Ne place sau (mai ales) nu, vremurile în care motoarele termice zburdau libere pe străzi aproape au trecut. Sigur, încă mai vedem câte un exercițiu de imaginație curajos, ici, colo: câte un V8 sau chiar V12. Însă, încet, încet, cortina se trage. Apusul erei termice e aici și excepțiile de la regula electrificării încep să fie mai rare ca zăpezile din București
Din fericire, până ajungem să circulăm în totalitate folosind electroni condensați în acumulatori de dimensiuni generoase, încă mai avem la dispoziție alternative frugale, care folosesc un motor termic și au capacitatea de a garanta autonomie confortabilă și încărcare fără condiționări. Partenerul nostru de drum e cel mai bun exemplu: Nissan Qashqai e-Power.
Am plănuit să imortalizăm tranziția perfectă prin vânarea unui apus memorabil, în ton cu finalul de carieră al termicelor. 2035 pare chiar după colț.
UN DRUM EFICIENT CĂTRE PODGORII SUSTENABILE
Planul nostru a fost să plecăm din inima Bucureștiului, acolo unde un hibrid se simte în elementul lui. Am ales ca destinație malul Dunării, undeva cocoțați pe o creastă, cu suficientă perspectivă pentru a scrie acest apus de poveste. Am orânduit navigația să ne călăuzească spre Alira. De ce? Pentru că podgoria de la Aliman este o scenă perfectă în fața căreia defilează soarele tomnatic.
Și cum într-un loc în care strugurii capătă valoare odată cu trecerea anilor, am ales un SUV rafinat de-a lungul a trei generații,. Asemeni soiurilor de viță de vie, și el a devenit din ce în ce mai bun odată cu vârsta: noul Nissan Qashqai. Am adăugat rețetei și eficiența oferită trenului de rulare hibrid, combinată cu energia regenerabilă folosită de către cei de la Alira și am obținut un melanj sustenabil.
SOIURI NOI, NĂSCUTE DIN CONCEPTE STRĂVECHI
Nissan a fost unul dintre primii producători care și-a aruncat numele în ringul mașinilor electrice. Leaf a scris istorie, fiind, până nu demult, cea mai vândută mașină cu emisii zero la nivel mondial. De ce? Pentru că a fost un adevărat pionier al segmentului.
Pe de altă parte, Nissan are și o expertiză uriașă în departamentul motoarelor termice. Prin urmare, solul propice pentru a putea favoriza butașii noi, de soi nobil, așa cum este Qashqai E-Power și propulsorul său inovativ.
Tehnologia VC-Turbo, implementată pe motorul termic al noului Qashqai E-Power permite propulsorului termic să își adapteze raportul de compresie în funcție de necesarul de putere al mașinii. Ai nevoie de mai multă putere? Nicio problemă, arborele cotit este mișcat, iar cursa pistonului în cilindru este scurtată, pentru un raport de compresie de 8:1. Ai nevoie de mai multă eficiență? Același arbore cotit este mișcat în celălalt sens, pentru a oferi un raport de compresie de 14:1.
Incredibil, nu? Ei bine, cei de la Nissan au reușit astfel să fie primii care pun în producție un motor cu raport de compresie variabil, o idee care a bântuit creierele multor ingineri încă de prima dată când a fost enunțată, la începutul anilor 1920.
UN „PINOTAGE” AL MAȘINILOR HIBRIDE
Ni se dovedește încă o dată că vremurile excepționale conduc la soluții excepționale. Nu degeaba se spune că nevoia este mama inovației.
Însă, motorul termic despre care v-am povestit mai sus este doar o mică parte dintr-un tablou care reflectă, probabil, cea mai ingenioasă și rafinată soluție hibridă de pe piața. E ca atunci când Abraham Perold a decis să combine un Pinot Noir cu Cinsault, pentru a obține Pinotage, un hibrid creat special pentru a putea fi cultivat pe terenurile aride din Africa de Sud. O creație pe cât de ciudată inițial, pe atât de apreciată ulterior.
Iar Nissan pare să aibă în laboratoarele sale un inginer la fel de curajos precum Abraham Perold. Qashqai E-Power are un ansamblu hibrid de tip serie, în care motorul termic are rol de generator, singura sa misiune fiind aceia de a alimenta cu energie bateria și motorul electric.
