Timbrul de mediu, cea mai nouă formă a taxei auto care a intrat în vigoare în 2013, a fost declarat ilegal de Uniunea Europeană încă din luna iunie, iar autorităţile sunt obligate să-l elimine.
Cu toate acestea, Ministerul Mediului nu vrea să renunţe la această taxă considerată discriminatorie de UE, ci să o înlocuiască cu o altă formă. Iniţial, s-a vehiculat că timbrul de mediu va fi inclus în preţul carburantului sub forma unei taxe de 0.05 lei pe litru, mai ales că există şi un proiect de lege în acest sens, însă Ministerul Mediului vrea şi o taxă suplimentară în funcţie de normă de poluare a motorului.
"Una din variante [...] a fost [...] un pachet în doi piloni. Pe de o parte o taxare a combustibilului cu o sumă mică, care s-ar fi regăsit într-un impact de maximum doi lei pe un plin de benzină pe lună, şi un pilon de impozitare diferenţiată, pentru că în clipa de faţă noi nu impozităm în mod diferenţiat în funcţie de norma de poluare a motorului", afirmă Cristiana Paşca Palmer, ministrul de resort.
Cu alte cuvinte, timbrul de mediu ar urma să fie înlocuit cu două taxe distincte. Palmer susţine că timbrul de mediu nu poate fi eliminat integral din cauza faptului că banii obţinuţi de stat în acest fel sunt folosiţi în cadrul programului Rabla, care se bucură în fiecare an de succes."Eliminarea timbrului de mediu în forma actuală fără să punem altceva în loc are consecinţe nefaste [...] pentru toate aceste programe: Rabla Plus, Rabla Clasic, Casa Verde. Vorbim de 1.2 miliarde de lei care sunt în derulare în clipă de faţă la Fondul de Mediu. Timbrul de mediu [...] trebuie abrogat, dar în acelaşi timp înlocuit cu o altă modalitate", a mai precizat ministrul.
Via Mediafax
Daca nu mai exista nicio restrictie in functie de clasa de poluare, ne vom intoarce in anii 90 cand Romanica s-a umplut de toate harburile Europei, cumparate pe 500 US$ bucata. Imediat vor fi afectati direct producatorii si importatorii de autovehicole.
Marea masa nu este interesata, dar producatorii sunt in mari contribuabili la buget si daca isi scad activitatea chiar si cu 10 %, se vor pierde sute de milioane din TVA si taxe si asta se va resimti in buzunarele fiecaruia.
In acelasi timp vom "exporta" miliarde de euro pe antru a achizitiona VWuri si opeluri de 15-20 de ani vechime si alte sute de milioane pentru a cumpara piese pentru ele.
Singura solutie normala- pe care nici macar nu am descoperit-o noi- este sa se plateasca impozit in functie de clasa de poluare si mai putin in functie de capacitate motor. Daca vor avea de dat cateva sute de euro impozit suplimentar pe an, nimeni nu-si va mai lua limuzine cu motoare euro 1,2,3 cu 5-7 mii euro ci se vor duce spre o masina noua.
Problema a fost mereu saracia si cei care au masini vechi pentru ca nu-si permit sa si le schimbe. De aceea aceasta crestere a impozitului va trebui dublata de o rascumparare a masinilor vechi si poluante la un pret chiar mai ridicat decat actuala "rabla" pentru cei care chiar isi cumpara alta masina. le-as da bani chiar si celor care nu-si cumpara alta, dar pretul pieteii, numai ca sa scapam de ele.
iarasi diesel euro 6 e mai nociv ca benzina euro 4.
si desigur, un pret in benzina, consumi mult, platesti mai mult.
desi pe ciolos cam Securitatea l-a pus.
meanwhile, exista biciclete. pt bosi chiar electrice.
si da, stiu cum e iarna, am mers la munte la -5 grade, "prin urme de masina in zapada", te incalzesti de iti dai caciula, manusi, desfaci geaca, ba chiar iti vine s-o dai jos, deci nu e problema frigul.
Ca intre consumul de carburant si poluare este o relatie directa, cat consumi, atata poluezi, dar ca nu la fel polueaza un E2 cu un E6, e corect.
Dar talonul masinii mele euro 3, in baza caruia as plati un impozit mai mare pe motiv de standard euro invechit, nu polueaza daca nu pornesc motorul.
Concret: Am cumparat un Citroen C5 cu motor 2,2 HDI Euro 3 exclusiv pentru a trage o rulota turistica de 1300 de kg.
In momentul de fata platesc un impozit de 800 de lei pe an, doar pentru acei 200 de cm3 in plus, fata de 200 lei daca motorul ar fi fost de 2.0.
Cu aceeasi rulota pusa pe alte doua C5 , unul din aceeasi generatie, dar cu motor de 2,0, tot euro 3, celalalt model nou, 2.0 euro 5, consumul de motorina este in primul caz cu 2 l si la cel euro 5 cu 1 l mai mare decat la cel de 2,2 plus rulota.
Cu rulota in spate, pe autostrada la o viteza de 110km/h cu cel de 2.2 am scos 10L% cu cel de 2.0E3 am scos 12L%, si la cel cu 2.0 E5 am scos 11 L%, pentru ca cele cu motor de 2,0 depun un efort mai mare sa traga dupa ele rulota, se merge mai turat, deci implicit, polueaza mai mult.
Si atunci, ma intreb, eu cu cel de 2,0 poluez mai mult decat cu cel de 2,2, dar impozitul care deja este de 4 ori mai mare, va fi si mai mare?
Si cat poate polua o masina care este folosita doar la 2 concedii si cateva iesiri de weekend pe an (anul trecut am facut 2500 de km in total cu ea) dar pentru care eu voi plati de 4, 5, 8 ori mai mult decat altul care are motor mai mic sau E4, E5 dar umbla cu ea non stop si face 50-80.000 km/an?
