȘINILE, nu pseudo-mașinile. Iar când vor dispărea MAȘINILE, va socoti că nu va mai fi nevoie să se deplaseze de colo-colo, astfel că ortodoxul dreptcredincios al vremurilor de pe urmă va hălădui, va mărturisi, va uza de apologetică și, ȋn cazuri extreme, se va jertfi acolo unde ȋl va statornici Stăpânul din Ceruri, devenind și un drumeț destoinic (sau, mă rog, va prețui iarăși “vehiculele cu tracțiune animală”). Ceilalți, adică nescrișii ȋn cartea vieții veșnice (inclusiv marea masă a “ortodocșilor” formali), se vor delecta ȋn “autonome”, care ȋi vor transporta, ȋn cele mai confortabile condiții, spre…prefer să nu spun.

    De altfel, Sam, sesizezi care este amarnica ironie? Lumea chiar are impresia că viitorul va fi “totalmente tehnologic” (ai auzit, sper, de “totalitarismul tehnologic” sau de “proiectul totalitar neoliberal al transumanismului: controlarea digitală prin nano-tehnologie a omenirii”), adică se va contura după scenariile din Star Trek, dar nici vorbă de așa ceva, fiindcă vor urma, de fapt, urgiile inefabile ale sfârșitului istoriei și Judecata de Apoi, care ȋl va surprinde pe fiecare (dintre cei rămași vii) cu mintea și inima “prinse” cum altfel decât ȋn stările lor definitorii: “Precum a fost în zilele lui Lot: mâncau, beau, cumpărau, vindeau, sădeau, zideau. Iar în ziua în care a ieşit Lot din Sodoma, a plouat din cer foc cu pucioasă şi i-a nimicit pe toţi. La fel va fi (nota mea, @inexorabil: pe deasupra, “ȋși frecau toată ziua deștele pe smartphoane și ȋși târau leșurile puturoase cu autonome”) în ziua în care Se va arăta Fiul Omului” (Luca 17:28-30).

    Evident, hienele “avizate psihiatric” ȋmi vor sări pe cap, dar nu acela mă va durea, ci un altfel de cap…La urma urmei, eu am curaj să mă “lupt pe tărâmul ideilor” cu oricine, față către față! Dar se ȋncumetă careva de pe aici? Din ochii cui va răzbate Adevărul? Cine poate să mă privească drept ȋn ochi și, totodată, să tăgăduiască sfintele profeții?...
    1 4
  • asa, si...?
    0 0
  • inexorabil
    Și…nu emit nicio pretenție de la “profunzii”, “infailibilii” și “incontestabilii” Pavianu & afinii, scrutători (sau, mai degrabă, scrumtători) ai “realității imediate și concrete”. Absolut niciuna, dar știi ce-i aia niciuna?

    S-ar putea să nu fii Mafia, ȋntr-adevăr, scuză-mă că te-am bănuit. Nu de alta, dar Mafia, cu toate hibele lui arhicunoscute și deloc digerabile, nu este cutră ca tine și nici capabil de atâta ură, dispreț, repulsie, sfidare…

    A, stai. Nu ți-e rușine, bă biliboacă, să adopți ca nick numele unei personalități de vază a literaturii române (Tudor Vianu) ? Bașca ȋi scrii inițiala cu minusculă. Ăh, du-te…să nu te mai văd (citesc).
    0 0
  • inexorabil
    Rectificare: “n-am” ȋn loc de “nu emit”.
    0 0
  • Mitica Blajinul
    Nu terfeli ciobanii; ce-ai cu sărmanii de ei? Păstorii (atât cei la propriu, cât și cei la figurat) sunt dintotdeauna binecuvântați de Sus! Ah, aș prefera oricând mirosul tipic și amețitor al unei stâne “parfumului” nefiresc și dezumanizant al A.I.-ului / high-tech-ului.
    @inexorabil, aici il incluzi si pe ciobanul gheorghe becali?
    2 0
  • @Inexorabil, deci tehnologia e naspa si e arma diavolului, este ?
    Sa te intreb, amice, daca faci atac de cord si stai 14 ore in operatie, cine te salveaza ? Ruga la Dumnezo' sau chirurgii care cad de pe picioare ?
    O sa spui "Dumnezeul meu sfant, prin mana chirurgilor". Da ? pai explica-mi de ce nu te salveaza in 3 secunde ?

    Mai departe. Mergi cu masina pe zapada, ca tot ne ia prin surprindere, si pierzi controlul. ESP-ul tocmai ti-a salvat viata. Redresandu-ti masina, te-a scos de pe contrasens si te-a scutit de un impact frontal cu un camion de 19 tone. Din pacate, ai ajuns intr-un pom, pe partea opusa.... dar tot in viata ai ramas, salvat de airbag.
    Sa inteleg ca te-a salvat diavolul, al carui arma este tehnologia, nu ?
    Dar daca nu aveai ESP ? Daca nu aveai airbag ? ce se intampla ?
    O mana Dumnezeiasca cobora din cer, si-ti tinea capsorul in palme, sa nu ti se sparga de parbrizul masinii, redecorandu-ti interiorul in culori... primare. Ma rog... una in special.

    Draga inexo, vezi tu... fara tehnologie, omenirea nu exista astazi. E cat se poate de simplu.


    Si citatele astea care le-ai pus tu, se regasesc si-n scrierile altor religii ? nu cred... dar stai sa ghicesc! religia ta e cea adevarata si sa-i ia dracu pe restu cateva miliarde de ignoranti prosti. Asa-i ?

    Da-te bre la o parte, ca stai in calea progresului si nu doar cel tehnologic, ci insasi uman. Ceasul isi bate ultimele secunde pentru cei ca tine. Bucura-te pana mai ai timp.

    Acu nu multi ani, astia ca tine ardeau oameni pe rug, ii torturau sau ii eliminau din societate pentru idei "supide" si "satanice" precum "Pamantul e rotund si nu e in centrul universului".
    Ba, daca eram Yuri Gagarin, in primele secunde petrecute in stratosfera, imi facem un selfie cu Terra, va trimiteam poza si scriam pe ea "Where is your God now?"
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru