Ministerul Finanțelor a anunțat recent că va acorda ajutoare de stat pentru cinci companii, dintre care patru activează în industria auto.
Cea mai mare sumă a fost primită de Dacia, care va beneficia de 115.8 milioane de lei pe care îi va folosi pentru a crește capacitatea de producție la circa 406.000 de unități pe an.
În prezent, uzina Dacia de la Mioveni are o capacitate de producție de circa 350.000 de unități pe an, iar constructorul a anunțat o producție de peste 310.000 de unități în primele 11 luni ale acestui an.
Acordarea unui ajutor de stat este una dintre cele două solicitări făcute de Dacia către autoritățile române pentru a crește producția la Mioveni, însă cea de-a doua rămâne greu de îndeplinit: o autostradă de la Pitești la Sibiu.
Oficialii Dacia afirmă că noul ajutor de stat va ajuta uzina de la Mioveni să concureze mai bine cu uzina din Tanger (Maroc), care are o capacitate de producție de circa 350.000 de unități pe an.
"Acordul de finanţare este vital pentru Dacia în competiţia cu celelalte uzine Renault, în special cele care activează în ţări non-UE", afirmă Gabriel Sicoe, director de afaceri publice Grup Renault România.Celelalte ajutoare de stat au fost acordate pentru Sogefi Suspensions Eastern Europe, care va înființa o uzină pentru producția de suspensii auto, Martur Automotive Seating and Interiors, care își va extinde producția de scaune auto, și Swoboda Sibiu, care va extinde producția de senzori auto.
Facilitati acorda toate statele. Pentru investitia Hyundai din Slovacia ajutorul statului slovac a fost de 150 milioane de Euro la o investitie totala de 1 milliard de Euro, adica 15%.
Stiu ca si alte state acorda facilitati pentru a atrage investitori, e o practica destul de comuna dar si destul de controlata in UE (trebuie totusi pastrata totusi o corecttudine intre actorii din piata).
Pe de alta parte insa exista o permanenta negociere intre stat si producatorii auto (si nu numai) din Romania care se plang de lipsa infrastructurii care se trasfera in costuri mari cu logistica.
Pentru a-i convinge sa investeasca in continuare in romania, statul (pentru ca nu le poate oferi infrastructura promisa) le ofera ajutoare in bani. De ajutoarele aste beneficiaza companiile respective si tangential industria mica din jurul lor.
Daca pe de alta parte investeai banii respectivi in infrastructura, crestea atractivitatea tarii pentru investitii atat din partea actorilor prezenti cat si pentru alti potentiali actori.
Aici este diferenta intre ajutor de stat si investitii in infrastructura/dezvoltare (care nu inseamna doar autostrazi ci si multe altele precum educatie, mobilitate, legislatie etc)
Dacă am avea autostrăzi, unora nu le-ar mai pica nimic! Las' că vitele care se înghesuie la pupat moaște n-au nevoie de infrastructură!
Sau cumva ne vom confrunta, ȋn viitorul nu prea ȋndepărtat, cu un nou concept economic: “reducerea ȋn interes de stat a costurilor private” ? Și ar fi ridicol ca tu, statul, să mă convingi pe mine, contribuabil, că aș putea fi beneficiar al investițiilor tale ȋntr-o firmă privată. Cu alte cuvinte, volens nolens, mă faci “investitor” la Dacia, deși eu nici n-o vreau, nici nu obțin vreun avantaj palpabil de pe urma ei (mai ales ȋn condițiile ȋn care nu sunt bugetar, ca să invoci impozitul pe profitul Daciei). Iar dacă susții că un PIB la care contribuie și Dacia (cca. 3 %) ȋnseamnă, “ȋn mod implicit”, utilitate pentru fiecare cetățean român, atunci să nu uiți să pomenești de cota de peste 6 % destinată…ajutoarelor sociale.
Concluzia? Dacă faimosul socialism de chintesență franceză ȋncepe să ȋncolțească ȋn solul mentalității politice românești, atunci chiar că se va pulveriza orice șansă de conturare a adevăratei economii de piață…Văleu, scuze! Vorbesc despre lucruri sfinte…
Cum ziceau și alții mai sus, oare nu era mai bine să fie pusă la punct o infrastructură care să ofere beneficii și românilor și altor firme?
