Fiecare ţară din Europa are regulile ei când vine vorba de amenzi. Anumite ţări sunt mai permisive, altele foarte stricte. Dacă în Europa de Est amenzile sunt în general relativ mici în comparaţie cu ce se întâmplă în vest, ţările nordice bat deja recorduri atunci când vine vorba ca cei care au încălcat regulile în trafic să plătească pentru greşelile lor.
Poliţia nu glumeşte mai ales când vine vorba de viteză excesivă sau condusul sub influenţa băuturilor alcoolice. Pentru a avea şoferi informaţi, Automobil Clubul German (ADAC) a strâns într-un tabel câteva repere informative referitoare la cele mai uzuale amenzi de circulaţie din toate ţările din Uniunea Europeană.
Consumul de alcool
Studiind tabelul publicat de ADAC, constatăm că ţara noastră a rămas într-o ligă selectă unde alcoolemia la volan este 0.0. Alături de România în această ligă mai sunt Slovacia, Cehia şi Ungaria. Restul Europei permite şoferilor să bea o bere sau un pahar de vin şi să conducă, lucru absolut normal. Pentru majoritatea ţărilor din Europa - şi chiar şi în Turcia - alcoolemia permisă variază între 0.2 şi 0.8 g/l, alcool pur în sânge. Printre cele mai permisive state europene se află Marea Britanie, care îngăduie o alcoolemie de 0.8 la mie, dar unde poliţiştii pot cere celui testat să demonstreze că poate conduce. Peste această limită, amenziile sunt usturătoare, de la 5.700 euro în sus, plus pierderea permisiului şi alte sancţiuni.
Depăşirea limitei de viteză
Există o regulă generală la nivel european: dacă amenzile sunt plătite pe loc sau într-un timp foarte scurt, contravanientul poate primi o reducere substanţială din cuantumul sumei.
Dacă la noi vorbim de 50% din sumă în 48 de ore, în Grecia se poate achita jumătate din sumă dacă amenda este plătită în termen de 10 zile. Un sistem mai special de amenzi se regăseşte în Danemarca şi Finlanda, unde amenzile sunt calculate în funcţie de venitul contravenientului. De exemplu, în Finlanda, din venitul acestuia se scad 255 euro, iar restul sumei se împarte la 60, rezultând astfel o zi amendă sau venit zilnic (VZ) de care contravenieintul se poate lipsi. Suma este apoi înmulţită cu cu un număr ce variază între 1 şi 120, în funcţie de gravitatea faptei, acest lucru fiind stabilit de un judecător. Cea mai mică valoare pentru o zi amendă sau venit zilnic în Finlanda este 6 euro. Cei care greşeşc în trafic pe teritoriul Finlandei îşi pot calcula amenda AICI. Un sistem asemănător este folosit şi de vecinii din Suedia.
