Din cutia cu amintiri: un Daewoo Matiz așa cum nu l-ai mai văzut niciodată

de Mircea Meşter
Luni, 07.12.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Fotograful kazah Ilya Davidovich a surprins un banal Matiz într-o galerie foto artistică și spectaculoasă care ne face să ne amintim cu plăcere de micul model de oraș sud-coreean.

Deși obișnuim să începem ziua și săptămâna cu informații care schimbă lumea auto așa cum o știm, de la modele noi lansate la ultimele frământări din industrie, astăzi facem o excepție. Asta pentru că o galerie foto publicată de un fotograf kazah ne aduce în prim plan o mai veche cunoștință: Daewoo Matiz. Nu este însă o galerie foto ca oricare alta, ci una de-a dreptul spectaculoasă, artistică, în care mașina este surprinsă într-o postură care-ți schimbă total percepția și te face să înțelegi că vorbim de un model de oraș cât se poate de actual.

În fotografiile lui Ilya Davidovich - pe care îl puteți găsi pe site-ul personal, idphoto.kz - avem faceliftul primei generații Matiz, cunoscut sub numele de cod M150. Versiunea restilizată apărea pe piață în anul 2000, însoțită inițial de un motor cu 3 cilindri de 0.8 litri și 50 CP, apoi de un motor ceva mai puternic, cu patru cilindri de un litru. Acesta din urmă dezvolta 62 de cai putere.

În fotografiile lui Ilya, interiorul lui Matiz pare de o calitate net superioară celui din mașina pe care o știm cu toții.

De unde a făcut rost fotograful kazah de un Matiz în stare excelentă? Explicația e simplă.

Modelul se produce încă în forma sa din anul 2000 în fabrica UzDaewooAuto din Uzbekistan, acolo unde mașina se vinde pe piață în continuare. Deși la noi nu mai există la vânzare, Matiz a fost o mașină de clasă mini extrem de iubită și de apreciată mai ales datorită prețului și conceptului care punea accent pe maximizarea spațiului interior într-o caroserie de dimensiuni reduse.

Comentarii (18)

  • Hunter
    Cei de la UZ Daewoo inca au in productie 3 modele Daewoo, respectiv Matiz, Nexia sedan (fostul Cielo la noi) cu un usor facelift atat interior cat si exterior si Gentra sedan (fostul Daewoo/Chevrolet Lacetti) care era si pe la noi.
    17 0
  • Scrooge
    "Matiz asa cum nu l-ai mai vazut niciodata" - poate nu l-ati mai vazut voi, cei din Automarkete, dar care s-a mai plimbat asa putin prin Europa (in special in Grecia ca tot e la moda) in anii trecuti, Matiz 2 era la mare cinste pe geamul centrelor de "Rent a car". Acum intr-adevar a disparut, a fost inlocuit de Hyundai Getz.
    "Intreriorul lui Matiz de o calitate net superioara fata de masina pe care o stim" - ca fost posesor de Matiz "romanesc", si conducator de Matiz 2 inchiriat pot spune ca mare diferenta nu era. Ok, fetele de usi sunt ceva mai dichisite, dar plansa de bord in afara de o reorganizare a consolei dintre scaune pot spune ca 99% e fix la fel.
    Plus ca aici e prezentat intr-o varianta de echipare superioara, varianta care era prezenta si la noi la un moment dat (rar, dar se mai vede pe strada), SE parca se numea, scoasa din productie dupa ruperea legaturilor cu firma mama, concomitent cu cererea foarte scazuta datorita pretului (depasea 7-8000 de euro parca).
    Iar ca design exterior, sincer spatele mi se parea mai simpatic la varianta 1, fata la limita parca imi place un pic mai mult.
    8 5
  • In 2007 un Matiz cu clima, servo, inchidere centralizata, geamuri electrice fata era aprox. 7500 de euro daca retin bine. Si nu avea nici airbaguri si nici ABS. Motorul era cel de 796 cc si 48 CP - euro 4.
    4 5
  • @Scrooge..... Modelul prezent nu-i varianta de echipare superioara. Varianta de echipare superioara are pe langa cel prezent ~ semnalizatoare pe oglinzi, trapa si inca cateva briz brizuri . Nu ai avut Matiz, dupa cum vorbesti. Oricum modelul acesta prea putin a fost comercializat in RO , adica cam aproape deloc , si asta fiindca este un facelift la Matizul '' romanesc'' , care a aparut odata cu iesirea marcii Daewoo de pe piata Europeana ( ca sa te citez pe tine ) .