Adică autostrada Nădlac - Constanța să fie gata?
Sau rețeaua CFR să permită expedierea rapidă a unor garnituri de marfă în regim expres către vest?
Ori vreun terminal fluvial care asigure transferul mărfurilor pe barje în timpi rezonabili astfel încât să existe soluția ieftină a tranportului în amonte pe Dunăre?
Pentru genul ăsta de proiecte au fost și sunt disponibile grămezi de bani europeni, numai să pună mâna autoritățile să întocmească și să trimită proiecte ca să le acceseze. Singura problemă a guvernanților e că din aceste fonduri e mai greu să FURE, și atunci nu îi interesează, deci încearcă din răsputeri să încheie PPP-uri, prin care pot deturna sume colosale fără frica OLAF sau a altor instituții europene.
Lipsa facilităților atractive pentru investitori îi face pe aceiași guvernanți să recurgă la metoda facilă prin care își conving și alegătorii: POMANA.
Sigur că s-au acumulat, pe masa “băieților deștepți” (cu secera și ciocanul galbene pe fond albastru, constituind U.E.R.S.S.), “grămezi de bani”. Dar dacă tocmai dânșii practică magia neagră, astfel ȋncât, vezi Doamne, să pară că “hoții” de români nu sunt ȋn stare să acceseze fondurile alea “moca” ? Cine bagă mâna ȋn foc că nu este posibil și un asemenea scenariu?
Da, da, retorică de “ciumă roșie” . Bingo!
Ai naibii europeni, după ce că ne-ar da, nu ne bagă și-n traistă!
Ca de obicei, multinaționalele sunt de vină că statul român este cel mai PROST gestionar posibil, iar infractorii pesedaci sunt niște martiri cu steagul lui Decebal pe piept, nicidecum niște borfași dispuși să susțină orice minciuni populist-naționaliste care să le justifice jafurile.
Stai tu calm, căci NIMENI din structura politică (de “stânga” sau de “dreapta”) a statului român nu ajunge “ȋntâmplător” ȋn funcții de comandă, pardon, de execuție pe bază de comandă de la…ȋnălțimi insondabile (nu de pe plan local, evident). Da, profită și marionetele, dar la nivel de firimituri, că atât li se permite. La urma urmei, cum să dispună acestea…impozitarea stăpânilor? Wow! Ușor cu pianul pe scări.
Totul cu scopul de a deturna atenția de la infractorii care ne guvernează mizerabil, doar cu gândul la hoțiile lor.
Resemnarea că ar fi toți la fel e o capcană, trebuie schimbați la vot.
Altfel ne vom plânge în continuare de toate problemele în care ne scăldăm, deși bani pentru rezolvarea lor ar fi.
Iar frenezia cu care perorezi (coincidență?) pe toate subiectele propagandei de la Kremlin (ortodoxism fanatic, dacopatie patriotardă sau demonizarea UE) e demnă de colegii trolli postaci de la Sankt Petersburg.
Așa că până să blamăm (citez, evident) ”elita ocultă și luciferică”, mai bine vedem ce naiba facem cu penalii care ne conduc. Din vina noastră, nu a ”conspirației birocraților” ( :) ) de la Bruxelles.
Corupția (nu pun ghilimele, căci este reală) aleșilor națiunii române (eh, și a celor din tabăra anti-PSD, că poate suferi de amnezie ȋn privința ororilor băsisto-portocalii) sigur nu te va ȋmpiedica niciodată să-ți amenajezi locuința exact după standardele și viziunile tale, să-ți procuri mașina visată, să-ți umfli mațul la fastfood și să-ți topești timpul (oricum, fără folos sufletesc) pe altarul lui Zeus transumanist, ba ȋncă “penalii” ȋți vor garanta și ocroti libertățile și drepturile prin Constituție și prin legi! “Mari belele”, ȋntr-adevăr :D.
Apropo, iată suprema ipocrizie: să invoci “binele comun” al semenilor de aceeași etnie și să trâmbițezi presupusa solidaritate monolită cu aceștia (da, la aprinderea concomitentă a lanternelor de la smartphoane), deși omul (eu, tu, oricine) rămâne, și prin definiție, și prin excelență, egoistul incurabil…