Dacia a anunţat lansarea unei variante de marfă a lui Duster pentru piaţa din Regatul Unit. Aceasta înlocuieşte bancheta spate cu un spaţiu de delimitare a mărfii de locurile din faţă şi are o sarcină utilă de 550 kilograme şi un volum de încărcare de până la 1.150 de litri (1.000 de litri pentru versiunea 4x4). Vorbim despre prima variantă de tip vehicul comercial a lui Duster oferită vreodată direct din fabrică, exemplarele care vor fi livrate în Regatul Unit începând cu luna iunie fiind construite la uzina din Mioveni.
Versiunea comercială a lui Duster se numeşte Commercial şi este oferită atât în versiuni 4x2, cât şi în versiuni 4x4. Singura motorizare disponibilă în această ofertă este unitatea 1.5 dCi 110, în timp ce nivelurile de echipare oferite sunt Ambiance şi Laureate. Spaţiul de încărcare format pe podeaua falsă are o lungime de aproape 1.4 metri, în timp ce lăţimea sa este de un metru între roţile din spate.
Dacia a lansat această variantă a lui Duster pe piaţa din Regatul Unit deoarece există o cerere pronunţată pentru vehiculele comerciale în Regatul Unit şi în Irlanda. Pe acea piaţă, vehiculele comerciale derivate din autoturisme reprezintă 30% din vânzările totale anuale şi cumpărătorii acestora beneficiază de anumite bonificaţii fiscale. Dacia a vândut peste 16.000 de unităţi Duster în Regatul Unit de la lansarea sa pe piaţa respectivă, în ianuarie 2013, aşa că varianta Commercial nu face decât să mărească potenţialul de vânzări al modelului.Via DaciaUK
N-ar fi fost o idee rea ca portierele laterale sa fie culisante :)
@mishazaitev Dacia este o societate comerciala, nu ong. :) A fost serie de logan pick-up si nu prea s-a vandut, asa ca au retras-o. Prin 2008-2010 daca imi aduc eu bine aminte.
Cat despre Duster carosat, nu ar fi o idee buna pentru ca sunt alte modele cu capacitate de incarcare mai mare. Masina e destul de ridicata asa ca nu poti sa ii faci un spatiu ca la Dokker ca dupa aia ar fi prea inalta si o sa se planga lumea ca se da peste cap mult prea usor ...
Iar pe partea de transport marfa, Dokker e mai mult decat ok. Acolo ar fi interesant daca ar baga o tractiune integrala si motorul de 110 cai. Dar apoi Berlingo ar deveni istorie curata si nu cred ca renault o sa accepte asta :)
Si acum, argumentele care sustin cele spuse mai sus.
Treceti cu vederea un lucru foarte important, scris in articol: pentru variantele comerciale derivate din cele de persoane, exista bonificatii fiscale. Repet: bonificatii fiscale. Deci, daca spatiul de marfa pe care ti-l ofera un Duster Commercial sau un Corsa Van sau orice altceva de genul asta iti este suficient, si mai iesi si pe plus cu taxele, nu vad de ce ai cauta un van clasic. Vehiculele gen "papuc" nu au o piata prea mare in Europa (pe la Fiat se mai poate gasi ceva asemanator, pe baza Doblo - dar vorbim de bena basculabila, nu cu panouri de caroserie cum este "papucul"). De altfel, acest tip de masina este mai util pe santier (comportamentul rutier, descarcat, este unul cel mult mediocru.
O masina de tipul Dokker (van) este mult mai bine "legata", comportamentul rutier este imbunatatit, este mai protectoare cu incarcatura, etc.
@dumbravaandrei: cred ca te-ai referit la Kangoo. Nu cred ca Renault ar avea vreo problema cu a fura din clientii lui Berlingo.
Sunt, totusi, curios de ce Renault nu a propus Dokker Van pe piata din UK. Probabil ca din cauza bonusului fiscal si poate ca Kangoo are o cota de piata rezonabila si ar fi insemnat o usoara canibalizare.
@mishazaitev: La ce te referi cand spui capacitate de trecere la Logan Pick-up? E o masina derivata din Logan - e o masina de sosea, nu de off-road.
Nu am spus ca Dacia ar fi un ONG si habar nu am de unde ai tras tu concluzia asta. Stiu ca a fost o serie de Logan pick-up si ca nu s-a vandut si am facut vorbire despre ea. Motivul pentru care nu s-a vandut il reprezenta tocma acea capacitate de incarcare redusa comparativ cu fosta gama de furgonete Dacia care erau net superioare din acest punct de vedere.
Spuneam doar ca pentru micii intreprinzatori o furgoneta de dimensiuni medii dar cu o capacitate de incarcare mai mare decat a defunctului Logan pick up, eventual cu tractiune integrala (daca nu cel putin spate) ar fi o solutie. Spui ca exista variante cu capacitate de incarcare mai mare. Asa e, dar la ce preturi. Spui ca nu exista cerere? Cum iti explici ca furgonetele Dacia, bazate pe caroseria antica a batranei 1310 se vand la niste preturi destul de mari cu toate ca productia a incetat in 2006? Un papuc, drop side, double cab etc cu motorul diesel de 1.9 de la Renault, 4x4, se vinde cu peste 3000 de euro, daca e in stare buna.
Legat de Dokker... Cred ca nu de soarta lui Berlingo le pasa celor de la Renault, acestia fiind primii care si-ar dori ca Berlingo sa devina "istorie curata", ci mai curand de cea a lui Kangoo. Asta asa ca tot ne dam specialisti.
O capacitate de trecere superioara nu inseamna neaparat a fi un off roader. Spre exemplu un mic viticultor sau un horticultor, isi facea mult mai bine treaba cu o Dacia 1305 drop side decat cu un Logan Pick up. Trectiunea 4x4 sau (sau doar spate) si garda la sol mai mare sa urce pe drumuri neamenajate si sa transporte o incarcatura superioara. Tocmai de asta am afirmat ca o aemenea masina ar trebui dezvoltata pe platforma lui Duster.
Faptul ca nimeni nu mai are masini de genul acesta in fabricatie este pe cat de fals pe atat de neelocvent. Este fals pentru ca Fiat are Strada pe care il fabrica si in prezent. Renault Kangoo s-a vandut si in varianta pick-up si in prezent francezii dezvolta un pick up electric pe platforma lui Kangoo. Peugeot vinde in America de Sud un pick up derivat din 206. Este neelocvent pentru ca la momentul aparitiei Loganului NIMENI nu avea o asemenea masina in portofoliu si asta nu a impiedicat Loganul sa fie un succes neasteptat. Legat de indemnurile tale de a mai studia piata, reiau afirmatia de mai sus. Vechile furgonete Dacia se vand la preturi destul de mari comparativ cu valoarea lor de prima achizitie. Mie asta-mi spune ca ar exista cerere pentru asemenea masini, fara sa am pretentia ca sunt asa un specialist ca tine.
In primul rand, nu ma consider un specialist. Doar un om cu o ceva experienta intr-un domeniu (probabil s-a vazut ca nu comentez la toate articolele; nu am experienta conducerii de turisme ci doar de masini de...marfa).
Si eu am o Dacia Pick-up Dropside 1.9. In 2006, cand am cumparat-o am cautat cea mai ieftina masina noua de marfa. Si, cu suprastructura, are un volum chiar mare (peste 4mc). Atunci cand transporti fursecuri si paste fainoase, volumul este esential.
Da, stiu de Fiat Strada; de Kangoo, recunosc, nu stiam. Precum am zis, sunt prea putine exemple de acest gen. M-as gandi chiar ca sunt de fapt o nisa extrem de ingusta din piata, pentru care nu exista un interes elocvent. Cred ca in locul pick-up-ului bazat pe berline, in Vest se foloseste pick-up-ul de teren (gen Ford Ranger, Mitsu L200 si tot asa). Sunt net mai scumpe decat o masina de genul Logan pick-up, e adevarat ca in vest si veniturile sunt altele dar ceva ma face sa cred ca intr-acolo ne indreptam si noi. Apoi, la nivelul Europei piata fiind atat de ingusta, Dacia (Renault) nu a considerat viabil din punct de vedere economic sa produca un Logan II (pickup) preponderent pentru piata interna.
