Două săptămâni în "civil" cu Honda Civic Type R: cum se comportă Hot Hatch-ul nipon în viața de zi cu zi

de Cornel Șocariciu, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 24.09.2019
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Honda Civic Type R a stat alături de Automarket timp de două săptămâni. Am încercat să parcurgem cât mai mulți kilometri în oraș pentru a vedea cum se descurcă un Hot Hatch pe post de mașină de zi cu zi.

După ce cortina a căzut peste proiectul #RomanianRoads, cel în care am vizitat cele mai spectaculoase drumuri din țară la volanul unor modele sport, unul dintre actorii principali ai caravanei a mai zăbovit vreme de două săptămâni alături de noi. Este vorba despre Honda Civic Type R, fostul deținător al celui mai bun timp de la Nurburgring pentru mașinile cu roți motrice față.

Dacă în #RomanianRoads, Civic Type R a reușit să smulgă admirația tututor jurnaliștilor prezenți în caravană, în cele două săptămâni pe care le-am avut la dispoziție am vrut să vedem fața "civilă" a Hot Hatch-ului japonez.

Honda Civic Type R în #RomanianRoads.
Honda Civic Type R în #RomanianRoads.

Honda Civic Type R în viața de zi cu zi: vis umed sau coșmar?

Încă de mic am visat ca în garajul personal să-și facă loc și un Hot Hatch. Nu știu dacă toți copiii și-au dorit acest lucru, însă eu am fost întotdeauna impresionat de aceste "buburuze" capabile să meargă tare nu doar pe liniile drepte, ci mai ales pe drumurile virajate. Cel mai probabil, la acea vreme am fost influențat din plin de imaginile cu pocket-rocket-urile dezvoltate de francezi care nu doar că arătau spectaculos, dar reușeau să-și dovedească abilitățile și în etapele internaționale de raliuri.

Iar cele două săptămâni cu Honda Civic Type R au reprezentat un exercițiu bun pentru o viitoare decizie cu privire la extinderea numărului de mașini din garaj.

Prima întâlnire cu Honda Civic Type R am avut-o la finalul anului 2017. Atunci, Hot Hatch-ul nipon a reușit să-mi demonstreze, în cele câteva tururi pe care le-am parcurs la Motor Park Adâncata, că este extrem de rapid pe circuit. În #RomanianRoads l-am cunoscut mai bine, dar adrenalina și drumurile spectaculoase pe care le-am traversat m-au făcut să fiu atent mai mult la spiritul sportivul al niponului.

Prima întâlnire cu noul Civic Type R pe circuitul Motor Park de la Adâncata.

Imediat ce urci la volanul lui Honda Civic Type R te vei bucura de o pereche de scaune sport extrem de bine profilate. Poziția joasă la volan (cu 25 de mm mai aproape de sol decât la vechea generație) îți comunică din start că vei avea parte de o călătorie specială. Pentru mine (1.83 metri și aproape 60 de kilograme) accesul în mașină este destul de ușor, dar pe parcursul celor două săptămâni, marea majoritate a persoanelor care au urcat în scaunul din dreapta sau au experimentat senzația din spatele volanului au concluzionat că "în Civic Type R cobori, nu urci". Lăsând gluma deoparte, Hot Hatch-ul niponilor te obligă să-ți întinzi serios anumite grupe musculare atunci când intri sau ieși. Asta dacă nu vrei să murdărești plasticele de pe uși sau să zgârii fibra de carbon din dreptul pragurilor.

Imediat ce pornești motorul de 2.0 litri, sistemele mașinii sunt gestionate de modul Sport. Ținând cont că aproape 75% din timpul petrecut la volan a fost în oraș, de fiecare dată am fost nevoit să trec în modul de rulare Comfort. Nu spun că este un lucru dificil (comutarea se face cu ajutorul unui buton amplasat pe tunelul median), însă nu era rău dacă Civic Type R "ținea minte" setarea cu care ți-ai încheiat ziua. Totuși, acest mod cu care te întâmpină Hot Hatch-ul japonezilor în momentul în care pornești motorului îți spune multe lucruri cu privire la personalitatea sa.

Ne aflăm în acea perioadă în care tehnologia a reușit să ne intre pe sub piele și să ne provoace vicii. Fie că vorbim despre telefoanele mobile, platformele online pentru seriale sau consolele video, toate aceste accesorii ne completează viața, iar uneori ne-o domină, în funcție de personalitatea fiecăruia.