Alcoolemie permisă (g/l) |
Depăşirea alcoolemiei (euro) |
>20 km/h (euro) |
>50 km/h (euro) |
Trecere pe roşu (euro) |
Depăşire interzisă (euro) |
Parcare interzisă (euro) |
Folosirea mobilului (euro) |
Fără centură (euro) |
|
AUT | 0.5 | de la 300 | de la 20 | pâna la 2.180 | de la 70 | de la 70 | de la 20 | de la 50 | de la 35 |
BEL | 0.5 | de la 150 | de la 100 | de la 300 | de la 150 | de la 150 | de la 50 | de la 100 | de la 50 |
BiH | 0.3 | de la 200 | de la 25 | de la 200 | de la 150 | de la 150 | de la 25 | de la 10 | de la 20 |
BUL | 0.5 | de la 100 | de la 25 | de la 120 | de la 25 | de la 25 | de la 5 | de la 25 | de la 25 |
CRO | 0.5 | de la 90 | de la 65 | de la 660 | de la 260 | de la 90 | de la 40 | de la 65 | 65 |
CYP | 0.5 | de la 100 | de la 35 | de la 85 | de la 85 | de la 85 | de la 85 | de la 85 | de la 85 |
CZE | 0.0 | de la 100 | de la 60 | de la 200 | de la 100 | de la 200 | de la 60 | de la 60 | 80 |
DEN | 0.5 | în funcţie de venit | de la 135 | de la 335 | 270 | 270 | de la 70 | 200 | 200 |
EST | 0.2 | de la 400 | 120 | 800 | pâna la 385 | până la 385 | de la 40 | până la 200 | până la 200 |
FIN | 0.5 | de la 15 VZ | de la 70 | 14 VZ | de la 10 VZ | de la 10 VZ | 10-50 | până la 115 | 35 |
FRA | 0.5 | de la 135 | de la 135 | 1500 | de la 135 | de la 135 | de la 15 | de la 135 | de la 135 |
GER | 0.5 | de la 500 | de la 35 | de la 240 | 90-320 | 30-250 | 10-70 | 40 | 30 |
GRE | 0.5 | de la 80 | de la 100 | de la 350 | de la 350 | de la 350 | de la 40 | 100 | de la 350 |
HOL | 0.5 | de la 350 | de la 160 | de la 510 | 220 | 220 | de la 90 | 220 | 130 |
HUN | 0.0 | de la 980 | de la 100 | de la 200 | de la 330 | de la 330 | de la 165 | de la 100 | de la 30 |
GB | 0.8 | de la 5.715 | de la 70 | până la 2.860 | de la 70 | de la 70 | de la 35 | de la 35 | până la 585 |
IRL | 0.5 | de la 200 | de la 80 | de la 80 | de la 80 | de la 80 | de la 40 | de la 60 | de la 60 |
ISL | 0.5 | de la 425 | de la 60 | de la 90 | 90 | de la 90 | de la 10 | 30 | 60 |
ITA | 0.5 | de la 500 | de la 170 | de la 530 | de la 170 | de la 85 | de la 40 | de la 155 | de la 80 |
LET | 0.5 | de la 215 | de la 10 | de la 110 | de la 30 | de la 20 | de la 30 | 15 | 30 |
LIT | 0.4 | de la 290 | de la 10 | de la 290 | de la 115 | de la 115 | de la 30 | de la 30 | de la 30 |
LUX | 0.5 | de la 100 | de la 50 | de la 145 | 145 | 145 | de la 25 | 75 | 75 |
MAL | 0.8 | de la 1.200 | de la 70 | de la 70 | de la 60 | de la 25 | de la 25 | de la 25 | de la 25 |
MAC | 0.5 | de la 250 | de la 20 | de la 45 | de la 300 | de la 35 | de la 45 | 45 | 20 |
MUN | 0.3 | de la 70 | de la 70 | de la 150 | de la 70 | de la 70 | de la 60 | de la 60 | de la 40 |
NOR | 0.2 | de la 670 | de la 480 | de la 1.500 | 700 | 700 | de la 100 | 175 | 200 |
POL | 0.2 | de la 145 | de la 25 | de la 100 | de la 75 | de la 60 | de la 25 | de la 50 | 25 |
POR | 0.5 | de la 250 | de la 60 | de la 300 | de la 120 | de la 120 | de la 30 | de la 120 | de la 120 |
ROM | 0.0 | de la 145 | de la 95 | de la 145 | de la 65 | de la 95 | de la 30 | de la 65 | de la 30 |
SWE | 0.2 | de la 40 VZ | de la 290 | de la 480 | de la 300 | de la 300 | de la 25 | fără interdicţie | 180 |
SWI | 0.5 | de la 485 | de la 145 | de la 60 VZ | 200 | de la 240 | de la 30 | 80 | 50 |
SER | 0.3 | de la 45 | de la 45 | de la 135 | de la 135 | de la 135 | de la 55 | 45 | 45 |
SVK | 0.0 | de la 450 | de la 50 | de la 350 | 150 | 150 | de la 30 | de la 60 | de la 20 |
SLO | 0.5 | de la 300 | de la 50 | de la 300 | 250 | de la 500 | de la 40 | 120 | 120 |
SPA | 0.5 | de la 500 | de la 100 | de la 600 | de la 200 | de la 200 | de la 200 | de la 200 | de la 200 |
TUR | 0.5 | de la 250 | de la 60 | de la 80 | de la 60 | de la 80 | de la 30 | de la 30 | 30 |
*sumele din tabel sunt exprimate în euro.
VZ= venit zilnic sau zi amendă.
In schimb, culmea, ma stupefiaza cat de blanda este legislatia rutiera la nemti comparativ cu cerintele de exigenta la care te-ai astepta teoretic de la ei. Iar la bulgari pare raiul pe pamant al "ciumegilor" dornici de libertinaj.
In orice caz, ar trebui sa existe si sa se aplice niste cuantumuri uniformizate de amenda in tot spatiul comunitar, fiindca, la cum se prezinta acum situatia statistica, sanctiunile variaza mult de la delict la delict si de la tara la tara si dau peste cap toate criteriile etno-specifice, ceea ce-mi intareste impresia de UE = Noul Turn Babel.
In acest tabel sunt adevarate "curiozitati" care par sa nu fie logice la prima vedere mai ales din partea unor tari mai civilizate decat RO [teoretic], dar daca ma gandesc mai bine fiecare tara are propria metoda/mecanism de a sustine acest business al amenzilor din circulatie.
Nu discutam de salarul minim. Discutam de salarul mediu (astas in cazul in care-i vo 400 euro...dar cred ca-i totusi vo 400 euro in RO)
Hai sa nu fim ipocriti...si sa cerem drepturi egale...dar nu si responsabilitati. Vrei aceassi tratatie ca in UE? Atunci ofera acelasi lucru.
Ca sa citez un comentator sportiv: noi romanii suntem extrem de civilizati, evoluati etc...doar ca avem ghinionul sa fim contemporani cu natii mai civlizate si evoluate decat noi.
Ah...si nu ma lua cu faptul ca la noi venitul mediu ii 150 euro...situatia ii si mai tragica dincolo...ramai fara jumatate de salar (ma rog...in practica ii imposibil...pentru ca se scade 255 euro prima data).
Nu iti permiti amenda, nu depasi pe linie dubla continua, in curba, pe trecerea de pietoni.
Mai lasa si pe ala care are prioritate sa treaca (inclusiv pe pieton), nu mai taia fata, nu mai merge cu 130 km/h prin localitate, etc. Opreste la rosu, nu mai claxona ca disperatul, nu mai da flash-uri, nu mai accelera cand esti depasit, nu mai arunca gunoaie din masina, semnalizeaza, nu mai bea (sau daca bei ia taxiul), nu mai sta calare pe ala din fata ta la viteze de autostrada, nu mai parca precum un nesimtit, etc...
Daca ala din fata ta merge prea incet pt pilotul de raliuri din tine si nu ai unde sa-l depasesti in mod legal, nu trebuie (neaparat) sa retrogradezi si sa treci ca avionul milimetric pe langa ceilalti amarati. Stiu ca suna aproape de neconceput, dar exista si varianta incetinirii in asteptarea unui moment mai prielnic.
Abia dupa ce incidenta magariilor cu adevarat periculoase enumerate mai sus va scadea putem incepe o discutie despre curtoazie in trafic, decenta, politete, conducere preventiva, iertarea greselilor participantilor la trafic, si alte tehnici avansate (scuzati cacofonia). Si in acel moment am putea considera o relaxare a legii (merge si o bere, ca lumea e civilizata si nu abuzeaza de acest drept).
Din punctul meu de vedere, o amenda (sau o pedeapsa) trebuie sa fie egala pentru toti. Dar egalitatea trebuie sa fie in efecte.
