Designerul exterioarelor BMW: "Sunt un fan al maşinilor italieneşti din anii '60"
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Karim Antoine Habib este un nume cunoscut în lumea designului auto. Canadianul de origine libaneză se află de mulţi ani în rândurile celor de la BMW, fiind directorului diviziei de design exterior a mărcii germane. Dar, pe lângă faptul că a coordonat dezvoltarea estetică a fiecărui model BMW de pe piaţă din acest moment, Habib a fost cel care a semnat exteriorul actualului Seria 7, modelul care a virat dinspre "era Bangle", hulită de mulţi, înspre cea actuală, ceva mai modernă.
Automarket l-a întâlnit pe Karim Habib în standul BMW de la Salonul de la Frankfurt, acolo unde marca germană lansa cu fast noua generaţie a lui Seria 1. De altfel, am avut de ales între două locuri în care să producem acest interviu: lângă Seria 6 sau lângă Seria 1. Am ales modelul compact, din cauze pe care le veţi descoperi în întrebările interviului.
BMW vs. RESTUL LUMII
AUTOMARKET: Domnule Habib, să ne imaginăm că sunt un client care caută să intre în segmentul premium. De ce aş alege un BMW în detrimentul unui Audi sau al unui Mercedes?
KARIM HABIB: Wow! O întrebare dură (râde). Consider că vorbim de trei companii foarte bune, care produc maşini foarte bune. Dar dacă conduci un BMW şi chiar dacă doar priveşti un BMW, răspunsul s-ar putea să vine de la sine.
AMK: E un răspuns interesant, având în vedere că vine de la un designer. Presupun că în momentul ăsta conduceţi un BMW, nu-i aşa?
K.H.: Da, evident. Dar le schimb destul de des. În momentul acesta conduc un Seria 5, dar foarte curând voi trece pe Seria 1.
AMK: Foarte interesant. Probabil că, având în vedere faptul că reuşiţi să conduceţi pe stradă maşinile pe care le desenaţi anterior, putem spune că aveţi unul dintre cele mai frumoase joburi din lume.
K.H.: Trebuie să facem asta, până la urmă e o parte componentă a experienţei legate de produs.
AMK: Care dintre maşinile pe care BMW le are acum în gamă vă place cel mai mult din punct de vedere dinamic?
K.H.: Este foarte dificil să vă răspund la întrebare. Dar cred că am un răspuns. E foarte dificil chiar şi pentru mine să pun mâna pe ea, dar cred că noul 1 M Coupe este o maşină pe care şi-ar dori-o mulţi. Dacă aş putea s-o comand, ar fi deja în garajul meu. Dar deocamdată clienţii au prioritate, pentru că e un model complet nou. Dar iubesc acea maşină. Cred că e fantastică.
AMK: Aţi desenat actualul Seria 7, model care va primi un facelift peste câteva luni. La ce ar trebui să ne aşteptăm de la noul model?
K.H.: Faceliftul lui Seria 7 se va alinia în şablonul fiecărui facelift pe care îl realizăm pentru modelele noastre. În primul rând vom încerca să-l îmbunătăţim din punct de vedere tehnologic, astfel că veţi vedea câteva schimbări la nivelul pachetului de lumini. În plus, vom face ca maşina să arate puţin mai modern.
AMK: Va fi mai dinamică, sportivă sau veţi merge pe cartea eleganţei?
K.H.: Toate la un loc. Va fi cel mai bun facelift din toate timpurile. (râde)
AMK: Conceptul CS (prezentat în 2007) a venit cu un design spectaculos şi a fost primit foarte bine de presă şi de public. Există vreo posibilitate să vedem acea maşină în producţie sau trebuie să ne mulţumim cu câteva linii ici-colo, aşa cum se întâmplă acum?
K.H.: Maşina ar fi trebuit să devină un model de producţie, dar a proiectul a fost anulat. Această decizie rămâne în picioare, deci maşina nu va deveni una de serie. Cu toate acestea, cred că acel concept a influenţat deja multe dintre modelele noastre de serie şi o va face în continuare. Dacă aţi văzut conceptul Gran Coupe, acesta are multe elemente similare cu CS.
Şi cred că putem spune acum că această maşină va ieşi în versiune de producţie. Foarte curând. Modelul de serie va fi aproape o copie după acest concept. Va fi cât de aproape se poate de acele linii de design.
DESPRE DESIGNUL NOULUI SERIA 1
AMK: Voi fi direct: ideea generală pe care am simţit-o în reacţiile publicului este că noua generaţie Seria 1 are un design dezamăgitor. Ce le puteţi răspunde celor care susţin asta?
K.H.: E întotdeauna greu de înţeles ce înseamnă "idee generală" când vine vorba de design... (se gândeşte). Eu cred că această nouă maşină este o evoluţie a celei pe care am văzut-o pe strâzi până acum. Personal consider că maşina este una foarte modernă, mai ales în partea frontală. Cred că preia caracterul actualului Seria 1 şi îi oferă acea extra maturitate de care are nevoie. Dacă vă uitaţi la suprafeţe şi la linii, acestea sunt ceva mai "tensionate" decât în cazul modelului anterior, mai alungite, mai elegante. Revenind la partea frontală, trebuie subliniată relaţia dintre blocul optic frontal, jocul de lumini din interiorul său şi "rinichii" grilei. Chiar şi prizele de aer sunt schimbate complet. Este unul dintre puţinele BMW-uri care are prize de aer laterale mai mari decât cele centrale. Pentru mine, noul Seria 1 devine astfel mai modernă. Consider că am dus maşina la o linie mai modernă şi mai elegantă.
AMK: Aţi menţionat cuvinte precum "modern", "matur", "elegant". Nu estompează aceste elemente caracterul dinamic, sportiv al maşinii? Unde mai e acel "Joy is BMW" din sloganul mărcii?
K.H.: De fapt, consider că noul Seria 1 este şi mai dinamic decât anterioara generaţie. V-am vorbit despre eleganţă, corect, dar m-am referit la eleganţă din punctul de vedere al lungimii. Dacă ne uităm la maşină din profil, vedem că proporţiile tipice ale unui model cu tracţiune spate sunt încă acolo. Ba chiar ceva mai amplificate, pentru că avem o capotă foarte lungă, un nas de rechin şi un profil foarte lung pentru o compactă. Chiar cred că această maşină arată mai agresivă şi mai sportivă decât anterioara. E chiar şi puţin mai lată, ceea ce-i sporeşte dinamismul de care vă vorbesc.
FASCINAT DE DESIGNUL ITALIAN
AMK: OK, trecem la o întrebare ceva mai relaxată, pentru că vreau să vorbim puţin despre dumneavoastră. Care a fost maşina dumneavoastră preferată ca adolescent şi ce s-a schimbat de atunci din perspectiva viziunii asupra designului auto?
K.H.: (se gândeşte) Maşina mea preferată de când eram adolescent?... Hm... Asta se întâmpla acum multă vreme. (râde) Am fost şi sunt în continuare un fan al maşinilor italieneşti din anii '60. Acolo stă inima mea. Din multe puncte de vedere. Acolo a mers o parte însemnată din portofelul meu. Aceste maşini m-au influenţat dintotdeauna în ceea ce am creat. Atât maşinile, cât şi felul în care italienii desenau maşini la acea oră. De fapt, tot ce avem astăzi, întreaga mobilitate, întreaga frumuseţe a designului auto vin de la aceşti oameni care desenau maşini în acea perioadă. Pur şi simplu au creat frumuseţe în lumea automobilului.
AMK: S-a schimbat ceva de atunci până acum?
K.H.: Nu, să ştiţi că nu. Astăzi încă învăţ multe privind acele maşini. Am avut şansa de a întreba designerii italieni ce procese utilizează, iar răspunsurile lor mi-au influenţat în mod categoric percepţia asupra designului.
AMK: Ce părere aveţi despre maşinile italieneşti de astăzi?
K.H.: Cred că fac o treabă foarte bună. Fiat, de exemplu, a trecut printr-o perioadă complicată, dar a reuşit să facă treaba să funcţioneze.
Fac maşini interesante. Nu pot să mă refer exact la anumite modele, pentru că nu am avut timp în ultima perioadă să analizez îndeaproape ce produc italienii, dar consider că îşi fac treaba cu succes la capitolul design.AMK: V-aţi născut în Liban, dar v-aţi mutat când eraţi copil în Canada, deci cultura şi disciplina canadiană v-au modelat caracterul şi viziunea. Ce părere aveţi despre maşinile pe care le produc americanii, vecinii canadienilor?
K.H.: Sunt fericit că Big 3 (n.r. Ford, Chrysler şi GM) funcţionează din nou. Atât. (râde)
AMK: Care sunt sursele principale de inspiraţie pentru designerul Karim Habib? Trecând peste maşinile italiene ale anilor '60, evident.
K.H.: Mă inspiră orice. Orice spaţiu în care intru. Aspectul vizual este cel care mă inspiră în primul rând. Cred că arhitectura este foarte importantă pentru mine. De exemplu, văd pe acel perete (arată înspre decorul standului BMW către o imagine aflată pe unul dintre pereţi - vezi fotografia de mai jos) cum se suprapun culorile roşu şi albastru. Există o parte pe care n-o vezi, dar deduci ce formă se ascunde acolo. Cred că acest lucru este unul foarte interesant. O linie care dispare într-o suprafaţă, care dispare şi reapare este interesantă. E un detaliu, iată, dar trezeşte idei.
AMK. Natura, moda?
K.H.: Da, şi moda este un element foarte important. L-am adoptat recent. Consider că există câteva branduri - în special în designul vestimentar feminin - care reprezintă surse adevărate de inspiraţie. Prietena mea este designer de modă şi mă poate învăţa lucruri de acest tip. Am văzut acolo modul în care unele materiale se îmbină, modul în care sunt tratate anumite materiale. Consider că pot să învăţ foarte mult din asta.
AMK: Cum poate un designer să înveţe, de exemplu, din modul în care lumina cade pe un anumit material? Se poate adapta asta la designul auto?
K.H.: Evident. E foarte dificil să spui cum funcţiuonează aceste legături. Uneori este indirect, unlteori mai direct. Îmi amintesc că mă uitam printr-o revistă în care era prezentat un proiect de arhitectură de interior. Era vorba de un apartament care arăta foarte vechi, cu traverse din lemn şi cu pereţi strâmbi. Ei bine, acel arhitect a pus la interior un bloc colorat. Un soi de cameră în cameră. Mi s-a părut că acel contrast este fascinant. M-am gândit că am putea să transpunem acea idee în maşină. Să avem un interior complet alb şi eventual un scaun al şoferului care să fie roşu aprins. Iată un alt mod în care putem vorbi despre o maşină "orientată spre şofer".
AMK: Ultima întrebare: spuneţi-mi numele cele mai frumoase maşini din istoria automobilul.
K.H.: Nu e uşor deloc. (râde). Dacă v-aş spune un BMW, aţi spune că sunt imparţial.
AMK: Atunci vreau un BMW şi una a celorlalte mărci.
K.H.: E complicat, pentru că preferinţele mele se schimbă de la un an la altul. Pot să vă spun ce maşină mi-am cumpărat imediat după ce am avut ceva mai mulţi bani. Un Alfa Romeo Sprint GT din 1964. E o maşină fantastică, desenată de Giugiaro atunci când avea 20 sau 21 de ani, ceea ce mi se pare incredibil. E o maşină atât de simplă, cu proporţii frumoase, cu detalii fantastice. La capitolul BMW, mă refer la maşinile cu care am avut legătură într-un fel sau altul. Nu ştiu dacă voi putea să-mi cumpăr unul vreodată, dar mi-a plăcut cu adevărat BMW 2002. Chiar şi versiunea Touring. Era ceva mai ciudată, dar beneficia de un plus de caracter interesant.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Interviu
-
În cadrul unui eveniment găzduit de Centrul de Design Dacia din București, constructorul de la Mioveni și-a prezentat piloții și mașina cu care este gata să cucerească Raliul Dakar din 2025. Echipajul Dacia Sandrider este format din Cristina Gutierrez, Nasser Al-Attiyah (câștigător de 5 ori al Raliului Dakar) și Sebastien Loeb (câștigător de 9 ori al Campionatului Mondial de Raliuri) cu care am avut ocazia să realizăm și un interviu. Dacia deja a înregistrat o victorie la evenimentul Rally Raid din Maroc. (14.11)
-
În cadrul evenimentului organizat de Nissan la Le Mans, în cadrul căruia am văzut noul monopost de Formula E, am avut ocazia să îi luăm și un interviu lui Lucian Gheorghe, românul care antrenează creierul piloților Nissan din competiția electrică. (18.10)
-
Automarket a avut ocazia de a sta de vorbă cu celebrul pilot Ken Block la standul Ford, în cadrul Salonului Auto de la Geneva. (03.01)
- FOTOSPION: Primele imagini cu noua Dacia Jogger facelift
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"
- Exemplar unicat Lamborghini Revuelto Opera Unica: aplicarea vopselei a durat 480 de ore
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
Bun designer, oricum, nu degeaba s-au batut doi "grei" pe el si nu degeaba actualul Serie 7 arata cum arata.
Interesant interviu.
Daca vezi masina de mai multe ori pe zi, sincer intelegi ca schimbarea e in bine si chiar pare mai dinamica. Clar e o evolutie in design.
Din pdv dinamic nici nu se pune problema: noul seria 1 este mult mai bun decat ce vechi.
Meseria imi cere sa vad multe imagini cu noul seria 1 zilnic, si la inceput am strambat din nas, dar pe parcurs am realizat ca design-ul e mai potrivit pentru o masina care se vrea funny si happy.
PS. Pentru mine design dezamagitor este cel al noului Civic.
Chiar am avut parul ridicat pe spate cand am vazut acuma cativa ani o poza cu actualul Civic. Cand l-am condus am fost si mai impresionat.
Din pacate cand am vazut prima imagine cu noul Civic, am inclinat capul ca si un catel care nu intelege ce i se spune.
Sincer, imi face impresia ca cei care au participat la design, au avut fiecare idei diferite si pana la urma au reusit sa le combine pe toate.
Cheers
Oricum, buna treaba.
ON: @automarket: parca ziceati ca puneti o intrebare si de la unul dintre utilizatorii Automarket. Deci unde este intrebarea respectiva, si care este castigatoarea ? Multumesc.
cred ca al meu