Am făcut această paralelă întrucât următorul punct va fi îndreptat către elementele moderne de la bordul lui Civic Type R. În spatele volanului se află un instrumentar de bord mixt (analogic + digital). Mi-a plăcut faptul că Honda nu a trecut complet la era nouă, ba mai mult, modul în care verifici numărul de kilometri parcurși a rămas unul cât se poate de clasic: o tijă lungă din plastic străbate întreg instrumentarul de bord, iar click-ul făcut în momentul acționării îmi amintește de era în care digitalul încă nu-și făcuse apariția în interiorul mașinilor.

Informațiile afișate pe ecranul central pot fi modificate cu ajutorul comenzilor aflate pe volan.

Butoanele nu sunt cele mai plăcute la atingere și nici sunetul produs de acestea nu seamănă cu bătăile din aripi ale îngerilor.

Consola mediană este dominată de ecranul central tactil cu diagonala de 7 inch. Nu trebuie să uităm faptul că actualul Civic Type R a fost prezentat pentru prima dată în cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2017, iar în tot acest timp, tehnologia disponibilă pentru interioarele mașinilor a evoluat într-un mod rapid. Așa se face că sistemul de infotainment pregătit de Honda nu este unul dintre cele mai rapide și nici unul cu o grafică prea prietenoasă. Totuși, japonezii oferă suport pentru serviciile Apple CarPlay și Android Auto, un element pe care nu toți producătorii l-au integrat în mașinile lor. Iar acest lucru rămâne unul de pus în dreptul bilelor albe. Tot pentru telefoanele mobile, Honda oferă și o zonă specială dedicată încărcării wireless. Din nou un element care cu siguranță îi bucură pe fanii tehnologiilor moderne și care îți ușurează din plin viața la volan.

Un lucru mai puțin plăcut îl constituie accesul la portul USB care permite accesarea serviciilor Apple CarPlay și Android Auto. Acesta a fost ascuns, la propriu, sub consola centrală plutitoare, iar accesul este destul de dificil. Cea mai simplă soluție pentru eviatarea acestui lucru ar fi să cumperi un cablu de încărcare pe care să-l "uiți" în mașină. Honda a mai pus un port USB în consola centrală. Acesta este extrem de simplu de utilizat, însă nu permite conexiunea cu serviciile Apple sau Android.

Un lucru de apreciat îl reprezintă faptul că setările mașinii și conexiunea prin Bluetooth poate fi realizată doar atunci când mașina nu se deplasează. O mare bilă albă pentru Honda în condițiile în care, zilnic, observ în trafic șoferi care sunt atenți la tehnologiile moderne și nu la ce se întâmplă în jurul mașinii lor.

Și pentru că tot suntem în dreptul lucrurilor pozitive, am aprecia funcția Brake Hold care poate fi activată sau dezactivată cu ajutorul unui buton amplasat pe tunelul median. Astfel, "piciorul uitat pe frână" atunci când aștepti lumina verde a semaforului o să dispară din obieciurile formate de-a lungul anilor. Un alt plus l-as acorda modului în care niponii au integrat suporturile de pahare în cotiera centrală. Acestea culisează, iar dozele și paharele de băuturi cu înățimi medii pot fi "ascunse" cu ușurință de capacul care acoperă parțial cotiera.

Un model de clasă compactă nu o să-ți dea prea multe bătăi de cap atunci când ai de efectuat manevre în spații înguste. Cu Civic Type R, lucrurile stau puțin diferit. Trebuie să ai întodeauna grijă la bordurile înalte, asta pentru că splitter-ul din carbon aflat în prelungirea spoilerului poate să rămână oricând pe marginea drumului dacă nu ești atent. Traficul din spate poate fi observat cu ușurință mulțumită oglinzilor latarale generoase, însă luneta "secționată" de aripa spate o să ștribească din câmpul vizual general. În schimb, Honda plusează cu o serie de senzori de parcare și o cameră video pentru mersul cu spatele. Senzorii își fac treaba din plin și nu se activează "din senin" atunci când stai la semafor, iar camera video are un unghi bun. Trebuie menționat faptul că odată "reduși la tăcere", senzorii de parcare nu se reactivează automat după oprirea și pornirea motorului.