Cat despre vechea Dacie papuc, e o masina de bataie. Tacane, pacane, trosneste dar merge mai departe. Cu toate astea, cate asemenea masini au mers la export? Sau cate Loganuri pick-up au mers la export? Vorbim de o piata globala. Indiferent unde este desenata si "mesterita" o masina, ea trebuie produsa in cat mai multe exemplare si vanduta peste tot in lume (nu discutam de supercaruri sau super lux). Decat sa produca 7-8000 de exemplare anual dintr-un model pick-up cred ca Dacia prefera sa vanda 7-8000 de Sandero Stepway sau de Duster pentru care desfacerea este (as spune eu) garantata.
Si, da, si eu sunt surprins sa vad anunturi cu Dacii vechi la preturi chiar si de 3000 de euro (in conditiile in care eu am dat 7200 de euro, in 2006).
Ai vazut? Chiar si unul care "nu aduce plus valoare site-ului" iti mai poate spune lucruri pe care nu le stiai...
Eu nu spuneam decat ca Dacia-Renault a lasat neumplut golul ramas dupa disparitia gamei de furgonete Dacia. In Romania, putini dintre micii intreprinzatori isi permit un L200 sau un Hilux. Si cred ca, nu doar in Romania e nevoie de asemenea autoutilitare. De exemplu, Piagio are o gama de autoutilitare care mie mi se par adevarate minuni tehnologice, nu stiu daca despre ele stiai. Consum redus, capacitate de incarcare destul de mare comparativ cu masa masinii, etc. Nu sunt specialist in marketing auto, dar nici nu cred ca "nu aduc plus valoare site-ului" daca afirm ca, cel putin, micul intreprinzator roman are nevoie de asa ceva.
Acum, ma intreb asa: daca micul intreprinzator are nevoie asa mare de astfel de masini, de ce oferta este atat de saraca? Avand o mica firma de distributie intr-un oras de provincie, am observat comportamentul micilor intreprinzatori incepand cu anul 2004. Am observat cum au trecut de la masina de persoane (fie ca era Dacia sau orice altceva, catre vanurile mici - Doblo, Kangoo, Partner). Chiar si pentru un magazin de cartier, un Piaggio carosat este mult prea putin. Acestea sunt bune pentru livrari in orase, pe segmente de nisa extrem de mici. Vezi ce face Emag (cum livreaza ei comenzile de alimente - cu Transit cu 3 (TREI) zone de temperatura).
Eu cred ca intreprinzatorul mic roman nu stie sa-si faca un business plan adevarat, astfel incat sa ajunga sa-si permita un Hilux sau Ranger sau un Doblo carosat. Cei mai multi vor imagine! Cunosc cazuuri in care cu Dacia papuc in curte (perfect functionala!) micul intreprinzator foloseste Santa-Fe-ul sa care ceapa, cartofi, fasole, detergenti si altele de genul. Totul sta la nivel de mentalitate. De exemplu: cati dintre micii intreprinzatori crezi ca si-au cumparat Logan Van si cati crezi ca si-au cumparat Logan MCV (prima generatie?). Eu cunosc doar un singur exemplu. Desi multi dintre cei care si-au luat MCV mai aveau o masina (de persoane), deci nu se punea problema "am bani doar de o singura masina si aceasta trebuie sa fie una versatila".
Cat despre o masina care sa semene cu vechiul papuc (pick-up bazat pe turism), adica sa aiba si garda la sol, sa care fara sa cracneasca, sa poata fi configurata in fel si chip (carosata, frigorifica, cu suport pentru termopane, etc.) nu cred ca mai este o piata suficienta astfel incat sa renteze o investitie intr-un astfel de model. Vezi exemplul Dacia, care considera ca nu se impune fabricarea in serie a unui model Duster Pickup. Comenzile sunt mult prea putine si mult prea rare.