Această soluție tehnică implică unele precizări. Motorul termic nu va trimite niciodată putere direct la roată, acest atribut fiind exclusiv în apanajul motorului electric, care poate dezvolta 190 CP și 300 Nm cuplu. Mai mult, această soluție tehnică nu are nevoie de o cutie de viteze, simplificând foarte mult toată ingineria de sub capotă.
Deși pare complicat, de la volan tu nu vei resimți niciun fel de disconfort. Și e clar că nu trebuie să te preocupe ce se întâmplă sub capotă. Totul este controlat de o serie de calculatoare de bord, care vor alege când și pentru cât timp să țină motorul termic pornit.
Drumul de la București până în Dobrogea ne-a purtat pe autostradă, un loc unde modelele hibride de obicei își arată limitele. Însă, pentru că astfel de configurații sunt create în primul rând pentru a economisi carburant în folosirea urbană, este evident că până să ajungem în Dobrogea am observat avantaje clare în jungla metropolitană, cunoscută drept București.
TOATE DRUMURILE PLEACĂ DIN BUCUREȘTI
Deși traseul pe care îl creionasem presupunea mulți kilometri în regim de autostradă și drum național, până să ajung pe Autostrada Soarelui am avut de-a face cu haosul din capitală.
Iar dacă la volanul multor alte mașini navigarea printre pietoni, bicicliști, trotinetiști, mașini parcate, poate părea descrierea perfectă a iadului automobilistic, la volanul lui Qashqai e-Power m-am simțit relaxat.Asta pentru că plecările de pe loc se vor face electric, iar decelerările vor fi făcute în liniște completă, fără combustie. Doar anumite momente ale călătoriilor tale zilnice vor avea nevoie de susținere din partea motorului termic.
Nissan Qashqai e-Power e chiar maestru în acest sens. Față de majoritatea rivalelor hibride din segment, modelul nipon vine cu o baterie de 2.1 kWh, care oferă un buffer destul de mare pentru nevoile tale. Asta înseamnă că motorul termic ar trebui să pornească destul de rar, ceea ce duce la o atmosferă serenă în habitaclu, precum și la un consum redus. Qashqai a confirmat în ambele sensuri.
Practic, folosirea acestui hibrid în oraș mi-a semănat foarte mult cu folosirea unei mașini electrice. Peste tot unde mă deplasam eram însoțit de acel sunet specific al mașinilor propulsate de motoare cu zero emisii, un țiuit menit să avertizeze pietonii că se apropie un agregat. Însă, cea mai mare surpriză a fost pornirea motorului termic, insesizabilă în habitaclu.
Așadar, prin oraș, noul Qashqai este silențios, rafinat și foarte similar în exploatare unui model complet electric. Chiar și atunci când a pornit, motorul termic a tors liniștit sub capotă, fiind cel mai rafinat propulsor în 3 cilindri pe care am avut ocazia să îl experimentez, grație tehnologiei VC-Turbo de care am amintit mai sus.
Consumul? Și el a fost foarte scăzut, în jurul valorii de 6 litri/100 kilometri, indiferent cât de aglomerat a fost sau cât de tare am abuzat de pedala de accelerație.
AUTOSTRADA SOARELUI, UN BANC DE TESTARE PENTRU HIBRIDE
Dar să nu uităm destinația și scopul nostru. Așadar, am plecat din București spre Dobrogea, pe clasica Autostradă a Soarelui, moment care mi-a permis să văd exact cum funcționează noua tehnologie hibrid la viteză înaltă. Așa cum spuneam mai devreme, motorul termic este doar un generator, iar roțile sunt propulsate electric permanent. Asta înseamnă că răspunsul în pedală este instantaneu de fiecare dată, inspirând încredere atunci când ai nevoie de ceva mai mult aplomb.
Tot aici trebuie să menționez și faptul că motorul termic va fi folosit aproape tot timpul atunci când ești pe autostradă, dar la un raport de compresie de 14:1, pentru că menținerea unei viteze de croazieră de 130 km/h nu necesită foarte multă putere. În schimb, acest raport de compresie îți va permite să economisești combustibil. Și nu îți face griji: dacă mașina are nevoie de energie la schimbarea benzilor și depășiri, sistemul VC-Turbo poate trece la raportul de forță (8:1) în aproximativ o secundă.
Și pe acest segment de drum am fost surprins de antifonarea noului Qashqai. Sigur, asta am observat și prin oraș, dar ieșirea pe autostradă dezvăluie, de obicei, eventuale lacune în acest departament. Deși nivelul decibelilor a crescut, totul a fost păstrat în limite decente, liniștea din habitaclu fiind deranjată doar ocazional, în timpul depășirilor
Nici consumul nu a fost mare, în ciuda reputației modelelor hibride în acest sens. Per total, pe parcursul celor aproape 400 de kilometri parcurși pe autostradă, consumul lui Qashqai e-Power nu a trecut de 7.5 litri/100 km.
ALIRA, O CRAMĂ VERDE, BINECUVÂNTATĂ DE SOARE
Ocupați cu calculele și observarea modului de rulare, n-am băgat de seamă când s-au scurs cele două ore până când am virat brusc pe drumul județean 223, către Alira.
De ce am ales tocmai Alira? Pentru că este singura cramă din România care a decis să combine tradiționalul cu tehnologia de ultimă generație și care, asemeni mașinii noastre, are o alimentare hibridă pentru toate nevoile sale energetice.
Exact la fel ca Nissan și hibridizarea lui Qashqai, cei de la Alira au decis acum nu foarte mult timp să se uite la soluții diferite pentru asigurarea necesarului lor de energie. Au devenit, dacă vreți, o cramă hibrid, care folosește toate atuurile zonei în care se află, pentru a combina tradițiile cu tehnologiile noi.
Fondată de Karl Hauptmann în colaborare cu Marc Dworkin, crama a adoptat rapid rețetele testate în sute de ani de vinificație pentru a se asigura de calitatea impecabilă a vinurilor. În același timp, cei de la Alira sunt ancorați în vremurile actuale și s-au adaptat la trenduri și nevoie. Spre exemplu, pe acoperișul clădirii au fost instalate panouri fotovoltaice. Acestea acoperă aproape în totalitate necesarul de energie al cramei pe tot parcursul anului.
Conform celor de la Alira, doar ocazional, în vârful perioadei de producție, mai au nevoie de energie suplimentară din rețea. În restul anului, facilitățile se pot descurca exclusiv cu puterea provenită de la soare, crama fiind una verde. Și nu mă refer doar la butucii de vie (care treceau la un pastel tomnatic când am ajuns noi), ci și la modul de producere a energiei.
PĂMÂNTUL DIN ALIMAN: SEVĂ PENTRU BUTUCI, ENERGIE PENTRU CRAMĂ
Cu toate acestea, fenomenul panourilor fotovoltaice nu mai este, neapărat, un subiect atât de necunoscut românilor.
Mai ales în ultimul an, când prețurile la energia electrică au crescut considerabil, iar oamenii au început să se îndrepte către această soluție. România chiar începe să se dezvolte serios în această direcție.Prin urmare, cei de la Alira au decis să facă un pas în plus către și mai multă sustenabilitate.
Așadar, pe lângă panourile de pe acoperiș, aceștia au instalat și un sistem de energie regenerabilă, format dintr-un câmp geotermal cu 30 de foraje la 100 de metri adâncime, prevăzut cu pompă de căldură sol-apă. E o soluție pe care nu mulți o aleg. O soluție pas curajos, la fel ca cel realizat de Nissan în 2007, atunci când a debutat pe piață cu un crossover, iar toată lumea a ridicat din sprâncene.
CURAJUL DE A FACE VIN ȘI CURAJUL UNUI CROSSOVER
Grija pentru detalii se vede peste tot la Alira, amplasarea cramei fiind aleasă în funcție de sol și soiurile pe care fondatorii au vrut să le crească pe cele 80 de hectare.
Regiunea are o istorie consacrată mai ales pentru vinuri roșii, în special soiurile Merlot si Cabernet Sauvignon. De curând s-a adăugat și Fetească Neagră în meniu, alături de Pinot Noir sau Syrah. În viitor se vor planta soiuri albe, pentru care terenul era deja pregătit, atunci când am ajuns noi.
Sigur, chiar dacă terenul părea propice din start pentru o podgorie de succes, o doză de curaj a fost necesară, pornind la drum doar cu un vis. Poate asta au simțit și cei de la Nissan atunci când au lansat prima generație Qashqai în 2006, inventând, fără să știe, ceea ce avea să devină cel mai popular segment din industria auto.
Dunărea și zonele din jurul cramei creează un microclimat care oferă viței-de-vie umiditate, căldură, luminozitate și condiții prielnice pentru o dezvoltare bună. Pe scurt, atenuează continentalismul zonei, contribuind la crearea unui microclimat mai blând. Asta asigură o parte din sursa de apă necesară viței-de-vie, fără a fi nevoie de irigarea zonei în anii de secetă.
Deși facilitățile și vinurile din cramă ne făceau cu ochiul, a trebuit să ne smulgem din ghearele lor, pentru că apusul se ivea la orizont, iar Qashqai E-Power își dorea să mai aștearnă câțiva kilometri.
„DRUMUL OASELOR” PÂNĂ LA MARGINEA LACULUI VEDEROASA
Ne-am urcat la volan și am apucat spre Lacul Vederoasa, ultima etapă fiind cea care ne-a scos la iveală și, poate, cel mai important atu al noului Qashqai: rafinamentul suspensiei. Și, zău, am ales mașina potrivită pentru ultimul segment al călătoriei.
Asta pentru că, pe cât de frumoase sunt dealurile Dobrogei și apusurile ei, pe atât de proaste și neterminate sunt căile sale. Ultima bucată de drum a fost un adevărat test pentru răbdarea mea, dar și pentru suspensia Nissan-ului, care nu a zis nici „pâs” pe cei 60 de kilometri de drum pietruit, asezonat cu câte un petec de pământ care, de cele mai multe ori, avea un crater poziționat strategic fix în mijloc, astfel încât să nu îl poți evita.
Cât despre suspensia lui Qashqai, e bine să știi că aceasta poate fi independentă pe puntea spate, dacă alegi o versiune cu tracțiune integrală sau jante de 20 de inch. Chiar și cu această dimensiune generoasă a jantelor, n-ai de ce să îți faci griji cu privire la confortul pasagerilor.
Inginerii Nissan au reușit, cumva, să realizeze, probabil, cea mai confortabilă suspensie din segment. Vă spun drept că a reușit să mă aducă acasă după zeci de kilometri de drum pietruit, fără a recurge la vreo borsetă cu analgezice.
Fix atunci când aveam impresia că nu se mai termină praful și pietrele, soarele a decis să se ascundă după linia orizontului, oferindu-ne un final absolut fantastic pentru aventura noastră prin Dobrogea.
APUSUL UNEI ERE
De multe ori apusul unei ere provoacă anxietate, o stare de neliniște accentuată și chiar temeri iraționale cu privire la ce va aduce următorul pas. Asta se resimte din plin în societatea din jurul nostru, mulți dintre noi fiind, nu doar reticenți, ci de-a dreptul nervoși pe ceea ce ni se impune și ce urmează.
Cu toate acestea, fiecare apus reprezintă și oportunități noi, o resetare a status quo-ului și, poate, un viitor mai bun. Noaptea e un sfetnic bun, iar după ce soarele va apune peste era „termică” cu care ne-am obișnuit, dimineața poate aduce inclusiv vești bune. Nu doar tragedii punctuale.
Cert este că, în acest moment, trăim apusul motoarelor termice. Sunt ușor, ușor înlocuite cu soluții electrice de tot felul. Ne aflăm într-o etapă de tranziție, care ne aduce spre degustare soluții hibride ingenioase, cum a fost și Nissan Qashqai E-Power. Sunt soluții care îmbină cele mai bune părți ale industriei, trecutul cu viitorul, dacă vrei. Asemeni cramei de la Alira, Nissan Qashqai E-Power folosește atât tradiționalul (motorul termic) cât și viitorul (motorul electric), pentru a oferi un produs final rafinat, eficient și croit pe nevoile actuale.
Dacă această etapă de tranziție este decorată cu modele hibride precum Nissan Qashqai E-Power, eu unul sunt optimist cu privire la ce urmează.
Altfel, unul dintre cele mai frumos descrise teste pe care le-am citit pe AM, iar fotografiile sunt meseriașe. Bravo!
Luati d'aci! https://www.electrive.com/2022/11/08/sweden-drops-ev-subsidies-with-immediate-effect/
Acum o sa vedem daca a fost iubire adevarata. :) O sa vedem cum o sa creasca vanzarile masinutzele cu baterii, ca din apa. :)
As vrea sa vad peste un an acilishea pe AM, un articol cu titlul "Suedia, crestere de 300% la vanzarile de masini electrice" :))))
Foarte târziu, mult prea târziu
Păi nu prea încape comparație. În cazul Nissan vorbim despre emisii de CO2 de 120-122 g/km în timp ce la Passat, nou, TDI 150 cp, nu cazan de 15 ani, emisiile sunt de 144 g/km.