Fostul Honda Civic Type R a fost unul dintre cele mai rigide Hot Hatch-uri cu care am făcut cunoștință. Dar actuala generație face parte dintr-o specie nouă. Amortizoarele adaptive, suspensia spate multi-link și modul Comfort, fac din Civic Type R un model cu care poți trăi, zi de zi, chiar și într-un oraș atât de precar în materie de covor asfaltic precum Bucureștiul. Nu vă gândiți că puteți exagera și traversa liniile de tramvai în viteză, însă gropile apărute peste noapte și denivelările mici pot fi "atacate" cu încredere. Vă spun sincer că n-o să doară.

Există și zone cu denivelări scurte și repetate unde Civic Type R te scutură binișor, dar sunt convins că pe piață există prea puține modele care s-ar descurca cu brio în acele situații.

Și totuși, reproșul meu o să meargă către scaune. Deși sunt perfecte pentru ture pe circuit și drumuri virajate de munte, în oraș, parcă mi-aș fi dorit un șezut ceva mai moale. Nu m-am ridicat din mașină cu vertebrele tasate, dar am intensificat puțin programul de exerciții pentru spate.

Dacă suspensiile te vor mai supăra din când în când, iar scaunele nu îți vor garanta cele mai confortabile drumuri, direcția rămâne unul dintre lucrurile perfecte chiar și atunci când circuli doar în oraș. Suficient de rigidă, indiferent de modul de rulare pe care l-ai ales, și în același timp precisă și cu un nivel ridicat de feedback.

Deși traficul din Capitală pare că a fost croit special pentru o cutie de viteze automată, Civic Type R rămâne fidel transmisiei manuale. Iar modul în care aceasta funcționează și timoneria precisă sunt două lucruri care te pot cuceri pe loc. Fiecare schimbare de viteză este însoțită de un sunet metalic grav menit să-ți confirme selectarea treaptei. Sistemul RevMatch, acel Heel&Toe automat, face ca fiecare treaptă în jos să nu mai fie însoțită de acel transfer de mase nedorit, iar drumurile zilnice devin mult mai line.

Honda Civic Type R: personaj din desenele animate japoneze

Au fost puține cazurile în care mașinile testate de mine să atragă atât de mult privirile trecătorilor. Dar Honda Civic Type R are o personalitate aparte, iar de câteva ori m-am simțit ca Ștefan Bănică Jr. în concert la Sala Palatului. Muchiile gândite de designerii producătorului nipon, artificiile aerodinamice și mai ales acea aripă spate supradimensionată, fac din Hot Hatch-ul Civic Type R o adevărată vedetă. Fiecare ieșire în oraș s-a lăsat cu zâmbete și saluturi din partea celorlalți participanți la trafic.

În graba după a economisi timp, există cazuri când aleg ca mașinile să fie spălate la perii. Cu Civic Type R poți face asta doar dacă cel care monitorizează procesul de spălare este de acord să ridice periile în momentul în care acestea ajung în dreptul aripii spate. Altfel, riști să rămâi fără una dintre cele mai interesante componente aerodinamice din pachetul Hot Hatch-ului japonez.

Deși motorul de 2.0 litri este capabil să livreze 320 de cai putere, inginerii Honda au reușit să vină cu o evacuare extrem de liniștită. Știu că uneori mi-aș fi dorit ca puterea de sub capotă să fie scoasă în evidență și de un sunet puternic baritonal ieșit din cele trei țevi de evacuare, însă mult mai multe au fost cazurile în care m-am bucurat că Honda a domolit zgomotul evacuării. Și sunt convins că și vecinii din cartier au apreciat din plin acest lucru.

În cele două săptămâni petrecute alături de Honda Civic Type R am parcurs 630 de kilometri. Dintre aceștia, circa 475 au fost rulați în oraș, restul în afara Capitalei. Consumul mediu mixt afișat de computerul de bord a fost de 10.4 litri la 100 de kilometri. În oraș, consumul a variat de la 12 până la 14.5 litri/100 de kilometri în funcție de trafic (Bucureștiul este mereu surprinzător), climatizare (au existat zile în care maxima a trecut de 32 de grade Celsiu), funcționarea sistemului start-stop și, bineînțeles, de cât de rapid am mers. În afara orașului, consumul a scăzut chiar și până la 7 litri/100 de kilometri.

Comentarii (9)

  • "un exercițiu bun pentru o viitoare decizie cu privire la extinderea numărului de mașini din garaj."

