Dacia a dezvăluit primele informații oficiale și o fișă tehnică sumară a modelului electric Spring la finalul săptămânii trecute, în cadrul lansării oficiale de la Paris. Transmisă în direct prin internet, prezentarea primului model electric Dacia a fost dublată de un comunicat de presă în care oficialii Renault și Dacia au oferit o serie de informații vitale legate de Spring. Am aflat atunci, pe lângă designul final al modelului Dacia, și informații legate de autonomie, de dimensiuni, de timpii de încărcare, de caracteristici ale motorului, de tehnologie sau de spațiu interior. Am analizat toate aceste informații într-un articol complex dedicat modelului Dacia.
Pentru a săpa și mai mult în secretele lui Dacia Spring, Automarket a luat parte la o discuție virtuală în care un grup de jurnaliști auto români au avut ocazia de le a adresa întrebări oficialilor Renault-Dacia de la Paris. Din partea mărcii au răspuns prezenți Marc Suss, directorul programului Global Access în cadrul producătorului francez (în Europa, este vorba de Dacia) și Mihai Bordeanu, directorul de marketing al mărcii. Informațiile interesante dezvăluite în cadrul discuției sunt:
1. Bateria lui Dacia Spring cântărește 280 de kilograme, iar masa proprie a mașinii e de 955 de kilograme
Motorul de 44 de cai putere și 125 Nm pare depășit de vremuri la prima vedere, însă dezvoltarea fișei tehnice ne dezvăluie o realitate ceva mai ușor de digerat când vine vorba de performanțele mașinii. Aflăm, astfel, că masa proprie a lui Spring este de doar 955 de kilograme, din care aproape o treime (280 de kilograme) este reprezentată de greutatea pachetului de baterii cu capacitatea de 26.8 kWh. Acest lucru se traduce printr-un raport putere/masă de 1 CP / 21.7 kilograme. Chiar dacă vorbim de cel mai slab raport putere/masă de pe piață, senzațiile și performanțele pe distanțe scurte ale lui Dacia Spring vor fi salvate de cuplul de 125 Nm disponibil instantaneu, ceea ce-i va oferi "performanțe bune pentru oraș", spun oficialii Renault și Dacia.
2. Mașina își va face debutul în primăvara lui 2021 ca model de flotă a companiilor de car-sharing. Abia din septembrie va intra în posesia clienților individuali, persoane fizice sau juridice.
Spre deosebire de toate celelalte modele din gama Dacia, Spring va putea fi văzut pe străzi și testat de oricine înainte să poată să fie cumpărat. Acest lucru se datorează unei strategii interesante de lansare: modelul va intra începând cu primăvara anului 2021 în flota companiilor de car sharing și abia în toamna lui 2021 va intra în posesia primilor clienți. De altfel, Spring a fost "îmbrăcat" la prezentarea de la Paris în "hainele" serviciului francez de car-sharing ZITY. Orice astfel de serviciu interesat de Spring poate să-și îmbogățească flota prin comenzi direct la producător.
3.
Va exista un program de pre-comenzi care va debuta în luna martie 2021.Pentru clienții care-și doresc achiziționarea primului model electric Dacia, listele de pre-comenzi vor fi deschise în toată Europa în luna martie 2021. Nu știm încă care este avansul pe care Dacia îl va cere pentru ca un client interesat să intre pe lista scurtă de clienți care vor fi "serviți" începând cu toamna anului viitor. "Lucrăm în acest moment la asta", au declarat oficialii mărcii în discuția cu jurnaliștii.
4. Spring nu e văzută de Dacia doar ca o mașină, ci ca o soluție de mobilitate: trei mașini într-una singură
Dacia Spring este un model electric entry-level, dar Dacia preferă să spună că vorbim de "trei mașini într-una singură". Acest lucru se întâmplă pentru că Spring va fi lansat pe piață în trei variante de prezentare: versiunea dedicată clienților care achiziționează mașina (cu echipări superioare), versiunea dedicată companiilor de car-sharing, la care se adaugă o versiune cargo, dedicată micilor întreprinzători care au nevoie de o mașină electrică de oraș. În versiunea cargo (foto mai jos), Spring nu va avea banchetă, iar spațiul pentru bagaje crește de la 300 la 800 de litri. Încărcătura (sarcina maximă) va fi de 325 de kilograme.
5. Se produce în China pentru că infrastructura de producție a Chinei e mult mai dezvoltată decât cea europeană. Dar "nimic nu e imposibil" când vine vorba de locul producției în viitor
Vestea conform căreia modelul Dacia Spring va fi produs în China a stârnit, așa cum era normal, o mulțime de reacții în piață. Detaliile legate de locul asamblării mașinii sunt deja detaliate de Automarket într-un articol dedicat, iar acestea vizează în special infrastructura de producție și legăturile rapide dintre furnizori și producători care sunt dezvoltate pentru mașinile electrice produse în China. Întrebați de jurnaliști dacă există posibilitatea ca Spring să fie produs și în Europa, oficialii mărcii s-au limitat să spună că "nimic nu este imposibil, dar în acest moment această soluție nu e în cărți".
6. Dacia Spring va fi achiziționată "la pachet" cu bateria
Chiar dacă nu știm încă prețul mașinii, despre care oficialii Renault au declarat în repetate rânduri doar că va fi "cel mai mic de pe piața europeană" și că "va fi anunțat în curând pentru pițele europene", am aflat că modelul Dacia va fi achiziționat "la pachet" cu bateria, deci fără scheme de achiziție care vizează închirierea sau achiziția separată a acesteia.
7. Dacia Spring a primit modificări structurale față de "fratele" Renault K-ZE
Vești bune pentru cei care aveau întrebări legate de siguranța oferită de modelul Dacia. Spring "primește îmbunătățiri structurale importante" în comparație cu Renault K-ZE, modelul electric construit pe aceeași platformă și pe care marca franceză îl vinde exclusiv în China.
Aceste modificări structurale vizează atât ranforsarea părților frontale și laterale, dar și apariția unor sisteme de siguranță activă precum frânarea automată de urgență, element obligatoriu pe modelele vândute în Uniunea Europeană. "Atât noile generații Sandero și Logan, lansate de curând, cât și Dacia Spring oferă un nivel foarte ridicat al siguranței structurale la impact și sunt adaptate la toate cerințele și standardele pieței europene. Când vine vorba de teste Euro NCAP, Dacia se poziționează însă diferit la nivelul siguranței active. Nu vrem să mergem prea departe când vine vorba de sisteme de siguranță active, chiar dacă Spring oferă frânare automată de urgență, de exemplu. Dar mașina a fost îmbunătățită structural pentru a face față implicit la noul test car-to-car pe care Euro NCAP îl va cere de acum", au declarat oficialii Dacia - Renault.8. Spring are toate avantajele pentru a fi un jucător important pe piața auto electrică din Europa
Deși nu au avansat cifre și prognoze de vânzări, responsabilii proiectului Dacia Spring au încredere în potențialul pe care modelul electric îl are pe o piață în dezvoltare. "Spring poate deveni un jucător important pe piața mașinilor electrice din Europa", a spus Marc Suss în discuția cu jurnaliștii români.
9. Dacia le va oferi clienților interesați stații de încărcare rezidențiale
Dacia va miza pe nevoile de încărcare ale lui Dacia Spring și le va oferi clienților interesați posibilitatea de a achiziționa wallbox-uri și stații de încărcare adaptate la nevoile acestora. Aceste servicii post-vânzare sunt o regulă în zona mașinilor electrice, toate mărcile care oferă modele încărcabile la priză (PHEV sau EV) având astfel de oferte dedicate clienților. Dacia Spring se poate încărca cu maxim 6.6 kW la o stație AC de viteză medie și cu până la 30 de kW la o stație DC rapidă.
DACIA SPRING - FIȘA TEHNICĂ | |
Dimensiuni | |
Lungime | 3734 mm |
Lățime | 1622 mm |
Înălțime | 1516 mm |
Ampatament | 2423 mm |
Gardă la sol | 150 mm |
Masă proprie | 955 kg |
Motor și baterie | |
Putere motor | 33 kW (44 CP) |
Cuplu motor | 125 Nm |
Viteză maximă | 125 km/h |
Capacitate baterie | 26.8 kWh |
Greutate baterie | 280 kg |
Putere maximă încărcare AC | 6.6 kW |
Putere maximă încărcare DC (port CCS opțional) | 30 kW |
Autonomie medie mixtă (WLTP) | 225 km |
Autonomie medie oraș (WLTP) | 295 km |
Timp de încărcare | |
Priză domestică normală (2.3 kW) | Sub 14 ore pentru 100% |
Priză AC de 3.7 kW | Sub 8h30m pentru 100% |
Priză AC de 7.4 kW sau mai mult (Spring poate scoate maximum 6.6 kW pe AC) |
Sub 5 ore pentru 100% |
Priză DC (50 kW sau mai mult) (Spring poate scoate maximum 30 kW pe DC) |
Sub 1 oră pentru 80% |
eu nu inteleg ce versiuni superioare de echipare. sa fiu tampit sa bag mii de euro in dotari la o masina de 40cp. nu neg ca dotarile sunt bune, dar in final cu ea se merge iar aici va fi modesta. a, ca iti pui AC sau chestii chiar necesare inteleg, dar daca ridica pretul masinii cu 20-30% prin pachetele alea, adio.
partea buna la masina asta nu e ea in sine, ci faptul ca va exista si se va vinde. astfel se vor intampla 2 lucruri:
- se va impulsiona dezvoltarea de puncte de incarcare.
- va creste concurenta ceea ce nu poate fi decat bine.
Mai clar: 652 kg, deci +8 kg/kWh trage la cântar bacteria de 80 kWh a EQC-ului cu celule tip NMC-622, în timp ce o Tesla Model 3 de 75 kWh are una de *numai* 478 kg.
...OK, Dacia e totuși din tagma ieftinache și nu mă așteptam să utilizeze tehnologia NMC-811 Panasonic cu doar 2,8% cobalt în structura catodului, dar +10 kg/kWh tot e cam mult...
În rest, masa proprie a e-mașinuței (955 kg) nu dă cu vreo virgulă în raport cu a Kwid-ului indian benzinos dacă iei în calcul diferența de kg dintre motorul ICE + cutia de viteze și e-motor + contoller, inversor, căblăraie etc.
Nu mai am însă timp și nici chef de calcule exacte, că vin iar electro-hipnotizații *specialiști* cu contraziceri aberante gen *încărcare la curent trifazic DC 30 kW*. :-)
Da' fraier e ala care cumpara, nu cel care vinde!
Au asteptat cu rabdare, ca un pradator, schimbarea tehnologica ce se intampla acum, si-au facut temele bine si iata ca in absenta unui raspuns coordonat al UE, producatorii n-au incotro si se arunca in bratele celui mai mare producator de baterii din lume.
Raspuns coordonat: investitii in R&D in zona electromobilitatii, securizarea de resurse minerale necesare noilor tehnologii, subventii pentru a ajuta dinozaurii auto ce produc in UE sa realizeze conversia pe electrice.
Unele masuri suna urat gen subventii si nu-s apanajul capitalismului, dar sa respecti niste reguli in timp ce China nu le respecta, inseamna sinucidere sigura.
Longueur 3615 mm
Largeur 1646 mm
Hauteur 1541 mm
Volume de coffre mini 219 L
Volume de coffre maxi 980 L
Paradoxul bateriei MAI MICI (22 kWh răcită totuși cu lichid vs. 26 kWh Spring) rămâne însă-n picioare, mai ales raportat la puterea de 60 kW (82 CP) a ZE-ului.
Care bagă 135 la oră și face 0-100 în 12,9 secunde -- nu tocmai fulminant zic eu.
P.S Dacă veți configura Twingo ZE cu de toate, vă apropiați lejer de 30.000 € -- hâc. :-)
-- 213 kg în plus are Twingo ZE vs. Spring (și 169 kg mai mult decât versiunea ICE 0.9 TCe aut.)
-- 21.350 € e prețul de la care pornește... și nu se prea oprește.
Nu am mai comentat de mult pe Automarket tocmai din cauza cenzurii, dar intervin acum pentru că e lipsit de bun simț să pui ceva pe seama lui Nicușor Dan în condițiile în care nici până acum nu și-a preluat mandatul din cauza legilor stupide din România modificate în 2019 fix de ”partidul iubit al poporului” care permite atât de mult timp ca foștii conducători să-și astupe urmele.
Și să mă mai scutiți cu străinii voștri. La români mereu e altcineva de vină PENTRU PROPRIA CORUPȚIE și PROPRIA IGNORANȚĂ, LENE ȘI PROSTIE.
Ne dă UE bani cu basculanta și nu suntem în stare să facem o autostradă prin munți - tot străinii nu ne lasă? Asta e scuza celor care nu vor să vadă adevărata imagine a poporului.