    @Hunter- Modelele se produc in continuare in mai multe tari NON-UE , printre care se innumara Asia , Basarabia ( RM ) , Rusia, iar SUA se vand sub sigla Buick sau respectiv Chevy, modelele de lux .


    Felicitari AM pentru acest articol, asteptam la cat mai multe relatari cu modele care au devenit legenda, sau efectivv nu se mai produc pe batranul continent .

    Per total, Matiz ramane si in prezent un model care ofera tot ce-si poate dorii un sofer modern de la clasa MINI. Chiar tind sa specific ca Matiz ofera ceva mai mult la aceasta clasa si le cam ''da clasa'' la 60% din modelele de clasa MINI aflate in prezent pe piata, cum ar fi -Tripleta up ! sau Tripleta Aygo, sau Suzuki Celerio. De ce spun asta ? Ma uit la toate aceste modele ''moderne'' din anul 2014-2015 si ma i-a plansul cand ma gandesc ca au facut rabat la unele lucruri de confort pe care Matizul ( lansat acum mai bine de 10 ani le avea ) cum ar fi ~ lipsa aeratoarelor centrale , lipsa tetierelor , lipsa geamurilor electrice pe spate ( chiar si in variante de echipare de varf ) , lipsa blocarii geamurilor spate pt protectia copiilor , lipsa capitonajului pentru usi ( chiar si in versiuni de varf ) . Sunt lucruri care Matiz le ofera . Sa nu mai zic de confortul oferit de Matiz fata de o Toyota Aygo sau un VW UP ! 2015 . Scaunele celor din urma sunt net inferioare si nu iti ofera nici macar cel mai decent confort, sunt drepte exact ca la Dacia ce-a veche care oferea astfel de scaune si fara tetiere. Motorul in de 1.0 3 cilindrii si 64CP al lui Matiz ofera performante aseamanatoare cu concurenta , dar in schimb motorul functioneaza destul de ritmic si fara vibratii excesive la ralanţi ~ un simptom aproape inevitabil la motoarele in 3 cilindri, chiar si la cele moderne din 2015. Deci Daewoo a reusit cumva inca acum multi ani sa creeze un motor in 3 cilindri bine echilibrat, care pare destul de integru si placut la auz chiar si astazi. Evident la vremea respectiva acest motor a fost preluat de la Tico si perfectionat de o companie britanica de inginerie. Britanicii i-au adaugat atunci un sistem de injectie multipoint si i-au mai facut alte mici perfectiuni, din cate stiu chiar ei au spus ca lui Matiz i s-au adus peste 40 de imbunatatiri noi. Designul interior chiar daca este putin cam retro , arata a ''mai masina'' decat bordurile taiate cu toporul si cu aspect de vehicul comercial , din tripleta Up! sau Aygo .
    11 9
  • Motorul de 1.0 nu a fost niciodata disponibil, cel putin pe piata din Ro la modelul Matiz ! Abia la Spark exista in oferta.
    2 7
  • Sunt posesor Matiz varianta ''full'', cu aer cond,geamuri electrice pe fata,servo directie,inchidere centralizata. Am luat-o second-hand. Astept intrebari de la cei care au anumite curiozitati legate de aceasta masina.
    7 0
  • xxxxl

    Daca prin Basarabia vrei sa spui Republica Moldova, te asigur ca acolo nu exista nicio fabrica de automobile. De asemenea, nici in Rusia nu stiu sa se produca Daewoo. Exista o fabrica Daewoo in Ucraina. Intamplator sau nu, aici se fabrica una dintre cele mai celebre masini de clasa mica din URSS. Celebrul (pentru cunoscatorii acelei zone)/ ZAZ-966 "Zaporozhets"!
    7 0
  • @mishazaitev - Multumesc pentru sesizare. Am vrut sa spun, se vand in continuare.
    5 1
  • xxxxl

    Nu ai de ce. Da, se vand pentru ca oamenii acolo pun accentul mai mult pe fiabilitatea decat pe "dotari".
    6 0
  • O masina FOARTE buna. Prima mea masina si a dat clasa oricarui logan si duster din lume. Am ajuns in locuri unde daciotii se scarpinau dupa ceafa si se intrebau daca nu "loveste pe dedesubt" sau daca nu o ia la vale masina inapoi. Atingea lejer 140 la ora, cu maxima de vreo 155. Atentie, cu un motor ingrijit, nu jafurile de matizuri de firma, pe care le stiti voi.