    Credeți că Țiriac vă citește?
    Glumeam. De fapt articolul este pentru cei ce stau la bloc.
    Eu chiar aveam o dilemă, eram indecis cu privire la extinderea numărului de mașini, dar m-a salvat faptul că nu am garaj.

    Am un loc de parcare atribuit de primăria Sector 3, pe care se află o dubiță abandonată și pe care primăria nu reușește să o ridice, deși am făcut sesizare la poliția locală de trei ori.
    Primăria sector 3 are numai o (una bucată) mașină cu care poate să ridice numai automobile, nu și dubița abandonată.

    Dacă nu bagă Țiriac un ochi aici (să-și extindă numărul de mașini, bineînțeles), poate bagă Negoiță.

    Ce treabă are asta cu Type R? Chiar așa, ce treabă avem noi, ăștia fără garaj, cu Type R?

    Oricum nu sunt chiar amărăștean, am loc de parcare de la primărie, dar... Negoițăăă, Negoiță, auzi? O să-ți trimit pe e-mail o sesizare, cu poze, cu alea, cu tot tacâmul, să vezi ce impotentă este primăria ta. Nu poate să ridice o mașină abandonată de pe spațiiul public, bă, Negoiță.
    17 3
  • unde e masina aia abandonata? vin eu intr-o seara si ii dau foc. daca vii si tu la mine pe strada unde este cimitir de taxiuri abandonate. intr-o vreme se adunasera vreo 7, acum mai sunt 4
    8 0
  • Nțț. Nu merge, că am vorbit cu poliția. Nu ai voie să o atingi tu, pe persoană fizică, că-i proprietate și dup-aia te dă în judecată proprietarul.

    La poliția locală (că ei se ocupă) e procedură, fac poze, dau întâi amendă, apoi somație, caută prorietarul etc. Apoi după două trei săptămâni cheamă mașina de ridicat de la primărie.
    Chestia este că cei cu mașina de ridicat de la primărie au zis că nu pot să ridice duba, că-i înaltă și că n-au mașină pe măsură, apoi au plecat. Apoi, poliția dat să plece și ea. Păi și eu? Faceți o sesizare, să putem chema altă mașină... :)

    Mai zic că o hoască de la serviciul parcări de la primărie mi-a zis că pot să fac cerere să renunț la locul de parcare? Noaptea minții.
    Negoițăăăă....
    11 1
  • @ignis :-)... dar şi :-( -- fiindcă numele Negoiţă pare o mantră blestemantă rămasă ca un nor negru deasupra S3 de la Livache încoa (ăl cu castele-n Italia săracu, dar la fel de liber văz ca ăsta nou parcă şi mai sărac la mansardă, dar cu 1.666 apartamente vândute pe persoană fizică).

    Back ontopic, Type-R a murit pentru mine de când cu "turbarea" lui FK2... dar pentru alţii poate însemna o renaştere a seriei abia viitoarea declinare plug-in hybrid, anunţată prin primăvară.

    Nu mai zic de "manga style"-ul actualei ori de gabaritul exagerat -- la vreo 4,60 m şi cu spatele ăla nici nu mai e hatch-back de fapt, ci fastback toată ziua.

    Nu zic c-ar fi rea, doamne-feri -- am mers cu ea şi rupe asfaltul, culmea că fără mult turbo-lag. Plus că are şi ceva resturi de confort, spaţiu en-gros etc. Dac-ar fi păstrat şi sistemul modular "magic+seats", era aproape o dubă de curse.:-)
    ...Dar nu cred că cineva bagă 40.000 în aşa ceva ca s-o ardă prin oraş = s-o şi încingă la propriu.
    Mai ales cu încălzirizmu ăsta galopant.
    14 1
  • gabi_o
    @ignis, trimite patania la cateva televiziuni/ziare cu o poveste frumoasa si sa vezi ce repede se elibereaza locul de parcare!
    5 0
  • Bun consum pentru 300+ cai benzina
    4 0
  • Andrei
    Pacat de motor, directie si sasiu. Masina este incredibil de urata si cu multe inconveniente de natura ergonomica. Si nu ma refer la accesul in masina.
    3 2
  • Fibra de carbon? Ha, ha! Ala e plastic toata ziua. Numa' ca domnu' tester pare-se ca nu stie acest detaliu insignifiant.
    3 0
  • @Andrei
    Urita pentru tine,Type R e o masina care o placi sau o detesti.
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru