Dacia va introduce opțiunea unei transmisii automate în gama sa. Primele modele Dacia vândute în Europa care vor fi oferite cu transmisia manuală robotizată Easy-R sunt Logan, Logan MCV, Sandero și Sandero Stepway. Noua transmisie automatizată de la Dacia este prima soluție de acest tip oferită de marcă pe piața din Europa și va fi prezentată în cadrul standului Dacia de la Salonul Auto de la Frankfurt, programat în luna septembrie a acestui an. Ca de obicei, oficialii Dacia au fost zgârciți în detalii privind noua transmisie din ofertă, nespecificând câte trepte va avea unitatea Easy-R din gamele Logan și Sandero, dar ne așteptăm la o unitate cu cinci trepte, având în vedere faptul că gamele Logan și Sandero nu sunt oferite cu manuale cu șase trepte și că unitatea robotizată este bazată pe o manuală deja existentă în ofertă. Anunțul oficial lasă de înțeles că transmisia robotizată Easy-R nu va fi oferită și pe celelalte modele din gamă.
Tot la Salonul Auto de la Frankfurt, Dacia va lansa noi echipamente în gama Duster, alături de câteva modificări estetice.
Introducerea unei transmisii automate în gama Dacia este așteptată de ceva vreme, marca din Mioveni fiind printre puținii constructori europeni de volum care nu ofereau o asemenea opțiune în oferta lor.
Anumite modele fabricate de Uzina de Vehiule Dacia, printre care și Duster, au fost vândute pe alte piețe cu opțiunea unei transmisii automate. Acele modele au fost vândute sub sigla Renault, de unde și premiera unei transmisii automate în gama Dacia prin lansarea transmisiei robotizate Easy-R.Via Dacia
Va fi o cutie ok pentru cei nepretentiosi...pentru cei obisnuiti cu automatele cu dublu ambreiaj va fi o dezamagire datorita intarzierii la schimbarea treptelor.
Dar eu ma bucur pentru Dacia...spor la treaba si vanzari multe. Trebuie sa le multumim ca datorita lor ajung multi bani in economia romaneasca.
1. manuala robotizata este in esenta o cutie manuala, care are niste motorase ce simuleaza actionarea pedalei de ambreaj si manerul schimbatorului.
2. automata clasica, cel mai comun concept, este o cutie de dimensiuni mai mari decat una manuala si are incorporat tot mecanismul de schimbarea vitezelor in interiorul ei. Acest model este cel numit hidramat pe alocuri.
3. automata cu 2 ambreaje, este conceputa sa aiba 2 ambreaje incorporate, pe primul fiind legate treptele impare, si pe celalat trepetele pare, de asta mereu cand se schimba treapta, sa zicem ca suntem in a 3-a acum, pe celalalt ambreaj vor fi pregatite in asteptare treptele 2 si 4, iar schimbul de pe un ambreaj pe celalalt se face foarte repede.
Mai sunt si altfel de cutii robotizate, un fel de hibrid intre primele 2 modele, care tin turatia motorului intr-o plaja constanta si fac schimbul treptelor foarte des fara sa simti asta, ceva asemanator cu cutiile variabile de la scutere. De regula japonezii au astfel de cutii automate robotizate. Poate cunoaste cineva mai in detaliu si ne explica cum functioneaza :)
Cutia cu dublu ambreiaj are la bază două ambreiaje, fiecare responsabile pentru anumite trepte de viteze. De exemplu, la o cutie cu dublu ambreiaj şi 7 trepte, un ambreiaj va fi responsabil de cuplarea treptelor 1, 3, 5 şi 7, iar celălalt de treptele R, 2, 4 şi 6. În momentul în care maşina înaintează un ambreiaj este cuplat, iar celălalt este deja pregătit pentru a cupla treapta următoare. De accea, acest tip de cutii de viteze reuşeşte cei mai mici timpi de schimbare a treptelor când se trece într-o treaptă superioară. În momentul retrogradării timpul necesar este mai mare, situaţia fiind similară şi la schimbarea mai multor trepte în acelaşi timp, de exemplu din treapta a cincea în treapta a doua. Cele două ambreiaje pot fi uscate sau în baie de ulei. Cutiile cu dublu ambreiaj sunt întâlnite la foarte mulţi constructori: VW (DSG), Audi (S-Tronic), Porsche (PDK), BMW (DKG), Mercedes (DCT), Renault (EDC) sau Ford (PowerShift). Ele sunt rapide, însă pot avea un comportament care poate fi deranjant în traficul aglomerat, când bruschează uşor la viteze mici. În materie de impact asupra consumului de combustibil sunt foarte eficiente, la nivel cu cele manuală.
Un alt tip de cutie de viteze automată este cea robotizată. Aceasta are la bază exact sistemul de funcţionare a unei cutii manuale, cu ambreiaj uscat, doar că trepte sunt schimbate cu ajutorul unui sistem electro-hidraulic. Aceste cutii sunt din ce în ce mai rar utilizate, cele mai cunoscute exemple fiind cutia EasyTronic de la Opel, cea Efficient Tronic Gearbox de la Citroen sau cea utilizată la toate modele Smart care au cutie automată. Din punct de vedere al consumului aceste cutii sunt eficiente, dar cea mai mare problemă a lor este faptul că există o întârziere foarte mare la trecerea de la o treaptă la alta, ce poate afecta confortul pasagerilor, şocul fiind destul de evident mai ales la acceleraţii în sarcină ridicată.
O altă catogrie destul de puţin utilizată de constructori este cea a cutiilor cu variaţie continuă, prescurtat CVT, întâlnite la constructori precum Toyota, Subaru, Nissan, Honda sau Renault. Aceste cutii oferă un raport infinit pentru demultiplicarea treptelor de viteză între două valori predefinite. Practic, motorul poate fi menţinut la o turaţie fixă (în funcţie de cerinţele de moment: eficienţă sau sportivitate), cutia modificând continuu demultiplicarea transmisiei. Sistemul de funcţionare are la bază două conuri cu diametru variabil, poziţionate opus şi conectate printr-o curea metalică sau un lanţ. Un con este conectat la motor şi celălălt la puntea motoare. Avantajele acestui concept sunt reprezentate de faptul că motorul poate fi menţionut la o turaţie constantă, ideală pentru situaţia cerută în acel moment. Pentru sportivitate, turaţia este urcată spre cea unde se află puterea maximă, iar pentru economie, menţinută aproape de cea de ralanti. Dezavantajele constau într-un consum de carburant semnificativ mai mare decât la o cutie manuală sau una automată modernă, dar şi în zgomotul provenit de la motor, care este menţinut în general la turaţii ridicate. Aceste cutii au predefinite şi un număr de trepte cu raport fix, care simulează funcţionare unei cutii de viteze automate clasice.
Foarte rar întâlnite, în general prezente la maşini sport din vechiile generaţii (cu mici excepţii), sunt cutiile automate secvenţiale. Acestea au ca particularitate faptul că nu se poate sări o treaptă, trebuind parcursă mereu ordinea firească. Funcţionarea lor era foarte brutală, rapidă, cu beneficii pentru sportivitate, dar cu minusuri la capitolul confort.
Automata e viitorul, asta e clar. In oras diferentele de confort sunt enorme fata de "mestecatul" in 5 sau mai nou in 6 trepte. Un mare plus pentru automatele care au si mod manual pentru cei care vor sa aiba control si cauta eventual niste sportivitate.
Personal, sper sa scada pe viitor preturile de achizitie si costurile de intretinere ale automatelor performante, gen cele cu dublu-ambreiaj (am inteles de la prieteni ca o revizie la un DSG costa 1500-2000 de euro - e adevarat ca la 10 ani sau nu stiu cate sute de mii de km), astfel incat sa poata fi folosite din ce in ce mai mult de catre majoritatea producatorilor de volum. Un plus de fiabilitate e si el bun. Am vazut ca si Renault a trecut la dublu ambreiaj si Chevrolet in SUA (pe noul Cruze de exemplu) deci probabil ca si la Opel va deveni comuna pe viitor. Hyundai-Kia fac si ei trecerea.
Bravo Dacia. Sper sa trecem si mai repede la motoare electrice. Ne tot chinuie mai marii petrolului cu motoarele astea termice complicate altfel eram departe acum in ce priveste automobilele.
Multi aici pe forum se lauda ca vor cumpara si tot felicita Dacia, insa eu cunosc posesorii romani autentici si nu vor automata, nu cred ca vor avea vanzari in tara la automate. Poate vor gasi scapare in Germania, Franta, Italia, etc.
Daca vor mai afla ca va fi si mai puturoasa si va consuma si mai mult per total nu merita, ca nu-i DSG, e o cutie rudimentara.
Tu poate te referi la anumite defecte ce pot aparea ( Mecatronic, discuri ) si care costa destul de mult. Dar asta nu inseamna revizie ci inlouire piesa stricata.
O chestie, daca poate cineva sa mi-o elucideze: eu am cumparat o masina veche, cu taxa platita si nerecuperata. Teoretic si practic, am platit un pret mai mare din cauza asta. Pot sa recuperez taxa platita de posesorul anterior? Sau, in mod absurd, o recupereaza tot el, si eu, daca vreau sa vand vreodata vechitura, o vand cu tot cu obligativitatea platirii din nou a timbrului de pros... mediu, scuze. Multumesc anticipat.
Totuși, cred ca CVT-ul e mai eficient decat celelalte, deoarece poate păstra turația dorită și variind continuu raportul, variază viteza.
Pe de altă parte, nu cred ca ar folosi Toyota CVT la hibride, dacă nu ar fi eficient.
On-topic: e de apreciat că Dacia oferă clienților mai multe variante de alegere. Cui nu-i place robotizat, cumpără manual.