Bine, toate asea sunt valabile în cazul în care îți pasă cât de cât de ziua de mâine. Altfel poți trece peste comentariu.
@ds: da, frumos scrisa recla... testul, dar prea epitetos pentru mine. as prefera mai putina beletristica si mai multa consistenta pe parte tehnica, in lipsa careia iar trebuie sa o caut in alta parte.
Peste toate astea, consumul de benzina e cat la aceeasi masina "termica". Pai si atunci de ce ne chinuim? De ce ne furam caciula? 7.5 l/100 km scoate orice masina cat Cashcaiu'. Ne mintim singuri hotarati sa credem minciuna asta, murmurand in cor isteria urgentei climatice si alte baliverne.
@ds: oare pot vreodata cei de stanga sa vorbeasca adevar? Cum puteti sa comparati senin masina asta, ultimul racnet in materie de angoase climatice, cu un Passat Diesel canceros, ucigas de copii? De faceti asta? Doar nu stim cu totii ca Dieselul = Cancer, Moarte? Comiteti asemenea sacrilegii? :)
Si apoi un Passat nou, "nu cazan de 15 ani" are emisii de 106 g/km. Nu e frumos sa mintiti, domnu'! :)
In tot raul, un bine: daca nu mintea domnu' ds cu voiosie, probabil niciun cititor al acestor comentarii nu ar fi stiut vreodata ca solutia tehnica numita "motor cu raport de compresie variabla" care le da batai de cap inginerilor de la 1920 incoace, e mai slobozitoare de CO2-sperietoare decat un amarat de Passat cu motor Diesel :)
Bravos, halal progres, la mai mare! Asteptam cu infrigurare trotineta GPL cu generator de gaze din gunoi menajer carat in carca trotinetistului.
lasa-i pe cei care fac masini si politici de mediu sa isi bata ei capul cu toate cele si tu fa ce te pricepi tu mai bine, daca te pricepi la ceva.
Nu intru în amănunte și nici în polemică, dar citește cu atenție:
Așadar subiectul era despre, citez, "Passat diesel de 150 cp consuma 5 la viteza asta". Tu aduci în discuție emisie de 109 g/km. Nici pe motor în trei pistoane, pe gpl, nu scoți emisii așa mici. Iar dacă faci referire la 1.6 tdi ăla are 120 cp și emisii de 113 g/km.
Dacă tot te bagi în discuție măcar fă-o documentat, n-o da în bălării. Succes!
Consum si emisii
Consum combustibil 4.0 l/100km
Emisii CO₂ 106 g/km
Asa si? De-aia nu mai ploua afara, cui pasa de cifrele astea? Cand zbori cu avionul de ce nu te intereseaza de emisii? Cand te duci in Carrefour sa iti faci cumparaturile te intereseaza ce emisii a avut tir-ul care ti-a adus mancarea acolo? Cand iti iei ultimul model de telefon te intereseaza cat s-a poluat la fabricarea lui si la transportul lui pana a ajuns la tine? Nu
Asa ca lasa-ma cu emisiile scoase de o amarata de masina. Asta e problema la voi eco-pensatilor ca sunteti niste ipocriti, contribuiti zilnic direct si indirect la poluare, dar comentati de emisiile unor masini pe care oricum nu vi le permiteti.
Apropo, vezi ca si coletul de la curier vine la tine cu o masina diesel, inainte sa il platesti
chiar acum la geamul meu sunt stationate la semafor vreo 50 de amarate din astea cu motoarele fumegande, in care este doar soferul singur, in conditiile in care pe soseaua asta exista si tramvai si autobuz si metrou pe dedesubt.
masina in mediul urban, din prea multa comoditate, sau lene mai bine zis, a ajuns sa ofere prea putina utilitate si prea multe efecte negative pentru toti cei dimprejur, chiar si pentru soferii din acele masini, pentru ca ritmul asta gatuit de trafic bara la bara cu siguranta nu ii face mai fericiti, ci doar mai stresati, mai alienati si mai salbatici.
iar comparatia cu masina curierului sau cu tirul de produse alimentare care deserveste mii de consumatori este de-a dreptul inepta.