Ce vreau sa spun...
Daca cineva castiga 400 EURO si primeste o amenda de 200 EURO va avea un anumit grad de suportabilitate
Daca altcineva castiga 4000 EURO si primeste amenda 200 EURO, nu o va simti, ca atare va fi cvasinepedepsit. Daca e marlan, lasa 400 EURO la politist spunand ca se si intoarce si roaga sa nu fie oprit si a 2 a oara.
Daca insa amenda va fi 25% din venit, atunci primul va primi amenda 100 EURO, al doilea 1000 EURO si vor simti amenda in aproximativ acelasi fel (ca sentiment)
Am prins un reportaj odata la TV cu Politia din Finlanda (parca) si la intrebarea "care e cea mai mare amenda?" au spus o suma peste 10.000 euro pentru cineva care mersese cu peste 25 km/h in plus pe o limita de 60, dar omul castiga nu stiu cate milioane de euro pe an.
Sunt constient ca o sa ziceti ceva de evaziunea fiscala si venituri nedeclarate, dar....
De cate ori nu am luat amenda doar pentru ca "organul" avea chef sa incaseze ceva?
Zilele astea am descoperit un nou magazin on-line, care mi se pare foarte tare.De pe el am comandat cartea MAESTRU IN ANULAREA AMENZILOR RUTIERE - cum sa devii, si a ajuns la mine dupa 4 zile, prin posta romana.Am ramas mut de uimire, deoarece continutul ei este tare, foarte tare!
Are 570 pagini, dar totul in ea e foarte bine structurata si foarte practic explicata.
scrieti pe google:
www.maestrii-succesului.ro
sau
MAESTRU IN ANULAREA AMENZILOR RUTIERE - cum sa devii
Tudor AURELIAN
Mai zilele trecute, cartea ”MAESTRU IN ANULAREA AMENZILOR RUTIERE- cum sa devii” a primit un feed-back, pe cat de neasteptat, pe atat de magulitor, chiar din partea unor politisti rutieri.
Mai precis, la inceput de luna decembrie ac, fiind si ziua lui de nastere, un amic care e si proprietar si administrator al unei firme, patron - cum s-ar zice in limbajul popular, a organizat o mica agapa la el la birou, de la orele 18.00.
Ei, si ce sa vezi, printre invitati au fost si cativa prieteni de-ai lui care lucrau in politie, iar doi dintre acestia erau chiar politisti rutieri.
Si acum vine ”bomba”.
Gasind cartea ”MAESTRU IN ANULAREAAMENZILOR RUTIERE- cum sa devii” pe un raft din biroul sarbatoritului, unul din cei doi politisti de la Rutiera a luat-o, asa, in treacat, si a rasfoit-o.
Imediat, apoi, vreme de doua ceasuri incheiate, asezat intr-un fotoliu retras intr-un colt al incaperii, acel politist s-a apucat sa lectureze cartea cu maxim interes, uitand de agapa. Invitat chiar de mai multe ori sa mai lase cartea, ca nu a venit la biblioteca, ci la petrecere, politistul a refuzat mereu, zicand:
- Nu vin, mai, ca uite cate lucruri utile nu le stim nici noi, cei de la Rutiera!
Iar la final, cand agapa s-a incheiat, politistul a reasezat cartea pe raft si a concluzionat, sec:
- Trebuie sa-mi comand si eu cartea asta, pentru ca asta ne trebuie in primul rand noua, celor de la Politia Rutiera. N-ar trebui sa cada pe mainile simplilor soferi, ca dupa aia ni-i punem in cap pe toti!
P.S.- Din relatarea de mai sus, se desprind doua lucruri certe si binevenite:
1 - cartea e foarte utila chiar si pentru agentii de politie rutiera;
2 - din pacate pentru Politia Rutiera, cartea a fost scrisa in primul rand pentru soferii simpli, si ea a inceput deja sa ajunga la acestia.
www.maestrii-succesului.ro