    Si un interior comod si util, cum rar am vazut. Fiecare coltisor are o utilitate si fiecare centimetru patrat din interior poate fi folosit pentru cate ceva.

    Nici la siguranta nu sta foarte rau. Mai nasol cu impactul lateral, dar la frontal se comporta neasteptat de bine.
    5 1
  • @mishazaitev - Corect ! Oamenii de acolo pun accentul pe fiabilitate si practicabilitate ( aici intra si costurile scazute pe durata de exploatare ). Nu vreau sa se inteleaga gresit, si o Toyota Aygo sau VW UP! pot fi probabil la fel de fiabile gratie garantiei si a combustibilului ceva mai calitativ de pe Batranul Continent. Am condus cateva modele din gama ale acestui brand Sud-Coreean, si chiar daca nu am detinut Matiz, pot spune ca am detinut un model de clasa medie (aparut inainte de Leganza) de la acest producator. Probabil ai ghicit ~ Daewoo Espero ! Varianta de motorizare care se incadrase in bugetul meu la acea data a fost 1.8 90CP , mai era una de baza de 1.5 tot 90CP dar in 16V , alta 1.8 95CP si varful de gama era 2.0i 109CP. Motorizarea care o aveam eu era probabil cea mai performanta unitate de 90 de cai la acea vreme ( fac referire la concurenta directa ), motorul de doar 90 cai accelera pana la 100km/h in 11sec , mai rapid cu 2,2 sec chiar si decat VW Passat echipat cu motorizarea 1.6 de 101cai ( asta ca sa ne raportam la clasa medie de atunci ), si la diferenta insesizabila de 0,4 sec decat Ford Mondeo Mk1 echipat cu motorul 1.8 i 16V 115 Hp. O masina mai mult decat decenta. Nu mi-a facut nici un fel de problema, motorul era silentios si puternic. Consumul era astronomic si iti dadea o senzatie de ''barcuta'' pe viraje, dar macar directia era precisa. Unde virai exact acolo se puneau rotile. Masina pe care o detin in prezent are servodirectie asistata electronic, total imprecisa si mult prea putin informativa pe viraje, incepe sa-mi lipseasca acea servodirectie asistata hidraulic de pe Espero. Imi cer scuze pentru ''off topic'' sper ca nu am devenit plictisior . O seara buna tuturor !
    6 2
  • Scrooge
    @xxxxxl

    Pfff....vai de capul tau.....chiar am avut Matiz, cumparat de nou in 2007, a costat 5600 de euro, varianta E-Abg, adica adica Economic cu Airbag. Era varianta cea mai de jos, fara aer, dar cu volan cu Airbag (era volanul cu 2 butoane pt claxon ca la Nubira + manetele de semnalizare/lumini tip tot Cielo/Nubira, aveau impuls la stergatoare. L-am vandut in vara lui 2012, la 55.000 de km si in iarna am primit SMS de la cumparator cu multumiri pt masina pe care i-am vandut-o.

    Din cate vad esti total pe langa acest model, Varianta 2 nu s-a produs deloc in Romania, cand zici "prea putin sau aproape deloc" lasi sa se inteleaga ca au iesit cateva modele pe poarta. Bati campii descriind alte modele, dar Matizul nu-l cunosti deloc.
    6 4
  • @Scrooge- OK, ma bucur daca ai avut , asa cum am zis nu-i o masina rea. Chiar si acum cand o vad pe strada nu o vad deloc ca pe o masina veche pe langa concurenta ''moderna'' de la clasa MINI. Dar felul in care ai afirmat mai sus m-a facut sa ma indoiesc ca ai fi avut un Matiz si ca cunosti multe despre el . Cand tu ai spus : ''Plus ca aici e prezentat intr-o varianta de echipare superioara'', in sprijinul acestei afirmatii a venit fix aceasta parere. OK~ varianta prezentata de AM este totusi una superioara, dar nu chiar ''varful'' . Asa cum am zis , varful are inclusiv trapa si semnalizare pe oglinzi exterioare mai nou, inclusiv transmisie automata ( asa cum exista si pe Tico ).

    Varianta 2, nu s-a produs in Romania ai dreptate. Nu-mi aduc aminte ca as zis vreodata asa ceva. Am zis ca modelul nu prea a avut timp sa fie comercializat in Romania . In schimb cateva exemplare sunt si in Romania, nu de multe ori am gasit la vanzare pe site-uri auto SH. Una peste alta, astept cateva detalii de la tine ca fost posesor al acestui model, le voi citi cu cea mai mare placere. De obicei posesorii sunt singurii care iti pot garanta mai mult decat o fac jurnalistii auto, si ma refer la viziunea de cumparator simplu.
    5 2
  • @Pornxl:
    Aiurezi. De la prima postare amesteci Matiz 1 cu 2 și cu Chevrolet Matiz 3 (care a fost cu adevărat diferit de M 1/2 din multe puncte de vedere: punte spate, designul caroseriei etc.). Te apuci să afirmi că Matiz se mai fabrică prin țări ca Asia (!), apoi o dai la întors că doar se comercializează acolo. Iar comparațiile pe care le faci între modelul Espero, pe care l-ai condus în trecut, și Passat sau Mondeo, se încadrează la categoria "a mea e mai lungă", cum se laudă unii care afișează asta prin stickere puse pe camion. Și învață să scrii.
    1 4
  • @LR - ''De la prima postare amesteci Matiz 1 cu 2 și cu Chevrolet Matiz 3 (care a fost cu adevărat diferit de M 1/2 din multe puncte de vedere: punte spate, designul caroseriei etc.)'' .Nu-mi amintesc sa fi facut eu lucrul asta. Matiz 1 este un Pre-Facelift la Matiz 2 , la fel cum si Nubira 2 era un facelift la Nubira 1, careia i-au fost aduse peste 90 de imbunatatiri fiind numit J150, iar aici intra si designul exterior-interior cu totul schimbat ( de asta pe multi ii induce in eroare si ziceau ca este de fapt o noua generatie ) , iar Matiz 3 ( Spark ) nici macar nu s-a comercializat la noi pe piata, cel mai mul am vazut cateva modele Chevrolet Nubira 3, care era doar un Lacetti sedan low cost si care nici nu se compara cu Nubira 2 la multe capitole . Spre exemplu motorul de 1.4 benzina era inferior celui 1.6 de pe Nubira 2 ( varianta de intrare ) . Materiale de la interior erau si ele inferioare Nubirei 2 din multe puncte de vedere, si exemplele pot continua.
    PS: Comparatia pe care am facut-o este una corecta ~ clasa medie vs clasa medie. Iar Espero nu am zis ca am condus, am spus ca am detinut unul. Vad ca din nou faci abstractie la ceea ce am spus si adaugi de la tine ce-ti convine. Daca ai fost si tu posesor de Matiz, voi citi parerile tale cu mare drag, dar te rog fara alte ineptii.
    2 1
  • gabi_o
    @matiz, eu am avut varianta full ABS + AirBag sofer! O masina excelenta pana in momentul in care a aparaut rugina la usile din spate!
    A, am uitat, viteza maxima pe A1 Pitesti - Bucuresti( adica la vale) 166 km/h bord, asta insemna 157-158 pe GPS!
    0 1
  • Scrooge
    @xxxlll....prea multe detalii nu am ce sa mai dau....o masina onesta, a fost cea mai ieftina masina noua de pe piata la vremea respectiva, imi doream Logan (era 2007, era pe val, aparuse pe piata de 2 ani) dar nu mi-am permis. Consuma putin si se parca usor (desi nu avea servo). Desi simpatica era rudimentara (ok era varianta cea mai de jos), dar mi-am facut treaba cu ea, probleme majore nu am avut (uneori la relanti accelera din senin :)). Imi ramane la inima doar sentimetal, a fost prima mea masina "in acte". Cum zicea si Gabi incepuse sa dea rugina in ea, la vanzare am sters zonele "ingalbenite" cu "benzina" :))
    0 0
  • Pornxl, tu vorbești de inepții?! Asia e țară? A vinde un model e totuna cu a produce sau a asambla? Fii bun și taci! Citește ce ai postat.
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru