Este suficient să-ți aduci aminte de modul în care era definită țara noastră la lecțiile de istorie sau geografie (spațiul carpato-danubiano-pontic) ca să înțelegi importanța Dunării pentru România. Este Nilul roditor pentru deșertul Egiptului și Amazonul care însuflețește America de Sud.
Știm că Dunărea izvorăște din Munții Pădurea Neagră din Germania, știm că traversează 10 țări și patru capitale de stat (Viena, Bratislava, Budapesta și Belgrad). Ce nu știm este faptul că aproape 30% din bazinul său hidrografic se desfășoară pe teritoriul țării noastre.
Acest detaliu, neglijat la fel de mult ca potențialul turistic al celui mai important râu din Europa, ne-a făcut să pornim într-o călătorie de redescoperire a Dunării.
Pentru asta am ales un SUV compact care promite să-ți ofere, ca și Dunărea, câte ceva din toate: o desfășurare generoasă a spațiului, un debit furtunos atunci când calci pedala de accelerație și un design solid precum defileul de piatră prin care fluviul își croiește drum. Este vorba despre Mercedes-Benz GLB. Sau, cum îl mai alintăm noi, mini GLS-ul gamei Mercedes-Benz.
GLB DESCOPERĂ INTRAREA DUNĂRII ÎN ROMÂNIA
Pentru că o poveste bună trebuie să aibă, obligatoriu, o introducere bună, aventura noastră cu Mercedes-Benz GLB de-a lungul Dunării începe undeva aproape de Baziaș. Acolo unde pământul românesc îmbrățișează pentru prima dată Dunărea și preia ștafeta de la vecinii sârbi.
Am vrut să fim cât mai aproape de intrarea fluviului în țară, așa că l-am scos rapid pe GLB de pe asfalt și ne-am avântat pe o culme. N-am avut emoții pentru că garda la sol are 20 de centimetri și mașina vine echipată cu un sistem de tracțiune integrală 4Matic, gata să ordone distribuirea diferită a cuplului atunci când aderența e precară.
Ploaia care udase totul cu o zi înainte ne-a scos puțin din zona de confort, așa că am trecut în modul Off-Road, care împarte cuplul în mod egal între axe. Cu unghiurile de atac și degajare am avut ceva emoții (18 grade pentru ambele), dar am răzbit. Imaginea redă perfect gura de intrare a Dunării în România, străjuită de malul sârbesc și de cel românesc.
GLB DESCOPERĂ CETATEA GOLUBAC
Ne-am însoțit apoi cu Dunărea pe drumul care mărginește cursul în aval, aruncând câte o ocheadă malului sârbesc. Pare că dincolo vecinii noștri au fost mai preocupați de exploatarea potențialului turistic. Ne consolăm cu faptul că asfaltul e destul de bun până la Moldova Nouă. Chiar dacă GLB are mai multe moduri de rulare, suspensia pare în continuare destul de rigidă.
Asta, deși avem jante de 19 inch, nu de 21 (dimensiunea cea mai generoasă, disponibilă pe GLB).Cu fiecare kilometru parcurs, relieful începe să ridice pereți stâncoși, ca niște palme ținute căuș pentru o curgere molcomă. Ne oprim pe marginea malului pentru prima apriție neașteptată a aventurii noastre. Pe malul vecinilor sârbi se ridică pe un colț de stâncă Fortăreața Golubac, construită acum mai bine de 700 de ani. E undeva între Cazanele Dunării și Porțile de Fier, pe vremuri fiind un punct strategic de colectare a taxelor și de apărare.
Istoria ne spune că exista chiar și un lanț uriaș care putea fi ridicat pentru a împiedica trecerea ambarcațiunilor care nu plăteau. Fortăreața este ridicată pe ruinele unui vechi sit roman, denumit Columbria, în strânsă legătură cu porumbeii din zonă. Am întors GLB-ul nostru pe toate părțile ca să prindem cel mai bun unghi al cetății. Cu toate că motorul nostru pe benzină, de 2.0 litri și 224 de cai putere e foarte silențios, s-ar putea să fi deranjat un pescar cu insistența noastră. Verifica de zor lansetele. Sau poate calcula cât pește ar fi intrat în portbagajul nostru de 570 de litri (când folosești doar 5 locuri).
GLB DESCOPERĂ UN HOTEL CA ÎN MALDIVE
Am pornit din nou în aval și nu a trecut mult până când am ieșit din nou de pe drum. De data aceasta pentru că decorul ne teleporta direct în Maldive, lângă bungalourile luxoase pe care le-am tot văzut în pozele românilor la început de 2021. Doar că lipseau nisipul fin și plajele imense. Complexul lacustru Egreta, de lângă Berzasca, pare o utopie în colțul de lume pe care îl traversăm. Un „diamant între cărbuni”, din punct de vedere arhitectural. E ca o gură de aer rece de munte, după ce ai respirat noxele unei metropole.
Bungalourile românești se văd cu atât mai impresionant de sus, așa că Ciprian, fotograful expediției noastre, nu a ezitat să caute și o perspectivă din dronă. După ce depășiți mirajul simetriei, o să observați acolo, pe mal, un punct alb și curios. E GLB-ul nostru.
GLB DESCOPERĂ CHIPUL LUI DECEBAL
Călătorului îi șade bine cu drumul, așa că am căutat cei 224 de cai putere ai motorului pe benzină și i-am găsit pe toți pe o serie de viraje largi, plăcute, ușor de croșetat dacă îți place să conduci sportiv. Totul pe fundalul sonor al evacuării sportive, livrată alături de pachetul AMG (2950 de euro).
Ne-am oprit pentru o nouă lecție de istorie. Nu puteam rata celebrul chip al lui Decebal, care privește insistent către malul sârbesc. Acolo, chiar în paralel cu sculptura românească, există o placă memorială de pe vremea lui Traian.
Se numește Tabula Traiana și a fost construită pentru a comemora victoriile războiului dus de Traian între anii 105 și 106.Chipul lui Decebal a fost sculptat vreme de 10 ani, între 1994 și 2004 de o echipă de 12 alpiniști. Este cea mai mare sculptură în piatră naturală din Europa. Un milion de dolari a costat sculptarea feței lui Decebal, care are 55 de metri înălțime și 25 de metri lățime. Cu cei 4.6 metri lungime ai săi, GLB s-a simțit un pitic în peisajul impunător.
GLB DESCOPERĂ „COASTA AMALFI” DE LA ORȘOVA
După ce am încercat o teleportare în Maldive la întâlnirea cu bungalourile de mai devreme, a urmat o teleportare pe coasta Amalfi. Bineînțeles păstrând proporțiile. Orșova ar putea fi prima perlă creată de Dunăre pe teritoriul României. Etajarea străzilor și a caselor, văzută de departe, încearcă să te transpună într-o altă țară. Însă, după ce te apropii de faleză și începi să privești de aproape casele, înțelegi că o comparație cu coasta Amalfi e o blasfemie.
Din fericire, din loc în loc apar construcții noi, unde arhitecții au putut să dea frâu liber imaginației și să creioneze case cu aspect occidental. Nu lipsesc piscinele, unele dintre ele chiar pe marginea Dunării. Am zăbovit câteva minute în dreptul unei case îmbrăcate în lemn, așa cum vezi prin nordul Europei. A fost o gură de oxigen arhitecturală, atât cât putem noi înțelege că orice deviere de la clasicul portocaliu sau verde e bună.
Prima zi s-a încheiat la Drobeta Turnu Severin, un oraș încărcat de istorie, care își leagă originile de o veche așezare romană, denumită chiar Drobeta. A înflorit pe vremea imperiului, ajungând să adăpostească 40.000 de oameni și să fie considerată colonie în care locuitorii aveau drepturi egale cu cele ale cetățenilor Romei.
Din păcate, strălucirea de altădată s-a șters și Drobeta Turbu Severin își duce existența doar ca un punct de tranzit important pentru această parte a țării. Am poposit cu GLB undeva la marginea orașului. Am căutat malul râului și am privit minute în șir la bărcile de pe uscat, colorate, dar neînsuflețite.
Transmisiunea noastră se încheie aici. A fost prima etapă a aventurii noastre cu Mercedes-Benz GLB de-a lungul Dunării românești. Urmează alte două zile, cu la fel de multe lucruri interesante care merită descoperite. Dacă vreți să urmăriți pe viu aventura noastră, puteți căuta hashtag-ul #GLBdescoperaDUNAREA pe Facebook și Inastagram.
Păcat că nu ați surprins în fotografii și o specie protejata, laleaua gabenă de Cazane (laleaua Bănățeană), este exact perioada cand înflorește.
Trebuia să puneți un „R” în colțul din dreapta jos a fiecărei poze.
O sa puna un R in colt. Esti mai fericit acum?
Mi-ar plăcea ca acest site să prezinte informații neromanțate și să publice articole echidistante și obiective.
Când un producător auto oferă bani sau alte beneficii în schimbul articolelor laudative - se pierde obiectivitatea, iar cel care scrie articolul își pierde calitatea de jurnalist și devine un simplu agent de PR.
Când se va mai întâmpla să nu înțelegi comentariile mele, te rog să-mi soliciți ajutorul în mod politicos, fără mitocănii, și-ți voi răspunde pe îndelete.
Numai să nu dea prin zonă de altă naționalistă ca șșșșșșșșoșoaca, tot veninoasă, caz în care un GLB n-o să-i folosească nici cu scaunele rabatate: îi vor atârna picioarele...
AM a vizitat deci ori un arc, ori un departament specific din vreun minister - de resort, da.
ce-i drept altă auto-marotă (”premium”) nu-i deloc de găsit în dex, așa că totu-i ok într-o lume mai cu fundu-n sus decât realitatea virtuală.
...să fie un GLS? Ori un GLA - GLB - GLC - GLE?! (limuzinele / coupe-urile le recunosc că-s mai joase, dar numai ca... grup organizat.)
Clar că și la alte case se-ntâmplă la fel cu clonarea *imaginii de marcă* (BMW-Audi-Renault-etc), dar la Mercedes parcă-i prea de tot.
Iar de interiorul tabletoid cu multe mulinete :-) ce să mai zic?!
Nu-mi place neam... dar intru deja pe teritoriii subiective și o să protesteze alții că-i învăț cE să-și cumpere pă banu lor. :-P
(n.b: Ultimul SUV Merc redutabil ca design a fost GLK-ul -- părerea mea doar, normal.)
Bravo! Va meritati din plin renumele!
tu iastă sărios ? no, ha ?
hai sa te-nervezuiesk o țîucă ...
iezîstă MQB, MQS ... si alte MQ-uri ...
ție ș-acealea'ț plac ???
parcă aveai un motto: ceva cu dizălu ...
cum le-mpaci ?
hm ?
ca ma facui corios tare !!!
drumuri bune ! :))
Revenind: imi plac toate modelele pe care le-a scos Mercedes de vreo 5 ani incoace. Mult si foarte mult. Inclusiv cele electrice. Eu nu as lua in momentul asta o electrica. Pentru motive pe care le-am tot spus aici si nu le mai repet.
Insa: daca o sa ajunga la un pret corect, la un moment-dat, ca a doua masina, nu as spune "nu", doar pentru ca imi place Diesel. Optiunile trebuie sa ramana deschise si nu e bine sa avem sabloane in loc de creier.
Daca masinile electrice ar avea preturi corecte, competitive fata de cele traditionale, atunci s-ar vinde de la sine si n-ar fi nevoie de ajutoare de stat si reduceri de taxe. Si probabil asta o sa se intample, daca vor deveni vreodata competitive ca pret si performanta, se vor vinde de la sine si vor deveni o normalitate. Acum sunt o nisha. Scumpe si proaste in momentul asta. Vom vedea ce urmeaza. Noi sa fim sanatosi! :) Cand spun "proaste" ma refer la performante vs. pret, nu ca-s urate sau inconfortabile.
Era o vorba cu talc, in Cartea Sfanta, in care spunea ca, daca te preocupa mai mult gradina altuia, in scurt timp, gradina ta va fi napadita de ....buruieni....
O mica observatie:
- in reportaj se mentioneaza o GARDA LA SOL de 20 cm pentru modelul scos la plimbare de echipa voastra;
- in caseta AM dedicata modelului Mercedes-Benz (GLB 2019 - prezent)
GLB 200 4MATIC, ati consemnat o GARDA LA SOL de 135 mm.
O ZI SUPERBA SA AVETI!!!
multumesc prietene de raspuns !
cam de acord cu ce zici ...
chiar daca de la MB nu-mi prea plac modelele alea gen renault, si nu as considera cumpararea unuia ...
decit ceva de gen C sau E class de prin 2015 incoace sau a unui GLC, GLE, GL ...
dar acolo deja intram pe alte paliere de pret, chiar si la mina a doua ...
cum mie-mi plac "sa umble pe catarigi" pt ca am o "jena" cu ierinile de la mine din sat, unde am avut probleme cu ale mele Hyundai-uri, nu as da caruta aia de bani pe MB ci pe ceva mai gen Wrangler/Grand Cherooke ...
dar chiar si pe alea le-as ridica macar vreo 10 cm fata de garda la sol care o au din fabrica !!!
no, drumuri bune sa ai !
ps: acu-s pe ginduri daca si cu cit si cum sa imi ridic Santa Fe-ul pe catarigi ... am posibilitatea sa pun distantoare sau arcuri sau arcuri+distantoare ... as urca cu vreo 6-7 cm pre total, daca schimb si gumele ... chestia e ca tre sa folosesc dupa aia niste suruburi pt ajustarea ungiului de fuga la rotile din fata ... si din ce am vazut pe forum ... e cam cu cintec:
unii spun ca suruburile cu pricina se misca in timp ... altii zic ca nu ... si nu am chef sa testez pe pielea mea ...
poate vede @Kirotractoru' mesajul asta si-mi da o idee ...
multam !