Bun, e un caz aparte, dar discutia cu norma euro si gradul real de poluare poate fi dusa si in zona coomparatiei unui Euro3 bine intretinut cu catalizator si filtru de particule functionale, cu un Euro5 la care i-a fost eliminat filtrul de particule si i-a fost facut putin "cip tunning" unde surpriza este ca cel E5 elimina dublul noxelor celui E3 aflat in parametrii corecti de intretinere.
Si atunci cum faci sa respecti ideea de la care ai plecat, ca "poluatorul plateste"? Ca, repet ce am spus, nu talonul masinii elimina noxele, ci motorul pornit. Nu ceea ce scrie pe talon polueaza, ci ceea ce iese in mod real pe teava de esapament.
Eventual taxa de poluare nu ar trebui inclusa in impozitul anual ci poate ar fi mai bine sa fie calculata pentru urmatorii 2 ani, la fiecare intrare a autoturismului pentru ITP, in functie de noxele reale emanate de fiecare autoturism in parte si masurate in momentul prezentarii pentru ITP.
Atunci cu adevarat se va putea spune ca poluatorul plateste in functie de cat polueaza in mod real masina lui.
Sa plateasca cei care CONSUMA si cei care au bani sa isi cumpere masini NOI. Impozitul ar trebui sa fie direct proportional cu pretul masinii in functie de vechime. (ca la casco).
@ Zack:
Subscriu in chestiunea cu impozitul. Nu inteleg nici eu de ce se impoziteaza in functie de cilindreea masinii? La fel de bine se putea atunci si in functie de puterea motorului in CP, de lungimea masinii, de inaltimea ei, de culoare, sau alte cretinatati.
Clar impozitul daca il diferentiezi, si tu ca autoritate vrei sa fi corecta fata de cetatenii statului, trebuia stabilit in functie de valoarea pe piata a masinii.
Ca o masina cu motor de 2,2 - 2,5 poti sa iti iei si cu 2-3000 de euro, vine statul si zice, Oooo, motor de 2,2=Lux, deci iti permiti, na tata impozit de 5 ori mai mare ca la aia cu motor de 2,0. Asta in timp ce sunt in magazine televizoare care costa 3000-5000-10,000 de euro.
Deci daca imi iau masina cu 2000 de Euro cu motor de 2,2 statul zice ca e de categorie de lux, ca traiesc pe picior mare si ma trazneste cu impozitul, dar daca imi iau televizor de 10.000 de Euro, nu e niciun lux, ca alea nu se impoziteaza.
Poi atunci daca TV-ul de 10,000 si ceasul de 30.000 de euro nu se impoziteaza, de ce imi iei tu impozit de 5 ori mai mare pe un amarat de motor de 2,2 de pe o masina ce valoreaza 2000 de euro?
Daca la timbru de mediu o sa platesc pentru 2,2 mai mult decat cel care are aceeasi masina dar cu 2,0, ca noxele sunt mai mari, la impozit de ce trebuie sa platesc de 5 ori mai mult, ca tot atata loc ocupa pe planeta ambele masini?
La fel si la RCA, ce treaba are motorul ca e cu 200 de cm3 mai mare, ca daunele care trebuie acoperite daca eu l-am palit pe altul in trafic, tot alea sunt indiferent daca masina mea are motor de 2,0, sau de 2,2.
Mai trebuia sa tina cont la "calculele" astea diferenttiate si de horoscop, sa vada in ce zodie a avut masina data primei inmatriculari, ca doar taurii au un comportament, gemenii altul...
JD esti amuzant la faza cu horoscopul.... Draga Zack chiar nu ii inteleg deloc pe cei care le inmatriculeaza in Bulgaria am oroare de asemenea masini - pur si simplu ma enerveaza....nu ma refer neaparat la ITP, RCA expirate etc, etc, ai numar de Bulgaria mergi nene frumos si te stabileste acolo ....am inteles ca fac legumicultura la alt nivel, turismul e mult mai bun, ai si mare ai si munte deci proprietarule de "bulgaroaica" muta-te in Bulgaria sa se simta si masina ta ca acasa, crede-ma se simte stinghera printre straini.....
Zack felicitari pentru alegerea unui S80......inteleg nu ai bani de masini noi.....DAR TREBUIE SA NE ADAPTAM.....si mi-e mi-ar placea S80) dar buzunarul striga un mare NUUUU. Si atunci merg cu o trascaleta din 2006, cu motor mai mic de un litru....nu-mi convine, nu am stabilitate, nu am siguranta, confort slab, dar imi este necesara si o tin, merg cu ea si fentez SISTEMUL - la RCA am dat 360 lei pe un an intreg....In viata trebuie sa mai faci si compromisuri (cand nu ai bani) - e relativ simplu, ti-o trage sistemul sau i-o tragi tu (dand cezarului ce este al cezarului....dar cat mai putin asta e ideea).....Sa mai amintesc cat platesc impozit....cat pe o pizza din aia Family sau XXl depinde de prin ce parti ale Romaniei sunteti.....
Cel mai bine...inamtriculati-va masinile pe persoane cu handicap. Ei nu platesc impozit. Daca are si o varsta de peste 35 de ani....este perfect. Impozit 0 si asigurare mca. Problema este ca masina mea are taxa de peste 4000 de euro si nu se merita. Sunt o victima a sistemului si vreau nu vreau sunt legat de aceasta masina...si ea de mine.
ps: Masini mici nu vreau. Vine un "animal" cu cine stie ce troaca si ma omoara nevinovat. O sa ajungem sa ne fie frica sa mai iesim pe strada la cate mortaciuni sunt zilnic in tara.