Conducătorii sunt PRODUSUL POPORULUI, PRODUSUL SOCIETĂȚII ROMÂNEȘTI de zi cu zi. Ei sunt oglinda societății. Aproape toate mizeriile ce au loc în politică, au loc zi de zi în societatea românească, dar la scară mai mică, și asta doar pentru că oamenii de rând nu au acces la aceleași resurse ca politicienii.
Dacă ar ajunge în politică, îți spun eu că cel puțin 80% din cei din popor ar face aceleași mizerii ca cei de acum.
De-aia evoluăm atât de greu ca națiune. Că nu ne punem oglinda în față, că mereu e altcineva de vină în toate: străinul, arbitrii, vecinul, reumatismul etc.
Dacă vezi un om al străzii...alcoolic si drogat,nu.l salvezi dacă îi oferi bani.il ajuți dacă îi oferi un viitor..
Ue cu românia exact asa face arunca un pumn de galbeni pe care noi ne batem sa i furăm primii..marea investiție de la renault se prăbușește...sprint în china sandero în maroc etc
Eu nu cred că o națiune harnică și cinstită cum zic unii că e România poate scoate zeci și sute de ani la rând conducători corupți.
Și sigur că UE nu e organizație de binefacere, sigur că pentru banii primiți ți se cere înapoi, dar românii abia dacă se ating de banii ăia că, nu-i așa, sunt cam greu de furat, de umflat facturile etc.
Îmi pare rău, văd calitatea poporului în fiecare zi. Țepari în piețe (te înșală la cântar, la calitate), țepari pe piața auto SH, o mulțime de români care caută să dea conaționalilor lor țepe în cele mai ingenioase moduri cu putință. O grămadă care nu-și declară veniturile (vezi cele gen Dragonul Roșu), lipsă de respect în trafic, nepăsare față de aproapele tău, trotuare luate în mod abuziv ca spațiu privat de către locatari (dacă nu, îți vandalizează mașina - am pățit), șpăgi în spitale, ITP-uri, RAR și multe alte locuri. Toate astea și multe altele le-am pățit sau le-am văzut cu ochii mei - din partea conaționalilor mei, cei harnici, cinstiți, dar pe care nu îi lasă străinii să se ridice.
La rele românii sunt foarte uniți. La bine, îi dă în cap celuilalt - asta în general, mai sunt și excepții, dar puține.
M-a șocat oarecum și povestea ta cum că circuli de 3 ani fără filtru de particule. Păi, pe lângă poluare (ok, discutabilă asta), tu cum treci ITP-ul? La o cunoștință sau cu șpagă presupun pentru că în mod normal nu ai putea să treci ITP-ul cu filtru de particule anulat.
Vezi? De ce nu ne uităm în ograda proprie? Că e mai ușor să dăm vina pe alții decât să ne schimbăm noi.
Trebuie să te obișnuiești și tu și ceilalți că Dacia nu mai e o marcă a statului român ca să te plângi că îi scade românismul, ci o marcă privată deținută de o companie străină care a scos-o totuși din drumul spre faliment. Atât de buni eram noi că produceam în 2004 o mașină bazată pe un concept din anii 1960 (adică 1310).
Pe același principiu, s-ar putea plânge și cehii, nu? Că Skoda nu se produce doar în Cehia, ci și în India, China și alte țări. Așa și Dacia, se produce în țara de origine ca și Skoda, dar și în alte țări.
Dar oare Renault produce doar în Franța? Nu, produce și în India, China, Turcia, Spania etc. Toate mărcile probabil produc și în alte țări.
Cât despre Dacia chinezească, eu nu voi cumpăra. Pentru că vreau să evit cât pot de mult produsele chinezești (să le eviți total e probabil imposibil). Am și alte variante.
Ne iese naționalismul pe nas, în timp ce ne scufundăm ca națiune în lene, corupție și prostie.
Mulțumesc de context, asta schimbă lucrurile și îmi pare rău că m-am pripit să mă gândesc la șpăgi în acest caz.
Am avut și eu mașină cu filtru anulat (așa am luat-o, nici nu știam atunci cum arată un filtru de particule sau prea multe de anulare, mi-am luat țeapă) și mă stresa chestia asta. În primul rând că la rece dădea fum și puțea, iar apoi la ITP. Eram hotărât să-i pun filtru, dar am vândut-o (noul proprietar știa toată situația și urma să pună la punct ce mai rămăsese - cel puțin așa a zis el).
Oricum, nasoală situația. Să dai peste 6000 euro pe filtru și injectoare...